A vízbül vonnyakia zoxigént

Technika: Hogyan működik a vízautó?

2009.03.27. 00:52

Ezt a cikket Ön soha nem olvashatja el. Vagy ha mégis, a szerzőt másnap súlyos baleset éri, harmadnap pedig hirtelen megszüntetik a Totalcart.

Legalábbis ilyennek képzelem az olajlobbi (olajmaffia?) reakcióját Egely György leírása alapján, amint kézzel-lábbal próbálja megakadályozni a világmegváltó találmányok elterjedését. De még ez sem tántoríthat el bennünket attól, hogy valahonnan végre lerántsuk a leplet – még ha velvetes kollégáinknak ebben nagyobb is a gyakorlata.

Ha rosszalkodtok, jön az Egely Gyuri bácsi meg az ufók, és elvisznek! – ijesztgetett minket a rendszerváltás hajnalán Flórik tanár úr, s így az első állítást, mely szerint a gimnáziumi fizikaórákon Egely tananyag, máris igazolhatom. A problémát pont az jelenti, hogy írásaiban tényszerű, tudományosan igazolható állítások keverednek a legvadabb, légből kapott, ellenőriz(het)etlen hipotézisekkel, s ezek szétválasztása nagy odafigyelést igényel.

Mi is az a vízautó?

A szakirodalom a lehető legkülönbözőbb szerkezetekre alkalmazza ezt az elnevezést, melyek alapján a közös pont az lehet, hogy a jármű a meghajtásához több-kevesebb vizet is felhasznál. Mivel a lényeg az is szócskán van, a skála egyik végén az az ökrös szekér áll, melynek kocsisa időnként kortyint egyet a kulacsából, másik végén pedig az elképzelt jármű, melynek a tiszta vízen kívül semmi másra nincs szüksége a haladáshoz. Vegyük hát sorra a lehetőségeket.

1. Vízbontás

A vízmolekula (H2O) két hidrogén- és egy oxigénatomból áll. Ők hárman igencsak ragaszkodnak egymáshoz: szétválasztásukhoz le kell győzni a kémiai kötési energiát, mondjuk rendkívül magas hőmérséklettel vagy elektromos áram felhasználásával. A szerencsésebbeknek máris bevillan a kémiaóráról ismert kísérlet: hidrogén- és oxigéngáz bugyborékol felfelé a vízbontóban. Nincs más dolgunk, mint az akksira kötni a megfelelő elektródákat. A felfogott gázt pedig már csak el kell égetni a motorban, vagy bevezetni egy üzemanyagcellába, s a világ máris meg van mentve, az arabok meg mehetnek homokot gereblyézni a sivatagba.

Csakhogy

A vízbontáshoz felhasznált elektromos energia egy része veszteség: a folyamat hatásfokát a különböző források 50-80% közé teszik. A hidrogéngázt belső égésű motorban felhasználva 30% körüli hatásfokkal számolhatunk. A folyamat összhatásfoka tehát a legnagyobb jóindulattal is 25% körüli, azaz az akkumulátorból kivett 100 W villamos teljesítményből 25 W körüli mechanikai teljesítmény nyerhető a főtengelyen.

Összehasonlításképp: egy mai városi kisautó mozgatásához legalább 30 kW (azaz 30 000 W) körüli teljesítmény szükséges. E nyilvánvaló tények ellenére lelkes amatőrök százai kísérleteznek különböző vízbontó szerkezetekkel, azt remélve, hogy az energiamegmaradás törvényére fittyet hányva több energiához juthatnak a gáz elégetésével, mint amennyit az előállításához felhasználtak.

Perpetuum mobile, badarság. Erről az az anekdota jut eszembe, mely szerint az átkosban valami fontos embernek az a világmegváltó ötlete támadt, hogy a motor néhány hengerét kompresszorként használják, a többit pedig az így megtermelt sűrített levegővel hajtsák, kvázi légmotorként. És hiába magyarázták neki, hogy ez nem ilyen egyszerű, szegény melósoknak meg kellett építeni, hogy belássa, nem működik.

A sok sületlenség mellett elvileg létező alternatíva viszont, hogy a vízbontást nem az autóban, hanem a hidrogéngyárban végezzük, mondjuk nap- és szélenergia segítségével. Ez az autó azonban már nem víz-, hanem hidrogénhajtású, és évek óta létezik kísérleti darabok formájában: nincs benne semmi világrengető újdonság. A hidrogén gyártásának, tárolásának és szállításának közismert problémái miatt azonban világméretű elterjedése több mint kérdéses.

Vegyük észre, hogy itt a hidrogéngáz az üzemanyag, s a reakció végterméke, vagy ha úgy tetszik: a salakanyag a tiszta víz. E járművet vízautónak nevezni csak oly mértékben indokolt, mint bármelyik embertársunkat pusztán a végtermék okán szar alaknak titulálni.

Az oldalról ajánljuk

Nagy gyártók elfeledett modelljei
  • Szerelem

Nagy gyártók elfeledett modelljei

Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.

február 22., 11:48
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
  • Hírek

Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra

A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.

február 22., 11:35
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
  • Hírek

Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek

A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.

február 22., 13:12
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
  • Sajtóközlemény

Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd

Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.

február 23., 06:54
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
  • Magazin

Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus

Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.

február 22., 18:48
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
  • Hírek

Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály

A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.

február 22., 08:43
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nek
  • Tesztek

Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001

Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.

február 22., 15:48
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
  • Autójogász

Eszi az olajat a frissen vásárolt autó

Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?

február 22., 17:08
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
  • Hírek

Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik

A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.

február 22., 10:10
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
  • Hírek

Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója

Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.

február 23., 09:55
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenni
  • Tesztek

Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI

Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.

február 21., 06:01
A Phaeton visszatér és lecsap!
  • Technika

A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.

Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!

február 22., 06:44
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
  • Hírek

Visszatér a chiphiányos autódrágulás?

Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.

február 21., 06:01
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
  • Közélet

Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2

Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

február 23., 07:01
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
  • Hírek

Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló

A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.

február 22., 06:45
Apósé volt, unoka használta, vő restaurálta
  • Szerelem

Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)

Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.

február 23., 11:02
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
  • Hírek

Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes

Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.

február 21., 07:08
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
  • Hírek

720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon

Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.

február 23., 08:49
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
  • Hírek

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára

Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.

február 21., 17:27
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
  • Hírek

Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?

Furcsa megoldásokra is van példa.

február 21., 13:54
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
  • Hírek

A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül

Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.

február 21., 08:30
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
  • Hírek

Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó

A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.

február 21., 10:13
Az olcsó és jó Merci létezik
  • Égéstér

Az olcsó és jó Merci létezik

Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.

február 21., 15:44
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
  • Hírek

Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái

Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.

február 21., 11:21
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fék
  • Tesztek

Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+

Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.

február 21., 17:21
Megint drágább lesz autózni
  • Belsőség

Megint drágább lesz autózni

Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.

február 21., 17:27
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
  • Hírek

Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk

Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.

február 21., 15:13
Spirit of AMG - Mosoni Péter képei
  • Tesztek

Spirit of AMG - Mosoni Péter képei

február 21., 14:55