Skoda 120-Bogár örökrangadó: Erőmérő Csata I.

Totalcar Erőmérő Csata: Tuning Skoda 120 vs. Tuning Bogár 1700

2020.06.12. 15:51

A Totalcar Erőmérő sorozatában a szocialista járműgyártás kissé hírhedt ikonja hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ez a mérés megint különlegesnek ígérkezik, egy kicsit módosított, tuningolt Skoda 120-as került a mérő padra.

A régi Skoda 120 valahogy mindig a viccek célpontja volt a szocialista országokban is. Nem mintha a legrosszabb vagy legolcsóbb modell lett volna, csak ezt a típust is elérte a szocialista járműgyártás rákfenéje: sokkal hosszabb ideig gyártották a különböző modelleket, mint ami a műszaki paraméterek alapján ésszerű, vagy a keleti blokkon kívül piacképes lett volna. Erre lehetőséget biztosított a torz, messziről sem kínálati piac, ahol az emberek azt vásárolták ami volt, nagy választékról, vagy árharcról nem lehetett beszélni.

A Skoda 1000 MB 1964-ben egyáltalán nem volt elavult, vagy megbízhatatlanabb, mint nyugat-európai kategóriatársai, de az 1000 MB-t követő Skoda 100 sem tért el tőle alapjaiban, sőt, az azt követő 105 és 120-as modellek esetében sem beszélhetünk átütő változásokról. leginkább csak mintha egy-egy alapos faceliftet hajtottak volna végre a konstrukción, a műszaki alapok szinte teljesen változatlanok maradtak.

Ezzel a három típussal 1964-től 1990-ig, tehát 26 évig piacon voltak a Csehszlovák gyártó, igazán komoly műszaki update nélkül. Az 1987-ben bemutatott Favorit már egy másik koncepció, egy teljesen más modell volt. A nagy változás a Skoda életében pedig akkor jött, amikor a Volkswagen-csoport megvette a márkát.

A mérésre érkezett Skoda 120 eredeti formájában 1988-ban készült, tehát szinte az utolsó 120-asok közül való. Az érdekessége a motor, amely egy szinte teljesen Skoda-alkatrészekből összelegózott 1530 köbcentis blokk, a főtengely például már egy újabb generációs Fabiáé. Természetesen a motor maradt négyhengeres, nyolcszelepes nyomórudas OHV blokk, amely kicsit módosított regiszterkarburátoron keresztül szívja a benzint és a levegőt.

A kipufogó egyedi gyártású rozsdamentes 4 az 1-be egység, amely egészen jól rejtőzik a hátsó köténylemez mögött. A tulajdonos olyan motort szeretett volna, amely felveszi a mai, a 80-as évekhez képest kicsit felgyorsult közlekedés tempóját, de nem zajos, nem fogyaszt sokat és főleg nincs extra karbantartásigénye. Túrázásra használja az autót, nem versenyre vagy versenypályára.

Ahogy a méréshez készítettük elő, nagyon szép volt az átdolgozott motor alapjárata, nem jelentkezett versenymotorokra jellemző dadogás vagy egyenetlen üresjárat. A kipufogó tónusa kicsit mélyebb mint eredetileg, de igazán semmi árulkodó jel nem volt, akár teljesen széria utcai Skodának is nézheti a felületesebb szemlélődő.

Annyira megtetszett a trükkös 120-as, hogy kézenfekvőnek tűnt saját, kicsit régebbi, de hasonló koncepció mentén átépített Volkswagen Bogaramat összehasonlítani vele. A Skoda mérése után padra tettük tehát a Bogarat is, az adatokat pedig összehasonlítottuk. Ezzel megszületett a Totalcar Erőmérő különkiadása: az Erőmérő Csata, amellyel mostantól rendszeresen szeretnénk jelentkezni.

Érdekes páros mérés volt a Skoda-VW Csata, nézzétek meg és szűrjétek le a tanulságokat! Én kicsit csalódottan mentem haza. Ha tetszett az Erőmérő mai epizódja és további érdekes autókat szeretnétek látni a műsorban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.