Parizeres kenyér? Fűnyírás!

2023.08.09. 17:08

Kertvárosban lakom. Itt bizony előfordul, hogy emberek füvet nyírnak. Vagy fát aprítanak. És nem csak a kerttulajdonosok, de időnként a kerületgazda is. A legmegátalkodottabbak BENZINES gépekkel támadják a lágy- és fásszárú növényeket, mert ha magas a gaz, vastag a fa vagy nagy a terület, csak ezek elég hatékonyak. Ilyenkor – különösen a belvárosból frissen kiköltözöttek aktivitása miatt – felélénkülnek a tematikus facebook-csoportok, összecsapnak a zaj miatt nyugalmukért aggódók azokkal, akik a hisztériázók miatt féltik a nyugalmukat. Az egyik társaság feljelentést, fűkasza seggbefeldugást emleget, a másik meg harcosan védi a rég megszerzett kertápolási (neadjisten flexelési) jogait. Összecsapnak a decibeleken és azon, hogy hány óra után dögöljön meg minden fűnyíró és ágaprító bunkó. Az igazán modern hőbörgők pedig tiktokon küldenek el mindenkit a jóanyjukba.

De úgy tűnik, az akkumulátortechnika és a villanymotorok fejlődése már a hőbörgéseinket veszélyezteti: az egyre nagyobb teljesítményű elektromos gépek még rendes zajt se képesek csinálni. Mi lesz így az erkélyen parizeres kenyeret evőkkel? Már egy rendes kurvanyázós TikTok-videót se lehet lefekvés előtt forgatni? Ráadásul nem csak otthon, a kertes-családi házas kerületekben, településeken kénytelen elviselni az ember a benzinmotorok berregésének hiányát, de lassan már egy nyilvános parkba se lehet elmenni egy jóízűt puffogni. A budapesti Főkert illetékesei tönkre akarják tenni a hobbihőbörgőket!

Mert ezek ott a Főkertnél fogták magukat, és beszereztek egy nagy teljesítményű, távirányítású, elektromos fűnyírógépet, ami egy méternél is szélesebb sávban képes akár nyolc órán keresztül aprítani a füvet. Akár benzin elégetése nélkül! Ha a 150 Ah-s akkut teszi be az ember, és a kisebbik vágoasztallal dolgozik, akár egész nap nyírhatja a füvet, tisztán elektromosan. De a főkertesek szerencsére nem szívtelen szakemberek, nem akarják egyik pillanatról a másikra kirántani a hőbörgők alól a talajt, meg aztán biztos hallottak már a hatótávparáról is.

Így az első Torpedóhoz nem csak a nagyobb akksit vették meg (ez lehetővé teszi, hogy később egy nagyobb teljesítményű, gaznyíró vágóasztallal is használhassák), de egy plug-in hibrid egységet is rendeltek hozzá. Ennek az 56 Ah-s akksijával is elzizeg 2-3 órát, de ha fogytán az amper, a 208 köbcentis Briggs and Stratton négyütemű motor és a 2 kW-os generátor megoldja, hogy addig lehessen vele dolgozni, amíg benzin van a kezelőnél.

Apropó, benzin: egy érdekes kannát is mutatott nekünk Nehéz János, aki korábban is megengedte már, hogy ipari fűnyírókat próbálgassunk, sőt magát a Hernyótalpas Mindenevőt is. A piros, ötliteres edényben ugyanis tízezer forintnyi üzemanyag lötyögött – ennyiből durván tizenhat liternyi 95-öst vehetünk manapság a kúton. De akkor ki és miért is fizetne literenként kétezer forintot a kék kannás négyüteműbe való, vagy a piros kannás keverék üzemanyagért. Hát, mert sok esetben marhára megéri. Ugyanis ez a nafta nem egyszerűen benzin, hanem alkilát üzemanyag. Sok helyen használják, mert tisztábban ég, mint a normál benzin, és ez jó a gépnek meg jó a kezelőjének is, akinek az orra alá puffog a motoros fűrész vagy a fűkasza.

