Szótár

Féknyereg

2007. január 17., 18:50 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A féknyereg a féktárcsán lovagol, avagy két oldalról ráborul, mint nyereg a ló hátára. A féknyeregben vannak a tárcsához dörzsölődő, azt lelassító fékbetétek, és a fékbetéteket a tárcsához szorító munkahengerek is.
Szólj hozzá!

Fékszervó

2007. január 17., 18:50 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Valamilyen rásegítés, hogy az autót ne vádlink puszta izomereje fékezze. Működtetheti hidraulika, a motor szívócsövének alacsony nyomása, légrendszer vagy halálfélelem.
Szólj hozzá!

Féktárcsa

2007. január 17., 18:49 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A féktárcsa a kerékkel együtt forgó fémtárcsa. Erre harapnak rá két oldalról a fékbetétek. Fékezéskor a tárcsa felmelegszik, túlmelegedés esetén pedig romlik a fékhatás és deformálódhat a tárcsa. A féktárcsa lehet belső hűtésű (ilyenkor a tárcsa két oldala közötti résben járó levegő hűti), illetve tömör. A sportos vagy versenyautókba szánt tárcsák felülete a jobb hűtés érdekében gyakran rovátkolt vagy lyuggatott is. A deformálódott tárcsát elárulja a fékezéskor finoman pulzáló pedál, ilyenkor rendszerint cserélni kell, bár a használt tárcsát – ha az anyagvastagság engedi – fel lehet szabályoztatni.
Szólj hozzá!

Fékbetét

2007. január 17., 18:49 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A fékezéskor a féknyergekben található munkahengerek (tulajdonképpen olajnyomással működtetett dugattyúk) rászorítják a fékbetéteket a féktárcsára, ezáltal lelassítva – és mellékesen felhevítve – azt. A fékbetétek kopnak, ezért időnként cserélendők.
Szólj hozzá!

Fék

2007. január 17., 18:48 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
4 hozzászólás
Az autó lassítására szolgáló szerkezet. Fizikai értelemben az autó mozgási energiáját súrlódás által hőenergiává alakító berendezés. A pedálra kifejtett erőt legtöbbször olaj (hidraulika) vagy levegő közvetíti. Hogy a féket ne kelljen olyan erősen taposni, rendszerint rásegítést alkalmaznak, ez a szervo.
4 hozzászólás

Farmotoros

2007. január 17., 18:48 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
5 hozzászólás
Olyan autó, melynek motorja a hátsó tengely fölött vagy mögött található. Korábban népszerű, mára nagyon ritka megoldás. Klasszikus példa a Bogár vagy a Zaporozsec, modern példa a Porsche 911 vagy a Smart.
5 hozzászólás

ESP

2007. január 17., 18:47 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
4 hozzászólás

Electronic Stability Program, de ismeretes mint

DSC (BMW) Dynamic Stability Control
VSC (Toyota) Vehicle Stability Control
VDC (Alfa Romeo)
DSTC (Volvo) Dynamic Stability and Traction Control
ETC (Vergilius) Et Cetera

Okos elektronika, ami sok érzékelő jeleit kombinálva megérzi, ha autónk megcsúszni vagy megpördülni készül, és gázelvétellel, illetve egy vagy több kerék különálló fékezésével segít megúszni a bajt.

4 hozzászólás

Electronic Stability Program

2007. január 17., 18:47 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás

Rövidítve ESP, de ismeretes mint

DSC (BMW) Dynamic Stability Control
VSC (Toyota) Vehicle Stability Control
VDC (Alfa Romeo)
DSTC (Volvo) Dynamic Stability and Traction Control
ETC (Vergilius) Et Cetera

Okos elektronika, ami sok érzékelő jeleit kombinálva megérzi, ha autónk megcsúszni vagy megpördülni készül, és gázelvétellel, illetve egy vagy több kerék különálló fékezésével segít megúszni a bajt.

1 hozzászólás

Erőforrás

2007. január 17., 18:45 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A legkínosabb szinonima a motorra. Lásd még: aggregát.
Szólj hozzá!

Hajtáslánc

2007. január 17., 18:45 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A motor és a kerekek közti összes hóbelevanc gyűjtőneve, beleértve a kuplungot, váltót, kardánt, diffit, féltengelyeket. Másik neve: erőátvitel.
Szólj hozzá!

