Kertvárosban lakom. Itt bizony előfordul, hogy emberek füvet nyírnak. Vagy fát aprítanak. És nem csak a kerttulajdonosok, de időnként a kerületgazda is. A legmegátalkodottabbak BENZINES gépekkel támadják a lágy- és fásszárú növényeket, mert ha magas a gaz, vastag a fa vagy nagy a terület, csak ezek elég hatékonyak. Ilyenkor – különösen a belvárosból frissen kiköltözöttek aktivitása miatt – felélénkülnek a tematikus facebook-csoportok, összecsapnak a zaj miatt nyugalmukért aggódók azokkal, akik a hisztériázók miatt féltik a nyugalmukat. Az egyik társaság feljelentést, fűkasza seggbefeldugást emleget, a másik meg harcosan védi a rég megszerzett kertápolási (neadjisten flexelési) jogait. Összecsapnak a decibeleken és azon, hogy hány óra után dögöljön meg minden fűnyíró és ágaprító bunkó. Az igazán modern hőbörgők pedig tiktokon küldenek el mindenkit a jóanyjukba.
De úgy tűnik, az akkumulátortechnika és a villanymotorok fejlődése már a hőbörgéseinket veszélyezteti: az egyre nagyobb teljesítményű elektromos gépek még rendes zajt se képesek csinálni. Mi lesz így az erkélyen parizeres kenyeret evőkkel? Már egy rendes kurvanyázós TikTok-videót se lehet lefekvés előtt forgatni? Ráadásul nem csak otthon, a kertes-családi házas kerületekben, településeken kénytelen elviselni az ember a benzinmotorok berregésének hiányát, de lassan már egy nyilvános parkba se lehet elmenni egy jóízűt puffogni. A budapesti Főkert illetékesei tönkre akarják tenni a hobbihőbörgőket!
Mert ezek ott a Főkertnél fogták magukat, és beszereztek egy nagy teljesítményű, távirányítású, elektromos fűnyírógépet, ami egy méternél is szélesebb sávban képes akár nyolc órán keresztül aprítani a füvet. Akár benzin elégetése nélkül! Ha a 150 Ah-s akkut teszi be az ember, és a kisebbik vágoasztallal dolgozik, akár egész nap nyírhatja a füvet, tisztán elektromosan. De a főkertesek szerencsére nem szívtelen szakemberek, nem akarják egyik pillanatról a másikra kirántani a hőbörgők alól a talajt, meg aztán biztos hallottak már a hatótávparáról is.
Így az első Torpedóhoz nem csak a nagyobb akksit vették meg (ez lehetővé teszi, hogy később egy nagyobb teljesítményű, gaznyíró vágóasztallal is használhassák), de egy plug-in hibrid egységet is rendeltek hozzá. Ennek az 56 Ah-s akksijával is elzizeg 2-3 órát, de ha fogytán az amper, a 208 köbcentis Briggs and Stratton négyütemű motor és a 2 kW-os generátor megoldja, hogy addig lehessen vele dolgozni, amíg benzin van a kezelőnél.
Apropó, benzin: egy érdekes kannát is mutatott nekünk Nehéz János, aki korábban is megengedte már, hogy ipari fűnyírókat próbálgassunk, sőt magát a Hernyótalpas Mindenevőt is. A piros, ötliteres edényben ugyanis tízezer forintnyi üzemanyag lötyögött – ennyiből durván tizenhat liternyi 95-öst vehetünk manapság a kúton. De akkor ki és miért is fizetne literenként kétezer forintot a kék kannás négyüteműbe való, vagy a piros kannás keverék üzemanyagért. Hát, mert sok esetben marhára megéri. Ugyanis ez a nafta nem egyszerűen benzin, hanem alkilát üzemanyag. Sok helyen használják, mert tisztábban ég, mint a normál benzin, és ez jó a gépnek meg jó a kezelőjének is, akinek az orra alá puffog a motoros fűrész vagy a fűkasza.
