Melyik végén hajt egy hibrid autó?
A megfelelő autó kiválasztásakor sokaknál egyáltalán nem szempont, elöl vagy hátul hajt-e a kocsi. Mások az élményfaktor kedvéért direkt a hátsókerekeseket kutatják, és vannak, akik csak összkerékkel érzik magukat mindenkor biztonságban. Persze mindegyikből létezik hibrid is.
Az autók nagyon sokfélék, ez a sokszínűség pedig abban is megjelenik, hol és hogyan hajtanak, vagyis mely kerekeikkel igyekeznek átvinni a motor – hibrideknél ugye motorok – teljesítményét az útra. A történelem úgy hozta, hogy az elsőkerékhajtás terjedt el jobban, a legtöbb gyártó ilyet használ a modellek zömében. A hátsókerék-hajtás egykor elterjedt volt, ma már inkább a sportos kocsik jellemzőjeként említjük, például az Alfa Romeo és a BMW tart ki mellette. Az összkerékhajtás valaha a terepjárók sajátossága volt, manapság azonban akár kiskocsikban is megtaláljuk, ráadásul számos alfaja van.

Attól, hogy esetleg hibrid autót választunk, még nem kell lemondanunk ezek egyikéről sem. Természetesen ezek között is az elsőkerékhajtás a leginkább elterjedt. A lágy hibridek közül például a Suzuki Swift és Ignis alapmodelljei is ilyenek, de ott van a Toyota Prius teljes vagy plug-in hibridként. A működési sémát sorozatunk korábbi részeiben már ismertettük: a villanymotor bizonyos esetekben különállóan, máskor a benzinmotort segítve hajtja az első kerekeket. Ugyanezt a megoldást természetesen rá lehet ereszteni a hátsó tengelyre is, mint például a lágy hibrid BMW modellek esetében, ezen most sokat nem is időznénk.

Sokkal több izgalmat rejtenek a hibrid összkerékhajtások. A technika annyira nem újdonság, hogy már az 1900-as évek elején, az első hibrid autónak számító, Lohner-Porsche-féle Semper Vivusból is készült ilyen. Mind a négy kerékhez jutott egy elektromos agymotor, amelyek egy benzines egységtől kapták az energiát. Jóval később, mintegy harminc éve kísérletezgetett az Audi egy egészen más megoldással: az első tengelyt hajtotta egy belső égésű-, a hátsót pedig egy villanymotor. A német gyártó szárnypróbálgatásai óta eltelt évtizedek során sokat fejlődött a technika, a PSA-csoport is hasonló koncepció szerint alkotta meg az első Hybrid4 rendszerét, ahol dízelmotor került az első tengelyre, elektromos a hátsóra, a kettőt elektronika hangolja össze.
Gázolaj tavalyi áron
Amíg a világ első dízel hibridautóját vezettem, végig azon törtem a fejem, hogy hol itt a csalás. Nem gyanúsan szép a 3,8 literes fogyasztás ígérete és az összkerékhajtás?

Ettől egy lépésnyire találjuk azokat a variánsokat, amelyeknél az egyik tengelyt – mindegy, melyiket – eleve hibrid megoldással hajtják meg. Példának okáért úgy, hogy a benzinmotorhoz csatolt automata váltóba építik a villanymotort, a másik tengely pedig megkapja az elektromos egységet. Ilyen például a Honda CR-V hibridje, amiben tehát egy benzinmotor és két elektromos motor dolgozik össze a négy kerék meghajtására, de a Lexus RX vagy az összkerekes Toyota RAV4 Hybrid is hasonlóan működik, de mára a PSA is ezt az elvet használja a plug-in hibridjeinél, az összkerékhajtásos változatoknál (pl. 508 Hybrid, DS7, Citroen C5 plug-in, Opel Grandland X).
Igazán hardcore a Ford Explorer plug-in hibridje. Ebben egy háromliteres, kétturbós V6-os és egy kraftosabb villanymotor adja össze az erejét hibrid hajtás címszóval, ehhez kapcsolódik egy tízgangos automata váltó. Viszont a fent már kibontott sablonnal ellentétben a két motor nem tengelyenként dolgozik. Alapból a hátsó kerekeket tekerik, pontosan ugyanúgy, mintha egyszerű belső égésű motoros SUV lenne, és szükség esetén a központi kuplung zárása kapcsolja az első hajtást.
Láthatjuk, a variációk száma csaknem végtelen, csak a gyártók tökössége, na meg az észszerűség szabhat határt. Illetve a padlólemez, amire az adott autó felépül. Vannak ugyanis olyan platformok, amelyek sehogy sem alkalmasak összkerékhajtás beépítésére, de ez nem elsősorban a hibridségtől függ.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

