München azért tűnhetett belterjesnek az utcáról betévedő látogató számára, mert sok beszállító volt jelen. A töltőkábel-gyártók, az acél lökhárítók második körös beszállítói és az egyéb, szinte ismeretlen cégek nem nyújtanak nagy teljesítményt szórakoztatóipari szempontból. Az osztrák AVL talán még kevésbé ismert, mint a neves, első körös beszállítók, hiszen ők bérmunkában fejlesztenek a cégeknek ezt-azt. Korábban azt mondtuk volna, hogy főleg belső égésű motorokat, de amióta Magyarországon megnyitották új központjaikat, tudjuk: hibrid és tisztán elektromos hajtásláncokkal is foglalkoznak.
A tervezett avulás legendája
Létezik egy pontos kilométerfutás, ami után szétesik az autó, vagy csak kamu az egész? Egyáltalán, hogyan tervezik és tesztelik, hogy meddig működjön egy autó?

A standjukon volt is egy hidrogénes busz, de nem ez állított meg minket, hanem egy fura, dupla villanymotor: a méreteket körülbelül úgy kell elképzelni, mintha két jumbo-tekercs konyhai törlőpapírt egymás mellé fektettek volna. Ez a két motor így együtt 500 kW (kb. 680 LE) teljesítmény leadására képes rövid ideig. Az AVL embere szerint ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű villanymotorja és 800 voltról működik.
Egy ilyen motorpár a hátsó tengelyen már önmagában vidám vezetést ígér, de ha elöl-hátul beépítenek egy ilyen párost egy autóba, akkor az körülbelül 1000 kW, vagy ha jobban tetszik: egy megawatt teljesítményű lesz, azaz 1360 lóerős. Az egyes villanymotorok tartósan leadott teljesítménye körülbelül 150 kW, tehát egy olyan autó, amibe ebből négyet építenek be, az 600 kW-tal kimegy a világból. A motorok elképesztő fordulatszámra képesek: percenként 30 ezret tudnak forogni, így egy fix lassító áttételen át kapcsolódnak a hajtott kerékhez. Ha el akarjuk helyezni a villanymotorok világában, állandó mágneses szinkron gépről van szó (hogy ez mit jelent, van erről egy remek cikkünk), a nagy hőterhelés miatt folyadékhűtéssel.
Egyik villanymotor olyan, mint a másik. Hát nem!
Egy elektromos autó hatótávolsága függ attól, milyen villanymotor dolgozik benne. Mégis szinte nyomozni kell, ha meg akarjuk tudni. De most elmondjuk!
Mivel ebben a kiépítésben nem egy, hanem két motor hajt egy tengelyt, nincs szükség differenciálműre, mert az oldalak közötti fordulatszám-különbség nem jelent problémát. A kétmotoros megoldást azért szeretik a villanyautó-gyártók, mert így lehetőség nyílik a nyomatékvektorálásra, vagyis arra, hogy az autót az ívkülső kerék nyomatékának a megnövelésével fordítsák rá az ívre, vagyis egy aktív differenciálmű működését utánozzák pusztán elektronikus szabályzással. (Ezt persze nem az AVL találta fel, az összes erős villanyautónál így történik.) Egyébként ez a hajtás véletlenül pont bepasszol a Tesla Model S-be, és már nem csak tesztpadon, hanem járműben is tesztelik.
Az AVL azonban nem rendelkezik gyártókapacitással, vagyis a megrendelőik a beszállítók vagy maguk az autógyárak. A standon nyilatkozó gyári ember szerint nagyon fontos nekik a kínai piac, onnan van a legtöbb ügyfelük és szeretnék nekik eladni ezt a technikát, de például komoly fejlesztéseik készülnek tüzelőanyga-cella témában is.
Kíváncsi vagy további újdonságokra Münchenből? Nézd meg a helyszínen készített videónkat:

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

