Szótár

Szívócső

2007. június 4., 16:30 Módosítva: 2009-10-01 16:38
0
0 hozzászólás

A hengerekhez a friss levegőt vagy a benzin/levegő keveréket szállító cső.

Szólj hozzá!

Szilentblokk

2007. június 4., 16:30 Módosítva: 2009-10-01 16:38
2
1 hozzászólás

Rázkódás és zajelnyelő gumielem a fém futóműalkatrészek között.

1 hozzászólás

Szedán

2007. június 4., 16:29 Módosítva: 2009-10-01 16:38
0
0 hozzászólás

Lásd négyajtós

Szólj hozzá!
  • Sufnituning

    2007. június 4., 16:29 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    2 hozzászólás

    A tuning házilagos, barkács-jellegű, olcsó és jellemzően béna eredményt hozó változata.

    2 hozzászólás

    Szelep

    2007. június 4., 16:29 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    A hengerfejben található alkatrészek. Ezeken keresztül szívja be a motor a levegőt, és fújja ki a kipufogógázt. Minimum hengerenként kettő van belőlük (egy ki, egy be), de mostanában egyre gyakrabban használnak hármat, négyet vagy ötöt hengerenként. Ezeket külön-külön vezérelve a motor szélesebb tartományban lesz erős. A szelepeket a vezérműtengely bütykei nyomkodják, ezzel nyitnak, és aztán a szeleprugók zárják őket vissza helyükre.

    Szólj hozzá!

    Spoiler

    2007. június 4., 16:28 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    A levegőt terelgető karosszériaelem. Vagy a légellenállás csökkentésére használják, vagy pedig arra, hogy a levegő áramlását kihasználva a föld felé nyomja a kocsit, hogy az jobban tapadjon. Hatása a sebességgel erősödik. A versenyautóknál nagyon fontos, a Forma 1-es autók például

    olyan leszorítóerőt termelnek, hogy 120 km/h óra fölött akár a plafonon is mehetnének fejjel lefelé, nem esnének le. Az utcai autókon használt spoilerek nagy része csak irigység keltésére szolgál.
    Szólj hozzá!

    Soros motor

    2007. június 4., 16:28 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    Lásd henger

    Szólj hozzá!

    SRS

    2007. június 4., 16:28 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    Lásd légzsák

    Szólj hozzá!

    SDI

    2007. június 4., 16:27 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    1
    3 hozzászólás

    Saugdiesel Direct Injection. Közvetlen befecskendezéses szívódízel. A Volkswagen hárombetűs neve a turbófeltöltő nélküli, lomhácska, takarékos, közvetlen befecskendezéses dízelmotorjaira.

    3 hozzászólás

    Sebességváltó

    2007. június 4., 16:27 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    2 hozzászólás

    A motor csak bizonyos fordulatszám-tartományban tud dolgozni, az autónak viszont nagyon lassan és nagyon gyorsan is kell tudnia haladni. A váltó a motor és a kerekek közti áttételt szabályozza, azt, hogy a motor főtengelyének egy fordulata alatt hányszor forduljon meg a kerék.Alacsony fokozatokban a kocsi lassan halad, de nagyon erős, magas fokozatban gyorsabban megy, de rosszabbul gyorsul. Például 60-nal mehetünk kettesben, hármasban, négyesben és ötösben is. Kettesben a motor hangos lesz, sokat fogyaszt, de izmosan húz, ötösben pedig halk, takarékos és lomha. Ezért utazni magas fokozatban érdemes, gyorsításhoz pedig váltsunk bátran vissza. Biciklin az egész remekül kipróbálható.

    2 hozzászólás

    Rugóút

    2007. június 4., 16:26 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    A kerekek számára a rugó által megengedett legnagyobb függőleges elmozdulás. A terepjáróknál jó nagy, a sportautóknál jó kicsi. Nagy rugóút mellett kevésbé valószínű, hogy a rugó a terheléstől vagy egy nagyobb úthibától annyira összenyomódik, hogy jobban már nem tud, ekkor pedig a felfüggesztés felüt, vagyis úgy viselkedik, mintha merev kapcsolatban állna a karosszériával.

