Így veri át a Rimac a fizikát a Neverával

2023.08.28. 15:36

Minden a nyomatékelosztás és a leszorítóerő variálásáról szól, és végre azt is értem, hogy csinálják.

A Rimac nemrég 23 gyorsulási és lassulási rekordot döntött meg olyan fölényesen, hogy a Nevera értékeit belső égésű motoros autó már nemigen közelíti meg. Még akkor sem, ha a Koenigsegg éppen tudott jobb 0-400-0 km/h-t villantani a kvázi direkthajtású Regerával.

A belső szerveket átrendező gyorsulás és lassulás jó móka az első hányásig, ám pályán ennél többre van szükség.

Mi több, a súly/lóerő-arány sem minden, hiszen ha az adott pályán egy 700 lóerős és 1430 kilós Porsche 911 GT2 RS Manthey Racing gyorsabb, mint az 1000 lóerős és 1390 kilós, amúgy szintén tuningolt McLaren P1 LM, akkor egyértelmű, hogy a hasmagasság és a leszorítóerő is sokat nyom a latba. Más kérdés, hogy a Porschét konkrétan a Nürburgringre fejlesztették.

nevera-time-attack-1

A Rimac Nevera négy motorjának kombinált teljesítménye hivatalosan 1914 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 2360 Nm. A horvát kétüléses végsebessége 412 km/h, míg gyorsulása százra két másodperc alatt van. Ez a hajtáslánc ráadásul 97 százalékos hatásfokkal üzemel.

Még érdekesebb, hogy mit kezd a Rimac az EV 2150 kilós tömegével, ha már külön tudja irányítani mind a négy kereket. Az állandómágneses motorok amúgy is gyakran tehermentesítik a Brembo 390 mm-es CCMR karbon-kerámia féktárcsáit a hatdugattyús nyergekkel, hiszen 300 kW-s rekuperációra képesek.

20,6 kilométernyi legendás aszfalt, és a Rimac Nevera 7:00:928-as körideje. Mi hát a tanulság? A videós telemetriából rengeteg részlet kiderült az All-Wheel Torque Vectoring 2 (R-AWTV 2)-nevű rendszerről.

A Nevera a rekordkör alatt 1370 kW-s és 1644 Nm-es csúcsértékeket produkált, miközben a rekuperáció maximum 346 kW-tal és 632 Nm nyomatékkal lassította a kerekeket, pillanatnyi váltásokkal. Ez mínusz 463 lóerős fékezés és visszatöltés.

Teljes kigyorsításnál a hátsó tengely több mint kétszer annyi nyomatékot kap, hiszen mindkét kerék 444 Nm-rel gazdálkodik, míg az elsők csak 196-ot. Mindez 1283 kW leadása mellett bőven 200 km/h felett.

A trükkök javát az első kerekekkel csinálja a Rimac. Van, hogy az egyik hajt, miközben a másik éppen fékez, a nyomatékkülönbség pedig 30-80 Nm között ingadozik a két oldal között. 

Kanyarokból kifelé 1,39 g az oldalgyorsulás, a Nürburgringen pedig 350 km/h volt a Rimac határa, főleg a gumik miatt. Innen tudjuk, hogy 352 km/h-nál 800 kW-ra, vagyis 1074 lóerőre van szüksége a légellenállás leküzdésére.

Tisztán hétperces köridő. Ezt csinálja utánuk egy sorozatgyártott elektromos autóval, aki tudja.