Miért kell elütni, megrugdosni a rendőrt?

2020.05.28. 14:13 Módosítva: 2020.05.28. 18:24

Fennállásom elején még a szocializmusnak hívott államrend omladozott Magyarországon, vannak róla emlékeim. Mint minden jóravaló diktatúrában, itt is félni kellett a rendőröktől, mert hatalmuk volt, és nem féltek használni. Ahol lehetett, visszaéltek vele, virágzott a korrupció, satöbbi. Csöppet sem baj, hogy vége lett.

Aztán jött az időszak, amikor minden zavaros lett, minden szabad lett, ami nem tilos, sőt, még több is. A rendőrök elbizonytalanodtak, elvégre ők voltak a rossz rezsim eszközei, és volt akkoriban egy attitűd a népekben, hogy minden esetben rendőrállamot kiáltottak, ha bármilyen rendőri intézkedés ellentétes volt az érdekükkel. De azért volt sunyi helyről traffizás, eü-csomag-vizsgálat, meg az „ugye meg tudjuk beszélni, biztos úr”. Szóval a rendszerváltás után a rendőrség nem lett népszerűbb, ráadásul a közutakon szépen eluralkodott az „erősebb kutya” elv, egyszerűen mert a közlekedésrendészet folyamatosan válságát élte.

A rendszerváltás táján volt egy olyan idealista vonulat, hogy az igazi demokráciákban csupa brit mintájú bobby ácsorog egy szál gumibottal, és megmondja mindenkinek kedvesen, merre van a Tower. Akkoriban senkinek sem szúrt szemet, hogy a bobbykat futtató szervezet olyan részlegeket is üzemeltet mondjuk Észak-Írországban, amely minden hétvégén kockásra veri a helyi függetlenség-pártiakat, és úgy bekönnygázozza őket, hogy taknyuk-nyáluk összefolyik. De ugyanez igaz az anti-globalista tüntetőktől a neonácikig sok mindenkire, akin gumibot, kardlap vagy gumilövedék csattant más országokban. Ezeket valahogy nem láttuk, csak úgy hittük: hogy egy rendőr megver valakit, csak az illegális március tizenötödikén lehetséges, tehát szabadságellenes, diktatórikus dolog.

Pedig a rendőrség egy erőszakszervezet. És amíg békés turista vagy, ő is békés, elég furán is nézne ki, hogy azokat, akik nem találnak oda maguktól a Towerhez, gyomron rúgnák. De mondjuk Párizsban, a diadalív árnyékában ácsorgó rendőr(nek tűnő, hasonló feladatokat ellátó csendőrök) nyakában akkora géppityu van, hogy tőlük inkább meg sem kérdezted, merre van az Eiffel-torony.

És van itt egy másik dolog: a rendőrség egyenruhásokból áll. Aki ide belép – csakúgy, mintha pl. hivatásos katonának állna – bizonyos kedvezményeket és jogokat kap, ugyanakkor lemond bizonyos szabadságjogairól. Nem feltétlenül ott lakik, ahol szeretne, bárhová vezényelhetik, parancsokat teljesít, és szigorú szabályzatot kell betartania.

Amikor rendőrrel találkozol, ezeket vedd figyelembe, mert a rendőr is ember, csak amíg te a saját hülyeséged szerint, szabadon arcoskodsz, ő ezerféle szabályzatnak próbál megfelelni. Nem küldhet el például az anyádba, ahogy te csinálod, rajta még annak a rohadt antantszíjnak is úgy kell állnia, ahogy a szabályzat leírja, úgy szólíthat, ahogy a szabályzatban van, és azt teheti, ami a szabályzatban van. Ha nem így tesz, nagyon megszívhatja.

