Egy igazán ritka Porsche, turbóval

Totalcar erőmérő: Porsche 924 Turbo

2020.07.10. 14:01

Hálásak lehetünk olvasóinknak, mert a Totalcar Erőmérőben nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél. Most egy nagyon ritka, különlegesen jó állapotú régi Porsche hajtja meg a mérőpadot, mi is nagyon várjuk az eredményt.

A 924-es Porsche, gyári számán a 931-es modell mindig egy nagyon alulértékelt autó volt a Porsche modellpalettáján. Az 1975-ös bemutatót követően 1976-ban megindult a sorozatgyártás, és nagyon szép pénzügyi sikereket hozott a Porsche számára. A modell leváltotta a 914-es léghűtéses, középmotoros modellt egy orrtmotoros, hátul elhelyezett váltós (transaxle) sokkal korszerűbb, nagyon jól tervezett, modern autóval. Nehezen magyarázható módon presztízse nem volt az olcsó, belépő Porcshénak, pedig a korabeli tesztek szépeket írtak róla. Az eladások is jól mentek, a jó árpozíciónak köszönhetően, azonban a modellsorozatban a 924-es és a 911-es között nagyon nagy volt a lépcső. A közben megjelent 928-as pedig az elöregedő 911-est próbálta leváltani – ma már tudjuk, hogy teljesen sikertelenül.

A 924-es és a 911-es közé próbálták beilleszteni a 924 turbót, amely teljesítményével közelebb volt a 911-eshez és természetsen a 928-as V8-as modellhez is.

A közvélekedéssel ellentétben egy jól működő, évek óta több változatban is szereplő szívómotorból turbóst csinálni nem annyi, hogy teszüknk rá egy megfelelő mérető turbókompresszort, hanem az egész motort teljesen át kell tervezni.

Figyelembe kell venni az üzem közben megnövekedett kompresszió-végnyomást, az égési csúcsnyomásokat, valamint a megnövekedett termikus igénybevételt is. Ráadsul a sportos Porsche márka nem engedhette meg magának, hogy az autót esetlegesen pályanapokon használók szét tudják hajtani a motort, túl tudják terhelni bármilyen körülmények között.

Ezért aztán megváltoztatták a kompresszióviszonyt, átdogozták a forgattyús mechanizmust, és egy teljesen új hengerfejet kapott a motor, amelyet kézzel, primitív módon, egyedileg szereltek össze a gyárban. Megtehették, mert a 924 turbo modellből alig 12 ezer darab készült, amelynek majdnem a fele Amerikában talált gazdára. Ez a szám még egy sportkocsigyártó számára is nagyon kevés a gyártás négy évét tekintve.

Hiába volt akkor már jelentpős tapasztalata a gyárnak a feltöltött motorokkal, a 924 turbo nem volt problémamentes, ahogy az 1975-ben megjelent 911 turbó sem. Ezeknek a problémáknak nagy része nem is tervezési vagy gyártási problémára utalt, hanem arra, hogy a felhasználók nem tudták rendesen üzemeltetni ezelket a mai szemmel nézve nagyon primitív felépítésű turbós motorokat.

Teljesítményét tekintve évjárattól és piactól függően 169 és 177 lóerő között változott a modell teljesítménye, ezzel nagyon közel kerülve a 911-es Carrera 180 lóerejéhez, és ehhez teljesítményhez jobb tömegelosztás és jobb futómű párosult.

De vajon megvolt ez a 177 lóerő? Vagy csak a marketingesek álmában volt ennyire erős az átdolgozott, kétliteres Volkswagen-motoros 924 turbo Porsche?

Erre kerestük a választ a Totalcar Erőmérőben, nézzétek meg a mérést, a videó végén elemezzük a kapott eredményeket is.

Ha pedig jónak találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes autók jönnek az utcáról.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.