Az elektromos közlekedés jövője testközelből az eMobility Show-n
Mostanában gyakori beszédtéma a közlekedés zöld jövője. A BOK csarnokban a május első hétvégéjén megrendezett eMobility Show-n olyan szakértőkkel találkoztunk, akik nem csak beszélnek róla, hanem átgondolt jövőképpel és kézzelfogható termékekkel is rendelkeznek. A kiállítótérben bőven akadt látni és tapogatnivaló, sőt, az elkerített pályán sok járművet ki is lehetett próbálni.
Bármilyen gyakran jön szemben a téma, még mindig kevesen ismerik ki magukat a hirtelen óriásit fejlődő zöld közlekedés világában. Én sem tartozom a felkent szakértők közé, ezért is volt jó egy kupacban látni a jelenleg vagy hamarosan elérhető újdonságokat. A fokozatosság elvét követve a legkisebb járművekkel, a népszerű, mégis megvetett rollerekkel kezdtem az ismerkedést. Óriási a választék ennek a nehezen kategorizálható közlekedési eszköznek a piacán, az eMobility Show-n a Ducati két márkája a Ducati Pro és a Scrambler, a Jeep és a svájci SoFlow kínálatából is lehetett válogatni.
Az olaszoknál két markánsan eltérő karakterű villanyrollerre figyeltem fel. A stílusos Ducati Pro-III magnézium váza egy 468 Wh kapacitású akkumulátort rejt, egy töltéssel több mint 50 kilométert lehet vele megtenni, 350 wattos villanymotorja attól függően szabályozható, hogy mennyivel szeretnénk menni, ez akár 25 km/óra is lehet. 17,5 kilót nyom, és 100 kg-ot bír el. A látványra is masszívabb Scrambler Cross-E Sportra akár 120 kilós vezető is felpattanhat, igaz, 29 kilót nyom, ami a nagyszilárdságú acél használatának köszönhető. 499 Wh-s akkuja több mint 45 kilométerre elég, 500 wattos villanymotorjával szintén 25 km/órás sebességre képes, mindkét rollert tárcsafék lassítja.
A SoFlow látványos újdonsága, a Sox agy nélküli kerekekkel villog, pontosabban LED-ekkel világít, a színt telefonos applikáción keresztül választhatjuk ki. Praktikus városi eszközként összecsukható, 600 wattos villanymotorjával akár 12%-os emelkedőn is felmegy, hatótávja eléri a 30 kilométert, előre elektronikus, hátra kerámia fékeket szerelnek. Itthon egyelőre ez az egyetlen példány. Egy kategóriával feljebb lépve a különböző elektromos biciklik ijesztően széles választéka vonult fel, közülük a dán MATE.Bike-ot ki is próbáltam a tesztpályán. Ez a különleges formatervet és egyedi pasztell színeket kínáló, összecsukható típus minden idők legnagyobb közösségi finanszírozású európai kampánya keretében valósult meg.
Molnár Fruzsitól, a MATE.Bike képviselőjétől megtudtuk, hogy Dániában 376 000 elektromos kerékpár fut, Németországban hét év alatt négyezerről kétmillióra nőtt az állomány, tavaly itthon 23 000 darabot adtak el. „Egyre több fórumon kerül előtérbe a téma, így remélhetőleg a hazai piacon is beindul a vásárlás, és egyre többen cserélik le az autót elektromos biciklire munkába járáshoz, ha a táv ezt megengedi. A törvényi szabályozás még gyerekcipőben jár, de ugyanígy volt ez minden innováció előtt. Együtt kell megreformálni a közlekedést és tehermentesíteni az utakat” - tette hozzá.