Nem mondom, hogy elégedett vagyok a rendőrség munkájával, és most nem is a politikához is kapcsolóható fellépésekről beszélek, mert kezd kicsit sok lenni a politikai fellépés. Ezek nem ide tartoznak. A közlekedésrendészet például csak annyit fejlődött, amennyit automatizálni lehet a VÉDÁ-kkal, amúgy én nem látom, hogy úgy működnének a dolgok, ahogy kellene. Hogy mást ne mondjak, amikor pár éve szélvihar romba döntötte fél Budapestet, olyan apró helyeken, mint az M5 - 4-es (Üllői) út és a Hungária körgyűrű találkozásában, órákkal a vihar után sem tudott a BRFK kiállítani néhány forgalomirányító rendőrt. Ma is ez van, ha bármelyik fontos helyen beszarik a lámpa: akkor lepődünk meg, ha mégis lesz forgalomirányítás. Ja, hogy nem tud járni se villamos, se busz, se más? Nem baj, most pihenik ki a hétvégi Fradi-Honvédot.

Annak van már egy pozitív üzenete, hogy végre elkezdtek odafigyelni a szándékosan piroson átmenőkre és a pofátlanul szabálytalankodókra, de sajna ezzel kapcsolatban az a véleményem, hogy pont az elmúlt évtizedek impotens rendőrségi fellépés eredménye, hogy ma bárki hiheti, úgysem kapják el. És még ma sem téved nagyot. Mitől lehet az, hogy ma már teljesen átlagos háziasszonyok és -urak hiszik: a piros lámpa, a záróvonal és stop-tábla csak tájékoztató érvényű valami, és különben is hülye volt, aki odarakta. Sokkal közelebb áll a szívemhez a mediterrán, mint a poroszos közlekedési felfogás, de egyelőre amíg munkába menet hiányérzetem van, ha nem láttam minimum öt piroson átmenő autót, szerintem joggal mondom ezt. Ez máshol rohadtul nem így működik.

Kapcsolódó
Így vezet a magyar, ha nem látja a rendőrt

Így vezet a magyar, ha nem látja a rendőrt

A bírság 10 vagy akár 50 ezer forint is lehet, repkednek a büntetőpontok és mindenki magyarázkodik. Lopakodó járőrautóval vadásztunk Budapesten.

Kapcsolódó
A BRFK kiadott egy videót arról, miket láttak a civil autós akciójuk alatt

A BRFK kiadott egy videót arról, miket láttak a civil autós akciójuk alatt

Bekamerázott, jelöletlen autóval járőröznek Budapesten a BRFK rendőrei a hónapban. Most megmutatják, mi az első napok termése.

És bár vagy nyolc ilyen civil autós videót publikált a rendőrség, kicsit van ennek egy olyan olvasata is, hogy miért hír az, ha elvégzik a munkájukat? Jó reggelt, ma X nőgyógyász szülést vezetett le? Y esztergályos ma anyagmegmunkált? Nem ez a dolga? Azért lássuk be, a magyar rendőrség – mint szervezet – nem működik hatékonyan, aminek ezer oka lehet. Aki már járt bajnoki focimeccs közelében, csöppet sem érezheti úgy, hogy kevés lenne a rendőr. Nem tudom, mi a megfejtés, de a végeredmény nem az igazi.

Ugyanakkor az idők során a rendőrség állománya lényegében kicserélődött. És most nem nyalni szeretnék, de amikor én bármiféle kapcsolatba kerültem bármilyen rendőrrel, soha nem csavarták hátra a kezem, nem fogtak rám fegyvert, nem tepertek le alsógatyában. Ellenben normális, kulturált volt szerintem az elmúlt 15 évben minden egyes rendőr. Persze kis mintából válogattam. Nem foglalkozom drogokkal, nem futtatok kurvákat, szerintem magyar viszonylatban szinte normálisan közlekedem, indexelek, nem megyek át piroson. De azért ennek van egy másik oldala. A rendőrökkel normálisan beszéltem én is mindig.

A másik meg az, hogy tudok veszíteni. Mindenki pontosan tudja, hogy mikor járt a tilosban és mit követett el, mégis van egy olyan attitűd az emberek jelentős részében, hogy a rendőrnek a k. anyját, mert elkapott, amikor megszegtem a szabályokat. Mekkora köcsög már.

