Idén nyáron nem szűkölködünk forró napokban, többször volt már hőségriadó, a kánikula pedig megviseli a közlekedőket is. De nemcsak menet közben kell valahogy védekezni, az sem kellemes, ha a parkoló autóhoz visszatérve egy négykerekű szauna fogad. A védekezésre szerencsére vannak praktikák.
Akár nyaralunk, és a strand közelében vagy egy étterem mellett keresünk parkolót, akár dolgozunk, és a munkahelyünknél kell letenni a kocsit, a nyári hőségben mindenki az árnyékos szegletekre vadászik. Mindegy, hogy csak pár órát pancsolunk, körbejárjuk az állatkertet vagy végigmelózzuk ezt az időt, a végén a napon hagyott autó tüzes katlanként fogad minket, kifejezetten kellemetlen beülni, a kezelőszervek és felületek pedig valósággal égetnek. A német autóklub szakemberei ezúttal azt vizsgálták meg, hogyan lehet a leghatékonyabban megvédeni az utasteret a felmelegedéstől.
Milyen meleg van az autóban?
Ahhoz, hogy megértsük, miért is fontos mindez, érdemes először azt megnézni, hogyan emelkedik a hőmérséklet a zárt autóban. Az alábbi grafikonon a szürke görbe mutatja a dél körül mért környezeti hőmérsékletet: 26,8 Celsius fokról indulunk, a csúcs egy leheletnyivel marad 30 alatt. A sárga görbe pedig az autóban mért értékeket jeleníti meg. Mindössze tíz perc után már közel 40 fok van bent, egy óra elteltével pedig már majdnem 60.
A következő grafikon egy korábbi cikkben jelent meg először, és annyival tud többet az előzőhöz képest, hogy azt is megmutatja, mennyivel marad elviselhetőbb a hőmérséklet, ha egy vagy két ablakot résnyire leengedünk. Tömören: nem sokkal.
Mivel védekezhetünk?
Az ADAC tesztjéhez ezúttal hét azonos kivitelű Dacia Dustert választottak ki, de a színekben akad azért eltérés – ennek később még lesz jelentősége. Az autókat egymás mellé parkolták, így egyidejűleg, egyforma körülmények között tudták megmérni, hogy a különféle praktikák és segédeszközök mennyire hatékonyak a felforrósodás elleni küzdelemben. A referencia-Dusterrel semmit nem csináltak, úgy álltak ki vele a nyári nap sugarai alá, ahogy kijött a szalonból. Ebben a Daciában egészen 53 Celsius fokig kúszott fel a hőmérő higanyszála.
Minimális előrelépést jelentett a műszerfalra terített fehér kendő: ezzel 50 fokos maximumot mértek, tehát a semminél éppen egy picivel jobb a megoldás. A következő szint a fényvisszaverő napvédő fólia. Ilyesmit nagyon sok helyen be lehet szerezni, vannak jobb minőségű, kissé merevebb termékek, ezeket könnyebb összehajtogatni, és van tartásuk, és persze vannak egészen filléres, kevésbé jól használható darabok. De nem mindegy, hova tesszük őket. Ha ugyanis belül helyezzük el, mondjuk a műszerfalon, akkor mindössze egyetlen fokkal teljesít jobban a fehér kendőnél. Ha kívülről terítjük a szélvédőre, akkor ellenben máris 45 Celsius foknál tartunk.
A tesztgyőztes pedig a takaróponyva, vagy más néven félgarázs. Ez az első és hátsó szélvédőt, az oldalablakokat és az autó tetejét takarja el, így viszonylag nagy felületet fed. Kiválasztásakor értelemszerűen figyelni kell a méretekre. Mindenesetre a teljes utasteret óvjuk vele a naptól, így összességében tíz fokkal marad hűvösebb odabent. Az ADAC mérésében ez egészen pontosan 43 Celsiust jelent – oké, azért még ez is elég cudar, de a különbség jelentős.
