Szótár

Négykerék-meghajtás

2007. június 4., 16:17 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Amikor az autó motorja mind a négy kereket hajtja egyszerre.
Csúszós úton, nehéz talajon a létező legjobb megoldás. Igazság szerint a mindennapi életben mindig a legjobb megoldás, de jól megvalósítani drága, és rendszerint valamelyest a fogyasztást is növeli, különösen az állandó összkerékhajtás.

Menetszél

2007. június 4., 16:16 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Az autó mozgása által keltett relatív szél (hisz ne feledjük, nem levegő jön szembe, hanem az autó megy előre a levegőben).

Ahogy nem a bakterház megy hátra, hanem a vonat előre.

Négyajtós

2007. június 4., 16:16 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Olyan autó, melynek az utasterébe négy ajtó vezet. Lásd limuzin és szedán. Azok az autók, amiknek a csomagtartója egyben az utastérbe is vezet (együtt nyílik a hátsó szélvédővel), nem négy, hanem ötajtósak.

Motorolaj

2007. június 4., 16:15 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A motort óvó, az alkatrészek súrlódását csökkentő kenőolaj.

Motor

2007. június 4., 16:14 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Átalakító berendezés. Az üzemanyagot elégetve szén-dioxiddá, vízgőzzé és légszennyezéssé alakítja. Eközben energia szabadul fel: ez hajtja az autót és fűti az utasteret.

Motorfelfüggesztés

2007. június 4., 16:14 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Ez rögzíti a motort az autó testén belül. Fontos szerepe van a motor zajának és remegésének elszigetelésében. A motorfelfüggesztés elemei a motortartó bakok.

Merev tengely

2007. június 4., 16:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A kétoldali kerekek közti merev rúd. Mint egy szekéren. Masszív és egyszerű, ezért teherautókon és igazi, kemény terepjárókon elterjedt. Viszont rengeteg helyet foglal, nehéz, és mivel fixen összeköti a két kereket, ezért az egyiket érő nagy úthiba megmozdítja a másikat is, ami se a kényelemnek, se az úttartásnak nem tesz jót.

Majrévas

2007. június 4., 16:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

Rémült utasok által elfehéredett ujjpercekkel markolászott kapaszkodó az utastérben.

MacPherson rugóstag

2007. június 4., 16:12 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Különlegesen megerősített lengéscsillapító, körülötte tekercsrugóval, ami eredeti funkcióján kívül a kerék megvezetésében is szerepet játszik, azaz segít a helyén tartani az autó alatt. Egyszerű és olcsó szerkezet, ezért az átlagautók zömében ezt használják, főleg elöl. Beceneve gólyaláb.

LSD, mint Limited Slip Differential

2007. június 4., 16:11 Módosítva: 2009.10.01 16:38
4

Az LSD másik autóipari jelentése a részlegesen önzáró, vagy magyar (német) nevén sperrdiffi. Biztos mindenkinek ismerős, de ki tudja, mi az?

Egy autó kerekei csak akkor forognak azonos sebességgel, ha az autó nyílegyenesen halad. Ahogy kanyarodni kezd, a külső kerekek nagyobb ívet járnak be, mint a belsők, ezért gyorsabban kell forogniuk. Erre van a differenciálmű, vagyis a diffi.

A diffi csak meghajtott kerekeknél fontos, mert a hajtás nélküliek amúgy sincsenek összekötve egymással, így simán tudnak különböző tempóval forogni. A hajtott kerekek közt viszont egyrészt szét kell osztani a motor erejét, másrészt meg kell oldani, hogy kanyarban más sebességgel forogjanak.

A hagyományos nyitott diffi egyenlően osztja el a motor nyomatékát a két kerék közt. Ezzel nincs is baj, amíg mindkét kerék ugyannyira tapad. Ha viszont az egyik kerék például tükörjégen áll, akkor az lényegében semennyi nyomatéktól máris kipörög. A másik, tapadó kerékre pedig pont ugyanennyi nyomaték jut: semennyi. Így nem mozdul az autó.

