Becsődölt az áramszedős kamionokról szóló terv?

2023.11.21. 16:09

Ahogy azt korábban megírtukaz elmúlt tíz évben több országban is kísérletezni kezdtek a trolikamionokkal. Az elképzelés onnan indult, hogy az autópályákat elárasztó dízel kamionoknak olyan magas a károsanyag kibocsátása, hogy azt drasztikusan csökkenteni kell. Viszont, ha ezt a magas kibocsátást a városok és a logisztikai központok közelében nullára csökkentjük, akkor nagyvárosok tucatjaiban alaposan lecsökkenhet a légszennyezettség.

E cél gyakorlati megvalósításához a Siemens került a legközelebb az eHighway rendszerrel, amely gyakorlatilag a trolibuszok működési elvén alapul. Azzal a két apró különbséggel, hogy itt nem buszokon, hanem kamionokon van az áramszedő, valamint hogy a vontatók dízel-hibrid üzeműek, a tetőre szerelt pantográfot és a villanyhajtást pedig csak akkor használják, amikor felsővezetékes szakaszhoz értek. Egyébként dízel hajtással közlekednek.

Nem volt ez egyébként olyan nagy újdonság, mint ahogy a Siemens próbálta beállítani. Ugyanis az egykori Szovjetunióban már az ötvenes években építettek hasonló rendszereket kísérleti jelleggel, mégpedig úgy, hogy a teherautók a már meglévő trolibuszok felsővezeték hálózatát használták. Azonban akkoriban a fosszilis energiahordozók olcsósága és a járművek megbízhatatlansága miatt nem érte meg kiépíteni a nagy összefüggő rendszereket. Napjainkban pedig nemcsak Oroszországban, hanem az Egyesült Államokban és Japánban is dolgoznak trolidömperek a külszíni bányákban és kőfejtésekben. 

Ezt a régóta használt ötletet helyezte át a német cégóriás az autópályákra. A kezdeti kísérletekben a Siemens mellé a Merecdes-Benz, a Volvo és a Scania is beszállt. Az egyre magasabbra ugró fejlesztési költségek miatt azonban előbb a Mercedes, majd a Volvo is kiszállt a projektből. A Scania is csak a tulajdonos Volkswagen AG nyomásának engedve maradt az eHighway konzorciumban.

Beszállt viszont a német állam 14,5 millió euróval, hogy három felsővezetékes kísérleti autópályaszakaszt építsenek Németországban. Az első, egyben leghosszabb ilyen szakasz Frankfurt és Darmstadt között az A5-ös, a második Schleswig és Holstein közzött az A1-es, a harmadik pedig a baden-würtenbergi B462-es autópályára épült. A felsővezetékes autópályaszakaszoknak 2019 közepére kellett elkészülnie, a kísérleti projekt pedig 2022 végéig tartott.

A tesztsorozatot harminc Scania R Hybrid kamionnal kezdték meg. Ekkor még minden résztvevő optimista volt, főleg a Siemens, akik egyre-másra jelentették be az eHighway rendszer iránt érdeklődő országokat, amelyek között ott volt Nagy-Britannia és természetesen Magyarország is. Hazánk végül nem szállt be a projektbe, de az elmúlt 1-2 évben már a Siemens győzelmi jelentései is elmaradtak, ahogy tavaly év végén a projekt összegzésének nyilvánossá tétele is elmaradt.

Ez feltűnt a kölni WDR közszolgálati televíziócsatornának is, ezért több hónapos kutatómunkával utánajártak annak, hogy milyen eredményeket hoztak a felsővezetékes teherautókkal folytatott kísérletek. A tartományi közlekedési minisztériumok a csatorna megkeresésére először azt válaszolták, hogy az adatok még nincsenek kiértékelve. Viszont egy másik közszolgálati csatorna, a HR riporterei elkérték a nyers adatokat, amelyeket alaposan megvizsgáltak és kiértékeltek.

Ezután a HR és WDR összefogott, és igen érdekes megállapításokat tettek az eHighway rendszerrel kapcsolatban: kiderült például, hogy a német állam az eredetileg tervezethez képest több, mint tízszer nagyobb támogatást, vagyis 191 millió eurót (72 milliárd forintot) adott a eHighway utak megvalósítására. Az is igaz, hogy a fájlokból kiderült, hogy 2021 végén az érintett állami szervek bejelentették, hogy egyetlen eurocenttel sem támogatják tovább az eHighway kísérleteket.

Ahogy múltak az évek és nem jöttek az elvárt eredmények a szövetségi környezetvédelmi hivatal kezdeti optimizmusa is alaposan alábbhagyott. Az első eHighway vonal építésénél még azt nyilatkozták, hogy az új rendszernek köszönhetően a felére csökken majd a kamionok károsanyag-kibocsátása. Néhány hónapja azonban a WDR megkeresésére már azt mondták, hogy a környezetszennyezés elleni küzdelem egyik építőkockája lesz az eHighway rendszer. Ez a megállapítás azt sugallja, hogy a hivatal nem bízik az autópályák mellé épített felsővezetékes rendszer átütő sikerében.   

Azonban az energetikai minisztérium sem repesett az örömtől, amikor megvalósíthatósági tanulmányt kellett készíteniük a 4000 kilométernyi német autópálya nagyrészének felsővezetékes ellátásáról.

Először is azt írják a tanulmányukban, hogy ilyen nagy mennyiségű energia előállítására Németország az elkövetkező harminc évben biztosan nem lesz képes, és a piacról sem lehet vásárolni akkora mennyiséget, hogy biztonságosan elláthassák az eHighway vezetékeit árammal. De nemcsak az áram beszerzése jelent gondot, hanem felsővezetéktartó-oszlopok telepítése is, ami olyan horribilis összegbe kerülne, hogy az bizonyára akkor sem térülne meg, ha az száz százalékkal csökkentené a kamionok károsanyag kibocsátását a német autópályákon. 

Persze ennek a közelében sem vagyunk, ugyanis az adatok szerint egy-egy teherautó mindössze 16-21 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátott ki a teljes útvonalának megtételekor. A becslések szerint ez kamiononként maximum 22-23 százalék lehet, ha az autópályák nagy részére építenének felsővezetékeket. Egyébként is drága, és sok a kockázat a felsővezetékek fenntartásával kapcsolatban.

A kísérleti szakaszokon állandóan, sokszor naponta(!) cserélni kell a szigeteléseket, nemrég pedig egy markológép vágott át egy vezetéket a Frankfurt melletti szakaszon. Hónapokig tartott, mire a Siemens kijavította a hibát, ez pedig azt jelentette, hogy a teherautók ez idő alatt csak dízel hajtással közlekedtek az eHighwayen. Így igazán pontos számokat nem kapunk arról, hogy az áramszedős kamionok mennyivel csökkentik a károsanyag-kibocsátást, ezért ezt csak megbecsülni lehet.

A kamionokkal viszont nincs különösebb probléma a jelentés szerint. Egyedül az elképesztően magas árukat hozzák fel negatívumként. Egy ilyen hibrid vontató félpótkocsival együtt, átszámolva majdnem félmilliárd(!) forintba kerül, így nem valószínű, hogy a fuvarozócégek kapkodnának értük, ugyanis ennyi pénzből 5-6 darab dízel kamiont is vásárolhatnak. Ha minden igaz, a német kormány kidolgozott egy támogatási rendszert a pantográfos kamionok beszerzésére, de az nem jutott el a döntéshozókig.  

Az oldalról ajánljuk

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

25 perce
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53