Szünetel a Forma-1, itt az ideje értékelni!

2024.07.30. 17:53

A Belga Nagydíjat követően nyári szünetre vonult a Forma-1 mezőnye. Ez tehát az ideális alkalom arra, hogy visszatekintsünk a szezon eddigi történéseire, és kiértékeljük a csaptok teljesítményét. A kép nagyon vegyes: a stagnálóan rossz Sauber mellett a McLaren és a Mercedes az élre tört, miközben a Red Bull látványosan visszaesett.

Stake F1 Team Kick Sauber - Valteri Bottas és Zhou Guanyu

Az előszezoni tesztek során még biztatónak tűnt a Sauber formája, de már a szezon kezdetén szembejött a valóság. Azóta is ez az egyetlen csapat, amely még pont nélkül kullog a mezőny végén.

Ráadásul nem úgy tűnik, hogy ez a közeljövőben változna: a csapat a szezon első versenyén, Zhou Guanyu 11. helyével került legközelebb a pontszerzéshez. Ezt az eredményt azóta sem tudták túlszárnyalni, de még csak megismételni sem.

A versenyzők teljesítményéről is nehéz pozitívan nyilatkozni. A villanásokat, erősebb hétvégéket már tavaly is hiányoltuk Zhou-tól, és Valteri Bottas-tól, ez pedig idén sem változott. A két versenyző ott van a mezőnyben, csendben teszi a dolgát, de ez önmagában nem elég a jó eredményhez.

Williams Racing - Alexander Albon és Logan Sargeant

Azok után, hogy tavaly a Williams a legjobb kiscsapatként zárta az évet, a szebb napokat is látott legendás gárda idei teljesítménye elmarad a várakozásoktól. Már az előszezoni teszt sem alakult biztatóan, a folytatás pedig hasonlóan gyengén sikerült.

Az, hogy Logan Sargeant eddig egyszer tudott egyáltalán közel kerülni a pontszerzéshez, talán nem annyira meglepő, de a tavaly remeklő Alexander Albon is csupán két kilencedik helyet tud felmutatni.

Ennek ellenére James Vowles csapatfőnök nagy reményekkel tekint a jövőbe, és ismét élcsapatot faragna a brit gárdából. Ennek egyik kulcseleme lehet a Ferraritól érkező friss igazolás, Carlos Sainz. A tény, hogy a topversenyzőként számon tartott spanyol a sok kérő közül a Williams ajánlatát fogadt el, jó visszajelzés a csapat terveit illetően.

Sőt! A Williams köztudottan próbálja magához édesgetni a Red Bulltól távozó tervezőzsenit, Adrian Newey-t is. Bár a legendás szakember terveit még nem ismerjük, a Williams illeszkedhet az elképzeléseihez.

Alpine F1 Team - Pierre Gasly és Esteban Ocon

Az Alpine a Forma-1 nagy beváltatlan ígérete. Hiába a gyári háttér és a saját fejlesztésű motor, a francia gárda képtelen az élcsapatok közé kerülni. Sőt! Az idén még az eddigiekhez képest is kiábrándítóan kezdtek.

A radikális, új koncepció alapján épített 2024-es autó talán a leggyengébb konstrukciónak tűnt a szezon elején, és bár azóta javult a franciák teljesítménye, a konstruktőri nyolcadik hely és a 11 szerzett pont elfogadhatatlan egy gyári csapat számára.

Ezek után nem csoda, hogy gyökeres átalakulás zajlik az Alpine-nál. Nemég visszatért a csapathoz a hírhedt Flavio Briatore, a nyári szünetben leköszön a jelenlegi csapatfőnök Bruno Famin, a szezon végén pedig távozik a korábban nagy becsben tartott versenyző, Esteban Ocon.

Mindezeken kívül a saját motorprogramjának leállítást is bejelentette a Renault anyacég, így az Alpine ügyfélcsapatként folytatja a jövőben. Már ha folytatják. Egyes pletykák szerint ugyanis minden fenti változtatás a csapat eladását készíti elő.

