Amikor a Fiat 124 egyszerre Zsiguli és Seat is – Ugyanaz az autó, egész más életérzés

Autók közös kondérból III.

2024.02.24. 12:52

A badge engineering negatív csengésű autóipari kifejezés, pedig számos előnnyel is jár a megosztott technológia. A nagyobb volumen miatt olcsóbb lehet a termék, a közös alkatrészek megkönnyítik a karbantartást, a passzoló elemek és márkajelzések összecserélésével pedig akár még szórakozni is lehet.

A badge engineering gyűjtőfogalom, így érdemes megkülönböztetni az alfajait. Lehet a helyi piac követelménye egy másik márkanév, és ugyanúgy a büntetővámok kikerülésére szabott üzleti együttműködés eredménye is. Szólhat a teljesen közös fejlesztésről, de lehet egy régi platform vagy modell életének meghosszabbítása árérzékeny és lazább szabályozású területeken, vagy éppen egy prémium termék az eredetihez képest jobb felszereltséggel, más logóval.

Még a Porsche is csinált ilyesmit, hiszen a 924-et együtt fejlesztette a Volkswagennel. Ezért lehet, hogy a korai 924 alkatrészek egy részének a Porsche mellett van VW gyári számuk is, vagyis a katalógus ismeretében ugyanaz a dolog jóval olcsóbban is beszerezhető. De kezdjük inkább az Opellel, mert a General Motor ebben a műfajban sosem okoz csalódást.

Subaru Traviq = Opel Zafira

Ha azt hitted az első Zafira OPC volt a tuti porontyszállító rakéta a maga 192 lóerős turbós hajtásláncával, nem tévedtél. Ám Japánban mindig képesek csavarni egyet a tökéletességen, így létrejött az utazás és a gyors szavak kombinálásával, és persze a General Motors segítségével a Subaru Traviq.

Mivel a Subaru Forestert már egy ideje Chevrolet márkajelzéssel árulták, a Subaru megkapta a Zafira 2,2-es Ecotec, majd az olcsóbb 1,8-as motorokkal szerelt verzióit annak ellenére is, hogy egy másik japán importőr kínálatában már ott figyelt számos Opel, így a Zafira is.

A Traviq karrierje mindössze három évig tartott, ám az nem kérdés, hogy a tuningelemek még az összkerékhajtás és a boxermotor hiányát is feledtetni tudták azokkal, akiknek derogált az Opel márkajelzés.

Premier 118NE = Fiat 124, Zsiguli, Seat és minden más is

Változó, hogy ki milyen formában örökölte meg a Fiat roppant sikeres 124-es platformját. A szovjetek áttervezve, más motorral és futóművel gyakorlatilag egy teljesen új autót kaptak. A spanyolok átrajzolva, a malájok kvázi változatlanul, a törökök pedig szabad felhasználásra vették meg a hátsókerekes Fiatot. A 124-et gyártották Bulgáriában és Dél-Koreában is, ám én az indiai verzióra lettem kíváncsi.

A Premier autógyár 1944-től 2018-ig bírta az iramot. Annak idején, 1985-ben a Fiat 1100-alapú Premier Padmini után tőlük nem jöhetett más, mint a leginkább a Giorgetto Giugiaro ráncfelvarrását viselő Seat 124-re hasonlító Premier 118NE.

Azért szeretem az indiai Ladát, mert a Premier kiváló mérnökei a Nissan 1,2-es motorját és kézi váltóját rakták a bódéba, kemény 52 lóerővel. Később egy eredetileg hajómotornak szánt olasz dízelt is belepakoltak, majd a végén jött a Peugeot-motoros Viceroy. Az álomnak 2001-ben lett vége, úgyhogy a VAZ-2105, vagyis a kocka Lada akár hosszabbtávú sikertörténetnek is nevezhető.

Seat Alhamra = Volkswagen Sharan = Ford Galaxy

Ha a Subaru nem akart Opel Zafirát fejleszteni magának, a Ford of Europe ugyan miért tett volna több pénzt és energiát az MPV-ötletbe? A Volkswagen sem bánta a közös kondért, így a Galaxy főleg VW motorokkal és automata váltókkal, illetve Ford négyhengeresekkel és kézi váltókkal érkezett a családi autók akkor népszerű szegmensbe.

A platform is közös fejlesztés, de Volkswagen B-VX62 a neve, így nem csoda, hogy ebből a buliból a Seat sem maradhatott ki. Az, hogy létezett 2,8-as benzines VR6-tal és összkerékhajtással szerelt Galaxy is, sokat elárul a Ford elemek valós arányáról. A dízel közben az 1,9-es TDI volt, vagyis kellő odafigyeléssel kiment a világból.

Mi történik, ha ötvözöd a Ford Mondeo megoldásait a Volkswagen Golf technikájával? Seat Alhambra!