De nem csak emiatt érheti meg a jelentős felárat, de azért is, mert az ilyen üzemanyagok lényegesen stabilabbak, mint a kúton kapható, jelentős bioetanol-tartalmú benzinek. Ha a kútról tankolt benzint hónapokra a gépben hagyja az ember, jó eséllyel az első indítást egy kisgépszerviz felkeresése előzi meg, mert a szétesett bezin által eltömített karburátort, esetleg tönkretett tömítéseket először gatyába kell rázni. Ez meg nem olcsó játék, a szerviz óradíja alapján kiszámlázott javításnak a töredékébe kerül csak, ha a félretett gépbe a drága üzemanyagot töltjük. Azt mondják, a százas benzin is hasonlóan jobb a 95-ösnél, bár lehet, hogy az sem áll el akár öt évig a kannában, vagy két évig a tankban.
A Gellért-hegyi átadóbuli a távirányítós fűnyíróról szólt, de a Főkert szakemberek tiszteletére előállt egy nagyobb vad is, egy ráülős fűnyíró is. Ezzel ugyan nem lehet elférni akár a padok alatt is (mondjuk ez nem szándékos feature, a cél inkább az volt, hogy a gigantikus napelem-parkokban férjen el a „kis” távirányítós gép a napelemek alatt), de az percek alatt kiderült, hogy a ráülős olyan munkatempóra képes, hogy ha valaki ki akarja használni a gép kapacitását, egy autóversenyző reflexeire van szüksége. Ráadásul simán kétkerékre lehet állítani, ha az ember nagyobb gázt ad. Illetve villanyt, na, mert persze ez is elektromos. És a két hajtott kerékre egyenként 500 Nm nyomaték jut.
A fűnyíró 17 km/órás max sebessége nem tűnik soknak, de egyrészt egy nem épp tükörsima zöld felületen már ez is komoly tempó, másrészt ezek a gépek ilyen sebesség mellett is képesek hatékonyan füvet nyírni. Hiszen nem csak a meghajtómotorok elektromosak, de a fűnyíró késeket is villanymotorok pörgetik, elég tisztességes tempóval, így aztán nem okoz gondot a száguldva fűnyírás sem. Azaz ideális esetben 20.000 négyzetméter területet is le lehet vele kopasztani egy óra alatt. Persze, ha bokrokat meg fákat kell kerülgetni, kisebb lesz a vágási teljesítmény, de nagyobb az élvezet. Egy profi szlalomversenyző gyakorlata kell, ha végig tőgázon veret az operátor.
Az Ariens Zenith E tisztán elektromos gép, a benzinmotoros verzió hajtásának a helyén négy darab 4 kWh-s akku lehet. Nincs szükség egyszerre mind a négyre, mert ha például csak a gép mozgatása, trélerre felállás a feladat, azt egyetlen akksival is meg lehet oldani. Érdekes részlet, hogy a „Zero Turn” azaz helyben fordulós gépet akár szabványos világítással, lassú járműnek vizsgáztatva forgalomba is lehet helyeztetni. Ami nem akkor jön jól, ha az ember a kisboltba akar elugrani vele, hanem amikor egy nagyobb park vagy liget egyik végéről kellene átállni a másikra. Így nem kell trélerre fel-és leparkolással időt elvenni, egyszerűen csak önjáróban átgurulnak vele a forgalomban.
Jó hír, hogy egyre több olyan gép van, ami a közparkok levegőjének szennyezése nélkül, villanymotorokon surrogva tudja a füvet nyírni. De biztos, hogy a parizeres kenyeret majszolók szájízét már csak a savanyú bor ronthatja el? Dehogy, nyugodjon le mindenki, aki hőbörögni akar, ezután is megteheti, csak közelebb kell települni a zajforráshoz. Mert ha a benzinmotor berregését nem is hallhatjuk, a fűszálakat kaszaboló pengék így is elég zajt képesek kelteni, még ha a 70-80 decibel lényegesen kevesebb is a benzinesek 102-jénél. Persze ez egy gyakorlott kertvárosit nem lep meg, hiszen a FB-csoportokban hisztizők nagy része a szomszéd tologatós villanyfűnyírója miatt is képes epét hányni. Szóval, nem kell aggódni, hőbörögni ezután is lesz min!
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!