Gyártani fogjuk, de tényleg
Talán be kellene tiltani a sajtónapokat az autószalonokon. Nem más ez, mint a világ megvezetése: ha az ember nyitott szemmel jár, láthatja, hogy a közönségnapok előtt egyes világújdonságokat egyszerűen elcsomagolnak, hogy a helyét olyan autók vegyék át, amelyeket tényleg el akarnak adni. Mert a kettő nem ugyanaz.
Minél többször járok autószalonon, erősödik bennem az a benyomás, hogy itt valami nem stimmel. Genf különösen ilyen hely. Mi már csak a mítoszt látjuk benne, hisz' a Salon de l'Automobile az autókiállítások Monte-Carlo Ralija, olyan régi.
Genfnek az a szerencséje, hogy egy szemtelenül gazdag ország fontos városa. Ahogy átvágtuk magunkat a reggeli és esti csúcsforgalmon, úgy tűnt, az egy négyzetméterre eső Panamerák száma feltűnően nagy. Sőt, a svájciak olyan kőgazdagok, hogy vesznek Subarukat is, de még új Mitsubishiket és a Lanciákat is látni az utcán. De mondok mást: az előző Suzuki Swiftből nem készült összkerekes változat Esztergomban, de Svájcban árultak ilyet, egyenesen Japánból. Mert megérte.
A Genfi Autószalonról kevesen tudják, hogy ez az a hely, ahol közvetlen autóeladásokról van szó. És nem csak Pagani és Koenigsegg uraknál, hanem a hétköznapi halandók is vehetnek hétköznapi autót a közönségnapokon, illetve elindíthatják a vásárlási folyamatot. Csakhogy a közönségnap már nem pont olyan, mint a sajtó- és szakmai nap. Sok újdonságot egyszerűen eltüntetnek, mert csak fél év múlva lesz kapható, átrendezik a standokat. Az ott maradó autókra felkerülnek az energiahatékonysági címkék, mint valami mosógépre, mindegyik mellé odaállítanak egy hoszteszt. Az autószalon a genfi diáktársadalom egyik legjobban tejelő alkalmi munkája, feltéve, hogy az embernek nincs Y-kromoszómája és nem olyan taszító a külseje, hogy az oroszlán is csak sírva enné meg.
Aki ezekből az sajtónapokból indul ki, hogy milyen az autópiac, nagyot téved. Tessék elképzelni, most például Genfben az autók 10 százaléka volt zöld autó. Mintha már hatalmas konnektorok nőttek volna a benzinkutak helyén. Oké, ott volt a Nissan Leaf, meg a Renault elektromos pöcsköszörűje, a Twizzy, továbbá egy sokkal életrevalóbb Renault Zoe is, ezek mind léteznek, sőt, találkoztunk velük az utcán. Ám legyünk őszinték: a többi villanyautó csupán tanulmány, inkább tekinthető elektromos toi-toi budinak, mint járműnek. A két halmaz metszetében pedig ott a sorozatban gyártott tanulmányautó, a Tesla Modell S.

Mindegy, az emberek továbbra is főleg benzinkúton tankolható járművekkel járnak. Hogy mennyire? A Nissan Leaf toronymagasan vezeti a világon a villanyautó-eladásokat, úgy, hogy 2011 eleje óta picivel több mint 50 ezer készült belőle. És vajon hány autó készül egy évben a Föld nevű bolygón? Körülbelül 66 millió, legalábbis 2012-ben. Gondolom, érzik. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a villanyautó zsákutca, csupán azt, hogy koránt sem akkora körülötte a tolongás, mint előadják.
A cégek, akik tényleg árulják a villanyautóikat/hibridjeiket, mégis szimpatikusabbak, mint akik csak belehazudnak valamit egy műanyag bódéba, aztán amikor kijön a szériaváltozat, lesz benne egy tolórudas V8-as. Esetleg, ha megerőltetik magukat, egy turbós V6-os, ami pont ugyanannyit fog fogyasztani a gyakorlatban.
