2007. január 17., 18:31 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A szándékosan túl nagy gáz miatt kipörgő kerekekkel vezetett autó. Egyenesben egy játékmackó is meg tudja csinálni. A kanyarban füstölögve kipörgő kerekekkel, a megpördülés határán keresztben haladó autó szép látvány, ehhez azonban hátsó- vagy összkerék-hajtásos autó és rutinos sofőr kell. Lásd még: túlkormányzottság. Másik neve: csúsztatás.
2007. január 17., 18:30 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A szándékosan túl nagy gáz miatt kipörgő kerekekkel vezetett autó. Egyenesben egy játékmackó is meg tudja csinálni. A kanyarban füstölögve kipörgő kerekekkel, a megpördülés határán keresztben haladó autó szép látvány, ehhez azonban hátsó- vagy összkerék-hajtásos autó és rutinos sofőr kell. Lásd még: túlkormányzottság. Másik neve: erőcsúsztatás.
2007. január 17., 18:30 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Tempós autózás, gyakori farolással (lásd: túlkormányzottság). Közúton felelőtlen és közveszélyes, ezért tilos. Használatos általános sportos vezetés értelemben is.
2007. január 17., 18:29 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A modern dízelmotoroknál elterjedt
befecskendezési mód, melynek lényege, hogy a gázolajat egy, az összes hengert kiszolgáló közös csőben helyezik nagy, 1300-2000 bar körüli nyomás alá, és ebből a közös csőből jut az egyes
hengerekbe a szükséges mennyiségben és időben.
2007. január 17., 18:29 Módosítva: 2009.10.01 16:38
2007. január 17., 18:26 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motort vezérlő számítógép átprogramozása, hogy az autó erősebb és fürgébb legyen.
2007. január 17., 18:23 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Bütykökkel ellátott tengely, ami a
szelepeket mozgatja. Ahogy a tengely forog, a bütykök lenyomják vagy kiengedik a szelepeket, ezzel nyitva vagy zárva őket. Régebben egy
hengersornak legfeljebb egy jutott belőle, mostanában rendszerint kettőt használnak, egyet a kipufogó, egyet a szívószelepeknek. Másik neve: bütyköstengely
2007. január 17., 18:22 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Bütykökkel ellátott tengely, ami a szelepeket mozgatja. Ahogy a tengely forog, a bütykök lenyomják vagy kiengedik a szelepeket, ezzel nyitva vagy zárva őket. Régebben egy hengersornak legfeljebb egy jutott belőle, mostanában rendszerint kettőt használnak, egyet a kipufogó, egyet a szívószelepeknek. Másik neve:
vezérműtengely
2007. január 17., 18:21 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A legyőzhetetlenség érzetét és jóleső magabiztosságot biztosító vaskos rácsozat a terepjárók elején. Elméletileg az ausztrál sivatag átszelésekor a motor kengurugázolás, és az ebből kifolyó szomjhalál elleni védelmét volt hivatott biztosítani. Terepezéskor vigyáz a lámpákra és a hűtőmaszkra. A mi vidékeinken viszont az esetek kilencven százalékában egyetlen lényeges funkciója az elgázolt gyalogosok biztos kivégzése. Másodlagos szerepköre a közúti leckéztetés. Rettenetes találmány, a pokolba vele. Másik neve: kengururács
2007. január 17., 18:21 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A legyőzhetetlenség érzetét és jóleső magabiztosságot biztosító vaskos rácsozat a terepjárók elején. Elméletileg az ausztrál sivatag átszelésekor a motor kengurugázolás, és az ebből kifolyó szomjhalál elleni védelmét volt hivatott biztosítani. Terepezéskor vigyáz a lámpákra és a hűtőmaszkra. A mi vidékeinken viszont az esetek kilencven százalékában egyetlen lényeges funkciója az elgázolt gyalogosok biztos kivégzése. Másodlagos szerepköre a közúti leckéztetés. Rettenetes találmány, a pokolba vele. Másik neve: bozótrács
2007. január 17., 18:19 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Henger formájú furatok (lyukak) a motorblokkban, ebben dolgoznak a robbanások által lökdösött dugattyúk. A hengerek lehetnek egy sorban ? ez a soros motor, jellemzően 2, 3, 4, 5 vagy 6 hengerrel. Lehetnek két sorban, 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 hengerrel, ez a V motor. Az egzotikusabb motorok közé tartozik a boxer, ez olyasmi, mint egy teljesen szétnyitott V, azaz vízszintesen fekszenek benne a hengerek, egymással szemben dolgozva, 4, 6, 8, vagy 12 darab, illetve a W motorok, ami több V motor egybeépítve, 8, 12 vagy 16 hengerrel.
