Ennyibe kerül álmaid csapatszállítója
Nagy a család? A gyerekek mellett a barátaiknak is kellene a hely? Utazásnál a nagyszülők is beülnének? Akkor legalább hétüléses autóra van szükség! Lehet, hogy egyterűekből már nem olyan nagy a kínálat, mint korábban, az autógyártók továbbra sem tessékelik ki azokat a vevőket, akik hajlandóak több férőhelyért több pénzt fizetni. A hét- vagy akár több üléssel rendelhető típusokat kategóriánként gyűjtöttük össze, az egyre nagyobb számban elérhető, tisztán elektromos modelleket saját csoportba rendeztük. Lássuk, mennyit kell rászánni egy vadonatúj csapatszállítóra!
Terepjárók
Nem vitás, ez a leginkább zsebbenyúlós módja a soküléses autóhoz jutásnak, cserébe nem csak aszfalton vagy kitaposott földúton érhetjük el a célunkat, ha ezek közül válogatunk. Aki egy klasszikus, puritán terepjáróra vágyik, a nagy márkák kínálatában egyre kevésbé találja meg a számítását, a valódi terepképességeket ma már légrugós és nagyképernyős luxusba csomagolják. A Land Rover négy különböző hétülésest is kínál, a Discovery Sportot 20 296 000, a Discovery-t 28 506 000, a Defender 110-et 28 776 000, a nyolcüléses (!) 130-at 34 626 000, a nyújtott tengelytávú Range Rovert 61 626 000 Ft-tól konfigurálhatjuk, a harmadik üléssorért utóbbi esetében további 1 220 000 Ft-ot számláznak...
A Land Roverek ősi ellenfele, a Toyota Land Cruiser nagyobbik változata, a V6-os benzines és dízelmotorral gyártott J300 kizárólag a közel-keleti piacokon kapható. A kisebb, 2,8 literes, négyhengeres dízel J150 is közel öt méter hosszú, szóval a harmadik üléssornak is jut benne hely. A 25 040 000 Ft-tól elvihető Family-ben alapáron benne van, a többi kivitelbe 285 000 vagy 395 000 Ft-ért építik be, és annyiért már elektromosan hajtogathatók össze. A japánok dél-koreai kihívója, a 2,2-es dízellel szállított Ssangyong Rexton sokkal olcsóbb, már 15 999 000 Ft-tól elérhető, de a 299 000 Ft-os ülések mellett a felezővel kombinált összkerékhajtást is 799 000 Ft felárért adják hozzá.
Szabadidő-autók
Hogy a szabadidő-autók praktikusabbak-e a kombiknál, pláne az egyterűeknél, arról erősen megoszlanak a vélemények, mindenesetre hatalmas a választék, még akkor is, ha kell az a hét ülés a boldogsághoz. Akár a drága terepjárók esetében, a sokkal inkább aszfaltra szánt rokonok csomagtartójában is prémium környezetben utazhat két gyerek, vagy két nem túl jó étvágyú felnőtt. A BMW X7 (37 820 000 Ft-tól) és a Mercedes-Benz GLS (40 294 000 Ft-tól) egyformán gáláns, mindkettő alapáron hétüléses. Felárat inkább a hatüléses konfigurációért kérnek, a müncheniek 325 500, a stuttgartiak 275 590 Ft-ot. Az ára alapján ebben a ligában indul a Ford Explorer is, 35 572 000 Ft-ért szintén gyárilag hét üléssel.
A prémiumok között még az Audi Q7 (25 657 610 Ft-tól), a BMW X5 (31 950 000 Ft-tól) és a Volvo XC90 (32 990 000 Ft-tól) a bejáratott hétülésesek. Fontos, hogy itt egy árnyalatnyival már nagyobb kompromisszumra kell készülni, egyébként is csak a Volvo terít hét személyre alapáron, az Audi 712 470, a BMW 650 900 Ft-ot kér a két ledönthető pótülésért. Méretben a nagyok között említhetjük a Volkswagen Tiguan Allspace-t (13 461 865+274 187 Ft-tól) és a testvérét, a megegyező ajtókkal felszerelt Seat Tarracót (13 068 466+355 251 Ft-tól), de a szintén azonos műszaki alapokra épülő Skoda Kodiaq is fontos, ehhez lehet a legolcsóbban, 11 265 031 Ft-tól hozzájutni, bár hét ülést itt is csak 518 809 Ft-ért kap a vevő.
Minden európai egyterű őse, a Renault Espace az Austral hosszított változataként szintén a szabadidő-autók között tér vissza hamarosan. A tömeggyártók polcáról addig is a Nissan, a Peugeot és a Kia terepes formavilágú családi autói közül lehet válogatni. Az X-Trail 13 799 000 Ft-os alapmodelljéhez 500 000, a jobban felszerelt kivitelekhez 350 000 Ft-ot kell fizetni a lehetőségért, hogy sok jó ember kis helyen is elférjen... Az 5008 13 910 000 Ft-ért alapból hét üléssel jön ki a rennes-i gyárból, de a Sorento vevőinek ez 350 000 Ft-ba kerül, mert 16 690 000 Ft-ért csak öt jár.
Kisbuszok
Aki komolyan veszi a nagy családi utazást, és a csomagokat sem akarja otthon hagyni vagy tetőboxban magával vinni, a klasszikus kisbuszok között keresgélhet. Ebben a műfajban is a terepjárókéhoz hasonlóan magas összegek repkednek, és az alapmodellek esetében sem a felhasznált anyagok, sem az extrák nem kényeztetnek. Itt a centikért és a literekért perkál az ügyfél, aki akár luxus tárgyalóbuszt is kaphat, ez is csak pénz kérdése. A Transit utasszállító változata a Tourneo Custom, a frissített modell 20 974 050 Ft-tól konfigurálható, és alapáron kilenc üléssel szállítják a Ford törökországi gyárából.