Volkswagen Routan = Dodge Grand Caravan = Chrysler Town & Country

Maradjuk az egyterű Volkswagenek világában a hétszemélyes, szigorúan az amerikai piacra gyártott Routan bűvöletében. Egyben röhögjünk egy kicsit azon is, hogy miközben a Chrysler RT-platformja minden idők legsikeresebb minibusz dizájnja, Európában ezt Lancia Voyager néven is lehetett kapni, hiszen a Chrysler Voyager importja nem merülhetett volna fel másképp.

Az észak-amerikai Volkswagen évtizedek óta tanácstalan már, így nem csoda, hogy a bérautó-eladások és reptéri kölcsönzések hullámát az FCA kanadai gyárából kiáradó Routan-flottákkal akarta meglovagolni. Szigorúan V6 a hatsebességes automatával, üzleti szempontból pedig a teljesen öngólos árazás, mivel a Dodge és Chrysler olcsóbb tudott lenni magasabb felszereltséggel is. Volkswagen pedig bármiből lehet, főleg Amerikában.

Proton Tiara = Citroën AX

Elfelejtjük, mennyit kufárkodtak a franciák is a platformjaikkal, pedig Irán és Afrika volt francia gyarmatai is tudnának mesélni. Ám hogy közelebbit is mondjak, a román Oltcit is a Citroën és Nicolae Ceaușescu közös bűnének tekinthető.

A maláj autóipar, azon belül is a Proton a Mitsubishi technológiáján nőtt fel, mára pedig már a Geely birodalom része a Volvo, a Lotus, a Polestar és mások egyre népesebb társaságában. A kilencvenes évek elején viszont szüksége volt a PSA dízelmotorjaira, így az akkori Proton CEO Yahaya Ahmad kitalálta, hogy akár a Citroën AX is jól jöhetne a maláj piacon.

Sajnos bár 1996-ban beindult a Proton Tiara gyártása, Yahaya Ahmad egy évvel később meghalt egy helikopterbalesetben. A Tiara átléphette a 21. század küszöbét, ám utódját a Proton már a bevált Mitsubishi alkatrészek köré tervezte.

Rover CityRover = Tata Indica

Az indiai Tata Indica valós olasz tervezés eredménye, méghozzá a Fiat Tipo és az Alfa Romeo 155 kitalálójaként is ismert I.DE.A stúdiótól. Torinóban a helyi igényekhez igazították.

Más kérdés, hogy ez még nem indokolta importját az Egyesült-Királyság területére. A CityRover az MG-Rover haláltusájának egyik lehangoló fejezete lett. Biztos a Rovernél is emlékeztek rá, hogy volt egy Mini nevű kisautójuk, csak azt a márkát elvitték a németek a BMW-hez. A CityRover egy Peugeot-motoros ferdehátú, mely lámpáin és lökhárítóin kívül nem sokban különbözik a Tata városi kisautójától.

A brit sajtó nem kedvelte a CityRovert, részben azért, mert el volt tiltva a tesztelésétől.  A kérdés további pikantériája, hogy miközben az MG a kínaiaké, a Rover pedig megszűnt, a britek másik két történelmi márkája, a Jagaur és a Land Rover 2008 óta a Tata tulajdona. A CityRoverről már senki sem beszél, hisz nincs is mit mondani róla.

Mitsubishi Precis = Hyundai Excel

Iskolapéldája annak, mennyire hidegen hagyta a amerikai vásárlókat a márkajelzés addig, míg csak egy olcsó ázsiai ferdehátúról volt szó. Alacsony fogyasztás, strapabíró műszaki alapok, aztán hogy a termék koreai vagy japán, sokaknak teljesen lényegtelen volt.

A Hyundai Excelből úgy lett Mitsubishi Precis, hogy a Mitsubishi nem szeretett volna vámkvótát teljesíteni vele, mint ahogy kénytelen volt a Japánban gyártott Mirage esetében. Mivel a Excel eleve a Mirage-ra épült, csak éppen az elsőkerék-hajtás dél-koreai úttörőjeként Giorgetto Giugiaro karosszériájával, a Mitsubishinek nem esett nehezére sajátjaként árulni, hiszen a motorja is tőlük származott.

A hűtőrácson és a dísztárcsákon Precis márkajelzés a Mitsubishi helyett, a menő arcok pedig az ötsebességes váltóval szerelt RS modellt preferálták.

Suzuki Swace = Toyota Corolla 

A Corolla tizenkettedik generációja, vagyis az E210 igazi világsiker. Japánon, Észak-Amerikán, Brazílián és Kínán túl nagyot megy a Közel-Keleten és Délkelet-Ázsiában is, miközben Ausztrália és Új-Zéland is lehívja belőle a nekik járó mennyiséget. 

Nem szokás Toyotákat Suzukiként árulni, ám a Suzukinak szüksége volt egy hibrid kombira Európában, a Toyota pedig valószínűleg nem bánja, ha a rengeteg Corolla Touring Sports mellett elad néhány 1,8-as családi autót a Suzukin keresztül is.

A Suzuki közben nem adja oda a Toyotának sem a Jimny-t, sem a Swiftet, szóval Japánban áll a bál.