    Szólj hozzá!

    Rugó

    2007. június 4., 16:26 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    Terhelés hatására alakváltoztató, majd alakját visszanyerni képes (rugalmas) szerkezeti elem. Autóban főként spirál vagy tekercsrugókkal (ilyen van a golyóstollakban is), laprugókkal vagy torziós rugókkal találkozunk. A rugó tartja az autó súlyát, és a rugó engedi meg, hogy a kerekek mozoghassanak a kocsitest alatt. Huplin áthajtva a rugó összenyomódik (a torziós rugó elcsavarodik), majd ismét kirugózik. Ha rugók nem lennének, semmi sem venné fel az út egyenetlenségeit, és iszonyú kényelmetlenül utaznánk. A kemény rugójú autó rendszerint sportosabb és rázósabb, a puhább pedig imbolygósabb és kényelmesebb. A rugó nem jár egyedül: hű társa a lengéscsillapító.

    Szólj hozzá!

    Rugózatlan tömeg

    2007. június 4., 16:26 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    4
    1 hozzászólás

    Az autó teste a kerekek felett rugókon ül. Minden, ami a rugókhoz a rugó túloldaláról csatlakozik, tehát a tengelyek, féltengelyek, a felni és a gumik együttes tömege. Minél kisebb a rugózatlan tömeg a rugózotthoz képest (tehát a felette ülő autóhoz képest), annál kényelmesebb autót kapunk. Tehát elméletileg egy hungarocell futóművön gördülő Kamaz lenne az ideális komfortautó, ha eltekintenénk a dolog technikai megvalósításának nehézkességétől.

    1 hozzászólás

    Ráncfelvarrás

    2007. június 4., 16:25 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    A legsúlyosabb autósújságíró műszavak egyike. Amikor egy modell korosodni kezd, a gyárak az érdeklődés fenntartására kicsit átdizájnolják, hogy formája újra frissnek hasson. Az esetek nagy részében rútabb autó a végeredmény, cserébe viszont rendszerint kijavítják a korábbi konstrukciós hibák egy részét. Hívják még modellfrissítésnek és faceliftnek is.

    Szólj hozzá!

    Roadster

    2007. június 4., 16:25 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    Manapság szokás mindenféle kis nyitott sportautót roadsternek hívni, de az eredeti, szigorú értelmezés szerint kétüléses, orrmotoros, hátsókerék-hajtású, nyitott tetejű sportkocsi.

    Szólj hozzá!

    Quattro

    2007. június 4., 16:24 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás

    Az Audi által használt négykerék-meghajtási módszer.

    1 hozzászólás

    PDTDI

    2007. június 4., 16:24 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    3
    5 hozzászólás

    Pumpe düse einlage turbo direct injection Adagolófúvóka egységes közvetlen befecskendezéses turbódízel A Volkswagen csoport turbódízelmotorjaiban alkalmazott közvetlen befecskendezési módszer, melyben minden hengerbe külön kis befecskendezőszivattyú spricceli a gázolajat. Egyszerű rendszer, nagy hatásfokkal, de mivel a common-raillel ellentétben nem képes ütemenkénti előbefecskendezésre, ezért nagyon zajos.

    5 hozzászólás

    Passzív biztonság

    2007. június 4., 16:23 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    A balesetek túlélését segítő és a sérülési kockázatot csökkentő összes elektronika és vasdarab gyűjtőneve. Ide tartozik az erős karosszéria, a biztonsági öv, alégzsák, és persze az okos sofőr, aki beköti magát.

    Szólj hozzá!

    Összkerékhajtás

    2007. június 4., 16:22 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    Szólj hozzá!

    Ötajtós

    2007. június 4., 16:21 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    Azok az autók, amiknek a csomagtartója egyben az utastérbe is vezet (együtt nyílik a hátsó szélvédővel). Lásd még: négyajtós
    Szólj hozzá!

