Fékből tényleg a gyári a legjobb?

ADAC: utángyártott féktárcsák és -betétek összehasonlító tesztje – 2021.

2021.07.22. 13:42

Legyünk őszinték: közel sem mindig egyértelmű, hogy gyári alkatrészekkel szervizeljük az autót. Egyes típusoknál talán nehezebben szerezhető be az eredeti, máskor pedig a legjobb ár-érték arányt próbáljuk megtalálni. Van, amikor a spórolás visszaüt, de nem mindig a drágább a jobb. Így van ez a fékeknél is.

Pár éve én is melléfogtam, amikor fékeket cseréltettem az akkori Audi A6-osomon. Az egyik jó nevű gyártó tárcsáit és betéteit vettem meg, elég húzós is volt a végösszeg. Nem mindig a drágább alkatrész a jobb, de korábban kedvező tapasztalataim voltak a márkával – most nem is lényeg melyikkel. Alig párezer kilométer után durván ütni kezdtek a tárcsák, pedig én sem vezettem másképp, mint addig, és az autónak sem volt más baja.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Amikor aztán több szerelővel és ismerőssel beszélgettem erről, mindenkinek volt egyik-másik tárcsával rossz élménye. Inkább az volt a ritka, amelyikről senki nem mondott rosszat. Végül egy Ferodo szettet szereltettem fel, annak több tízezer kilométer után sincs semmi baja – már azon kívül, hogy lassan cserés lesz a kopás miatt.

Nem mindenki teheti meg, hogy mindig gyári alkatrészekkel szervizelteti a kocsit, és egyébként sem biztos, hogy az a legjobb. A német autóklub szakemberei most olyan tesztet készítettek, amelyben öt különböző, utángyártott tárcsa-betét kombinációt mértek össze a Volkswagen első szerelésű fékeivel. Ezek között volt kifejezetten olcsó, volt sportosként árult, sőt csökkentett fékporképződésű is.

Mit vizsgáltak?

A teszt során két fő vizsgálati szempontot határoztak meg. A legfontosabb természetesen a fék teljesítménye volt, ez hetven százalékos súlyozással számított bele a végeredménybe. Ezt tovább bontották a súrlódási együttható mérőpadi vizsgálatára, valamint a fékúttal kapcsolatos mérésekre. A kisebbik részt, harminc százalékot a kopásra kapott pontszám adta. Ezt részben a WLTP-fékciklus szerinti, részben pedig a nagyobb terhelésű mérések, továbbá a fékbetét vastagsága és a féktárcsa megengedett kopása alkotta.

A kép illusztráció, ez egy Dodge Challenger SRT Hellcat fékje
A kép illusztráció, ez egy Dodge Challenger SRT Hellcat fékje

Az ilyen módon súlyozott, majd összesített eredményeket rangsorolták, természetesen a német osztályozási rend szerint, vagyis minél kisebb osztályzatot kapott valamely termék, annál jobban teljesített, és minél magasabb szám szerepel az összesítő rovatban, annál gyengébbnek bizonyult.

A versenyzők

Az ADAC szakemberei egy viszonylag gyakori, és már jelentős használtpiaci relevanciával is bíró modellt választottak: a Volkswagen Golf VII-et. Ennek az első szerelésű, vagyis gyári féktárcsája és fékbetétje volt lényegében a referenciatermék (amúgy TRW-gyártmány). A cél az volt, hogy megtudják, hogyan teljesítenek ehhez képest a többi márka utángyártott fékei. Itt azt mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy kiemelkedően a gyári alkatrész volt a legdrágább, még a második legborsosabb árú ATE-hez képest is másfélszer annyiba kerül.

adac-ev tests adac-bremsscheiben-test

A kihívók között találunk két sportosként említhető terméket: a Zimmermann Coat Z-t és a Brembo Xtra Line-t. Előbbi sajátossága a korróziógátló bevonat, míg a lyuggatott tárcsa jobb fékreakciót és rövidebb fékutat ígér. Utóbbinál szintén furatokat találunk a tárcsa felületén, ezek megakadályozzák az üledékképződést a betét súrlódó felületén és jobb fékteljesítményt biztosítanak esős, nedves időben is.

Az ATE Ceramic nevű fékbetétei mellett az szólhat, hogy anyaguknál fogva kevésbé porolnak, a Boschtól pedig alacsonyabb árfekvésű, de növelt széntartalmú darabokat választottak. Ez azt jelenti, hogy a féktárcsa előállításához használt acél tartalmaz az átlagosnál több szenet. Ennek például a hővezető képességre van hatása. Végül pedig ott a Ridex, amely kifejezetten az olcsó termékeket képviseli a teszten.

A cikk végén található táblázatban szereplő árak euróban értendők, és a komplett szettre, azaz az összes első-hátsó tárcsára és betétre vonatkoznak. Mivel az ADAC tesztjében pontos cikkszámokat nem adnak meg, így ezek hazai árát nem is kerestük ki a magyar webshopokban, hiszen az torzítaná az arányokat.