Hasonló a helyzet a szűk kanyarból kigyorsító sportautóval: a kanyarban ható erők miatt a külső kerekekre tehénkedik az autó, a belsőkre alig. Így a nagy gáztól a belső, terheletlen kerék füstölve kipörög, a másik, tapadó kerékre pedig nem jut nyomaték. Ezért a kigyorsítás béna lesz, lassú.

Itt jön a képbe az LSD. Négy fő fajtája van, a mechanikus kuplungos, a Torsen, a viszkós és a hidraulikus kuplungos (például Haldex). Az első kettőt a nyomaték, a második kettőt a kerekek sebessége közti különbség zárja. Mindegyik ugyanarra van:

meggátolni, hogy egy keréken elvesszen a nyomaték.

1: A legegyszerűbb a mechanikus kuplungos. Ezt a diffibe a motor felől érkező nyomaték zárja össze, minél nagyobb, annál jobban. Azaz kanyarban brutális gázra nagyon összezár, és két füstölő kerékkel driftelhetünk. Három fajtája van, az 1 utas, ami csak gázadásra zár össze, a 1,5 utas, ami gázra nagyon, gázelvétre kevésbé zár, és a 2 utas, ami gázra és gázelvétre is bestiálisan zár.

Elsőkerekes autóban csak 1 utas mechanikus sperr használható, különben képtelenség lenne bekanyarodni vele. Ne feledjük: a záró diffi azonos sebességgre kényszeríti a kerekeket, azzal pedig lehetetlen kanyarodni, csak ha csúszunk. Ha viszont egy elsőkerekes autó eleje csúszik, akkor nem fordul. Hátsókerekesben mindhárom típus előfordulhat, bár utcára (és csúszós útra) már a 1,5 utas is meredek. Ez a legegyszerűbb, legerősebb, legolcsóbb sperrtípus.

2: A Torsen szintén nyomatékra reagál, de sokkal szebben, progresszívebben működik. Kifinomult technika, ami minden kerékre annyi nyomatékot küld, amennyi átmegy róla a talajra. Hibája, hogy a tapadó kerékre a kevésbé tapadó keréken átmenő nyomaték szorzatát küldi, így ha az egyik kerék egyáltalán nem tapad (például a levegőben van), akkor a másik kerékre is nulla jut (nullával szorozni márcsak ilyen). Ezért nincs Torsen terepjáróban, vagy csak okos fékrendszerrel együtt, ami fékezi a lebegő kereket, így mesterségesen nyomatékot vesz fel vele.

3: A viszkós sperr a féltengelyek közt kavargó, besűrűsödő trutymó elvén működik. Ha valamelyik kerék elforog, a két féltengely forgási sebessége nagyon különbözni fog, a trutyi ettől nagyon sűrű lesz, és összezárja a két oldalt. A viszkós sperr egyszerű és olcsó, de lassan reagál és gyenge, így főleg spórolásból használják, ahol nem túl kritikus a dolga. 50-70 000 km táján jellemzően elfárad és nem zár többé.

4: A hidraulikus kuplungos sperr fejlett, mert számítógéppel is vezérelhető, de igazából elég egyszerű, a belseje olyasmi, mint a mechanikus kuplungos. A dolog megél számítógép nélkül is:

mindkét féltengely egy apró olajpumpát hajt. Amíg azonos sebességgel hajtják, nem történik semmi. Ha valamelyik kerék elpörög, azon az oldalon megnő az olajnyomás, ami összezárja belül a kuplungtárcsákat. Komputer és mágnesszelepek segítségével a zárás ereje és sebessége finoman szabályozható, így a modern autókban szeretik ezt használni.

Típustól függetlenül igaz, hogy kemény sportra és terepjárásra a sperrdiffi nagyon kell, az elektronikus fékezgetéssel operáló kipörgésgátlók, amiket a gyártók előszeretettel hívnak elektronikus fékdifferenciálnak, gyengébb pótlékok. Az LSD jó dolog.