    Önhordó kocsiszekrény

    2007. június 4., 16:21 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás

    Olyan karosszéria, amelynek minden panelje, eleme hozzájárul az egész egység masszivitásához, szerkezeti erejéhez. Nem alvázon nyugszik, és nem is erős csövek térbeli vázára aggatott független elemekből áll. Társadalmi megfelelője a közteherviselés, amikor keresetének megfelelően mindenki adót fizet, a gazdagabbak többet, a szegényebbek kevesebbet, a leggazdagabbak semennyit.

    1 hozzászólás

    Orrmotoros

    2007. június 4., 16:20 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás

    Olyan autó, melynek motorja az első tengely fölött vagy előtt található. Ez a leggyakoribb eset.

    1 hozzászólás

    Nyomaték

    2007. június 4., 16:19 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    25
    7 hozzászólás

    Hú. Ez nehéz lesz. A nyomaték a csavaróerő neve. Végy a kezedbe egy egy méter hosszú partvisnyelet. Tartsd az egyik végénél fogva vízszintesen. Köss a másik végére tíz deka gépsonkát.

    Amennyiben a partvisnyelet a példa kedvéért súlytalannak vesszük, akkor az az erő, amivel a gravitáció ki akarja csavarni a kezedből a partvist, az nagyjából 1 Nm, vagyis egy newtonméter. Ha ugyanerre a nyélre egy kilós veknit akasztasz, az 10 Nm. Ha viszont marad a 10 deka sonka, ellenben a nyelet megtoldod 10 méter hosszúra, az is 10 Nm.

    A motor nyomatéka az a csavaróerő, amivel a robbanások által lelökött dugattyú el akarja fordítani a főtengelyt.

    Egy hatalmas, kövér kőműves és cingár inasa cementeszsákokat hordanak az emeletre. A nagydarab egyszerre kettőt is fel tud vinni, de akkora benga állat, hogy szörnyű lassan cammog velük. Az inas inas ezzel szemben egyszerre csak egyet bír el, de azzal vígan felinal az emeletre, és már fordul is vissza. Mire a húsos mester felér a maga két zsákjával, az inas fürge inas már egyesével felhordott hármat. Ha fejenként 30 zsákot cipelnek fel, mindketten ugyanannyi munkát végeznek. De mivel a rohangászós inas gyorsabban végezte el az ugyanannyi munkáját, ezért neki nagyobb volt a teljesítménye. Pedig ő nem tudott csak egy zsákot vinni egyszerre, tehát elvileg gyengébb.

    A nyomaték csak azt mutatja meg, hogy mi a legnagyobb erő, amit a motor egy adott pillanatban ki tud fejteni. Arra nézvést viszont nem mond semmit, hogy ezt az erőt adott idő alatt hányszor tudja kifejteni motor, hogy az erejével mennyi munkát mennyi idő alatt képes elvégezni. Ezt ugyanis a teljesítmény mondja meg, aminek a mértékegysége a lóerő vagy a kilowatt.

    Valahogy így van ez a nyomatékos és a pörgős motorokkal. A cipekedéshez a nyomatékos motor kell, ezért a teherautóknak nagy is a nyomatékuk. A gyorsulás szempontjából a döntő viszont a teljesítmény, azaz az adott idő alatt elvégzett összmunka.

    7 hozzászólás

    Olaj

    2007. június 4., 16:19 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás

    Lásd kenőolaj

    Szólj hozzá!

    Négyütemű motor

    2007. június 4., 16:18 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    2 hozzászólás
    Olyan motor, amiben a fel-le járó dugattyú négy különböző dolgot végez:
    1: lefelé menet beszívja a benzin/levegő keveréket (szívás)
    2: felfelé menet jól összesűríti (sűrít)
    3: meggyújtja és elégeti, ami lenyomja a dugattyút (robban)
    4: felfelé menet kinyomja az égésből hátramaradt gázokat (kipufog) Mint látható, idejének 3/4–ében nem végez hasznos munkát, csak előkészít és takarít, olyasmi ez, mint a főzés.
    2 hozzászólás