Ezért a műszaki vizsgáért is börtön járna
Olvasónk szeretné, ha minél többen megtudnák, milyen súlyos, életveszélyes állapotban adtak el neki nemrég egy 1993-as évjáratú, vagyis majdnem harmincéves Fiat Ducato kisteherautót. Bár Norbert felvételeink és fényképein jól látható, hogy a Fiat több fontos szerkezeti eleme teljesen átrozsdásodott, az autó így is legálisan vehet részt a forgalomban 2022 nyaráig.
Július 7-én reggel a Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség tartott rajtaütést a fővárosi kormányhivatal ellenőrzése alá tartozó Mozaik utcai műszakivizsga-állomáson. Az akcióról napokkal később megjelent közlemény szerint összesen tizenkét hivatali dolgozó és nyolc magánszemély érintett a bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette és más bűncselekmények miatt zajló nyomozásban. Mint kiderült, a Mozaik utcában nem csak megfelelő műszaki állapotú autók feleltek meg a vizsgákon, és az időpontok kiadásával kapcsolatban is felmerült a korrupció gyanúja.
Mivel a vizsgálat további hónapokig tarthat, de akár már most, a cikk írásakor is lehetnek tanulságai. Kérdéseket küldtem kormányhivatalnak arról, hogy miként változtatta meg Magyarország alighanem legfontosabb vizsgaállomásának működését az utóbbi évek legsúlyosabb lebukása.
A válasz szerint a nyomozás még folyamatban van a Központi Nyomozó Főügyészségen, és a kormányhivatal mindenben együttműködik. Mint ez utóbbi a Totalcarnak küldött válaszában írja, a hivatal megtette a működéshez szükséges jogi és szervezési intézkedéseket.
Augusztus 24-óta nem lehet telefonon vizsgaidőpontot kérni, csak online, miután a hatósági állomáson vizsgázó kinti autók, taxik, teherautók és egyéb, kizárólag állami műszaki vizsgára vihető járművek adataival kitöltik az itt elérhető PDF-et, amelyet elküldenek a muszakivizsgaztatas@bfkh.gov.hu e-mail címre. Utólag nem lehet kicserélni a jelentkezésben szereplő autó adatait, vagyis nem lehet többé kamu adatokkal időpontot kérni. Fontos változás még, hogy a Mozaik utcában az ügyészségi tarvágás miatt most csak egy műszakban, csökkentett létszámban dolgoznak, míg a másik, szintén állami, fővárosi vizsgahelyen, a Vas Gereben utcában nem történt ilyen drasztikus változás, bár oda is csak a fenti módon lehet időpontot kérni.
Hogy a műszaki vizsgáztatás rendszere sok évnyi pletykaáradat után változni kezdett, arra nemcsak a letartóztatásokból következtethetünk, de abból is, hogy az Innovációs és Technológia Minisztérium, vagyis a szakterület jogszabályi hátteréért felelős tárca közleményéből is tudható. Mint korábban megírtuk, egy törvénymódosítási javaslat szerint az eddigi rendszer kinyitnák. A jövőben nem csak az országszerte összesen huszonkilenc, közvetlen állami felügyelet alatt álló vizsgaállomáson ellenőriznék a kintről hozott használt autókat, de bizonyos magánállomásokon is, amelyekből összesen ezernégyszáz működik az országban. Ez utóbbiak most a már magyar rendszámú járművek időszaki műszaki vizsgájával foglalkoznak és bár még nem tudni, hogy az összes fogadhat-e majd honosításra váró autókat, a tervezet hamarosan gyakorlattá válhat.
Az ITM e heti válasza szerint, a kérdéses törvénymódosítást az Országgyűlés július elején elfogadta és a rendeleti szintű részletszabályok véglegesítése folyamatban van. A Mozaik utcai vizsgálóállomáson történtek a zajló jogalkotási folyamatot nem befolyásolják. A fővároson kívül Pest megyében már a járványügyi veszélyhelyzet idején bevezették az e-mailes bejelentkezés lehetőségét és az egyes kormányhivatalok dönthetnek arról, hogy élnek-e ezzel a megoldással vagy sem.
Nem csak a kormányhivatalok alá tartozó vizsgaállomásokon lehetnek súlyos gondok, de a magánműhelyekben is. A két évig érvényes műszaki vizsga minősége nagyon hullámzó. Az esetek többségében nyilván tényleg jók a fékek, nem lóg a futómű, nem füstöl a motor a megengedettnél jobban, sőt, a lengéscsillapítók hibája miatt sem esik le az útról a friss műszakis autó. Nyilván mindenki erre számít, amikor friss műszakival vesz meg bármit.
