Szünetel a Forma-1, itt az ideje értékelni!

2024.07.30. 17:53

A Belga Nagydíjat követően nyári szünetre vonult a Forma-1 mezőnye. Ez tehát az ideális alkalom arra, hogy visszatekintsünk a szezon eddigi történéseire, és kiértékeljük a csaptok teljesítményét. A kép nagyon vegyes: a stagnálóan rossz Sauber mellett a McLaren és a Mercedes az élre tört, miközben a Red Bull látványosan visszaesett.

Stake F1 Team Kick Sauber - Valteri Bottas és Zhou Guanyu

Az előszezoni tesztek során még biztatónak tűnt a Sauber formája, de már a szezon kezdetén szembejött a valóság. Azóta is ez az egyetlen csapat, amely még pont nélkül kullog a mezőny végén.

Ráadásul nem úgy tűnik, hogy ez a közeljövőben változna: a csapat a szezon első versenyén, Zhou Guanyu 11. helyével került legközelebb a pontszerzéshez. Ezt az eredményt azóta sem tudták túlszárnyalni, de még csak megismételni sem.

A versenyzők teljesítményéről is nehéz pozitívan nyilatkozni. A villanásokat, erősebb hétvégéket már tavaly is hiányoltuk Zhou-tól, és Valteri Bottas-tól, ez pedig idén sem változott. A két versenyző ott van a mezőnyben, csendben teszi a dolgát, de ez önmagában nem elég a jó eredményhez.

Williams Racing - Alexander Albon és Logan Sargeant

Azok után, hogy tavaly a Williams a legjobb kiscsapatként zárta az évet, a szebb napokat is látott legendás gárda idei teljesítménye elmarad a várakozásoktól. Már az előszezoni teszt sem alakult biztatóan, a folytatás pedig hasonlóan gyengén sikerült.

Az, hogy Logan Sargeant eddig egyszer tudott egyáltalán közel kerülni a pontszerzéshez, talán nem annyira meglepő, de a tavaly remeklő Alexander Albon is csupán két kilencedik helyet tud felmutatni.

Ennek ellenére James Vowles csapatfőnök nagy reményekkel tekint a jövőbe, és ismét élcsapatot faragna a brit gárdából. Ennek egyik kulcseleme lehet a Ferraritól érkező friss igazolás, Carlos Sainz. A tény, hogy a topversenyzőként számon tartott spanyol a sok kérő közül a Williams ajánlatát fogadt el, jó visszajelzés a csapat terveit illetően.

Sőt! A Williams köztudottan próbálja magához édesgetni a Red Bulltól távozó tervezőzsenit, Adrian Newey-t is. Bár a legendás szakember terveit még nem ismerjük, a Williams illeszkedhet az elképzeléseihez.

Alpine F1 Team - Pierre Gasly és Esteban Ocon

Az Alpine a Forma-1 nagy beváltatlan ígérete. Hiába a gyári háttér és a saját fejlesztésű motor, a francia gárda képtelen az élcsapatok közé kerülni. Sőt! Az idén még az eddigiekhez képest is kiábrándítóan kezdtek.

A radikális, új koncepció alapján épített 2024-es autó talán a leggyengébb konstrukciónak tűnt a szezon elején, és bár azóta javult a franciák teljesítménye, a konstruktőri nyolcadik hely és a 11 szerzett pont elfogadhatatlan egy gyári csapat számára.

Ezek után nem csoda, hogy gyökeres átalakulás zajlik az Alpine-nál. Nemég visszatért a csapathoz a hírhedt Flavio Briatore, a nyári szünetben leköszön a jelenlegi csapatfőnök Bruno Famin, a szezon végén pedig távozik a korábban nagy becsben tartott versenyző, Esteban Ocon.

Mindezeken kívül a saját motorprogramjának leállítást is bejelentette a Renault anyacég, így az Alpine ügyfélcsapatként folytatja a jövőben. Már ha folytatják. Egyes pletykák szerint ugyanis minden fenti változtatás a csapat eladását készíti elő.

