2007. június 4., 15:53 Módosítva: 2009.10.01 16:38
2007. június 4., 15:47 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Működési alapelvében a klasszikus pumpálós parfümszóróra emlékeztető, de persze sokkal komplikáltabb és megbízhatatlanabb berendezés. Arra szolgál, hogy apró cseppekben benzint porlasszon a motorba szívott levegőbe, ami ott elég, meghajtván az autót. Mára szinte teljesen kiszorította a pontosabban vezérelhető elektronikus benzinbefecskendezés.
2007. január 17., 19:31 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motort jellemzően benzin és levegő keveréke hajtja. Az injektor a benzint elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével juttatja porlasztva a szívócsőbe, ahol az a levegővel elkeveredik. Ezt a keveréket a lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum szívja be a hengerekbe, ahol az elég. Az injektor előnye a porlasztóhoz képest, hogy pontosabban adagolható a benzin mennyisége, így korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva alacsonyabb fogyasztás és nagyobb teljesítmény érhető el. A közvetlen befecskendezés során a benzin vagy gázolaj nem a szívócsőbe, hanem egyből a hengerbe érkezik. Másik neve: benzinbefecskendező.
2007. január 17., 19:27 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A rendes motor beindítására szolgáló elektromos motor, amit az
akkumulátor működtet. Az indítómotor bevezetése fosztotta meg az emberiséget minden autós börleszkelemek legősibbikétől, a kurblizás mókás és nehézkes folyamatától.
2007. január 17., 19:26 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motorban keringő víz, ami a hengerek környékén átmelegszik, aztán a felvett hőt a hűtőn át leadja. Fagyállóval keverve kell használni, különben télen megfagy, és szétrepeszti maga körül a motort. Tél előtt érdemes fagyállóságát megméretni egy kútnál.
A motorban zajló égés során felszabaduló energia egy részét arra használjuk, hogy haladjunk sebesen. A többivel viszont az Otto-motor szánalmas, 40 százalék alatti, és a dízelmotor kevésbé, de még mindig eléggé szánalmas, ideális körfolyamatban is csak 56 százalékos hatásfoka folytán nem tudunk mit kezdeni - illetve egy kis részével azért fűthetjük az utasteret. A hűtőfolyadék egyrészt arra való, hogy ezt a veszteséghőt az égéstértől elszállítsa és a hűtőt használva közvetítőközegnek átadja a levegőnek, másrészt hogy a motor üzemi hőfoka stabilan az ideális 80-90 celsius környékén maradjon. Ha a hűtővíz megfagy egy farkasordító éjszakán, akkor - mivel a jéggé alakulás térfogatnövekedéssel jár - a hűtő járatainak falai megrepednek, a hűtő tönkremegy. Ugyanígy jár a radiátor is. A motorblokk oldalán található fagydugók kilökődnek, végül, ha egyáltalán nincs szerencsénk, a blokk és/vagy a hengerfej fala megreped.
Sima vízzel soha ne pótoljuk: az egyrészt nem keni a vízpumpát, ami így tönkremegy, másrészt kiül belőle a vízkő, és eltöm minden vízjáratot.
2007. január 17., 19:26 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az autó orrán, rendszerint a két lámpa közt található karosszériaelem. Legtöbbször rács, amin átjuthat a szél. E mögött van a tényleges
hűtő, amit a hűtőmaszk óv és eltakar.
2007. január 17., 19:25 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motor felső része, mely külön van a motorblokktól, a kettőt csavarok fogják össze, köztük pedig ott a hengerfejtömítés. A hengerfejben és környékén rengeteg érdekes dolog van, például a
szelepek, a
gyújtógyertya, és mostanság felette ül a
vezérműtengely is. Ha a motor
hűtése tönkremegy, a hengerfejtömítés átég, a
motorolaj és a
hűtővíz találkoznak, és rémes dolgok történnek. A hengerfejnek szokása továbbá eldeformálódni, ekkor leszerelik, síkba köszörülik, és rengeteget fizettetnek velünk.
2007. január 17., 19:25 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motorban zajló robbanások (igazából égések, de ez most mindegy) rengeteg hőt termelnek, ami hűtés híján szépen az autó alatti fémtócsává olvasztaná a motort. Mivel a tócsa alkalmatlan a jármű meghajtására, így mindezt elkerülendő a motort hűteni kell. Ennek érdekében a motorban
hűtővíz kering (erre van a
vízpumpa), ami a sok felvett hőt az autó elején található hűtőn át adja le, azáltal, hogy jól felmelegíti, amit aztán lehűt a menetszél.
2007. január 17., 19:24 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Henger formájú furatok (lyukak) a motorblokkban, ebben dolgoznak a robbanások által lökdösött dugattyúk. A hengerek lehetnek egy sorban – ez a
soros motor, jellemzően 2, 3, 4, 5 vagy 6 hengerrel. Lehetnek két sorban, 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 hengerrel, ez a
V motor. Az egzotikusabb motorok közé tartozik a
boxer, ez olyasmi, mint egy teljesen szétnyitott V, azaz vízszintesen fekszenek benne a hengerek, egymással szemben dolgozva, 4, 6, 8, vagy 12 darab, illetve a W motorok, ami több V motor egybeépítve, 8, 12 vagy 16 hengerrel.
2007. január 17., 19:24 Módosítva: 2023.03.17 13:34
Az összes henger hasznos belső térfogata együttvéve. Ezen belül ég el a benzin. Azonos technikai színvonalú (hatásfokú) motorok közül, amelyiknek nagyobb a hengerűrtartalma, az erősebb és többet fogyaszt. Amikor azt mondjuk, hogy "van egy 1,3-as Suzukim", az azt jelenti, hogy a motor hengerűrtartalma nagyjából 1300 köbcenti, azaz egy henger nagyjából 325 köbcenti, és ilyenből van benne négy.
2007. január 17., 19:21 Módosítva: 2009.10.01 16:38
HDI, mint nagy nyomású közvetlen befecskendezés. A Peugeot-Citroën közös nyomócsöves turbódízel motorjának neve. Az újabb generáció már a Fordokban is fut, TDCi néven, ez közös fejlesztés.