Erőátvitel

2007. január 17., 18:44 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A motor és a kerekek közti összes hóbelevanc gyűjtőneve, beleértve a kuplungot, váltót, kardánt, diffit, féltengelyeket. Másik neve: hajtáslánc.
Szólj hozzá!

Elefántfül

2007. január 17., 18:43 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
3 hozzászólás

Az első ajtókon lévő háromszög alakú külön nyitható ablak. Pl.: Zsiguli.

3 hozzászólás

Elsőkerék-hajtás

2007. január 17., 18:43 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás
Az autó motorja legtöbbször csak két kereket hajt, vagy a hátsó kettőt (ez a hátsókerék-hajtás) vagy az első kettőt. Az elsőkerék-hajtás mostanra személyautóknál sokkal elterjedtebb, mert olcsóbb és praktikusabb, és csúszós úton biztonságosabb és egyszerűbben vezethető. A sportos és luxusautóknál még mindig inkább a hátsó kerekeket hajtják (vagy összkerékhajtást alkalmaznak), mert nagy nyomaték átvitelére alkalmasabb, gyorsuláskor kevésbé hajlamos kipörgetni a kerekeket és nem hárít minden fontos munkát (az autó mozgatása és kormányzása) ugyanarra a két szerencsétlen első gumira. Az ilyen autókba mostanában a biztonság kedvéért menetbiztonsági elektronikát (lásd ESP) is szoktak szerelni.
1 hozzászólás

Ékszíj

2007. január 17., 18:42 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Trapéz keresztmetszetű, erős szíj, mely a motor segédberendezéseit hajtja, például a generátort. Ha meglazul, indítózáskor vagy gázadásra síró hangot ad, főleg ronda, borongós, nedves időben. Ha elszakad, sötét erdei úton ragadhatunk egy szál nadrágkosztümben, ami kerülendő. Ezért előírt időközönként cserélni kell.
Szólj hozzá!

Multi Purpose Vehicle

2007. január 17., 18:42 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Többcélú jármű, rövidítve: MPV. Rendszerint kombi vagy kisbusz-jellegű karosszériájú autó, nagy és sokféleképpen variálható belső térrel. A variálható beltér főként a tologatható/dönthető, kiszedhető üléseket és a temérdek hasznos tárolórekeszt jelenti. Nagy egyterű például a Renault Espace, a Citroën C8, a Fiat Ulysse, közepes a Renault Scénic, a Citroën C4 Picasso és a Fiat Multipla, kis egyterű pedig az Opel Meriva és valamennyire a Honda Jazz is. A Multi Purpose Vehicle-t szokás egyterűnek is nevezni, vagy igazi verbálszadisták kínozhatják hallgatóságukat a buszlimuzin szakkifejezéssel.
Szólj hozzá!

MPV

2007. január 17., 18:39 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Multi Purpose Vehicle (többcélú jármű). Rendszerint kombi vagy kisbusz-jellegű karosszériájú autó, nagy és sokféleképpen variálható belső térrel. A variálható beltér főként a tologatható/dönthető, kiszedhető üléseket és a temérdek hasznos tárolórekeszt jelenti. Nagy egyterű például a Renault Espace, a Citroën C8, a Fiat Ulysse, közepes a Renault Scénic, a Citroën C4 Picasso és a Fiat Multipla, kis egyterű pedig az Opel Meriva és valamennyire a Honda Jazz is. Az MPV-ket szokás egyterűnek is nevezni, vagy igazi verbálszadisták kínozhatják hallgatóságukat a buszlimuzin szakkifejezéssel.
Szólj hozzá!

Egyterű

2007. január 17., 18:39 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás
Rendszerint kombi vagy kisbusz-jellegű karosszériájú autó, nagy és sokféleképpen variálható belső térrel. A variálható beltér főként a tologatható/dönthető, kiszedhető üléseket és a temérdek hasznos tárolórekeszt jelenti. Nagy egyterű például a Renault Espace, a Citroën C8, a Fiat Ulysse, közepes a Renault Scénic, a Citroën C4 Picasso és a Fiat Multipla, kis egyterű pedig az Opel Meriva és valamennyire a Honda Jazz is. Az egyterűeket szokás MPV-nek (Multi Purpose Vehicle, többcélú jármű) is nevezni, vagy igazi verbálszadisták kínozhatják hallgatóságukat a buszlimuzin szakkifejezéssel.
1 hozzászólás

Electronic Brakeforce Distribution

2007. január 17., 18:38 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Elektronikus fékerő-elosztó, mely a legjobban tapadó kerekekre küldi a legtöbb fékerőt, így rövidítvén a fékutat. EBD-ként is ismert.
Szólj hozzá!