20 351 750 Ft-ért akár a Mercedes V-osztályt is hazavihetjük, de ne lepődjünk meg, ha csak heten férnek majd bele, a további ülések felárasak, plusz egy fő elhelyezéséhez további 219 964 Ft-tal kell számolni. A Volkswagen Sharan pótlására bevezetett T7-es Multivan többféle variációs lehetőséget kínál. A rövid tengelytávú alapáron (17 172 000 Ft-tól) ötszemélyes, a különböző kialakítású, egybepados vagy önálló ülésekből hat vagy hétüléses konfiguráció is összeállítható, utóbbi felára 572 770 Ft.
A 2014 óta kapható Renault Trafic puritán utasszállítóként (Combi) kilenc üléssel is készül, a rövid tengelytávú alapmodell 13 800 000 Ft-tól elvihető, a családi autónak szánt SpaceClass kivitel 18 200 000 Ft-tól indul. A Stellantis sokféle emblémával forgalmazott, parkolóházakba is garantáltan beférő kisbuszának egyetlen, belsőégésű motorral jelenleg is kapható leszármazottja a Toyota ProAce Verso rövid Combi Base változata kilenc üléssel 17 735 000 Ft-tól konfigurálható. Itt is létezik igényesebb, Family Base kivitel nyolc üléssel 19 880 000 Ft beugróval, francia gyártásból.
Egyterűek
Az ülések száma és a fenntartási költségek között még mindig az egyterűek egyensúlyoznak a legügyesebben, kár, hogy lassan teljesen kikopnak a kínálatból. A klasszikus felépítésűnek nevezhető modellek közül már csak a 11 929 438 Ft-tól rendelhető Volkswagen Touran tartja a frontot, hét üléssel 280 378 Ft-tal kerül többe. A nagycsaládosok autóvásárlási támogatása leginkább a Daciának kedvezett. Az így vásárolt autók között abszolút listavezető Lodgy már a múlté, a helyére érkező Jogger inkább egy emelt kombinak nevezhető, mégis több teret ad a leghátul ülőknek, mint sok, testesebb riválisa. Bár 320 000 Ft-ot kérnek a plusz két ülésért, 6 699 000 Ft-os alapára messze a legkedvezőbb a piacon.
Nem a legszebbek, és a vezetési élménnyel is hadilábon állnak, a mindennapokban nagyon praktikusak a modul egyterűek. Látszólag bőséges a választék, belsőégésű motorral viszont ma már csak kevés márka forgalmaz ilyet. A Ford Tourneo Connect (13 475 000 Ft-tól) és a Volkswagen Caddy (12 572 910 Ft-tól) valójában ugyanaz a konstrukció néhány külső-belső változtatással. Mivel a Ford emblémás változatot is a Volkswagen gyártja Lengyelországban, mindkét autó ugyanazt a 114 lóerős 1.5 TSI turbós benzinest kapja alapáron. A hatodik és a hetedik ülésért a Ford 381 000, a Volkswagen 637 540 Ft-ot kér.
Elektromos autók
Az autógyártók számára egyre sürgetőbb elektromos átállás előbb-utóbb a családi autókat is utoléri, és az idő előrehaladtával várhatóan az utazáshoz szükséges hatótávok nőni, a töltési idők csökkenni fognak. A Volvo újdonsága, az EX90 hét üléshez 585 km-es hatótávot ígér, a prémium szabadidő-autó alapára 41 990 000 Ft. A Stellantis 2022 év eleje óta csak a tisztán elektromos hajtáslánccal kínálja kisbuszait és egyterűit. A kilencszemélyes, 315 km hatótávú Citroën ë-SpaceTourer és a Peugeot e-Traveller egyformán 20 550 000 Ft-tól konfigurálható.
A rövidebb karosszériával és a 75 helyett 50 kWh-s akkumulátor miatt 231 km-es hatótávval nyitó Opel Zafira-e Life 19 316 000 Ft-tól rendelhető, a centiben és kWh-ban is többet nyújtó Opel 22 152 600 Ft-tól indul. Hasonló villany kisbuszt a Mercedesnél is találunk, a 90 kWh-s akkuval 357 km-es hatótávra képes EQV alapára 30 259 655 Ft. A kisebb és megfizethetőbb alternatívát a Stellantis négy emblémával megkapható modul egyterűje jelenti. Hajtásláncuk egyforma, 50 kWh kapacitású akku biztosít 280 km-es hatótávot, sőt, még az üzletpolitikájuk is közel áll egymáshoz, csak az áraik térnek el.
A Citroën ë-Berlingo, a Peugeot e-Rifter, illetve az Opel Combo-e Life rövidebb változatához is kérhető harmadik üléssor, de csak a csúcsmodell esetén, emiatt olcsóbban jövünk ki, ha a hosszabb tengelytávú alapmodellt választjuk. A Citroën 16 555 000+325 000, a Peugeot 16 145 250+325 000, az Opel 15 624 000+270 000 Ft-ból jöhet ki. A Toyota ProAce City Verso EV esetében a japánok helyettünk gondolkodtak, hétszemélyes csak a hosszított változatból kapható 18 155 000 Ft-ért, ami az alapárhoz képest 415 000 Ft plusz költséget jelent.