A segédmotoros kerékpárok kategóriájában egy izgalmas projekt is jelen volt, a Mopetta egy 50-es évekbeli német gyártmány hazai felélesztése. Eredetileg Egon Brütsch autóversenyző ötlete volt, hogy övé lesz a világ legkisebb autója, az egyhengeres kétütemű motorral felszerelt mopedautóból 1956 és 1958 között 14 példány készült. Mai utódja rozsdamentes acél alvázra épül, karosszériája üvegszál erősítésű műanyag. Bukókerete és biztonsági öve szükségtelenné teszi a bukósisak használatát. Az 1,7 méter hosszú, 90 kilós apróság 3000 wattos villanymotort kap, végsebessége az előírás szerint 45 km/óra. Négy óra alatt feltölthető, 2,5 kWh kapacitású akkumulátorával 70 km megtételére képes.
Aki inkább valódi motorkerékpárra ülne, annak sem kell beérnie néhány kísérleti típussal, itt is zavarba ejtően nagy volt a választék, a Super SOCO teljes kínálatát végig lehetett ülni, és a felkészült értékesítők hasznos tippekkel nyújtottak segítséget a vásárláshoz. Miközben az elektromos autózás még nem minden felhasználási területen képes átvenni az uralmat, aki egy célszerű megoldást keres a mindennapi helyváltoztatásra, a rollerekhez és a biciklikhez hasonlóan a robogók között is jópár kompromisszummentes modellt talál. Utóbbiak ráadásul árazásukkal is gyorsítják az átállást, másfél-kétmillió forintért már minden fontosat tudnak, és jól is néznek ki, ami valljuk be, a lelkünknek fontos szempont.
A segédmotorkerékpárok közé tartozó, ezért 45 km/órás tempóra képes TSx vagányan mutat a LED-es nappali menetfényével és a sportmotorokat idéző idomaival. 30 Ah-s akkuját 3-3,5 óra alatt lehet feltölteni, és egy szabványos, 75 kg-os motorossal 65-70 kilométerre is el lehet vele jutni, ami önmagában is jól hangzik, de a pótakkuval ezt 120 kilométerre is ki lehet tolni. Az embereken kívül csomagok szállítására is alkalmas, robusztusabb VS1 már 45 Ah-s akkut kap, azzal szintén 70 kilométert lehet megtenni, kettővel viszont duplájára nő a hatótáv, ennyit tudtak bő tíz évvel ezelőtt az átlagos villanyautók.
A maiak persze már sokkal előrébb járnak, nem csak a megtehető út, hanem a teljesítmény és az energiafelhasználás területén is. Az eMobility Show-n a Volkswagen csoport legújabb autóit, köztük a vagány Cupra Bornt és a szerethető Volkswagen ID.Buzz-t a Das WeltAuto hozta el, de a Kia és a Mercedes-Benz is felvonultatta aktuális újdonságait. Nem hiányzott a Tesla sem, és ahogy ígérték, nem csak nézegetni lehetett az egyre jobban elterjedő amerikai márka típusait. Az biztos, hogy a City Car apróságai mellett már tömegcikknek számítanak.
Ezek a haszonjárművek a maguk 80 km/órás végsebességével és 150-160 kilométerre elég akkukapacitásukkal a belvárosi árumozgatásban válhatnak be, és a cég számítása szerint 700 Ft-ból több mint 100 kilométert tehetnek meg. Szintén városban találkozhatunk a csarnokba begurított Isuzu buszokkal is. A Novociti Volt 25 ülőhelyet és 26 állóhelyet kínál, 211 kWh-s akkujával 320 kilométeren át lehet a forgalomban. A nagyobb Citivolt 12-re 37 ülő és 50 álló utas fér fel, 450 kWh kapacitású akkuja 480 kilométerre elég, különlegessége a ZF-féle kerékagymotor.
A kiállítás talán legfontosabb küldetése mégis a járművekhez szükséges áram előállításának megismertetése volt. A Sunwood napelemes autóbeállót, a Wallbox.hu és a Fronius többféle fali töltőt mutatott be, köztük egy hordozható típust, melyet három helyett vendégségben akár egy fázisról is lehet működtetni. Az igényeinknek megfelelő jármű kiválasztása mellett a különböző területek szakértői energetikai tanácsadással készítették fel az érdeklődőket arra az ígéretes jövőre, amely akár ingyenes, de mindenképpen környezetbarát energiatermelést tartogat az arra nyitottak számára.