Ezekkel véded a gyermeked
ADAC gyerekülésteszt – 2020/2.
Egy jó gyerekülés életet menthet, nélküle viszont komoly veszélynek tesszük ki gyermekeinket. Ha biztosra akarunk menni, nem elég besétálni a boltba, és levenni a polcról a legelsőt. Nagy különbségek lehetnek, hibátlan típus talán nincs is, de elég jók közül lehet válogatni.
Fontos-e a gyerekülés?
Régen nem volt gyerekülés, sőt hátsó biztonsági öv se, mégis felnőttünk – vannak akik ezzel érvelnek, de szerencsére egyre többen látják be, ma már elengedhetetlen a használata. Egyrészt azért, mert egyszerűen kötelező. A vonatkozó jogszabály azt mondja: „Az autóban utazó 150 centiméternél alacsonyabb gyerek a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.” Ez a gyakorlatban csecsemők esetén babahordozót, kisgyermekeknél gyerekülést jelent.
A szabályok mellett a másik ok, hogy enélkül túl nagy kockázatot vállalunk, elfogadhatatlanul veszélyeztetjük a gyereket, aki teljes mértékben ránk van utalva. Egy esetleges balesetnek súlyos, tragikus következményei lehetnek. Egyszerűen nem fér bele az sem, hogy csak a boltba szaladunk el, ezért nem kötjük be. A baj rövid úton is megtörténhet, nem ezen kell időt vagy pénzt spórolni.
Eligazodni a rengetegben
Csakúgy, mint a használtautó-piac, a gyerekülés-kínálat is szinte végtelen. A gyártók évről évre újítanak, így nem könnyű követni a választékot. Eleve más-más típusok felelnek meg a különböző korosztályoknak, és árban is nagyon nagy a szórás. Ezért érdemes figyelni a teszteket. A német autóklub, vagyis az ADAC minden évben elkészíti a maga rangsorát. A tavalyi magyar változatát nálunk is elolvashatták, de a szakemberek ősszel még egyszer nekifeszültek, és egy sor újabb ülést bevizsgáltak.
A kiválasztás során arra törekednek, hogy minél jobban lefedjék a piacot, de természetesen minden létező rendszert képtelenség lenne végignézni. Ezért az újdonságokra és a népszerű termékekre koncentrálnak, az olcsóktól a legdrágábbakig. A bevásárlás névtelenségbe burkolózva történik, nehogy preparált tesztdarabokat sózzanak rájuk, ezzel manipulálva a végeredményt.
A német teszt Magyarországon is releváns, ugyanis a legtöbb típus nálunk is kapható. Ezért utánanéztünk a hazai áraknak, a lenti táblázatokban euró helyett már az interneten is elérhető magyarországi üzletek forintban feltüntetett árai szerepelnek.
Hogyan tesztelnek?
Minden gyerekülést egyforma tesztautóba rögzítenek, ha nem így tennének, az nagyon aránytalanná tenné az egész folyamatot. Korábban Opel Astrákat és Volkswagen Golfokat használtak, tavaly óta hatos Polókkal dolgoznak. A legfontosabb vizsgált szempont természetesen a biztonság: 64 km/h-s frontális- és 50 km/h-s oldalütközést vesznek alapul. Nézik a méretbeli sajátosságokat, a stabilitást, a fej védelmét. Lényeges még a használhatóság (ki- és beszerelés), az ergonómia, a karbantartás (például tisztíthatóság). A káros anyagok jelenléte sem elhanyagolható kérdés, noha ebben a tekintetben az évek során jelentős előrelépést könyvelhettünk el. Az ADAC értékelése szigorúbb, mint az érvényben lévő uniós normák.
A részeredményeket a következők szerint súlyozzák:
- biztonság: 50%
- kezelés: 40%
- ergonómia: 10%
- a káros anyagokat, valamint a karbantartást ezúttal közvetlenül nem számították bele az eredménybe, de ha hiányosságokat tapasztaltak ezeken a területeken, az lehúzta az összértékelést
Akkor melyik a jó?
A gyerekek korától, így testmagasságától és súlyától függően több kategóriát határozhatunk meg. A csecsemőket úgynevezett babahordozóban szállíthatjuk. Ezek között is vannak isofixes, vagyis afféle gyorscsatlakozós kivitelek, valamint olyanok, amelyeket az autó saját biztonsági övével kell rögzíteni. Hogy az övet hogyan kell elvezetni, a használati útmutatóban és általában magán a hordozón is szerepel. Ezt fontos követni, ezzel elkerülhetjük, hogy kicsússzon a helyéről, vagy belegabalyodjon a kicsi.