De nem csak emiatt érheti meg a jelentős felárat, de azért is, mert az ilyen üzemanyagok lényegesen stabilabbak, mint a kúton kapható, jelentős bioetanol-tartalmú benzinek. Ha a kútról tankolt benzint hónapokra a gépben hagyja az ember, jó eséllyel az első indítást egy kisgépszerviz felkeresése előzi meg, mert a szétesett bezin által eltömített karburátort, esetleg tönkretett tömítéseket először gatyába kell rázni. Ez meg nem olcsó játék, a szerviz óradíja alapján kiszámlázott javításnak a töredékébe kerül csak, ha a félretett gépbe a drága üzemanyagot töltjük. Azt mondják, a százas benzin is hasonlóan jobb a 95-ösnél, bár lehet, hogy az sem áll el akár öt évig a kannában, vagy két évig a tankban.

A Gellért-hegyi átadóbuli a távirányítós fűnyíróról szólt, de a Főkert szakemberek tiszteletére előállt egy nagyobb vad is, egy ráülős fűnyíró is. Ezzel ugyan nem lehet elférni akár a padok alatt is (mondjuk ez nem szándékos feature, a cél inkább az volt, hogy a gigantikus napelem-parkokban férjen el a „kis” távirányítós gép a napelemek alatt), de az percek alatt kiderült, hogy a ráülős olyan munkatempóra képes, hogy ha valaki ki akarja használni a gép kapacitását, egy autóversenyző reflexeire van szüksége. Ráadásul simán kétkerékre lehet állítani, ha az ember nagyobb gázt ad. Illetve villanyt, na, mert persze ez is elektromos. És a két hajtott kerékre egyenként 500 Nm nyomaték jut.

A fűnyíró 17 km/órás max sebessége nem tűnik soknak, de egyrészt egy nem épp tükörsima zöld felületen már ez is komoly tempó, másrészt ezek a gépek ilyen sebesség mellett is képesek hatékonyan füvet nyírni. Hiszen nem csak a meghajtómotorok elektromosak, de a fűnyíró késeket is villanymotorok pörgetik, elég tisztességes tempóval, így aztán nem okoz gondot a száguldva fűnyírás sem. Azaz ideális esetben 20.000 négyzetméter területet is le lehet vele kopasztani egy óra alatt. Persze, ha bokrokat meg fákat kell kerülgetni, kisebb lesz a vágási teljesítmény, de nagyobb az élvezet. Egy profi szlalomversenyző gyakorlata kell, ha végig tőgázon veret az operátor.

Az Ariens Zenith E tisztán elektromos gép, a benzinmotoros verzió hajtásának a helyén négy darab 4 kWh-s akku lehet. Nincs szükség egyszerre mind a négyre, mert ha például csak a gép mozgatása, trélerre felállás a feladat, azt egyetlen akksival is meg lehet oldani. Érdekes részlet, hogy a „Zero Turn” azaz helyben fordulós gépet akár szabványos világítással, lassú járműnek vizsgáztatva forgalomba is lehet helyeztetni. Ami nem akkor jön jól, ha az ember a kisboltba akar elugrani vele, hanem amikor egy nagyobb park vagy liget egyik végéről kellene átállni a másikra. Így nem kell trélerre fel-és leparkolással időt elvenni, egyszerűen csak önjáróban átgurulnak vele a forgalomban.

Jó hír, hogy egyre több olyan gép van, ami a közparkok levegőjének szennyezése nélkül, villanymotorokon surrogva tudja a füvet nyírni. De biztos, hogy a parizeres kenyeret majszolók szájízét már csak a savanyú bor ronthatja el? Dehogy, nyugodjon le mindenki, aki hőbörögni akar, ezután is megteheti, csak közelebb kell települni a zajforráshoz. Mert ha a benzinmotor berregését nem is hallhatjuk, a fűszálakat kaszaboló pengék így is elég zajt képesek kelteni, még ha a 70-80 decibel lényegesen kevesebb is a benzinesek 102-jénél. Persze ez egy gyakorlott kertvárosit nem lep meg, hiszen a FB-csoportokban hisztizők nagy része a szomszéd tologatós villanyfűnyírója miatt is képes epét hányni. Szóval, nem kell aggódni, hőbörögni ezután is lesz min!

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

4 perce
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14