A tapasztalatok

A mindennapi használat során leginkább érzékelhető tényező, vagyis a fékút szempontjából nagyon hasonlóan teljesítettek az egyes fékszettek. 100 km/h-ról fékezve a hatból öt termék fél méteren belül volt egymáshoz képest, de még a sereghajtó Ridex is csupán egy méterrel maradt el a legjobbtól. A listát itt a Zimmermann vezeti. Az olcsó Ridex hátránya a fékpadi mérésen jött ki: akkor vesztett jelentősen teljesítményéből, amikor felforrósodott. Az ADAC tesztelői ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a kis eltérések egyik oka a fékasszisztens volt – ez ugyanis minden vészfékezésnél közbeavatkozik.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

A fékteljesítmény vagy kopás szempontjából nem volt érzékelhető előnyük a teszten a lyuggatott tárcsáknak sem. Ezek mellett inkább az szólt, hogy jóval kevesebb finom fékpor jutott a levegőbe, azt a lyukak gyűjtötték magukba, ott pedig idővel összeálltak. Ha pedig már szó esett a kopásról: ebben a tekintetben viszonylag nagy előnyt tudhat magáénak az ATE féke. Érdekes módon a második helyre a Ridex jött be, a gyári szerelésű Volkswagen-alkatrészek pedig csak a középmezőnyre voltak elegendők. Igaz, fokozott terhelés mellett valamelyest fordult a kocka, és feljöttek a második helyre, az ATE mögé.

Végeredmény

A részeredmények összesítése után a hatból öt szett jó, egy pedig közepes értékelést kapott, az ATE bizonyult a legjobbnak. Főként a kedvező kopási mutatók szóltak mellette, úgy a tárcsán mint a betéten. Fokozott terhelés alatt azonban jelentősen csökkent a fékhatás, és megnövekedett a fékporképződés – az is igaz viszont, hogy a felniről ennek a porát lehetett a legkönnyebben letakarítani.

tablazat magyar

A gyári tárcsa-betét kombináció végzett a második helyen. A terhelés és a hőmérséklet fokozása ellenére folyamatosan jó marad a fék teljesítménye, így kiszámítható marad az autó viselkedése. Normál használat mellett ellenben elég gyors a kopás. Azonos pontszámmal találjuk itt a Brembót is: mivel sportfékekről van szó, nem meglepő, hogy a súrlódási együttható normál és fokozott igénybevétel mellett is nagyon jó volt – ebben a teljes mezőny legjobbja volt. Ellene a gyors, ráadásul nagyobb terhelés mellett tovább fokozódó kopás szólhat. Jelentős hő hatására a korróziógátló bevonat is károsodott.

A dobogóról lecsúszva újabb holtverseny következik. A Zimmermann összességében jól teljesített, de a forrósodó fékek súrlódási együtthatója enyhe romlást mutatott, ez az érték normál használat mellett is a többiek átlaga alatt volt kicsivel. A nagy hőterhelés ennél is károsította a korróziógátló bevonatot. A kopás ellenben extrém igénybevétel mellett is visszafogott maradt. A Bosch az erőteljesebb használatra gyorsabb kopással és a súrlódási tényező jelentős emelkedésével reagált, valamint a bevonat is sérült a hő hatására.

Végül a teszt legolcsóbb szereplője, a sereghajtó, a Ridex. Elég tartós, kopási mutatói alapján a második a rangsorban, így példásan kevés fékport termel. Ellenben súrlódási tényezője nem túl jó, ráadásul a hőterhelés növekedésével ugrásszerűen romlik, a bevonat ugyancsak sérül. Az egyetlen közepes eredmény az övé ebben az összevetésben, azt is éppen csak megcsípte. A biztonságos közlekedésre ezzel együtt alkalmas, miközben kevesebb mint negyedébe kerül a gyárinak, ami hatalmas különbség, ennyiből akár egy szett új gumi is kifutja.

Összegzés és tanácsok

Mint minden hasonló teszt, ez is csupán erősen tájékoztató jellegű, és a piacon elérhető termékeknek csak egy kis részét mutatja be. Ám arra azért rávilágít, hogy jelentős különbségek lehetnek, és az sem mindegy, melyik szempontot tartjuk fontosabbnak. Nyugodt vezetési stílus mellett nincs igazán nagy jelentősége annak, hogy határhelyzetben hogyan teljesít egy fékszett. Ha viszont az áll mindenek felett, hogy extrém terhelésnél is kiemelkedő legyen a fékhatás, inkább a kopásból kell engedni.

Nyilván fontos, hogy milyen alkatrészekkel szervizeljük az autót – fék és futómű esetén a biztonságunk is múlhat rajta. De itt is érvényes a tétel, hogy egy olcsóbb, de időben cserélt tárcsának és betétnek nagyobb hasznát vesszük, mintha a prémium kategóriás fékeket hagynánk vason futni.

Az ADAC szakemberei is megfogalmaznak néhány tanácsot, amelyeket érdemes észben tartani. Azt javasolják, mindig megbízható forrásból vásároljunk, a cserét pedig – különösen fékalkatrészeknél – olyanra bízzuk, aki látott már ilyet (nyilván szakemberre). Az új fékeket óvatosan koptassuk be. A biztonságos megállásban nemcsak ezeknek az alkatrészeknek van szerepük: fontos a futómű, például a lengéscsillapítók állapota és beállítása, meg persze a gumik is. Az előrelátó és defenzív vezetés pedig segít elkerülni a hirtelen beavatkozásokat, és ezzel hozzájárul a fékek élettartamának meghosszabbításához is. Ebben segíthet a motorfék aktív használata és a fölösleges többletsúly csökkentése is.

Az oldalról ajánljuk

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

6 órája
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45