Ebben a szegmensben két hordozó két-két változatát vizsgálták a németek, ezek az eredmények teljesen azonosak a tavaly nyárival. Biztonság tekintetében teljesen egyformán vizsgázott mindegyik, így az egyéb szempontokat mindenki maga mérlegelheti. Az isofixesek megverték a biztonsági övvel beköthetőket. A tesztgyőztes a Maxi-Cosi Coral + FamilyFix 3 lett, de a második helyezett Joie például károsanyag-tartalomban legyőzte, miközben sokkal olcsóbb is.
Gyerekülések egyéves korig | |||||||||||
Modell | Ár (ezer Ft) | Méret | Súly | Isofix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Karbantartás | ADAC-osztályzat | Értékelés |
Maxi-Cosi Coral + FamilyFix 3 | 154 | 40-75 cm | 5,3 kg | igen | 1,5 | 1,7 | 1,9 | 1,7 | 1,9 | 1,6 | jó |
Joie i-Snug + i-Base Advance | 80 | 40-75 cm | 3,2 kg | igen | 1,5 | 2,0 | 2,0 | 1,0 | 1,5 | 1,7 | jó |
Maxi-Cosi Coral | 89 | 40-75 cm | 5,3 kg | nem | 1,5 | 2,5 | 1,8 | 1,7 | 1,9 | 1,9 | jó |
Joie i-Snug | 37 | 40-75 cm | 3,2 kg | nem | 1,5 | 2,5 | 2,0 | 1,0 | 1,5 | 2,0 | jó |
Egy kategóriával feljebb (másfél éves korig) a tavalyihoz képest kétszer népesebb a mezőny. Ez gyakorlatilag négy típus isofixes és a nélküli verzióját takarja. A legjobbnak – és minden méretet egybevetve az egyetlen kiválónak – az idehaza nem forgalmazott Silver Cross Dream + Dream i-Size Base kombinációt találták. De a magyar piacon is van méltó vetélytársa, a Nuna Pipa Next biztonság terén még többet is nyújt.
Az isofixesek jellemzően jobban teljesítettek, mint az övvel beköthetők, egyetlen kivételt az ABC Design Tulip képezett. Az isofix nélküli változat összességében jó értékelést kapott, ráadásul egészen olcsónak is számít.
Gyerekülések másfél éves korig | |||||||||||
Modell | Ár (ezer Ft) | Méret | Súly | Isofix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Karbantartás | ADAC-osztályzat | Értékelés |
Silver Cross Dream + Dream i-Size Base | n. a. | 40-85 cm | 5,3 kg | igen | 1,3 | 1,7 | 2,0 | 1,0 | 2,0 | 1,5 | kiváló |
Nuna Pipa Next + Pipa Next Base | 160 | 40-83 cm | 3,2 kg | igen | 1,2 | 1,9 | 2,2 | 1,0 | 1,5 | 1,6 | jó |
Cybex Aton B i-Size + Base M | 112 | 45-87 cm | 4,3 kg | igen | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,0 | 2,0 | 1,7 | jó |
Cybex Aton B i-Size | 55 | 45-87 cm | 4,3 kg | nem | 1,5 | 2,2 | 1,7 | 1,0 | 2,0 | 1,8 | jó |
Nuna Pipa Next | 100 | 40-83 cm | 3,2 kg | nem | 1,7 | 2,3 | 2,1 | 1,0 | 1,5 | 2,0 | jó |
Silver Cross Dream | n. a. | 40-85 cm | 5,3 kg | nem | 1,3 | 2,8 | 1,8 | 1,0 | 2,0 | 2,0 | jó |
ABC Design Tulip | 35 | 45-85 cm | 4,1 kg | nem | 2,1 | 2,5 | 1,6 | 1,0 | 2,3 | 2,2 | jó |
ABC Design Tulip + Isofix Base Tulip | 83 | 45-85 cm | 4,1 kg | igen | 2,0 | 3,5 | 1,8 | 1,0 | 2,3 | 2,9 | közepes |
A négyéves korig, azaz jellemzően 40-től 105 centiméterig használható ülések már egy egészen nagy intervallumot fednek le, viszonylag hosszú ideig alkalmazhatjuk őket. A legjobb itt pont az egyik legolcsóbb, a Joie i-Spin Safe lett. Biztonsági szempontból aligha lehet belekötni, könnyen kezelhető, és káros anyagokat sem nagyon tartalmaz – ez szerencsére a legtöbb ülésről már elmondható.
