Budapest metrófelújítása csak erősebbé tett minket, megint

2023.03.24. 06:13

Egy nap a BKK tömegközlekedést irányító emeletén úgy, hogy öt és fél év után újra teljes vonalon jár az 3-as metró. Büszkeség, megkönnyebbülés, meg az egész metrópótlás abszurditása.

Szabó Ervin tér 2. Az összetéveszthetetlen toronyház, mely előtt a helyiek a sorompókat ignorálva az Aldi vagy a Szentkirályi utca előtti buszmegálló felé igyekeznek, mivel rövidebb a parkoló autókon át, mint megkerülni a lezárt részt. Hét emelet komplex funkciókkal, hiszen még az M3-as metró első szakaszának építése alatt döntötték el, hogy a Kálvin téri mélyállomás közelében jön létre a Budapesti Forgalomirányító Központ.

A Baross utca végéből ezért lekanyarított rövid utca az OMV kút mellett a mai napig névtelen, egyszerűen a tér részeként hivatkoznak rá a térképek. A ma BKK Futár Központként ismert torony 1973 és '77 között épült, és egyszerre kapott benne helyet a BKV forgalomirányítói és műszaki csapata, a rendőrség közúti forgalmat kezelő osztálya, a FŐVINFORM, az M2-es és M3-as vonalak villamosenergia-ellátását vezérlő berendezések, a Kálvin téri metró áramátalakítója, valamint az M3 vonal központi menetirányítóterme.

A pincében óvóhely, annak idején tele segédüzemi transzformátorokkal és egyéb kapcsolóberendezésekkel. Mire a Budapesti Forgalomirányító Központ teljes kapacitással üzemelt, már majdnem kész lett az M3 második, Nagyvárad tér-Kőbánya-Kipest szakasza is. Ezt végül 1980-ban adták át.

A BKK tizenegy éve vette át a BKV-tól a forgalomirányítást, és míg a Rumbach Sebestyén utcában születnek a közlekedési stratégiák, a Szabó Ervin téren zajlik a lebonyolítás és a kommunikáció. Márpedig a metrófelújítás kezdete óta, vagyis az elmúlt öt és fél évben volt mit megszervezni, mivel 1962 nap alatt bő kétmillió extra buszindítást kellett levezényelni. Télen-nyáron, nagyobb baleset vagy jelentős csúszás nélkül.

Két állomás, a Nagyvárad tér és a Lehel tér májusig még zárva marad, de ez a metrópótlás, tágabb értelemben pedig a budapesti közlekedés szempontjából már pehelysúlyú kihívás.

Számos szempontból igazi hungarikum az M3 felújítása. Miután a főváros messze legforgalmasabb viszonylata, az észak-déli hármas metró konkrétan életveszélyessé vált a betörő víz miatti durva korrózió és az elektromos rendszerek elavultsága miatt, még mindig csak kivárt az ország. Azért, mert a négyes metró korrupcióval és durva határidőmódosításokkal megspékelt, egyébként is csökkentett értékű, vagyis rövidebb megvalósítása minden erőforrást lefoglalt.

Aztán jött a számos hosszútávú problémának megágyazó orosz metróbeszerzés 2016-ban, majd 2017 novembere, amikor az északi szakasz lezárásával elindult a végül majdnem hat évig tartó metrófelújítás. Nehéz eldönteni, hogy az alagútfúrással járó új, vagy az azbesztrétegekkel megspékelt, amúgy teljes cserét és utólagos akadálymentesítést igénylő metróépítés a nagyobb kihívás.   

Bárhogy is, elvileg 225 milliárdba került, amiből 178 milliárdot az Európai Unió, 7 milliárdot pedig Budapest fizetett. A maradékot az állam, de a számokból látszik, hogy nagyrészt ezt is az EU-nak köszönheti Magyarország.

A Kálvin tértől két utcányira lakom, így pontosan tudom, mit jelentettek a metrópótlás miatt kialakított buszsávok, vagy éppen a balra kanyarodás tiltása a Baross utca felől. Gyalogosként, illetve olykor biciklivel az is zavart, hogy hosszú évekre a napszaktól függően 70-110 csuklós dízelbusszal több van Budapest belvárosában, hiszen légszennyezettség terén már 2017 novembere előtt sem álltunk jól.

A hungarikum a nemzeti öntudat kenegetésére kitalált, épp ezért meglehetősen üres gyűjtőfogalom, de ráhúzható a metrópótlásra. Más európai városban ugyanis nincs igény efféle gigantikus hadműveletre.

A 3-as metró kapacitását, durván napi félmillió utast és a munkanapokon őket kiszolgáló 600 metróindítást nem lehet buszokkal pótolni. Lehetetlen, mégis meg kellett próbálni, mert Budapest hozzászokott, hogy ha kiesik egy kötöttpályás vonal, hamar érkezik a buszos felmentősereg. 

A másik ok, hogy a budapestinél is nagyobb forgalmú metróvonalakkal szemben az M3-nak nincs valódi alternatívája a felszíni közlekedésben. Moszkva például 17, míg Párizs 16 metróvonallal operál, így a módosított útvonal már a föld alatt rendelkezésre áll. Budapest eközben négy viszonylag rövid metróval tudja le a kérdést, melyek közül az M3 a leghosszabb a maga 16,3 kilométerével és 20 állomásával.

Ilyen méretű, három szakaszban végül öt és fél éven át folytatott metrópótlást nemhogy a BKK, de még a korábbi irányító BKV sem csinált. Nem csoda, hogy a Futár hatodik emeletén, a szűk negyven emberrel dolgozó BKK Forgalomfelügyelet külön asztalt hozott létre a metrópótlás kedvéért.