A fenti rangsorban ugyan nem szerepel, de a sötétített, színezett ablakok is sokat segíthetnek. Itt ugye figyelni kell a szabályokra: az első szélvédőn csak egy adott szélességű csík, az első oldalablakokon kizárólag hővédő fólia, míg a B-oszloptól hátrafelé különböző mértékű sötétítések megengedettek. Az ADAC mérései szerint összességében csupán két Celsius fokot tudunk csökkenteni az utastér hőmérsékletén, de a hátsó üléssor felületén már komoly az eltérés: sötétítés nélkül 57, azzal pedig 48 fok a mért érték. Ennek ráadásul nemcsak a parkoló autónál vesszük hasznát, hanem útközben is. Különösen hasznos, ha gyerekekkel utazunk.
Számít a szín is
Nekem is fekete autóm van, így meg tudom erősíteni, hogy irgalmatlan meleg tud benne lenni, ha a napon áll. Mondjuk sose mértem, mennyire, de a németek megtették helyettem: kereken öt Celsiusszal melegedett fel jobban a fekete kocsi utastere, mint a fehéré. Előbbiben 53 fokot mértek, utóbbiban ugyanakkor csak 48-at. De ha már ott voltak, akkor megnézték azt is, mi a helyzet kívül. A fekete fényezésen 65 fokot mértek, a fehéren sokkal kevesebbet, 44-et.
Akkor most mit tegyünk?
A legjobb, ha árnyékos helyet keresünk, de ez egyrészt nem mindig lehetséges, másrészt pedig, ha hosszabb ideig parkolunk egy helyen, könnyen lehet, hogy mire újból autóba ülünk, egészen más szögből tűz rá a nap a kocsira. Ezért nem árt legalább a műszerfalat és a kormányt letakarni. A fentiekben bemutattuk ugyanis a levegő belső hőmérsékletét, de a felületek még forróbbak lehetnek. A teszt során például a kormányon is 70 Celsius fokot mértek. Ez bizony akár égési sérüléseket is okozhat, de legalábbis kellemetlen rámarkolni. Ha még van egy szép sötét bőrülésünk is, pillanatok alatt sortársunknak érezzük Dózsa Györgyöt.
A mérésekből ugyan kitűnik, hogy pusztán a letakarással, nem faraghatunk sokat a levegő felmelegedésén, de a lefedett kormány például 26 fokkal lehet barátságosabb a kezünknek, ha előrelátóak vagyunk. Ja, és lehetőleg ne hagyjunk olyasmit az autóban, amiben kárt tehet a nagy hőség, főleg ne úgy, hogy közvetlenül érje a nap. A telefont, laptopot, tabletet és társaikat különösen érzékenyen érintheti, míg a hanyagul a műszerfalra dobott táblás csokit legalább megihatjuk utána – tapasztalat.
A legjobb akaratunk ellenére is biztosak lehetünk benne, hogy a napon parkoló autóban meleg lesz, csak a mértéke kérdéses. Ezért aztán indulás előtt szánjunk pár percet az átszellőztetésre, és menet közben is nyugodtan engedjük le az ablakokat. Arról, hogy ezt miként érdemes, írtunk már hosszabban, vannak ugyanis, akik érzékenyek a huzatra, és akadnak olyan autók, amelyek gyötrelmessé teszik a szellőztetést.
Ha klímás az autó, akkor máris több eszköz áll rendelkezésünkre a forróság ellen. De nem mindegy, hogyan használjuk. Legyen rendesen karbantartva a rendszer, és arra is figyeljünk oda, hogy ne legyen túlságosan nagy a különbség a külső és belső hőmérséklet között. Ne irányítsuk közvetlenül a testünkre a hideg levegőt, hidratáljunk rendesen és legyünk mértékletesek.
Ami pedig a legfontosabb: soha, még csak rövid időre se hagyjunk magára kisgyermeket – de házi kedvencet sem – az autóban. A fenti grafikonokból egyértelműen látszik, milyen kevés idő is elegendő ahhoz, hogy elviselhetetlen legyen a meleg. Durván megterheli a szervezetet, így életveszélynek tesszük ki a gyereket, nagymamát, kutyát, cicát, még akkor is, ha csak öt percre szaladunk be a teszkóba. És ha már gyerekek: a babahordozót, gyerekülést is érdemes letakarni, ha a kocsiban hagyjuk. Mielőtt beültetjük az utódokat, figyeljünk oda, hogy ne legyen nekik túl forró.