Lóerő

2007. június 4., 16:10 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A teljesítmény (avagy egységnyi idő alatt elvégzett munka) nem teljesen szabványos mértékegysége. Még James Watt hagyta ránk, amikor meghatározta, hogy egy átlagos bányaló egy csiga segítségével nagyjából 80 kilónyi szenet emelve egy perc alatt körülbelül 55 méterre baktat el. Mindenféle átváltások és kerekítések után keletkezett mérőszám, amit az évtizedek során számtalanszor torzítottak erre-arra, és szabványosították százféleképpen. Mostanra nagyjából egységesen értelmezik, de aki biztosra akar menni, használja a nemtelen, se íze-se bűze kilowattot, ami cirka 1,36 lóerőnek felel meg. Érdekességképpen megjegyzendő, hogy ha huzamosabb időn át ennyi munkát végeztetünk egy átlagos bányalóval, azzal végkimerülés általi kimúlásra késztetjük szegény párát.

Limuzin

2007. június 4., 16:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A rendes autóformájú autó, aminek van különálló motorháza, utastere és csomagtartója, mint egy sima Zaporozsec. Ha egy autónak ötajtós és négyajtós változata is van, akkor ez a négyajtós neve. Ugyancsak limuzinnak hívjuk a rettentően megnyújtott testű luxusautókat, amikben a feltűnni vágyó gazdagok utaznak sötétített üveg mögött, hogy csak beszálláskor és kiszálláskor kelljen szégyenkezniük miatta.

Lengéscsillapító

2007. június 4., 16:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A felfüggesztés egyik eleme. Ha az autó és a kerekei között csak a rugók lennének, akkor szegény jármű szüntelenül bólogatna és ide-oda himbálózna. A lengéscsillapítók (becézve: gátlók) teleszkópszerűségek, amiknek az egyik vége a kocsiszekrényhez, a másik áttételesen a kerékagyhoz csatlakozik. Ahogy a rugók alatt fel-le járnak a kerekek, a teleszkóp szára fel-le jár a vastagabb hengerben. A hengerben olaj vagy gáz van, amit a mozgó szárnak át kell tuszkolni mindenféle szűk szelepeken, ami lelassítja és felemészti a mozgási energiáját. A gátlók döntően meghatározzák egy autó úttartását, stabilitását és kényelmét, egyrészt, mert nem engedik szédelegni a kerekei felett, másrészt, mert nem engedik a kerekeit elpattogni az úttól.

Légellenállás

2007. június 4., 16:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Az autó előtti térben vidám légmolekulák kergetőznek szüntelen. Ahhoz, hogy előrejuthassunk, ezeket a molekulákat el kell tolni az útból, és bár kicsik és gyengék, de nagyon sokan vannak. Mértékét három dolog határozza meg: az autó formája, arcának mérete és a sebesség, mellyel halad. A légellenállás a sebességgel négyzetesen arányos, azaz kétszeres tempónál négyszeres az értéke. Így tehát egy cseppformájú, cammogó monstrumra sokkal kisebb légellenállás hat, mint egy dobozforma, száguldó kisteherautóra.

Lambdaszonda

2007. június 4., 16:06 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A kipufogórendszer motorhoz közeli végében ülő érzékelő, ami a gázok összetételét elemzi, és ez alapján visszabeszél a motorvezérlő elektronikának.

Kuplung

2007. június 4., 16:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A motor és a váltó közötti kapcsolat, melyet a kuplungpedál benyomásával megszakíthatunk, például azért, hogy sebességet válthassunk. Ilyenkor a kuplungtárcsa eltávolodik a motor által forgatott lendkeréktől, aminek különben nagyon erősen nekinyomódik, azért, hogy ne csússzanak egymáson. A kuplung csúsztatása azt jelenti, hogy a részben benyomott, vagy nagyon lassan felengedett pedállal engedjük a kuplungtárcsát és a lendkereket összeérni, de nem engedjük őket rendesen összekapaszkodni, így a kettejük közti vad súrlódás miatt a kuplungtárcsa maró füstté alakul. Ilyesmi főleg emelkedőn manőverezéskor szokott előfordulni a lefulladástól félő sofőrökkel. Tessék gyakorolni, és nem kell annyira bőgetni azt a motort.