Haas F1 Team - Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen

Az előszezoni tesztek során még úgy tűnt, idén is folytatódik a Haas évek óta tartó küszködése, de nem így lett. Az amerikai csapat több erős hétvégét zárt 2024-ben, így a konstruktőri 7. helyet foglalja el. Ez a jelentős előrelépés elsősorban a minden szempontból jobb autónak és Nico Hülkenberg remeklésének köszönhető.

A német versenyző már 22 pontnál jár, eddigi legjobb eredményét pedig az Osztrák- és a Brit Nagydíjon érte el: egymás után két hatodik helyet szerzett. Hülkenberg remek teljesítményére a riválisok is felfigyeltek, így a versenyző jövőre a Saubernél folytatja, felkészülve az Audi 2026-os érkezésére.

Ehhez képest Kevin Magnussen csak 5 egységet gyűjtött, teljesítménye pedig rendre elmarad a csapattársáétól. Nem csoda, hogy a dán nem maradhat a csapatnál 2025-re: a helyét Oliver Bearman veszi át, aki Esteban Oconnal osztja majd meg a boxot.

RB Formula 1 Team - Yuki Tsunoda és Daniel Ricciardo

A tavaly nyolcadikként záró RB Formula 1 Team az előszezoni tesztek során merész célt tűzött ki maga elé: a Red Bull kiscsapata a középmezőny elejére vágyott. Helyezések tekintetében nincsenek is ettől messze: a négy csapatosra duzzadt élmezőny mögött egyedül az Aston Martin előzi meg őket, igaz, jelentős pontelőnnyel.

Az RB pontjainak többségét továbbra is Yuki Tsunoda szerzi. A japán versenyző talán eddigi legjobb F1-es szezonját teljesítve a futamok felén a legjobb 10-ben végzett, így már 22 egységnél jár. Ehhez képest a karrierje megmentésén fáradozó Daniel Ricciardo néhány villanást leszámítva továbbra is csak küszködik: 12 pontját csupán három futamon gyűjtötte össze.

Az ausztrál jövője így erősen kérdéses. Az ajtóban ugyanis ott toporog az új-zélandi Liam Lawson, aki tavalyi öt futamos beugrásával már bizonyította a tehetségét.

Aston Martin Aramco F1 Team - Fernando Alonso és Lance Stroll

A szinte álomszerű tavalyi évkezdet után a mezőny végére visszaeső Aston Martin kiegyensúlyozottabban teljesít idén, de a hullámvölgyek mellett a hullámhegyek is elmaradnak. Lawrence Stroll csapata 2023 első felében hat dobogót szerzett, amit később további kettő követett. Ehhez képest idén egy árva ötödik hely a gárda legjobb eredménye.

A szezon elején még egyértelműen Fernando Alonso volt a vezérpilóta, de a rutinos spanyol teljesítménye egyértelműen visszaesett. Lance Stroll egyre gyakrabban veszi fel vele a versenyt, sőt, az elmúlt nyolc futamból négyszer már ő szelte át hamarabb a célvonalat.

A hírek szerint az Aston Martin is versenyben van Adrian Newey kegyeiért. Laurence Stroll állítólag egy szemérmetlenül nagy pénzösszeget ajánlott a szakembernek, aki a hírek szerint már gyárlátogatáson is járt a csapatnál.

Mercedes-AMG Petronas F1 Team - Lewis Hamilton és George Russell

Az év eddigi leglátványosabb feltámadását a Mercedes mutatta be. A nagy szabálymódosítások óta csak küszködő csapat az élmezőnytől lemaradva kezdte a szezont, az első nyolc versenyhétvégén pedig sem Lewis Hamilton, sem George Russell nem végzett előrébb az ötödik helynél.

A Kanadai nagydíjon aztán valami megváltozott, a németek pedig azóta minden futamon dobogót ünnepelhettek, sőt, a legutóbbi négy versenyből hármat ők nyertek.

