Az autósok feljelentgetik egymást, a rendőrség számláz?
Nagyon tetszett, amikor a rendőrség elkezdte készíteni a Pofátlan(tan)ítás videóit, amelyeknek volt egy üzenete: srácok, vége az elképesztően életveszélyes szabálytalankodásoknak, mert elkezdtünk figyelni. De ami most kezdődött el, azt nem biztos, hogy kiraknám az ablakba.
Nem vagyok egy poroszos rendpárti ember, de már kezd elegem lenni a dolgokból, hogy szinte naponta kerülök életveszélyes helyzetbe. Igaz, szerintem Budapesten és vonzáskörzetében kell élni ahhoz, hogy az embernek ennyire lesújtó képe legyen a közlekedésről, ahol úgy tűnhet, mintha a szabályok csupán egyfajta laza irányelvek lennének. És nem is az olyan finomságokról beszélek, mint jobbkéz-szabály megadása, gyalogos átengedése, hanem mondjuk a megállás a piros lámpánál, az út jobb oldalán közlekedés és hasonlók.
Az utóbbi pár évben teljesen szokványossá vált, hogy városban a kétszer három sávos út dupla záróvonalát átlépve valaki végigelőzi a többieket a szembejövő oldalon, mert neki jobban fekszik a hetven helyett a kilóhúsz; az, hogy befordulnak forgalommal szemben a sávodba, majd még ledudálnak, és hasonlók. Pirosnál (nem sárgánál!) lassan már csak úgy merek megállni, ha látom, hogy a mögöttem lévő is hajlandó erre. Már ezerszer megesett, hogy megálltam a telibe pirosnál, és kikerültek, de olyat is rendszeresen látni, hogy valaki megáll a lámpánál, szétnéz, és átmegy. Nem benézte, szándékosan átment. A pozitívum: ő legalább szétnézett.
Persze a túlélt veszély legyen minél nagyobb, de a normálisan közlekedő 98 százalék azért kicsit örült, amikor először elkészültek a rendőrök Pofátlan(tan)ítási videói. Egyrészt lehet rajtuk hőbörögni, másrészt van egy olyan üzenet, hogy hé srácok, elég volt ebből, mostantól figyelünk. És azt is üzeni, hogy mostantól nem lehet bármit megúszni. Így videóval, a Facebook-on és a Youtube-on sokkal nagyobb hatása van, mint ha csak az a pár tucat, civil autó büntetgetné a népet szép csöndben. Mert valójában ez történik, más kérdés, hogy ez minden héten kiad egy zaftos videót.
Viszont most új fokozatra a kapcsolt a rendőrség, és együttműködésben a Bp-i Autósok közösségével lakossági videók alapján kezdték el büntetgetni a népet. Ennek persze van előzménye is, mert pár videó alapján már korábban is indítottak eljárásokat, például büntetőfékezési ügyekben; illetve azokat az idiótákat is megkeresték, akik saját maguk posztolták ki, hogy 300-zal mennek.
Viszont a mostani népi feljelentgetős verzió már nem ennyire tiszta ügy. Picit érdemes szétnézni az autós fedélzeti kamerás világban, és nagyon eltérő példákat látunk: ott van Kína, ahol gyakorlatilag kötelező önvédelmi eszköz a kamera, nemcsak a többi közlekedő, hanem a biztosítási/kártérítési csalók ellen. (Ők azok, akik el akarják játszani, hogy elütötték őket, amiből a világ fail video-közössége igen kellemes perceket szerezhet, mondjuk amikor már a tolató autó orrára dobálják magukat.) Az oroszoknál az autó biztosításához követelik meg a kamerát.
Ugyanakkor ott a másik véglet: az osztrákok egyenesen tiltják, tehát mindenkinek javaslom, hogy szedje le a kameráját, ha belép Ausztriába. Hogy miért? Azért, mert a rend megőrzésére itt vagyunk mi – mondják ott a rendőrök. Vagyis a lakosságnak nem dolga, hogy rendőrt játsszon.
Fura módon Magyarországon a házamra nem rakhatok úgy biztonsági kamerát, hogy az közterületre is rálásson – bár mindenki nagy ívben tesz rá –, de az autómba tehetek, sőt, a felvétel alapján elsétálhatok a rendőrségre és feljelenthetek bárkit. A kamerásdi amúgy sem fair, mert miért csak az szív, aki egy kamerás autóval szemben szabálytalankodott? Valószínűleg Magyarországon van pár tízezer dashcam-et használó autó, de közben közlekedik vagy hárommillió, plusz a külföldiek. A kamerák általában csak előre (vagy esetleg előre és hátra) néznek, de például nem látnak oldalra. Mi van, ha a holt térben olyan dolog is történt, ami a kamerázó ellen szól, de arról nincs bizonyíték? Vagy korábban pont a kamerás autó provokálta a másikat, csak épp az arról szóló felvételt elfelejti bemutatni – igaz, ez nem mentség például a büntetőfékező audis bűncselekményére, ne de akkor is. Ahogy a törvény tiltja, hogy csalit rakjanak ki a tolvajoknak, igazából egy embert fel lehet annyira hergelni, hogy megtegye a válaszlépéseket, majd elsétálni a videó rá nézve terhelő részével a rendőrségre... hát tudja a fene.
