Négyezerig szolid, hétezernél üvölt: Alfa

Totalcar Erőmérő: Alfa Romeo 145 QV

2020.01.17. 06:53

A Totalcar Erőmérőben megint egy viszonylag ritka és érdekes autó került a mérőpadra az Autokorbelnél. Biztos már mindenki tudja, hogy mi ez, a mostani alkalommal pedig egy gyönyörű állapotú, megkímélt Alfa Romeo 145-ös mutatja meg, hogy milyen lehetett a Twinspark motor újkorában.

Vannak márkák, amelyek nagyon megosztják a tömegeket, ezek közé tartozik az Alfa Romeo is. Egyesek rajonganak érte, mások pedig okkal, vagy ok nélkül utálják, belelátják a megbízhatatlanságot, a sok problémát és távol tartják magukat tőle.

Nyilván a hitetlenkedésnek is van alapja, de ne feledjük, ezek a sportos autók általában keményebb életet élnek, mint az egyszerű családi modellek, ráadásul a sokadik tulajdonos már meg sem tudja adni nekik ami járna, így aztán a pusztulásuk is felgyorsul. Éppen ezért fehér holló ritkaságú manapság az olyan húsz év körüli, megkímélt, eredeti állapotú 145-ös is, mint a mai Erőmérőben szereplő 1999-es példány.

A 145-öst nagyon jól fogadta a sajtó a megjelenésekor. Sok összehasonlító tesztet nyert, többször emelték ki a futóművét, illetve szép hangú, erős és sportos motorját. A 145-ösök legjobbika a sportos QV, a Quadrifoglio Verde a négylevelű lóherével díszített, erősebb motorú, jobban felszerelt kivitel volt és ez a fehér autó éppen ilyen.

Az orrában található kétliteres, soros, négyhengeres motort jól ismerjük és szeretjük is. Erős, szép hangú, 7000/perc fordulat fölé forog és ebben a kivitelben már változó geometriájú szívósorral gyártották, legnagyobb teljesítménye 155 lóerő. Twinspark motornak is nevezik, mert dupla gyújtással tervezték az egyenletes, gyors lángfrontterjedési-sebesség érdekében. Ezzel nem csak az emissziós értékeket tudták jobban kontrollálni, hanem a kopogásos égési hajlama is mérséklődött. Ennek eredménye a magas kompresszióviszony, illetve az akkori szívómotorokhoz képest nagy literteljesítmény. Ne feledjük, a motort már az Alfa 155-ösben 1995-ben mutatták be, akkor a 150 lóerő egy kétliteres szívómotorból valóban soknak számított, mellesleg ma sem kevés.

Szoftvermódosításokkal és a szívócső áttervezésével további 5 lóerőt nyertek, a maximális nyomaték pedig kicsit lejjebb költözött a széles fordulatszám-tartományban, így a motor a hétköznapokban még használhatóbb lett.

Kicsit beárnyékolja a képet a meghibásodásra hajlamos szelepvezérlésállító-mechanika, ráadásul a pontos beszerelése sem egy egyszerű ujjgyakorlat, ez aztán kicsit rontotta a motor megítélését.

Most azonban szubjektivitást félretéve mérőpadra kerül ez a szép állapotú, mindössze 90 ezer kilométert futott autó, illetve bizonyíthat a bontatlan Twinspark motor. Annyit már most elárulok, hogy 4000/perc alatt kicsit mélyebb tónusú a hangja, mint e fölött, de maximális teljesítményét közel hétezres fordulatszámon adja le.

Ha kíváncsiak vagytok mennyi lett a kétliteres Alfa Romeo teljesítménye, nézzétek meg az Erőmérő mai epizódját, a végén elemezzük a görbéket, ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert további érdekes autó jönnek.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.