És akkor most jöjjön az ellenpélda. Vidéki olvasónk, Norbert levele szinte a minisztérium és a kormányhivatal válaszaival azonos időben érkezett. Augusztusban vásárolta meg az alábbi fotókon szereplő, 1993-as Fiat Ducato kisteherautót, amely előzőleg, június elején járt időszaki műszaki vizsgán, egy magánállomáson. Ellenőriztem a fotókat, az autó nem csak akkor, de két évvel korábban is ugyanott vizsgázott, sőt, az eladáskori eredetiségvizsgálatot is ezen a helyen végezték.
A fotókat látva biztosnak tűnt, hogy a Ducato fülkéje és a platót hordozó alváz olyan súlyosan korrodált, hogy ebben az állapotban nem kaphatott volna műszakit az autó, sőt, kérdéses, hogy érdemes-e egyáltalán foglalkozni a javításával. Hogy még biztosabbra menjünk, megkértem Norbertet, hogy készítsen videót a mobiltelefonjával az autó erősen rohadó pontjairól, illetve mutassa meg az alvázszámot, illetve a rendszámot a még jobb azonosíthatóság érdekében. Bár ő csak az autó megbontásakor lecsavarozott homlokfalon lévő gyári táblán mutatta meg az előbbit, az eredetiségvizsgálat fotóinak egyikén szerepel a vázszerkezetbe ütött számsor is, amely egyezik a táblán szereplővel.
Norbert videót egyetlen klipbe rendeztük. Talán ő sem volt elég körültekintő, amikor a szemmel láthatóan rozzant állapotú Ducatót megvásárolta, ezúttal ez talán mellékes körülmény. Fontosabb, hogy elvileg egyetlen autó vagy teherautó sem közlekedhetne ilyen előrehaladott szerkezeti rohadással, mint ez a Fiat. Teljesen kizárt, hogy a kerékdobok vagy éppen a hátsó laprugók tartópontjainak végletes korróziója mindössze két nyári hónap alatt jutott ilyen kritikus stádiumba, ahogy annak is csekély az esélye, hogy a kisteherautó nem volt erősen rozsdás két évvel korábban. Akkor is ugyanott vizsgázott, mint legutóbb.
A megyei kormányhivatalok ellenőrzik a területükhöz tartozó magánállomások működését. A vizsgákról mindig számos fotó készül, a mérési eredmények bekerülnek a vizsga lebonyolításáért felelős informatikai rendszerbe, így ezek is elérhetők utólag. Amikor a kormányhivatal visszaélésre gyanakszik, akár menet közben leállíthatja a szoftvert, így a vizsgafolyamatot, majd ellenőrei a helyszínre vonulhatnak. Hogy ez mennyire működő gyakorlat, az nagyon eltérő lehet, de a teljes rendszerben általános a létszámhiány, a vizsgaszoftver könnyedén becsapható (erről itt írtunk) és a folyamatról készült képi dokumentációk is érdekes utat járnak be. Két éve működik a Személyre Szabható Ügyintézési Felület, vagyis a Szüf. Itt nem csak azt tudhatjuk meg, hogy egy autót mikor hány kilométerrel vizsgáztattak le, de megnézhetjük a vizsgafotókat, sőt az eredetiségvizsgálat képeit is.
A Ducato esetében is megtettük ezt, a képek alapján egyértelmű, hogy idén júniusban ugyanott vizsgázott, ahol két évvel korábban, sőt az eladáskor kötelező eredetiségvizsgálatot is itt végezték. Hogy pontosan melyik állomásról van szó, illetve, hogy milyen állapotban látta a vizsgabiztos az autó alját, arról legfeljebb ő tudhat, hiszen a Nobert által dokumentált rohadási helyek környékéről sincsenek fotók az állami lekérdezőfelületen, ahogy az sem derül ki, hogy mely vizsgaállomáson ment át az autó ebben az állapotban.
Februárban egy szintén nagyon erősen korrodált Mazda 6 szerepelt a MűhelyPRN című műsorunkban. Az autót akkor karosszérialakatossal is átnézettük, aki ugyan látott már szörnyűbb állapotú 6-ost, de erről is elmondta, hogy körbe kéne javítani a kasznit, bár sok helyen már nincs mihez hegeszteni, mert elfogyott a fém. A mostani cikk kedvéért ezt az autót is lekérdeztem a Szüfben és mint látják, sikeresen levizsgázott június elején. Remélhetőleg azért, mert a forgatás óta valóban megjavították.
Amikor viszont ennyire egyértelműnek tűnik, hogy egy autó veszélyes állapotban ment át a vizsgán, felmerül a kérdés, hogy mi értelme az egésznek. A szolgáltatás elvileg biztonságos tájékozódási pont a laikusok számára vagy, ha megállít a rendőr. Így viszont csak pénzbeszedés.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.