Szótár

Erőcsúsztatás

2007. január 17., 18:31 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás
A szándékosan túl nagy gáz miatt kipörgő kerekekkel vezetett autó. Egyenesben egy játékmackó is meg tudja csinálni. A kanyarban füstölögve kipörgő kerekekkel, a megpördülés határán keresztben haladó autó szép látvány, ehhez azonban hátsó- vagy összkerék-hajtásos autó és rutinos sofőr kell. Lásd még: túlkormányzottság. Másik neve: csúsztatás.
1 hozzászólás

Csúsztatás

2007. január 17., 18:30 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A szándékosan túl nagy gáz miatt kipörgő kerekekkel vezetett autó. Egyenesben egy játékmackó is meg tudja csinálni. A kanyarban füstölögve kipörgő kerekekkel, a megpördülés határán keresztben haladó autó szép látvány, ehhez azonban hátsó- vagy összkerék-hajtásos autó és rutinos sofőr kell. Lásd még: túlkormányzottság. Másik neve: erőcsúsztatás.
Szólj hozzá!

Csapatás

2007. január 17., 18:30 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1
0 hozzászólás
Tempós autózás, gyakori farolással (lásd: túlkormányzottság). Közúton felelőtlen és közveszélyes, ezért tilos. Használatos általános sportos vezetés értelemben is.
Szólj hozzá!

Common rail

2007. január 17., 18:29 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
4 hozzászólás
A modern dízelmotoroknál elterjedt befecskendezési mód, melynek lényege, hogy a gázolajat egy, az összes hengert kiszolgáló közös csőben helyezik nagy, 1300-2000 bar körüli nyomás alá, és ebből a közös csőből jut az egyes hengerekbe a szükséges mennyiségben és időben.
4 hozzászólás

Csavarodási merevség

2007. január 17., 18:29 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A karosszéria merevségének egyik mérőszáma. A merev karosszéria fontos a biztonsághoz, a jó úttartáshoz (mert ehhez csatlakozik a felfüggesztés) és a zajkomforthoz is.
Szólj hozzá!

Chiptuning

2007. január 17., 18:26 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás
A motort vezérlő számítógép átprogramozása, hogy az autó erősebb és fürgébb legyen.
1 hozzászólás

Vezérműtengely

2007. január 17., 18:23 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
4 hozzászólás
Bütykökkel ellátott tengely, ami a szelepeket mozgatja. Ahogy a tengely forog, a bütykök lenyomják vagy kiengedik a szelepeket, ezzel nyitva vagy zárva őket. Régebben egy hengersornak legfeljebb egy jutott belőle, mostanában rendszerint kettőt használnak, egyet a kipufogó, egyet a szívószelepeknek. Másik neve: bütyköstengely
4 hozzászólás

Bütyköstengely

2007. január 17., 18:22 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Bütykökkel ellátott tengely, ami a szelepeket mozgatja. Ahogy a tengely forog, a bütykök lenyomják vagy kiengedik a szelepeket, ezzel nyitva vagy zárva őket. Régebben egy hengersornak legfeljebb egy jutott belőle, mostanában rendszerint kettőt használnak, egyet a kipufogó, egyet a szívószelepeknek. Másik neve: vezérműtengely
Szólj hozzá!

Bozótrács

2007. január 17., 18:21 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
4 hozzászólás
A legyőzhetetlenség érzetét és jóleső magabiztosságot biztosító vaskos rácsozat a terepjárók elején. Elméletileg az ausztrál sivatag átszelésekor a motor kengurugázolás, és az ebből kifolyó szomjhalál elleni védelmét volt hivatott biztosítani. Terepezéskor vigyáz a lámpákra és a hűtőmaszkra. A mi vidékeinken viszont az esetek kilencven százalékában egyetlen lényeges funkciója az elgázolt gyalogosok biztos kivégzése. Másodlagos szerepköre a közúti leckéztetés. Rettenetes találmány, a pokolba vele. Másik neve: kengururács
4 hozzászólás

Kengururács

2007. január 17., 18:21 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
3 hozzászólás
A legyőzhetetlenség érzetét és jóleső magabiztosságot biztosító vaskos rácsozat a terepjárók elején. Elméletileg az ausztrál sivatag átszelésekor a motor kengurugázolás, és az ebből kifolyó szomjhalál elleni védelmét volt hivatott biztosítani. Terepezéskor vigyáz a lámpákra és a hűtőmaszkra. A mi vidékeinken viszont az esetek kilencven százalékában egyetlen lényeges funkciója az elgázolt gyalogosok biztos kivégzése. Másodlagos szerepköre a közúti leckéztetés. Rettenetes találmány, a pokolba vele. Másik neve: bozótrács
3 hozzászólás

