Négy gyerekülés megbukott

2009.07.17. 00:01 Módosítva: 2009.07.20. 17:54

A német autóklub, az ADAC idei gyereküléstesztjén kiderült, hogy az érvényes EU-szabvány (ECE-R 44) nem elég szigorú. Az Euro NCAP-töréstesztek gyermekbiztonsági normái szerint elvégzett vizsgálatokon ugyanis négy gyerekülés megbukott.

Először a jó hír: az autókba szerelhető gyerekülések egyre jobbak és biztonságosabbak. Az idei teszt azonban csalódást okozott, ugyanis ez a pozitív fejlődési tendencia lelassult, megakadt. Az aktuális ADAC-eredményekben négy bébifotel kapott gyenge, nem ajánlott minősítést, ráadásul ebből három az egyébként kitűnő Isofix rögzítési rendszerrel készül.

Mi volt a gond? A frontális ütközésnél az Emmaljunga First Class 0+ Isofix ülésrésze elvált az alaptól, az IWH Babymax Isofix biztonsági öve kiszakadt a helyéről, míg az IWH Megamax ülésébe szíjazott babán túl nagy terhelést jeleztek az érzékelők. Nem is hinné az ember, hogy a bevizsgált, szabványos gyereküléseknél 2009-ben még ilyen súlyos hibák, durva biztonságtechnikai hiányosságok fordulhatnak elő. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az ADAC frontális tesztjét az EU-szabványban előírtnál nagyobb, 64 km/órás becsapódási sebességgel végzik el.

Ami az oldalütközéseket illeti, nos, ezeknek már a puszta vizsgálata is szigorúbb tesztet jelent az Európai Uniós ECE-R 44-es szabványnál, mert abból ez a kritérium teljesen hiányzik. Így fordulhatott elő, hogy az Alpin Daisy az ADAC-nál az erősen nem ajánlott kategóriába esik, pedig a szabványos normáknak megfelel. Ennél a gyerekülésnél ugyanis azt írja elő a gyártó, hogy 25 kg-nál nagyobb gyermekek esetén háttámla nélkül használjuk. Így azonban oldalütközésnél még akkor sem megfelelő szintű a gyermek védelme, ha az autónkban függöny- és hátsó oldallégzsákok egyaránt vannak.

Ezt a négy kirívó hibát leszámítva pozitív a 2009-es gyerekülésteszt mérlege. A vizsgált bébifotelek közel fele - köztük az Isofix nélküli Emmaljunga First Class is - jó, ajánlott minősítést kapott az ADAC szakértőitől. Ráadásul még mindig megvásárolható sok olyan modell, amely a tavalyi tesztet zárta kitűnő eredménnyel. Akkora a választék, hogy nem okozhat gondot az autónknak és gyermekünknek egyaránt megfelelő, egyszersmind biztonságos gyerekülést választani.

A biztonságos gyerekülés egyik mintapéldájának a HTS iZi Kid X1 Isofix bizonyult, amely körülbelül négyéves korig (18 kilogrammig) használható. Ha a kisbaba ilyen székben ül, akkor frontális ütközésnél nagyon alacsony, oldalütközésnél alacsony terhelésnek van kitéve. Ez a termék dicséretet érdemel a biztonsági öv jó felfekvése, a magas háttámla és az autóhoz való stabil rögzítés lehetősége miatt is.

Gyerekülés háttámla nélkül

A szaküzletekben még mindig kaphatók, és sokan használnak is ilyet: a 15 kilogrammnál nehezebb (nagyjából négyéves kornál idősebb) gyerekek számára ajánlott ülések között gyakori az olyan típus, amelynek nincs saját háttámlája. Az utóbbi években egyre gyakoribb függönylégzsákok miatt ráadásul sokan hiszik azt, hogy erre nincs szükség: oldalütközésnél a gyereket is óvja a lufi.

Az ADAC kísérletei egyértelműen bebizonyították, hogy ez a vélekedés mennyire hibás. Amint az autó oldalirányból az alutömbnek csapódik, kinyílik a fejet védő függönylégzsák, valamint az autóülés háttámlájából a mellkaslégzsák, de ezek nem tudják hatékonyan megóvni a gyereket. A védelmi rendszereket ugyanis felnőttekhez optimalizálják, ezért a gyermek feje pont a két légzsák közé, az ajtó kárpitozásának és ablakának csapódik, ami jelentős sérülésveszélyt rejt magában. Ilyenkor a mellkasánál is megsérülhet a gyerek, mert azt túl keményen üti meg a felfújódó, felnőttekre optimalizált légzsák.

Konkrét példának ott a tesztelt Alpin Daisy, amelynek gyártója 25 kilogrammnál nehezebb gyerekeknél azt írja elő, hogy szereljük le a háttámlát, és úgy tegyük be az autóba. Ennek következtében oldalütközésnél magas a sérülésveszély, ami - többek között - a nem ajánlott, gyenge minősítéshez vezetett. Ezért az ADAC azt ajánlja a szülőknek, hogy háttámla nélküli gyereküléseket ne engedjenek az autó utasterébe.

A gyerekülés használatával kapcsolatos további tanácsokról és a halálos iskolatáskáról a második, a részletes eredményekről pedig a harmadik oldalon olvashat. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

26 perce
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43