Kupé

2007. június 4., 16:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Sportos karosszériaforma, rendszerint hosszú orral és szépen lejtő farral. Ez alapján persze lehetne elefánt is vagy görög menyecske, de a kupé igazából általában sportautó. A lejtős tető miatt hátul szűk, és erre utal a neve is: a kupé annyit tesz franciául, hogy
"nyesett", tehát olyan autó, amiről a felesleges, a sportautózás szempontjából haszontalan hátsó részt levágták.

Közvetlen befecskendezés

2007. június 4., 16:04 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A befecskendezésnek az az altípusa, amikor az üzemanyagot nem a hengerek és a szelepek előtti szívócsőbe spriccelik, hanem közvetlenül a hengerbe. Számos előnye van, elvileg erősebb és tisztább motorok készíthetők általa. Közvetlen befecskendezéssel dízel és benzinmotoros autókat is készítenek

Középmotoros

2007. június 4., 16:04 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

Olyan autó, melynek motorja az első és a hátsó tengely vonala közé esik. Mivel térkihasználás szempontjából nagyon rossz megoldás, mert a motor így elveszi az utasok helyét, ezért csak olyankor használják, ha az autó lehető legjobb súlyelosztása a cél, azaz a kemény sportautóknál. Középmotoros például a Ferrari 355, 360 és Enzo, a Lamborghini Diablo, Murciélago és Gallardo és még sok más egzotikum.

Kövérgáz

2007. június 4., 16:03 Módosítva: 2009.10.01 16:38
2

Padlóhoz közeli állásba taposott gázpedál.

Kormány, kormányzás

2007. június 4., 16:02 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Az autó haladási irányának meghatározására, leggyakrabban az első kerekek elfordítására szolgáló kezelőszerv.

Kapcsolódó rémfogalom:

Közvetlen kormányzás: amikor kis kormányelfordításra nagyot mozdulnak a kerekek, azaz hevesen elfordul az autó. Ellenpéldája a klasszikus teherautó-kormányzás, amikor akár több kört is kell tekerni a jelentős irányváltáshoz. A közvetlen kormányzás sportos dolog, de eltúlozva a pontos irányíthatóság ellen hat, ideges lehet tőle az autó, különösen ha nem párosul sportos futóművel, és főleg nagy tempónál.

Ködlámpa

2007. június 4., 16:02 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

A ködben is látni és látszani elv jegyében tervezett speciális lámpák. A köd alapvetően a levegőben lebegő vízpára, amin megtörik a fény, ezért nem látunk át rajta normálisan. Ha nagy erővel belevilágítunk, azzal csak rontunk a helyzeten, mert a vízcseppecskékről visszaverődő fény végképp elrejti előlünk az utat. Ezt elkerülendő, az első ködlámpákat rendszerint alacsonyan építik be, valahova a lökhárító alá, így elvilágítanak a köd alatt. A köd már csak ilyen, hogy valamivel a föld fölött lebeg, így a fény elosonhat alatta. A hátsó ködlámpa erős, szúró, piros fényt bocsát ki, hogy autónk messziről is látszódjon. Ideális esetben az autó középvonalától eltolva építik be, hogy ne lehessen összekeverni a harmadik féklámpával. Városi közelségben a hátsó ködlámpa vakít és idegesít, így ellenjavallt. Szükségtelenül bekapcsolt ködlámpákkal közlekedni tahóság, ezért mellőzzük.

Kompresszió

2007. június 4., 16:01 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

Sűrítési arány. Azt mutatja meg, hogy a dugattyú lefelé mozgása során a hengerbe beszívott levegőt (keveréket) eredeti térfogatának hányad részére nyomja össze a felfelé haladó dugattyú, mielőtt a gyújtógyertya szikrája berobbantaná, hogy kitágultában ismét lenyomja a dugattyút, ezzel hajtva az autót.

Kompresszor

2007. június 4., 16:01 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motor által közvetlenül – főleg szíjjal – hajtott légsűrítő. Arra van, hogy több levegőt tuszkoljon a motorba, mint amennyinek magától kedve lenne bemenni, amihez persze több benzin is jár, így nő a teljesítmény.

Kocsiszekrény

2007. június 4., 16:00 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Lásd karosszéria