Maximum tíz, tizenöt százalék. Egy tízmilliós autót megkaphatunk nyolc és félért, az ötmillióst négyháromért, ennyi az engedmény egy eladósorba került tesztautóra. Majdnem új - már a forgalomba helyezés időpontjához képest.
Borzalmas belegondolni, időnként mit kap egy-egy tesztautó. Az erősebbje-sportosabbja a vásárlás szempontjából tulajdonképpen érdektelen, ezek az autók a tesztjárművek nemzetének gladiátorai, szinte kizárt, hogy megérnék az eladósorba kerülést. Olyanok ők, mint a második világháborúban a páncéltörő tüzérek, akiknél 98 százalékos volt a halálozási ráta, de például egy sportos Honda túlélési esélyét már nem is százalékban adnák meg, hanem mint az amerikaiak a jelzőzászlósokét: másodpercben. Egy amerikai jelzőzászlós a partraszálló rohamcsónakok orrában villogtatta morzelámpáját, ami egy védekező géppuskás számára az egyetlen értelmes célpont volt egy ködös hajnalon: átlagos élettartam 38 másodperc.
Tesztautót tehát az árengedményért érdemes venni, ami nem kedvezőbb, mint egy hasonló számú kilométert megtett használtautó ára, viszont… Viszont miért is? Hát mert megbízható forrásból, szalonból származik, nem egy benzinkút parkolójában, vagy rosszarcú neppertelepen csapunk egymás markába az eladóval, akit se azelőtt, se azután nem látunk. Vagy egyszerűen a tesztautónak nem volt még gazdája, tehát pszichésen új.
Azért jó tesztautót venni, mert rendesen szervizelték, halljuk vissza gyakran olyanoktól, akik már kis híján eldöntötték. Olyankor egy pillanatra mindig elborzadunk. A rendes szervizelés rendes márkaszervizt jelent, mi meg még olyanról nem nagyon hallottunk. Egy márkaszerviz nem kifejezetten a kreatív elmék nagy olvasztótégelye. Ha valami elromlik, azt kicserélik, mondjuk elektronikát hétszázezerért, amikor egy maszek autóvillanyász húszezerért megforrasztja a letört lábat.
Lehet, hogy autós újságíró-paranoia, de hozzánk csak a rossz hírek jutnak el tolvajokkal összejátszó, kulcsot külső visszapillantó tükörbe rejtő szerelőkről, vagy olyan presztízsmárkához tartozó autóról, amit a szervizkönyv tanúsága szerint 120 ezer kilométeren át márkaszervizben gondoztak, aztán elszakadt benne a vezérműlánc. Mert nem cserélték ki 100 ezernél, a karterben pedig már rég nem olaj, csak valami fekete iszap volt. Tehát soha, de tényleg, szó szerint, soha nem cseréltek benne olajat, csak felszámolták. Kiszámlázták a vevőnek, aztán a szerelők szépen eladták, és mivel a szerviz tulajdonosa tisztában van az ilyen veszélyekkel, biztonsági őröket alkalmaz drága beléptetőrendszerrel, úgyhogy a security is megkapja a maga részét.
A Golfomat annak idején egy márkaszerviz szerelőjétől vettem, aki többek között olyan elemi dolgokkal nem volt tisztában, mint hogy a hátsó ablakmosót nem külön motor, hanem az elsőé működteti. Ha nagyon belegondolok, Toyota-szervizről például még nem hallottam rosszat, de nyilván ez is csak idő kérdése. A magam részéről remélem, soha egyetlen autómmal-motorommal nem szorulok majd márkaszervizre.
És pont ezek a nagyszerűen szervizelt autók kapják a már-már versenysportba hajló igénybevételt. Egyrészt itt vannak az újságírók. Akik jó esetben tudják, hogy hideg motort nem kezdünk gyilkolni, általában azonban mégis gyilkolják. Odaadják az asszonynak, aki meglát egy óriásplakátot és felparkol vele egy beton virágládára, vagy ők maguk rakják fel egy érdekes helyre. Én speciel ugyanúgy vigyázok a tesztautókra, mint a sajátomra, de csak mert leragadtam Hegel panteizmusánál, és valahogy élőlénynek képzelem őket, vagy legalábbis olyan dolgoknak, melyeknek lelke van. De ezen a pályán elég kevés a hegeliánus.
A Honda konkrétan azért nem állított be újabb S2000-est és Civic Type R-t a tesztparkba, mert mindkettőt olyan gyorsan amortizálták, hogy arra a pár hétre egyszerűen nincs értelme levámoltatni és forgalomba helyezni egy 7-10 milliós autót. Hogy az újságíró egy vállrándítással elintézze a roncsot: "a kanyarban poros volt az út". Persze, csak a sajátjával tiszta mindig. Elvileg az újságíró önhibás balesetkor fizeti az önrészt, ezt azonban a jó kapcsolatok miatt sokan nem hajtják be.
Ha pedig a tesztautó valami csoda folytán megúszta volna az újságírókat, úgyis megkaparintja egy üzleti partner, aki cégautónak unalmas szedánt kap, családinak kényelmes egyterűt vesz, sportkocsira sajnálja/nincs neki, és most gyorsan megváltaná a világot. A turbót nem melegíti be, nem hagyja lehűlni, agyatlanul nyomja a satufékeket, füstöli a kuplungot, és ami elszállt, a márkaszerviz kicseréli, de bőven marad egy rakás még épp, de már nem sokáig működő alkatrész.
A tesztautó jól néz ki. Mattulni még nem ért rá, a törött elemeket kicserélték, a lepadkázott felnit jó esetben megjavíttatták, a kopó-fogyó alkatrészek botrányosabb állapotú hányadát kidobálták. Mondjuk egy tesztautóban nagyjából minden kopó-fogyó alkatrésszé változik, és épp azok a dolgok vannak a legrosszabb állapotban, amik nincsenek szem előtt. Ha valaki olyan veszi meg, aki még nem vezetett ilyet, talán nem is veszi észre, hogy egy meleg, családi hátterű autó 80 ezer kilométer után is jobb állapotban van.
A Toyota hagyományosan, évtizedek óta rendesen összerakja az autóit, és azok elég sokáig bírják is. Feltéve, hogy nem kerülnek autós újságírók karmaiba, mint az a Celica, amit 2003-ban kaptunk a forgatásra, és egymásnak adogattuk, ellenőrzésképpen, hátha csak hallucinálunk: Toyota ennyire szétesőfélben nem lehet. Még akkor se, ha beleszálltak egy parkolóházban , mint az előző Celicánkkal történt. Tesztautónak lenni rossz karma.
Legutóbb egy 27 ezer kilométeres BMW-t próbálhattunk ki, a véres torkú 330xd szériából. A futómű főleg balról igen különös, megmagyarázgatatlanul erőszakos hangokat adott a gyufásdoboznál nagyobb úthibákon, a bal hátsó kilincs rendszeresen beszorult, illetve kiszorult, ezért ha becsaptuk az ajtót, az gyakorlatilag visszapattant, és az egész autónak volt egy enyhe síron túli aurája. Erős, de dízel, tehát a fogyasztás se szegi kedvét a sporttársaknak. Sportos, nagyon tapad, jól fordul, jó a fék, mi ne is gondoljuk bele, hogyan telt az első 27 ezer kilométer.
Kedves Olvasó! Egy szóval se mondom, hogy ne vegyen tesztautót. Csak előbb egy pillanatra menjen le alfába, és próbálja meg fejben levetíteni az életfilmjét.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