Haas F1 Team - Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen

Az előszezoni tesztek során még úgy tűnt, idén is folytatódik a Haas évek óta tartó küszködése, de nem így lett. Az amerikai csapat több erős hétvégét zárt 2024-ben, így a konstruktőri 7. helyet foglalja el. Ez a jelentős előrelépés elsősorban a minden szempontból jobb autónak és Nico Hülkenberg remeklésének köszönhető.

A német versenyző már 22 pontnál jár, eddigi legjobb eredményét pedig az Osztrák- és a Brit Nagydíjon érte el: egymás után két hatodik helyet szerzett. Hülkenberg remek teljesítményére a riválisok is felfigyeltek, így a versenyző jövőre a Saubernél folytatja, felkészülve az Audi 2026-os érkezésére.

Ehhez képest Kevin Magnussen csak 5 egységet gyűjtött, teljesítménye pedig rendre elmarad a csapattársáétól. Nem csoda, hogy a dán nem maradhat a csapatnál 2025-re: a helyét Oliver Bearman veszi át, aki Esteban Oconnal osztja majd meg a boxot.

RB Formula 1 Team - Yuki Tsunoda és Daniel Ricciardo

A tavaly nyolcadikként záró RB Formula 1 Team az előszezoni tesztek során merész célt tűzött ki maga elé: a Red Bull kiscsapata a középmezőny elejére vágyott. Helyezések tekintetében nincsenek is ettől messze: a négy csapatosra duzzadt élmezőny mögött egyedül az Aston Martin előzi meg őket, igaz, jelentős pontelőnnyel.

Az RB pontjainak többségét továbbra is Yuki Tsunoda szerzi. A japán versenyző talán eddigi legjobb F1-es szezonját teljesítve a futamok felén a legjobb 10-ben végzett, így már 22 egységnél jár. Ehhez képest a karrierje megmentésén fáradozó Daniel Ricciardo néhány villanást leszámítva továbbra is csak küszködik: 12 pontját csupán három futamon gyűjtötte össze.

Az ausztrál jövője így erősen kérdéses. Az ajtóban ugyanis ott toporog az új-zélandi Liam Lawson, aki tavalyi öt futamos beugrásával már bizonyította a tehetségét.

Aston Martin Aramco F1 Team - Fernando Alonso és Lance Stroll

A szinte álomszerű tavalyi évkezdet után a mezőny végére visszaeső Aston Martin kiegyensúlyozottabban teljesít idén, de a hullámvölgyek mellett a hullámhegyek is elmaradnak. Lawrence Stroll csapata 2023 első felében hat dobogót szerzett, amit később további kettő követett. Ehhez képest idén egy árva ötödik hely a gárda legjobb eredménye.

A szezon elején még egyértelműen Fernando Alonso volt a vezérpilóta, de a rutinos spanyol teljesítménye egyértelműen visszaesett. Lance Stroll egyre gyakrabban veszi fel vele a versenyt, sőt, az elmúlt nyolc futamból négyszer már ő szelte át hamarabb a célvonalat.

A hírek szerint az Aston Martin is versenyben van Adrian Newey kegyeiért. Laurence Stroll állítólag egy szemérmetlenül nagy pénzösszeget ajánlott a szakembernek, aki a hírek szerint már gyárlátogatáson is járt a csapatnál.

Mercedes-AMG Petronas F1 Team - Lewis Hamilton és George Russell

Az év eddigi leglátványosabb feltámadását a Mercedes mutatta be. A nagy szabálymódosítások óta csak küszködő csapat az élmezőnytől lemaradva kezdte a szezont, az első nyolc versenyhétvégén pedig sem Lewis Hamilton, sem George Russell nem végzett előrébb az ötödik helynél.

A Kanadai nagydíjon aztán valami megváltozott, a németek pedig azóta minden futamon dobogót ünnepelhettek, sőt, a legutóbbi négy versenyből hármat ők nyertek.