A táblázatból az is kiderül, hogy nem feltétlenül érdemes hinni a marketingmaszlagnak, a hangzatos elnevezéseknek. Így a Recaro Saliából hiába készült egy Elite kivitel, ha az teljesen utolsó lett közepes osztályzattal, míg a sima Saliát jónak minősítették. Máris spórolhatunk közel 50 ezer forintot, ha ebben gondolkodnánk.
Gyerekülések négyéves korig | |||||||||||
Modell | Ár (ezer Ft) | Méret | Súly | Isofix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Karbantartás | ADAC-osztályzat | Értékelés |
Joie i-Spin Safe | 118 | 40-105 cm | 14,3 kg | igen | 1,2 | 2,1 | 1,9 | 1,0 | 1,5 | 1,6 | jó |
Besafe iZi Modular X1 + iZi Modular i-Size Base | 210 | 61-105 cm | 8,6 kg | igen | 1,7 | 2,6 | 1,9 | 1,0 | 3,0 | 2,0 | jó |
Nuna Prym | 160 | 40-105 cm | 14,9 kg | igen | 1,8 | 2,6 | 1,9 | 1,0 | 1,8 | 2,1 | jó |
Besafe iZi Twist | 175 | 61-105 cm | 14,6 kg | igen | 1,5 | 2,9 | 2,1 | 1,0 | 2,3 | 2,3 | jó |
Recaro Salia | 185 | 40-105 cm | 15,8 kg | igen | 2,0 | 2,5 | 2,4 | 1,7 | 2,0 | 2,3 | jó |
Besafe iZi Twist B | 200 | 40-105 cm | 16 kg | igen | 1,5 | 3,1 | 2,0 | 1,0 | 2,3 | 2,4 | jó |
Britax Römer Dualfix 2 R | 135 | n. a. | 14,3 kg | igen | 2,1 | 2,7 | 2,4 | 1,0 | 2,2 | 2,4 | jó |
Joie i-Venture + i-Base Advance | 108 | 40-105 cm | 6,7 kg | igen | 2,0 | 2,8 | 2,1 | 1,0 | 1,4 | 2,4 | jó |
Inglesina Darwin Toddler + Base Darwin i-Size | 149 | 61-105 cm | 7,1 kg | igen | 2,6 | 2,7 | 2,5 | 1,0 | 2,4 | 2,7 | közepes |
Maxi-Cosi Mica | 145 | 40-105 cm | 15,1 kg | igen | 3,0 | 2,2 | 2,0 | 1,0 | 1,8 | 2,7 | közepes |
Recaro Salia Elite | 231 | 40-105 cm | 15,8 kg | igen | 2,0 | 3,0 | 2,5 | 1,7 | 2,2 | 2,7 | közepes |
A hétéves korig bevethető gyerekülések sora nem hosszú, nevezetesen az egy árva Maxi-Cosi Berylt vonultatja fel a teszt. Nem véletlen talán, hiszen érdemesebb a tizenkét éves korig kiszolgáló darabok közt mazsolázni. Annál is inkább, mivel a Beryl a teljes ADAC-teszt leggyengébb szereplője a maga 3,4-es osztályzatával, és a biztonságra kapott 2,8 sem túl derék.
Gyerekülések hétéves korig | |||||||||||
Modell | Ár (ezer Ft) | Méret | Súly | Isofix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Karbantartás | ADAC-osztályzat | Értékelés |
Maxi-Cosi Beryl | 160 | n. a. | 8,2 kg | igen | 2,8 | 3,6 | 2,6 | 1,6 | 2,5 | 3,4 | közepes |
Végül a legnagyobbaknak, tizenkét éves korig szóló ülések jönnek. Érdemes megfigyelni, hogy még egy adott gyártótól sem mindegy, melyik terméket vesszük, nézzük csak akár a Cybex, akár a Maxi-Cosi gyereküléseit. A győztes a Cybex Solution Z i-Fix, kiegyensúlyozott, de körülményesen karbantartható darab. Biztonságban ugyanakkor kiemelkedik a többiek közül. A sereghajtók már csak feltételesen ajánlhatók, ráadásul az utolsó helyezett Avova elég drága is a tudásához mérten.