Boxermotor

2007. január 17., 18:19 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
12 hozzászólás
Henger formájú furatok (lyukak) a motorblokkban, ebben dolgoznak a robbanások által lökdösött dugattyúk. A hengerek lehetnek egy sorban ? ez a soros motor, jellemzően 2, 3, 4, 5 vagy 6 hengerrel. Lehetnek két sorban, 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 hengerrel, ez a V motor. Az egzotikusabb motorok közé tartozik a boxer, ez olyasmi, mint egy teljesen szétnyitott V, azaz vízszintesen fekszenek benne a hengerek, egymással szemben dolgozva, 4, 6, 8, vagy 12 darab, illetve a W motorok, ami több V motor egybeépítve, 8, 12 vagy 16 hengerrel.
12 hozzászólás

Blokkolásgátló

2007. január 17., 18:16 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Blokkolásgátló. Ha a kerekeket állóra fékezzük, és csikorogva csúszunk egy fenyegető útszéli fa felé, akkor hiába tekergetjük a kormányt, nem tudjuk irányítani az autót. Az ABS nem engedi blokkolni a kerekeket, mert rövidke pillanatokra csökkenti a fékerőt, és hagyja egy csöppet gördülni őket. Ezért az ABS nem rövidíti a fékutat, csak segít nekünk fékezés közben is kikerülni a tereptárgyakat. Másik előnye, hogy ha az autó két oldala más-más felületen fut (például félig már a füves árokszélre húzódva fékezünk a rénszarvas előtt), akkor segít megúszni az eltérő tapadás miatti megpördülést. Másik nevei: ABS, Anti-Lock Braking System
Szólj hozzá!

Biztonsági öv

2007. január 17., 18:15 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A karambol miatt hirtelen megálló autóban az utasok előrezuhanását és testük szörnyűséges összetörését megakadályozó heveder. A biztonsági övet nem helyettesíti a légzsák, csak kiegészíti. Idehaza a legénykedés és a veleszületett lazaság bizonyítása akadályozza az övhasználatot, és a világ összes baleseti statisztikájára fittyet hányva a halálra szánt autósok inkább legendákat gyártanak az öv nélkül megúszott balesetekről, de ez igazából hülyeség. Az öv modern kiegészítője az övfeszítő, ami balesetkor megfeszíti azt, és az överő-határoló, ami finoman ráenged, hogy a gurtni maga ne nyomja meg túlzottan a mellkast.
Szólj hozzá!

Betolni

2007. január 17., 18:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
3 hozzászólás
A lemerült akkumulátorú autó indítására szolgáló módszer. Helyes végrehajtása: egy vezetésre alkalmas személy bent ül az autóban, sebességváltó kettesben, kuplung benyomva. Néhány kedves segítőtárs lelkesen tolni kezd. Ha az autó felgyorsult, a kuplungról leugrunk, a motor beindul, gázt adunk, kuplung vissza, és finoman túráztatjuk, ha magától nem akarna még járni. Utána megköszönjük segítőtársunknak a részvételt, és addig furikázunk, amíg akkunk magához nem tér. A betolás nem tesz jót a katalizátoros autóknak, és mivel mostanra minden autó katalizátoros, ne nagyon tologassunk. Az automataváltós autókat tolni nem lehet, ott marad a bikázás.
3 hozzászólás

Benzinbefecskendező

2007. január 17., 18:11 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A motort jellemzően benzin és levegő keveréke hajtja. A befecskendező a benzint elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével juttatja porlasztva a szívócsőbe, ahol az a levegővel elkeveredik. Ezt a keveréket a lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum szívja be a hengerekbe, ahol az elég. A befecskendező előnye a porlasztóhoz képest, hogy pontosabban adagolható a benzin mennyisége, így korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva alacsonyabb fogyasztás és nagyobb teljesítmény érhető el. A közvetlen befecskendezés során a benzin vagy gázolaj nem a szívócsőbe, hanem egyből a hengerbe érkezik. Másik neve: injektor
Szólj hozzá!

Befecskendezés

2007. január 17., 18:11 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A motort jellemzően benzin és levegő keveréke hajtja. A befecskendező a benzint elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével juttatja porlasztva a szívócsőbe, ahol az a levegővel elkeveredik. Ezt a keveréket a lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum szívja be a hengerekbe, ahol az elég. A befecskendező előnye a porlasztóhoz képest, hogy pontosabban adagolható a benzin mennyisége, így korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva alacsonyabb fogyasztás és nagyobb teljesítmény érhető el. A közvetlen befecskendezés során a benzin vagy gázolaj nem a szívócsőbe, hanem egyből a hengerbe érkezik.
Szólj hozzá!