Amikor egy beszélgetés ebből az alapállásból indul, azért nem csoda, hogy a rendőrök egy része ezt rosszul tolerálja. De a mostani eset a bringás hölggyel, aki a Bartók Béla úton jajgatott, szerintem több helyen is kiverte a biztosítékot. Több, alapból együttérzést ébresztő momentuma van a nyilvánosságra került videónak. Itt ugye egy nő jajgat hátra csavart kézzel, két megtermett férfi rendőr ellenében, ami eleve beindítja az emberben a gyengék védőszentjét. Másrészt kiabálnak a nővel. Borzalmas. És hát egy KERÉKPÁROS. Márpedig minden kerékpáros forradalmár, megmenti a bolygót, minden jó letéteményese.

Valóban minden ponton nagyon rossz az optikája a dolognak.

Hát nekem elég más a véleményem. Szerintem aki türhő, az bármilyen járművel az. Láttam már X6-ossal normális embereket, meg elképesztően gyökér villanyautósokat – minden e-autós Facebook-csoport azokról a tahókról is szól, akik órákra elfoglalják a töltőt, és nem is töltenek. Minden kerékpáros forradalmár? Hagyjuk már. A kerékpár egy közlekedési eszköz, ilyen alapon az egész Alföld forradalmi lázban ég évtizedek óta.

És kerékpáron sem működik az, amit sok forradalmi hevületű nagyvárosi újbringás gondol: a ránk vonatkozó szabályokból csakis a nekünk kedvezőeket kell kiválogatni, és a betartásukat számon kérni a többi közlekedőn. Hirtelen gyalogosok leszünk, ha arra zöld a lámpa, de különben is, akinek az izomerejéből kell visszanyernie a fékezéssel elpazarolt energiát, az a kevésbé fontos lámpáknál hadd ne álljon már meg! És a lámpákat hadd osztályozzam már én, hogy melyik fontos, melyik nem. Azért egy pár száz wattos kerékpárost ilyenkor ne kezeljünk már egyenrangúként az akár száz kilowattos autókkal!

Szóval a piroson átmenés után nem megállás, majd hamis adat bediktálás és rugdosás vélhetően csak annak tudható be, hogy BKV-ellenőrnek nézte a hölgy a rendőröket. Ha mindez igaz, attól tartok, ezt nehéz lesz megúszni, mert semmi olyan nem történt, amit ez esetben nem tehet meg a rendőr. Ez több szempontból is kínos: egyrészt, mert meg kell tenniük, nekem nem úgy tűnt, hogy élvezik. Ők is csak emberek, és ha csak azért se mondod meg a nevedet és ellenkezel, tudják a karodat még jobban csavarni. Másrészt jelzi, mennyire semmibe veszik őket a népek és mennyire meg vannak lepődve ugyanezek a népek, ha kiderül: mégsem olyan jámbor bobbyk, akiket csak úgy elküldhetsz az anyjukba.

Ugyanennek az eggyel súlyosabb fokozatát mutatta be egy suzukis, aki nyilvánvalóan nem műkincsrablásért, drogbáróskosásért vagy indiai árvák szerveivel kereskedéséért körözött, tipikus szervezett bűnöző fajta. Persze lehet, hogy ezek a nehézsúlyú bűnözők ennyire ravaszak, de szerintem akkor sem Splash-sel, hanem minimum Swifttel járnak.

Sokkal súlyosabb a dologban az, hogy el akarja ütni a rendőrt. Sőt, módosítanék. Azt hiszi, hogy megoldás, ha elüt egy embert. Hogy az történetesen rendőr, már szinte részletkérdés – illetve több börtön jár érte, ha sikerül. De mi a fene van? Szándékosan elütni, vagy akár elsodorni egy embert, csak hogy mondjuk megússz egy büntetést, legrosszabb esetben egy jogsibevonást? És a hasonló esetek rendszeresek. (Zárójelben teszem hozzá, emberi szempontból kikerülés közben majdnem elsodort biciklis ugyanez a kategória. Az autó páncéljában az embereknek elvész a realitásérzékük, és mintha egy számítógépes játékban képzelnék magukat, hogy törlök egy ablakot, és megyek tovább.)

