Ezentúl bárki kendácsolhatja az elektromos autók akkumulátorát? – ez gyilkosság!

2023.09.20. 06:08

Az RTL Klub Híradója után a 444.hu-n megjelent hír szerint: Jelentősen lazítana a kormány a munkaügyi előírásokon, a jövőben számos munkakört szakképesítés nélkül is be lehetne tölteni." - számolt be az RTL Híradója. Nem kell majd szakképesítés, ha valaki biológiai termékeket állít elő, ha villamos gépeket javít, esetleg villanyautót szerel, de a szobafestéshez sem. Igaz, a rendeletterv szerint a képzetlen munkaerő csak egy szakképesített felügyelete mellett dolgozhatna.

Régebben a mesterek segédeket fogadtak fel, akik minimális fizetségért dolgoztak az iparos(ok) keze alá, hogy közben eltanulják a szakma fortélyait. Az is előfordult, hogy az ügyesebbek nyakukba vették a világot, és másik vármegyében, vagy akár más országban folytatták a gyakornoki éveiket, majd visszatérve szülőföldjükre saját manufaktúrát alapítottak.

Azóta nagyot fordult a világ

A gépesítésnek és a technikai fejlődésnek hála már nemcsak kő és fa van, hanem veszélyes anyagok és veszélyes szituációk sora. Nem véletlen, hogy Európa másik felén nagyon komoly előírások szabályozzák a különféle szakmák gyakorlását. Sok esetben nemcsak szakirányú szaktudást várnak el, hanem minősítési rendszerben bizonyos szinteket kell elérni.

Hogy néhány, általam is ismert (és űzött) tevékenységet mondjak, pl. a búvárkodásban van az alapszint, a haladó és az ún. merülés-vezető szint; ezek megszerzése adott idejű, igazolt víz alatti tevékenységhez kötött - de még ez sem minősíti őket pl. barlangi búvárkodásra, roncskutatásra vagy víz alatti mentésre. Vagy például a hegesztőnek is lehet papírja sok mindenről, de bizonyos szerkezeti elemeket csak minősített hegesztők készíthetnek el, ahol pontosan követve van a hegesztő szakmai tapasztalata.

A legismertebb ilyen minősítési rendszer a pilóták ESETÉBEN van, ahol adott gépre, sőt adott hardver-szoftver verziókra is KÜLÖN szakképesítést kell szerezni.

Sajnos, számomra úgy tűnik, hogy az egyre növekvő ütemű szakember-elvándorlást a szakképzetlen, magyarul sem tudó munkavállalók beengedésével próbálja kompenzálni a döntéshozó. Sejtésem szerint jelenleg sem a szakmai tudást igazoló iskolák ellenőrzése, honosítása, sem pedig a képzési anyagok sokféle idegen nyelvre történő lefordítása nem megoldott. Ezek fényében valahol érthető is számomra, hogy jelentős munkaügyi lazításokat terveznek bevezetni - de ezek borítékolhatóan emberéletekbe és komoly anyagi károkba fognak kerülni.

A villanyautók javítása több szempontból is speciális

Bár a lítium akkuk 400VDC-s feszültsége elvben közel van a villanyszerelés 400VAC-s feszültségéhez, az az apró "A" és "D" betű ott középen fényévnyi eltérést jelent! A váltakozó áram (az AC) ugyanis másodpercenként 100-szor megszakad, mert 50-szer polaritást vált oda és vissza is, így a legtöbb esetben egy hatalmas nagy csattanás kíséretében kialszik az ív, ha valaki zárlatot csinál.

Az egyenáram (a DC) azonban állandó, így a legkisebb zárlat ún. ívzárlattá fajul, azaz egy állandó, soha meg nem szűnő ívkisülés keletkezik, amely ráadásul gumiszalagként meg tud nyúlni, ha például a zárlatot okozó fémtárgyat megpróbálják kiemelni az akkuból. Akinek még nem volt része ívzárlatban, az elképzelni sem tudja, milyen érzés!