EBD

2007. január 17., 18:37 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Electronic Brakeforce Distribution. Elektronikus fékerő-elosztó, mely a legjobban tapadó kerekekre küldi a legtöbb fékerőt, így rövidítvén a fékutat. Régen is volt fékeroelosztó a legtöbb kocsiban; amikor eros fékezésnél az autó kasznija nagyon az orrára állt, a hátsó tengelyhez kapcsolt, karos szelep kicsit elzárja a hátrameno fékfolyadék útját. A hátsó fékek kevésbé hatottak, a kerekek nem akartak annyira blokkolni, ráadásul a jól tapadó elso kerekeknek nagyobb fékero maradt. Most ezt az EBD rövidítésu elektronikus rendszer végzi a legtöbb autóban, ami például a tengelyterhelést is figyelembe veszi, és együttmuködik a blokkolásgátló rendszerrel.
Szólj hozzá!

Dobfék

2007. január 17., 18:36 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Az autó kerekével együtt forog egy üreges belsejű dob, melynek belső felületéhez nekinyomódnak az íves felületű fékpofák, ezzel lassítván az autót. Már csak kisautók hátsó fékjeinél és egyes nehéz járműveken használják, személyautókon kiszorította a tárcsafék.
Szólj hozzá!

Dísztárcsa

2007. január 17., 18:34 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
A keréktárcsára, avagy felnire felpattintható műanyag tárcsa, melytől az szebbnek hivatott látszani. Gyakorta csúnya, sérülékeny és könnyen elvész. Gyári kivitelben arcátlanul drága.
Szólj hozzá!

Differenciálzár

2007. január 17., 18:34 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
3 hozzászólás
Az autó meghajtott kerekei közt elosztja a hajtóerőt, és lehetővé teszi, hogy kanyarban eltérő sebességgel forogjanak, mivel a külső íven haladó keréknek többet kell fordulnia. A diffinek becézett alkatrész hátrányos tulajdonsága, hogy ha valamelyik kerék elpörög (például hóban, jégen) akkor minden hajtóerő elvész, tehát az autó tehetetlenül áll. Ezt kivédendő használják a verseny- és sportautókon, meg persze a terepjárókon az önzáró, becenevén sperr diffiket. Vannak továbbá a kizárólag terepjárókon használt kézzel zárható differenciálművek, ezekkel zárt állapotukban csak laza talajon szabad haladni. Másik neve: differenciálmű.
3 hozzászólás

Differenciálmű

2007. január 17., 18:33 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás
Az autó meghajtott kerekei közt elosztja a hajtóerőt, és lehetővé teszi, hogy kanyarban eltérő sebességgel forogjanak, mivel a külső íven haladó keréknek többet kell fordulnia. A diffinek becézett alkatrész hátrányos tulajdonsága, hogy ha valamelyik kerék elpörög (például hóban, jégen) akkor minden hajtóerő elvész, tehát az autó tehetetlenül áll. Ezt kivédendő használják a verseny- és sportautókon, meg persze a terepjárókon az önzáró, becenevén sperr diffiket. Vannak továbbá a kizárólag terepjárókon használt kézzel zárható differenciálművek, ezekkel zárt állapotukban csak laza talajon szabad haladni. Másik neve: differenciálzár.
Szólj hozzá!

Diagonál abroncs

2007. január 17., 18:32 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
1 hozzászólás

Olyan abroncs, melyben a gumi futófelülete alatt a szerkezeti erőt adó fém- vagy nejlonszálak átlósan futnak. Az ilyen gumi erős és sokat bír, de rideg, kemény és kényelmetlen, ezért ma már személyautókon nem, csak teherautókon használják.
1 hozzászólás

Defekt, durrdefekt

2007. január 17., 18:32 Módosítva: 2009.10.01 16:38
0
0 hozzászólás

Amikor az abroncsból távozik a levegő. Van lassú defekt és durrdefekt, amikor hangos pukkanással minden lég elszökik. Durrdefektet modern, belső nélküli gumik nem szoktak kapni. Vannak kifejezetten defekttűrő abroncsok, melyekkel légnyomás híján is elautózhatunk a legközelebbi gumisig.
Szólj hozzá!