B-oszlop

2007. január 17., 18:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A második (általában középső) tetőoszlop.
Szólj hozzá!

Automataváltó

2007. január 17., 18:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
14 hozzászólás
Még az alkotói számára is érthetetlenül komplikált berendezés, amitől autónk lomhább és többet fogyaszt, viszont nagyon kényelmes, mert megspórolja a sebességváltás nyűgjét. A modern automaták elektronikus vezérlésűek és intelligensek, azaz lejtőn visszakapcsolnak, ha vadul vezetünk, sportosabban váltanak, és lehet velük kézzel is kapcsolgatni, ha azt akarjuk. Külön alfaj a robotizált mechanikus váltó, melyben a hagyományos automatával szemben nem olaj áramlása viszi át a motor erejét, hanem rendes, tisztességes fogaskerekek. Ezek lényegesen alkalmasabbak a sportolásra (ilyesmit használnak a Forma 1-ben is), de rendszerint mégis rosszabbak a rendes kéziváltónál. Még pár év, és kiforrják magukat.
14 hozzászólás

ASR

2007. január 17., 18:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1
2 hozzászólás
Az erős autó - béna sofőr fenyegető kettősét segítő eszköz, mely az elpörgő kerekek fékezésével és/vagy a motor teljesítményének visszafogásával küzd a gumik életéért, és azért, hogy hóban-jégen is el tudjunk indulni. Rendes autóban kikapcsolható. Másik neve: kipörgésgátló.
2 hozzászólás

A-oszlop

2007. január 17., 18:07 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Az autó tetejét tartó oszlopok közül az első kettő, a szélvédő két oldalán. Masszivitása döntően meghatározza egy autó biztonságát, de ha túl vaskos, rengeteget kitakar a látótérből, amit viszont nehéz lesz elhitetni a helyszínelő rendőrrel.
Szólj hozzá!

Alváz- és üregvédelem

2007. január 17., 18:06 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
3 hozzászólás
A felcsapódó víz és sár távoltartására szolgáló ronda trutymó, mellyel bekenve az alvázat megakadályozhatjuk, hogy légkörünk mohó oxigénje felfalja azt.
3 hozzászólás

Alváz

2007. január 17., 18:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Vaskos, fekvő létra jellegű acélváz. Ehhez kapcsolódik alulról a futómű, ez tarja a motort és a váltót és végül erre szerelik felülről a kocsiszekrényt, amiben ülünk. Mindez ma már csak a terepjáróknál és a teherautóknál van így, a modern autók önhordó karosszériája önmagában olyan erős, hogy külön alváz nincs. Az alváz merevsége karambolnál rossz dolog, mert nem tudja fokozatosan összegyűrődve elnyelni az ütközési energiát.
Szólj hozzá!

Állandó összkerékhajtás

2007. január 17., 18:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás
Amikor az autó összes kerekét mindig hajtja a motor. Ellentéte a kapcsolható összkerékhajtás, amikor a sofőr vagy az elektronika kapcsolja be az addig nem hajtott tengelyt. Az állandó összkerékhajtás jó dolog, jót tesz az úttartásnak, főleg hóban-sárban, de növeli a fogyasztást.
1 hozzászólás

Alapjárat

2007. január 17., 18:04 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás
Ha nem nyomjuk a gázpedált, a motor alacsony fordulaton jár magától. Korábban kézzel állítgathattuk a karburátoron, a modern autókban gyakorta elektronika szabályozza. A cél az, hogy stabil és alacsony legyen.
1 hozzászólás

Akkumulátor

2007. január 17., 18:03 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
3 hozzászólás

Nagy kocka, rendszerint a motorban. Ebben tárolódik az értékes áram, ami meghajtja az önindítót, ami beindítja az autót. Erről működik az összes elektromos dolog az autóban, például a lámpa, a gyújtás és az ülésfűtés, menet közben pedig a generátor tölti. Ha bekapcsolva hagyjuk a rádiót vagy a lámpát, azzal kimerítjük, ilyenkor pedig fel kell hívnunk egy férfiismerősünket, hogy segítsen betolni, bebikázni vagy feltölteni. Ha az autó sokáig áll, az akku magától is lemerül, ezt hívják önkisülésnek. A modern pszichológia szerint az önkisülés nem rossz dolog, de régebben tisztátalannak tartották. Az akkumulátor olyan, mint ön, gyűlöli a hideget, ezért ha már ősszel is rakoncátlankodik, feltétlenül vegyen újat.

3 hozzászólás