2007. január 17., 18:16 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Blokkolásgátló. Ha a kerekeket állóra fékezzük, és csikorogva csúszunk egy fenyegető útszéli fa felé, akkor hiába tekergetjük a kormányt, nem tudjuk irányítani az autót. Az ABS nem engedi blokkolni a kerekeket, mert rövidke pillanatokra csökkenti a fékerőt, és hagyja egy csöppet gördülni őket. Ezért az ABS nem rövidíti a fékutat, csak segít nekünk fékezés közben is kikerülni a tereptárgyakat. Másik előnye, hogy ha az autó két oldala más-más felületen fut (például félig már a füves árokszélre húzódva fékezünk a rénszarvas előtt), akkor segít megúszni az eltérő tapadás miatti megpördülést. Másik nevei: ABS, Anti-Lock Braking System
2007. január 17., 18:15 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A karambol miatt hirtelen megálló autóban az utasok előrezuhanását és testük szörnyűséges összetörését megakadályozó heveder. A biztonsági övet nem helyettesíti a
légzsák, csak kiegészíti. Idehaza a legénykedés és a veleszületett lazaság bizonyítása akadályozza az övhasználatot, és a világ összes baleseti statisztikájára fittyet hányva a halálra szánt autósok inkább legendákat gyártanak az öv nélkül megúszott balesetekről, de ez igazából hülyeség. Az öv modern kiegészítője az övfeszítő, ami balesetkor megfeszíti azt, és az överő-határoló, ami finoman ráenged, hogy a gurtni maga ne nyomja meg túlzottan a mellkast.
2007. január 17., 18:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A lemerült
akkumulátorú autó indítására szolgáló módszer. Helyes végrehajtása: egy vezetésre alkalmas személy bent ül az autóban,
sebességváltó kettesben,
kuplung benyomva. Néhány kedves segítőtárs lelkesen tolni kezd. Ha az autó felgyorsult, a kuplungról leugrunk, a motor beindul, gázt adunk, kuplung vissza, és finoman túráztatjuk, ha magától nem akarna még járni. Utána megköszönjük segítőtársunknak a részvételt, és addig furikázunk, amíg akkunk magához nem tér. A betolás nem tesz jót a katalizátoros autóknak, és mivel mostanra minden autó katalizátoros, ne nagyon tologassunk. Az automataváltós autókat tolni nem lehet, ott marad a
bikázás.
2007. január 17., 18:11 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motort jellemzően benzin és levegő keveréke hajtja. A befecskendező a benzint elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével juttatja porlasztva a szívócsőbe, ahol az a levegővel elkeveredik. Ezt a keveréket a lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum szívja be a hengerekbe, ahol az elég. A befecskendező előnye a porlasztóhoz képest, hogy pontosabban adagolható a benzin mennyisége, így korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva alacsonyabb fogyasztás és nagyobb teljesítmény érhető el. A közvetlen befecskendezés során a benzin vagy gázolaj nem a szívócsőbe, hanem egyből a hengerbe érkezik. Másik neve: injektor
2007. január 17., 18:11 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motort jellemzően benzin és levegő keveréke hajtja. A befecskendező a benzint elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével juttatja porlasztva a
szívócsőbe, ahol az a levegővel elkeveredik. Ezt a
keveréket a lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum szívja be a hengerekbe, ahol az elég. A befecskendező előnye a porlasztóhoz képest, hogy pontosabban adagolható a benzin mennyisége, így korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva alacsonyabb fogyasztás és nagyobb
teljesítmény érhető el. A közvetlen befecskendezés során a benzin vagy gázolaj nem a szívócsőbe, hanem egyből a
hengerbe érkezik.