Gyerekülések tizenkét éves korig | |||||||||||
Modell | Ár (ezer Ft) | Méret | Súly | Isofix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Karbantartás | ADAC-osztályzat | Értékelés |
Cybex Solution Z i-Fix | 80 | 100-150 cm | 7,1 kg | igen | 1,8 | 1,9 | 2,1 | 1,0 | 3,4 | 1,9 | jó |
Maxi-Cosi Morion | 53 | 100-150 cm | 5,8 kg | igen | 2,5 | 1,5 | 1,9 | 1,0 | 2,0 | 2,0 | jó |
CBX Yari | 28 | n. a. | 3,8 kg | igen | 2,3 | 2,0 | 1,9 | 1,0 | 1,5 | 2,1 | jó |
Cybex Solution B-Fix | 33 | n. a. | 3,8 kg | igen | 2,3 | 2,0 | 1,9 | 2,0 | 1,5 | 2,1 | jó |
Maxi-Cosi Kore | 73 | 100-150 cm | 6,0 kg | igen | 2,5 | 1,6 | 2,0 | 1,0 | 1,9 | 2,1 | jó |
Maxi-Cosi Kore Pro | 82 | 100-150 cm | 6,0 kg | igen | 2,5 | 1,6 | 2,0 | 1,0 | 1,9 | 2,1 | jó |
CBX Xelo | 31 | n. a. | 4,9 kg | igen | 2,4 | 2,5 | 1,9 | 1,0 | 1,8 | 2,4 | jó |
Cybex Pallas B-Fix | 55 | n. a. | 4,9 kg | igen | 2,4 | 2,5 | 1,9 | 2,0 | 1,8 | 2,4 | jó |
Britax Römer Advansafix i-Size | 120 | 76-105 cm | 11 kg | igen | 2,7 | 2,6 | 2,0 | 1,0 | 2,9 | 2,6 | közepes |
Chicco Fold&Go i-Size | 60 | 100-150 cm | 6,2 kg | igen | 2,5 | 3,0 | 1,4 | 1,0 | 2,3 | 2,7 | közepes |
Kinderkraft Oneto 3 | 55 | 100-150 cm | 6,0 kg | igen | 3,1 | 2,3 | 2,3 | 1,0 | 1,7 | 2,8 | közepes |
Osann Flux Isofix | 59 | n. a. | 7,9 kg | igen | 3,0 | 2,4 | 2,1 | 1,0 | 1,5 | 2,8 | közepes |
Renolux Olymp i-Size | n. a. | 76-105 cm | 14,4 kg | igen | 2,8 | 2,9 | 2,1 | 1,9 | 2,0 | 2,9 | közepes |
Mifold Hifold Fit and Fold Booster | n. a. | n. a. | 4,4 kg | nem | 3,5 | 2,1 | 1,7 | 2,9 | 2,0 | 3,0 | közepes |
Avova Sperling-Fix i-Size | 130 | 76-105 cm | 13,7 kg | igen | 3,2 | 3,1 | 2,1 | 1,0 | 1,9 | 3,2 | közepes |
Melyiket vegyem?
A teszt csak támpontot ad, nem a tutit mondja meg. Az összesített eredmény mellett érdemes a biztonságra kapott részosztályzatot vizsgálni, a többi területen nyugodtabb szívvel köthetünk kompromisszumot. Jó hír, hogy szinte minden fenti ülést lelkiismeret-furdalás nélkül megvehetünk, az olcsóbbak közt is akadnak kimondottan jók. Arra viszont figyeljünk, van-e isofix a kocsiban, ha nincs, fölösleges ilyen rendszert választani. Ráadásul a bázistalp ára sokszor közelíti, sőt akár túl is lépi az ülés értékét. Ha több autónk van, és gyakran pakoljuk át egyikből a másikba a gyerekülést, fontos tényező lehet a súly is.
Összességében véve a gyerekülések nem olcsók. Éppen ezért az sem ördögtől való, ha a használtak között nézelődünk, így kis pénzből is vehetünk kategóriákkal jobbat, mintha csak újat keresnénk. Ki lehet fogni megkímélt, keveset használt, tiszta darabokat, ezekkel jól járhatunk, de ellenőrizzük alaposan az állapotot.
Ha nagy a család, nyilván annak is van jelentősége, hogy milyen autóba mekkora és hány darab gyerekülés fér be. Ezt legjobb saját kezűleg kipróbálni, de mi is készítettünk teszteket. Ez a cikk 2011-ben íródott, 2015-ben felfrissítettük tudásunkat.
Forrás: ADAC