Ezek a példák jól mutatják, hogy az emberek fejében már rég a nyúl viszi a vadászpuskát, ha a rendőrökről van szó. Valóban a rendőrségnek vannak olyan megmozdulásai, ami minimum véleményes, különösen ha ennek köze van a politikához is; valóban egyes területek nem működnek jól, és az embereknek okkal lehet az a véleményük, hogy csak pénzbehajtás mondjuk a traffipaxolás, ráadásul semmit sem ér, ha csak a kijelölt 100 méteres szakaszokon érvényes a KRESZ, a házad előtt meg mindennap elmegy valaki százzal, hogy nem mered kiengedni a gyerekedet.

Mindez igaz, de az, hogy teljesen átlagos civilek rendőröket rugdossanak vagy próbáljanak meg elütni, az akkor is teljességgel abnormális.

Amikor az első cikkemet megírtam a traffipaxokról – és ez nem ma volt –, már megfogalmazódott bennem, hogy mennyire ostoba is a magyar. Egyrészt a magyar rendőrök nemzetközi összehasonlításban csöppet sem szigorúak a közlekedési szabályszegésekkel kapcsolatban. 50 helyett 65-68- tájáig hozzád sem szólnak, fix, megtanulható helyeken mérnek, miközben olyan technikával dolgoznak, amivel az ország 70 százalékának elvehetnék a jogsiját, a maradéknak meg az övért, telefonálásért, nem indexelésért. Egy német megcsókolná a lábnyomukat is.

Kapcsolódó
Mennyivel szabad menni Magyarországon?

Mennyivel szabad menni Magyarországon?

50-90-130 - ugyan már! Nem az elmélet számít. Valójában a gyorshajtás Mekkája vagyunk, csak nem tudjuk.

Egy igazoltatás sem olyan, mint Amerikában, hogy míg az egyik veled beszél, a másik ott áll a fegyverre tett kézzel, és azonnal lő. És ha gyorsan veszed elő a jogsit a zakózsebedből, akkor is lő, igaz, előtte szólt, hogy lassan. Ha pedig hülye vagy, jó esetben csak kirángatnak és lesokkolnak. Így járt nemrégiben egy középkorú hölgy, aki azt hitte, hogy vicces dolog nem átvenni a büntetési cetlit és elhajtani a rendőr elől, elég durva a testkamerás videó, amit kiadtak róla. Nem tudom, hogy fogtak-e már rád bármilyen fegyvert, de mi kell ahhoz, hogy még olyankor se azt csináld, amit a rendőr ordít?

Mindemellett vannak komoly hibák arrafelé is, épp most friss hír, hogy valakin addig térdeltek, hogy megfulladt. És aki térdelt, az fehér rendőr volt, akin térdeltek, az meg fekete. Nyilván a magyar rendőrök közé is bekeveredik olyan, akinek nem lenne helye egy olyan munkahelyen, ahol több a hatalma a kelleténél, mindenhol vannak túlkapások, amire nehéz azt mondani ez igen, MINDENT jól csinálnak. De ezzel együtt is eléggé hülyének kell lenni, hogy szembeszegülj a rendőrökkel.

Nem hiszem, hogy a mi országunknak is el kellene jutnia odáig egyáltalán, hogy opció legyen a delikvens lelövése. Oké, vannak, akinek tényleg elmentek otthonról (ilyen problémákkal küzdött a robogós által megállított suzukis), de a közlekedési ellenőrzések esetében azért ehhez hasonló dolgoknak nem lenne szabad megtörténnie. És ehhez nincs szükség többre, mint úgy viselkedni, ahogy egy másik emberrel viselkednél.

Az oldalról ajánljuk

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Neked ajánlott