Hogy nincs lé? Arra lenne megoldás
Magyarországon is iszonyatos milliárdok folynak be a költségvetésbe a közúti büntetésekből, mégis néha az a benyomásunk, hogy a rendőrségnek kilóg a segge a gatyából, noha mondjuk csodálatos rendőrautókat kapnak, csak nincs ember, aki vezesse, stb. Ugyanis a rendőrség nem a bevételei alapján kapja meg a költségvetésének a fedezetét, hanem az állami éves költségvetésben előre meghatározott összeg jut nekik, amiből mindig könnyű lehúzni pár milliárdot. Ha pedig új feladatuk lesz (lásd még: járvány, határőrizet, stb.) könnyen megeshet, hogy nem kapnak rá elég extra pénzt.
Természetesen az is ostobaság lenne, hogy a rendőri szervezet érdekelt legyen a minél több büntetés kiszabásában. De akkor mi lenne a jó megoldás?
Hogy egy elmaradott országot említsünk, az USA útjain elég érdekesen büntetnek. Ha a rendőr megvág száz dollárra, akkor ez az összeg tényleg a költségvetésbe vándorol, akár nálunk. Csakhogy ettől függetlenül a vétkesnek meg kell fizetnie az intézkedés költségét is, amit viszont a rendőrség kap meg, hiszen annak a rendőrnek egyenruha és fizu kell, ami mondjuk a száz dollárra rárakódó harmincvalahány dolcsit is jelenthet.
Némileg jogos ez a gondolkodás. Miért is az állami költségvetés, tehát az adófizetők fizessék, azok helyett, akik miatt az egész rendőrösdit finanszírozni kell? És miért egy költségvetési döntéstől függjön a rendőrség teljesen megjósolhatatlan finanszírozása? Lehet, hogy egy évben sokat kell autós elfogósdit játszani, máskor meg keveset, honnan tudják ezt előre? Nyilván ez sem old meg minden gondot, de az elvégzett munkával sokkal arányosabbá válik a rendőrség bevétele, vagyis ha több intézkedni való adódik, nem lesznek ellenérdekeltek abban, hogy elvégezzék azt.
De a legfontosabb kérdés mégis az, hogy a magyar autósnak miért dolga a rendőrség munkájának az elvégzése?
Persze felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy a közösségi feljelentgetős csapat nem elvégzi, hanem segíti a rendőrség munkáját. Csakhogy azt is mondanám: ez akkor minősülne segítségnek, ha rendőrök amúgy is komoly erőkkel csinálnák. De ha azt látja az ember, hogy a gyakorlatban száz esetből egyszer sem kapcsolnak le senkit, akkor az a helyzet, hogy szinte tisztán közösségi buli lett a közrendvédelem ezen ága.
Ugyanakkor megnéztem az ezen a héten publikált válogatást, és elborzadtam, mert döntő többségük annyira durva szabálytalanság, hogy TÉNYLEG eljárást kell indítani azok ellen, akik így közlekednek. És ez hű lenyomata a mai közlekedésnek, csak már annyira megszoktuk, hogy ez tűnik normálisnak. Egy vállrándítással elintézzük, hogy legalább túléltük.
Már aki túlélte.
És hát ott a dolog másik oldala: a közösségnek már elege van abból, hogy teljesen általánossá vált, hogy rád húzzák a kormányt, leszorítanak. Te meg ott viszed a gyerekeidet a hátsó ülésen. Azért lássuk be, némileg jogosan vagy ideges és tehetetlen. Vagyis egyáltalán semmilyen párhuzamot nem vonnék az ötvenes évek besúgóhálózataival és a mai dashcames mozgalom között, mert itt a szándék jó.
Ennek ellenére sem vagyok abban biztos, hogy ez a jó megoldás. Ez a közösségi feljelentgetős történet, illetve az így születő felvételek nem jeleznek mást, minthogy a rendőrség szervezetként kínjában nem tud jobbat kitalálni. A pokol kezd elszabadulni az utakon, kevés a rendőr – bár a focimeccsek közelében rohadtul nem így tűnik –, és gyakorlatilag nincsenek jelen, hogy azokkal a nem is feltétlenül súlyos büntetésekkel egy sokkal normálisabb mederbe tereljék a közlekedést.
Pedig sajna az a rossz hírem, hogy ez nem megy máshogy. Hogy egy példát mondjak, Romániában tényleg mindenki úgy közlekedik, mint egy elmeháborodott, de érdekes módon a zebrán a gyalogost mindig átengedik. Talán mert ott magasabb a kultúra? Ugyan már. De ott legalább a zebráknál ott vannak a rendőrök, ha máshol nem is annyira.
A téma felvet olyan kérdéseket is, hogy mi lesz a következő. Megkérik a Fradi B-közepet, hogy a Felcsút-Mezőkövesd meccsen tartson rendet? Nem hinném, hogy ez a jó irány.