AC/DC - őket nem az áram rázza
AC/DC - őket nem az áram rázza
Fotó: Huszti István

Én egy magán-kutatóintézetben évekig kísérletezhettem az egyenárammal, és megtanultam tisztelni, félni az ívzárlatot. Azóta sokszor elmondom a kollégáknak, hogy vigyázzanak vele, mert egyszer, először és utoljára lesz benne részük, utána félni fognak tőle, ahogy én is. Nem véletlen, hogy nyugaton egy villanyszerelő nem nyúlhat egy elektromos autóhoz, hiába van képesítése 1.000VAC-ig, sőt némelyiknek akár középfeszültségre is, azaz 35 kV-ig. (35.000 Voltig)

Az autógyárak zöme (még az amúgy jellemzően különutas Tesla is) szigorúan tiltja a saját szerelőinek az akkumulátorok házának megbontását, az akkumulátorok javítását, ami így sokszor a maszekokra marad, akiket nem kötnek ilyen szigorú szabályok. Teljesen más, speciális tudás kell ugyanis egy akkujavításhoz, amit szerintem lehetetlen "betanított" módon elsajátítani. Én 23 éve foglalkozom lítium akkukkal, de még mindig csak "lelkes kezdőnek" nevezem magam.

tesla akku

Ugyancsak speciális a lítium akkumulátorok spontán tűzveszélyessége

Egy apró sérülés, sőt egy elszakított balanszer vezeték miatt akár évekkel később is kialakulhat akkumulátor-tűz. Én is átéltem már ilyet, amikor egy elektromos-autó szerviz korábban hanyag munkát végzett, és az akkumulátorba került nedvességet nem távolították el teljesen. Az akkumulátor a "javítás után" továbbra is rejtélyes hibákat dobott, így hozzám került. Az égiek figyelmessége, hogy nem éjjel, álmomban, hanem a kezemben gyulladt ki egy a nedvességtől elkorrodálódott kivezetésű lítium cella.

Amerikában, a "javításhoz való jog" (Right To Repair) szószólói megegyeztek, hogy bár mindent lehet, de egy valamit mégsem akarnak: hogy az elektromos rollerek és kerékpárok akkumulátor-csomagjait bárki is otthon barkácsolhassa. Ezt a kicsi és gyakori tételt ki akarják venni a javítási körből, mert egyetlen hiba miatt e-rollerek és e-kerékpárok gyulladhatnak ki, lakástüzeket és haláleseteket okozva.

Tűzoltóktól is hallottam már olyan jogos véleményt, hogy bár egy elektromos autó akkumulátora elolthatatlan tüzet okoz, de a benne lévő, egymásra épülő, összetett védelmi elektronika miatt jóval csekélyebb a tűzveszélye, mint a sokkal kisebb és könnyebb, ámde védelmi elektronikát csak minimális szinten tartalmazó kétkerekűeké. És lassan ott tartunk, hogy egy átlagos háztartásban már kettő-három elektromos kétkerekű is van, ha nem több...

Harmadrészt azt sem szabad elfelejteni, hogy az áramütést szenvedő személy a váltakozó áram élettani hatásai miatt rángatózik, szemmel láthatóan bajban van. Az egyenáramú áramütést szenvedő embernél azonban megáll az óra, és rángatózás nélkül a görcs foglya marad, így hiába a "szakképesített mester felügyelete", ő sem fogja észrevenni, hogy mellette hal meg valaki.

És ha ehhez hozzáveszem, hogy a jelenlegi környezetvédelmi jogszabályok szerint annak az országnak kell egy akkumulátort szétszednie és ártalmatlanítania, aki az adott akkumulátort legyártotta, a nálunk lévő akkugyárak bődületes nagy termelése elhozza majd azt az időszakot, amikor halmokban álló akkukat kell szétszedni olyan embereknek, akik a fentiekről még életükben nem hallottak.

Szóval engedtessék meg nekem, hogy ezt a jogszabályi könnyítést egyenesen gyilkosságnak nevezzem!

Címlapkép: sturti / Getty Images
Cover fotó: Witthaya Prasongsin / Getty Images