Már itt is feltűnt a soros
A hibrid olyan autó, amit fosszilis energiahordozó és áram egyaránt képes mozgatni – és ennyivel le is tudhatjuk a kérdést, nem mondtunk hülyeséget. Viszont az, hogy a kőolajszármazékok és az áram között hogyan oszlik meg a munka, már összetettebb kérdés. Megkülönböztetünk például soros, párhuzamos és soros-párhuzamos (más szóval multi-mode) hibrideket is, függően attól, hogy a belső égésű és az elektromos motor milyen szerepet tölt be a hajtásláncban.
A soros hibridnél talán a legegyszerűbb a helyzet, itt a belső égésű motor mechanikailag nem kapcsolódik az autó kerekeihez, hanem egy generátort hajt, amely megtermeli az áramot az autót ténylegesen mozgató villanymotor számára. Természetesen a generátor által megtermelt áramot egy akkumulátor még eltárolja, egy inverter pedig az egyenáramot váltóárammá alakítja a villanymotor számára.
Így viszont beszélhetünk tisztán elektromos hajtásról, amikor a villanymotor csak az akkuban eltárolt áramot használja, de ha ez lemerült, soros hibrid akár közvetlenül a generátorból érkező árammal is képes haladni, Ugyanakkor arra is lehetőség van, hogy a belső égésű motor által megtermelt árammal az akkut is töltsük és az autót is mozgassuk, illetve a fenti üzemállapotokat kombináljuk. Természetesen egy soros hibrid is lehet plug-in, azaz a rendszer akkumulátora a konnektorból is tölthető.
A rendszer előnye, hogy a belső égésű motornak nem kell változtatni a fordulatszámát, mindig ideális terhelésen dolgozhat, így az emissziós értékek és a fogyasztás könnyen alacsonyan tarthatók. A soros hibridek további előnye, hogy feleslegessé teszik a sebességváltót, hiszen a villanymotor nyomatékkarakterisztikája nem igényel fokozatokat az ideális üzemállapotban tartáshoz. Vannak viszont hátrányai is: a belső égésű motor forgó mozgását egyszer árammá kell alakítani, majd újra vissza forgó mozgássá, ezért ezek a hajtásláncok veszteségesek. A soros hibridek egyik legismertebbje a BMW i3 REX (Range EXtender = hatótávnövelő) változata, ebben egy 650 köbcentis benzinmotor termeli meg a mozgáshoz szükséges áramot, ha az akku lemerül.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.