A végpontokhoz is kellett egy-egy koordinátor, míg a negyedik metrópótlós specialista a vonalon utazott egész nap, hogy rádión jelenthesse, ha bármi gond van. Mindez azért is volt indokolt, mert a BKK német forgalomirányító rendszere percekben gondolkozik. A metró száz másodpercekben a kétszázas indulásokhoz, a Körúton a Combinók kétperces rajtokkal, az 1-es villamos három percenként, ám perces ütem alatt senki. Mivel az M3 pótlóbuszok 45 másodpercenként indultak, maradt a terepmunka.

Bámulatos látni, hogy Budapest teljes tömegközlekedését egy normál irodából irányítják. Itt ül 26 menetirányító diszpécser fejenként 70 jármű felügyeletével, 5 integrátori hatáskörű munkatárs a fődiszpécserrel együtt, valamint a BKK Info stábja is.

Ez a csapat 1200 buszt, 110 trolit és 320 villamost koordinál, műszaki mentéssel, zavarelhárítással és utastájékoztatással együtt, összesen 38 696 járatindítással egy nap. Ebből a buszok 26 168-at tesznek ki 280 vonalon. Erre jött rá eddig az átlagosan napi 80 metrópótló csuklós, melyekkel nemcsak az M3-at, de az azt kiszolgáló egyéb viszonylatokat is megsűrítették. 

Budapesten észre lehet venni, hogy a BKK reakcióideje mennyire alacsony. A metrópótlás olyan szempontból még segítette is ezt a munkát, hogy a belváros tömve volt könnyen mobilizálható extra buszokkal. A kijárási tilalmak után 2022 így is a pótlás legsűrűbb éve lett, bár a rutin megszerzésével a diszpécserek már nem féltek a metrópótlós asztalhoz ülni.

A BKK Info eközben évi 1200 Facebook bejegyzéssel, 3600 közösségi közlekedési változással, 9000 közúti hírrel és 25 000 rádióadással tájékoztat, mivel egy emelettel az irányítás alatt még egy kis stúdió is van az élő rádióadások kiszolgálására. Konfliktusos műfaj a sávlezárás vagy a közúti forgalom sűrítése, ám a BKK utcán dolgozó közlekedésszervezői szerint a budapestiek megértéssel kezelték az elmúlt öt és fél év kellemetlenségeit.

A metrópótlástól függetlenül a Waze adatbázisát is frissíti a BKK, a hatodik emelet monitorjain pedig 800 közúti kamera képét tudják lehívni, legyen az buszsávfigyelő, fix, vagy akár forgatható egység. A metrópótlás kedvéért még telepítettek is egy pár új kamerát, hiszen például a Lehel térnél tengelyben fordultak a csuklósok, és így baleseti gócpont alakult ki.

A feladat egyik tanulsága azok számára, akik mondjuk a mélyvízben kezdtek 2017 végén épp az, hogy ami az egyik nap abszurd, a másik nap már valóság.

Kapcsolódó
A baleset után a BKV két törött Combinóból csinálna egy jót, ideiglenesen

A baleset után a BKV két törött Combinóból csinálna egy jót, ideiglenesen

Hosszútávon szükséges a 40 darabos Combino-állomány visszaállítása, így a mostani 38 kevés, de valójában 39 sem lesz elég.

Törékeny egyensúly ez, mint ahogy azt a jelenlegi Combino-flotta állapota is jól bemutatja. A kettőből összekalapált jó villamos már kész. Ezzel a 40 darabos egyedi állományból 39 darabos lett, miközben a Nagykörút kiszolgálásához 36 kell 0-24-es üzemben. Egy mindig vizsgán, lehet műszaki gond is, tehát továbbra is a 40 a vágy. Főleg azért, mert a Tatra a peron miatt nem fér el, a CAF pedig túl hosszú a kanyarhoz a Móriczra.

A Körúton tehát vagy Siemens Combino, vagy a tanakodás. Még jó, hogy megfelelő költségvetéssel buszból lehet csak úgy többet rendelni.

Toronyház a hetvenes évekből. Portáshumor, B lépcsőház, a hatodikon pedig a szakterületi vezető, aki egyébként villamosvezető volt, mielőtt beleszeretett a hétvégi buszvezetésbe. A Combino fékrendszere? A legjobb, csak közben túl sok a kötöttség, ugye.

Kollégája a kék villogóval a furgon tetején a forgalomfelügyelet főmunkatársa, akinek az édesapja hétfőig épp metrópótlót vezetett. Ki tudja, mióta már, pedig nem titkolja senki, milyen megterhelő volt ez a belvárosi rodeó. Majdnem hat év, technikailag pedig csak májusban lesz teljesen vége. Aki pedig az utcáról irányította ezt az egészet, még 1980-ban kezdett a BKV-nál.

Magyarország nem csupán a külső városrészekig kihúzott metróvonallakkal, bővebben az elővárosi kötöttpályás közlekedés bővítésével és egy modern HÉV hálózattal járna jobban, hanem azzal is, ha a meglévő infrastruktúrát nem hagyná úgy porrá rohadni, mint az M3-at 1990 óta. Ettől függetlenül jó tudni, hogy a BKK Rumbach Sebestyén utcai előzetes forgalomkalkulációi pontosak, Szabó Ervin téri csapata pedig képes még az ilyen elborult ötletek lebonyolítására is, ha már ez a lakosság igénye.

Nem pusztultunk bele. Mi több, hétfő óta túl vagyunk a nehezén, és most újra van egy szép metróvonalunk. A legfontosabb.

Az oldalról ajánljuk

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

4 órája
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30