És persze ott a fény és a pompa, itt van például a Chrysler és a Fiat ügye. Csodálatos lányok, ott ácsorognak a Fiat 500, mindenféle Alfa és Lancia mellett. Aztán ott van a szinte néptelen Jeep stand, bár a Grand Chirke bemutatása enyhített valamit ezen. Mellette meg ott kong a Dodge területe, egyetlen csaj ücsörög a Viperen, amiből állítólag végre rendes szupersporkocsit faragtak.
Az igazság ezzel szemben az, hogy ezt az egész kócerájt a Dodge Ram pickup, a Jeep Grand Cherokee, Wrangler meg pár fröcsöntött Dodge (Journey, Avenger) és más hasonló típusok tartják életben, miközben az Alfává plasztikázott kis Ferrari körül tolong a tömeg. Mert Amerkiában pörög a piac.
A behemót Ram például elmegy havi 80 ezer példányban, a Jeepekből is fogy vagy 30 ezer, miközben kitartó aknamunkával elsóznak 3000 darabot az amúgy jópofa és minőségi Fiat 500-ból, amivel Amerikát meghódítani indultak. Egy részét talán a RAM-hez adják ajándékba, mert elfér a platón.
Nem mintha a csillogás baj lenne. Mert mennyire jópofa dolog egy elektromos Mercedes SLS vagy egy Audi R8, amit gyártani fogunk, de tényleg. Aztán mégse. Nem baj, jól mutatott a standokon, jól lehetett turnézni velük szalonról szalonra. Sőt, néhány kivételezett újságírónak még tesztvezetést is szerveztek (mi is ott voltunk), ha már megépítették a prototípust, saccra százmilliókból. De hasonlóan turnéznak a Honda NSX mínusz harmadik, második első egy egyéb előtanulmányaival, szerintem a kelleténél korábban, de abból legalább lesz valami, hisz 95 százalékosan kész már.
A turnéautók műfaja tartalmaz pár költségesebb projektet is, ilyenek a soha sehol nem megvehető, de úgymond szériában gyártott autók. Ilyen lesz a szupersportkocsi-technikára épülő VW XL1, amiből csinálnak vagy ötvenet, és elmondhatják, hogy mi gyártottuk az első egyliteres fogyasztású autót – igaz, csak feltöltött akksikkal fogyaszt egy litert.
Aztán ott a Honda világelső tüzelőanyagcellás autója, az FCX Clarity, amely hidrogénnel megy. Földi halandó meg nem veheti, de ettől még szériaautóként állítják ki, persze bérelhető. Feltéve, hogy az embernek véletlenül akad otthon egy hidrogénkútja. Egyébként a mai napig ott van minden autószalonon, sőt, már mi is évekkel ezelőtt vezettük. Kiderült, hogy kiváló. Műszakilag ezek tényleg fontos projektek, melyek révén létfontosságú tapasztalatokhoz jut a gyár, de még messze nem képviselik a realitást, akármennyire is így akarják tálalni. Ez még a távoli jövő. A realitás a TDI Touareg és a dízel Civic kombi. Mert az emberek ilyet akarnak venni.
Nem mondom, hogy zavar a turnéautók jelenléte, ilyenek mindig voltak és lesznek. Ki emlékszik még a Volkswagen W12-es középmotoros sportkocsira? Pontosan ugyanezt csinálták vele. Aztán megunták, majd újból elővették, évekig tömték vele a médiát. De említhetném a Corvette-motoros Opel Omega legendáját, és még sorolhatnám az autókat, amelyekről titkon mindenki tudta, hogy soha, de soha nem lesz belőlük semmi.
A baj az, hogy mostanra az autógyáraknak már le kellett volna rakniuk az asztalra a közeljövő mobilitásának az alapjait – viszont az autószalonokon úgy tesznek, mintha ez megtörtént volna. Hát ez zavar engem most, 2013-ban, amikorra egyesek már azt jósolták a '90-es évek végén, hogy Nyugat-Európában már jó pár százalék lesz a tüzelőanyagcellás autók aránya.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