Ez a látványos felzárkózás a kemény, megfeszített munka eredménye. Toto Wolf csapatfőnök szerint hosszú küzdelem után végre megértették az autó működését, ezt pedig a pályán is képesek kamatoztatni.

Bár a legutóbbi futamok alapján a Mercedes akár a világbajnoki címre is esélyes lehet, az év elején szinte ledolgozhatatlan hátrányt gyűjtöttek össze a többiekhez képest.

Scuderia Ferrari - Charles Leclerc és Carlos Sainz

Mint minden évben, a Ferrari idén is nagyszabású álmokat szövögetett, az előszezoni tesztek alapján pedig volt is okuk a bizakodásra. Bár az első versenyeken a Red Bull utolérhetetlennek bizonyult, az olaszok stabilan a második legerősebb autóval rendelkeztek, egészen a Kanadai Nagydíjig.

A kiábrándító kettős kiesés után a Ferrari formája már nem a régi. Carlos Sainz és Charles Leclerc egyértelmű lépéshátrányba került a Red Bullhoz, a McLarenhez és újonnan már a Mercedeshez képest is.

Nem ez az első szezon, ahol a jó kezdés ellenére az olaszok lemaradnak a fejlesztési versenyben, a teljesítményük pedig visszaesik a szezon előrehaladásával. Hiába adott a pénz és a tehetség az olaszoknál, valami még mindig hiányzik.

McLaren Formula 1 Team - Lando Norris és Oscar Piastri

A McLaren évek óta bizonyítja, hogy talán az egész mezőnyben ők a legerősebbek, ha a fejlesztési versenyről van szó. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a britek rendre borzalmasan kezdték a szezont, mélyről pedig könnyű látványosan előrelépni.

Idén azonban már a kezdeti csomag sem volt rossz, a fejlesztési tempó pedig nem lassult. Ennek hála már futamról futamra a McLarené a legerősebb autó, amelynek a tíz verseny óta tartó dobogós széria is egyértelmű bizonyítéka.

Hiába azonban a kiemelkedő csomag, a csapatnak még meg kell tanulnia nyerni. Még mindig sok az olyan hétvége, mikor a britek keze közül kicsúszik az irányítás, így nem tudják győzelemre váltani az erős nyers tempót.

Kissé a pilótákon is érződik, hogy még nem szoktak hozzá a győzelemre esélyes autó jelentette nyomáshoz. Lando Norris sorozatos rossz rajtjait is talán ennek tudhatjuk be, de Piastri első, a Magyar Nagydíjon aratott győzelmét is több nagyobb vezetői hiba előzte meg.

Oracle Red Bull Racing - Max Verstappen és Sergio Perez

Teljes joggal nevezhetjük a Red Bullt az év visszaesőjének. Az energiaitalos csapat év eleji lehengerlő dominanciájának már nyoma sincs. Ahhoz képest, hogy Max Verstappen az első tíz futamból hetet megnyert, az azóta megrendezett négy versenyen csupán egyetlen egyszer tudott dobogóra állni.

Ha ez még nem lenne elég, Sergio Perez talán egész pályafutásának legnagyobb hullámvölgyébe került. A rutinos mexikói kilenc futam óta képtelen dobogóra állni, sőt, a legutóbbi nyolc versenyen még a legjobb hatba sem tudta magát beverekedni. Nem csoda, hogy sokan megkérdőjelezik a jövőjét.

Hogy a látványos visszaesés a költségvetési sapkának, vagy a csapaton belüli belső hatalmi harcoknak köszönhető, nem tudjuk. Egy dolog azonban biztos: meg kell kongatni a vészharangokat. A csapat előnye folyamatosan csökken a konstruktőri bajnokságban, s bár Verstappen még kényelmes előnnyel vezeti az egyéni pontversenyt, a továbbiakban ő sem lehet nyugodt.

Az oldalról ajánljuk

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

47 perce
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35