Ez a látványos felzárkózás a kemény, megfeszített munka eredménye. Toto Wolf csapatfőnök szerint hosszú küzdelem után végre megértették az autó működését, ezt pedig a pályán is képesek kamatoztatni.

Bár a legutóbbi futamok alapján a Mercedes akár a világbajnoki címre is esélyes lehet, az év elején szinte ledolgozhatatlan hátrányt gyűjtöttek össze a többiekhez képest.

Scuderia Ferrari - Charles Leclerc és Carlos Sainz

Mint minden évben, a Ferrari idén is nagyszabású álmokat szövögetett, az előszezoni tesztek alapján pedig volt is okuk a bizakodásra. Bár az első versenyeken a Red Bull utolérhetetlennek bizonyult, az olaszok stabilan a második legerősebb autóval rendelkeztek, egészen a Kanadai Nagydíjig.

A kiábrándító kettős kiesés után a Ferrari formája már nem a régi. Carlos Sainz és Charles Leclerc egyértelmű lépéshátrányba került a Red Bullhoz, a McLarenhez és újonnan már a Mercedeshez képest is.

Nem ez az első szezon, ahol a jó kezdés ellenére az olaszok lemaradnak a fejlesztési versenyben, a teljesítményük pedig visszaesik a szezon előrehaladásával. Hiába adott a pénz és a tehetség az olaszoknál, valami még mindig hiányzik.

McLaren Formula 1 Team - Lando Norris és Oscar Piastri

A McLaren évek óta bizonyítja, hogy talán az egész mezőnyben ők a legerősebbek, ha a fejlesztési versenyről van szó. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a britek rendre borzalmasan kezdték a szezont, mélyről pedig könnyű látványosan előrelépni.

Idén azonban már a kezdeti csomag sem volt rossz, a fejlesztési tempó pedig nem lassult. Ennek hála már futamról futamra a McLarené a legerősebb autó, amelynek a tíz verseny óta tartó dobogós széria is egyértelmű bizonyítéka.

Hiába azonban a kiemelkedő csomag, a csapatnak még meg kell tanulnia nyerni. Még mindig sok az olyan hétvége, mikor a britek keze közül kicsúszik az irányítás, így nem tudják győzelemre váltani az erős nyers tempót.

Kissé a pilótákon is érződik, hogy még nem szoktak hozzá a győzelemre esélyes autó jelentette nyomáshoz. Lando Norris sorozatos rossz rajtjait is talán ennek tudhatjuk be, de Piastri első, a Magyar Nagydíjon aratott győzelmét is több nagyobb vezetői hiba előzte meg.

Oracle Red Bull Racing - Max Verstappen és Sergio Perez

Teljes joggal nevezhetjük a Red Bullt az év visszaesőjének. Az energiaitalos csapat év eleji lehengerlő dominanciájának már nyoma sincs. Ahhoz képest, hogy Max Verstappen az első tíz futamból hetet megnyert, az azóta megrendezett négy versenyen csupán egyetlen egyszer tudott dobogóra állni.

Ha ez még nem lenne elég, Sergio Perez talán egész pályafutásának legnagyobb hullámvölgyébe került. A rutinos mexikói kilenc futam óta képtelen dobogóra állni, sőt, a legutóbbi nyolc versenyen még a legjobb hatba sem tudta magát beverekedni. Nem csoda, hogy sokan megkérdőjelezik a jövőjét.

Hogy a látványos visszaesés a költségvetési sapkának, vagy a csapaton belüli belső hatalmi harcoknak köszönhető, nem tudjuk. Egy dolog azonban biztos: meg kell kongatni a vészharangokat. A csapat előnye folyamatosan csökken a konstruktőri bajnokságban, s bár Verstappen még kényelmes előnnyel vezeti az egyéni pontversenyt, a továbbiakban ő sem lehet nyugodt.