2007. január 17., 18:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A második (általában középső) tetőoszlop.
2007. január 17., 18:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Még az alkotói számára is érthetetlenül komplikált berendezés, amitől autónk lomhább és többet fogyaszt, viszont nagyon kényelmes, mert megspórolja a sebességváltás nyűgjét. A modern automaták elektronikus vezérlésűek és intelligensek, azaz lejtőn visszakapcsolnak, ha vadul vezetünk, sportosabban váltanak, és lehet velük kézzel is kapcsolgatni, ha azt akarjuk. Külön alfaj a robotizált mechanikus váltó, melyben a hagyományos automatával szemben nem olaj áramlása viszi át a
motor erejét, hanem rendes, tisztességes fogaskerekek. Ezek lényegesen alkalmasabbak a sportolásra (ilyesmit használnak a Forma 1-ben is), de rendszerint mégis rosszabbak a rendes kéziváltónál. Még pár év, és kiforrják magukat.
2007. január 17., 18:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az erős autó - béna sofőr fenyegető kettősét segítő eszköz, mely az elpörgő kerekek fékezésével és/vagy a motor teljesítményének visszafogásával küzd a gumik életéért, és azért, hogy hóban-jégen is el tudjunk indulni. Rendes autóban kikapcsolható. Másik neve: kipörgésgátló.
2007. január 17., 18:07 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az autó tetejét tartó oszlopok közül az első kettő, a szélvédő két oldalán. Masszivitása döntően meghatározza egy autó biztonságát, de ha túl vaskos, rengeteget kitakar a látótérből, amit viszont nehéz lesz elhitetni a helyszínelő rendőrrel.
2007. január 17., 18:06 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A felcsapódó víz és sár távoltartására szolgáló ronda trutymó, mellyel bekenve az
alvázat megakadályozhatjuk, hogy légkörünk mohó oxigénje felfalja azt.
2007. január 17., 18:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Vaskos, fekvő létra jellegű acélváz. Ehhez kapcsolódik alulról a
futómű, ez tarja a
motort és a
váltót és végül erre szerelik felülről a kocsiszekrényt, amiben ülünk. Mindez ma már csak a terepjáróknál és a teherautóknál van így, a modern autók
önhordó karosszériája önmagában olyan erős, hogy külön alváz nincs. Az alváz merevsége
karambolnál rossz dolog, mert nem tudja fokozatosan összegyűrődve elnyelni az ütközési energiát.
2007. január 17., 18:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Amikor az autó összes kerekét mindig hajtja a motor. Ellentéte a kapcsolható
összkerékhajtás, amikor a sofőr vagy az elektronika kapcsolja be az addig nem hajtott tengelyt. Az állandó összkerékhajtás jó dolog, jót tesz az
úttartásnak, főleg hóban-sárban, de növeli a fogyasztást.
2007. január 17., 18:04 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Ha nem nyomjuk a gázpedált, a motor alacsony fordulaton jár magától. Korábban kézzel állítgathattuk a
karburátoron, a modern autókban gyakorta elektronika szabályozza. A cél az, hogy stabil és alacsony legyen.
2007. január 17., 18:03 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Nagy kocka, rendszerint a motorban. Ebben tárolódik az értékes áram, ami meghajtja az önindítót, ami beindítja az autót. Erről működik az összes elektromos dolog az autóban, például a lámpa, a gyújtás és az ülésfűtés, menet közben pedig a generátor tölti. Ha bekapcsolva hagyjuk a rádiót vagy a lámpát, azzal kimerítjük, ilyenkor pedig fel kell hívnunk egy férfiismerősünket, hogy segítsen betolni, bebikázni vagy feltölteni. Ha az autó sokáig áll, az akku magától is lemerül, ezt hívják önkisülésnek. A modern pszichológia szerint az önkisülés nem rossz dolog, de régebben tisztátalannak tartották. Az akkumulátor olyan, mint ön, gyűlöli a hideget, ezért ha már ősszel is rakoncátlankodik, feltétlenül vegyen újat.