Szótár

HDI

2007. január 17., 19:20 Módosítva: 2009.10.01 16:38
High pressure Direct Injection, mint nagy nyomású közvetlen befecskendezés. A Peugeot-Citroën közös nyomócsöves turbódízel motorjának neve. Az újabb generáció már a Fordokban is fut, TDCi néven, ez közös fejlesztés.

Gyűrődőzóna

2007. január 17., 19:18 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A modern autónak kutya kötelessége összetörni egy karambolban. Az összegyűrődés során ugyanis szépen felemészti az ütközési energiát, tehát értünk törik, nem ellenünk. Mindehhez persze az kell, hogy a gyűrődés fokozatosan, az utastér felé növekvő ellenállással történjen. Maga az utascella már nem gyűrődhet, annak stabilnak és masszívnak kell maradnia.

Gyerekülés

2007. január 17., 19:17 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Szegény, gyanútlan kisgyerekek teljesen tehetetlen résztvevői az autóbaleseteknek. Mivel picik és puhák, ezért a felnőttekre tervezett berendezések (öv, légzsák) nem védik meg őket. A gyerekülés biztonságosan rögzíti, és baleset esetén is megfogja a testüket, ezért nem csak hasznos, de kötelező is. Aki ezen akar spórolni, adja inkább lelencbe. Légzsákos autóban előre nem szabad szerelni, csak akkor, ha a légzsákot kikapcsoljuk – vagy kikapcsoltatjuk a szervizben – különben balesetkor a kirobbanó zsák a gyermeket ülésestül a plafonra simítja.

Gyújtógyertya

2007. január 17., 19:17 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Benzinmotoros négyütemű és keverékkel működő kétütemű autóknál a motort hajtó robbanásokat beindító szikra előállítója. Egyes motorokban a tökéletesebb égés érdekében hengerenként kettőt is alkalmaznak belőle, például az Alfa Romeo Twin Spark motorjaiban, vagy a Honda Jazz-ben.

Gumi

2007. január 17., 19:16 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Az abroncs a keréken. Van belőle téli, nyári, négyévszakos, tömlős és tömlőtlen. Mára személyautókon a tömlőtlen (belső nélküli, ellentétben a klasszikus bicikligumival) gumik terjedtek el, mert ezek nem hajlamosak hangos durranással kipukkadva falnak menésre késztetni minket. Aki teheti, tartson téli és nyári garnitúrát – ez a látszattal ellentétben nem okvetlenül dupla költség, mert amíg az egyiket használjuk, a másik nem kopik. Másik neve: abroncs.

Gran Turismo

2007. január 17., 19:14 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Vagy GT, vagyis nagy túraautó. Eredeti jelentésétől némileg eltávolodva mostanában a sportos modellek nevéhez csapják kiegészítésül.

GT

2007. január 17., 19:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Gran Turismo, vagyis nagy túraautó. Eredeti jelentésétől némileg eltávolodva mostanában a sportos modellek nevéhez csapják kiegészítésül.

Gasoline Direct Injection

2007. január 17., 19:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A Mitsubishi által használt közvetlen benzinbefecskendezés, GDI-ként is ismert. Bizony, az angol már csak ilyen furcsa nyelv, náluk a gasoline nem gázolajat jelent, amivel a dízel autók mennek, hanem rendes benzint, de csak Amerikában, mert Angliában egyébként petrol-nak nevezik. A dízelekbe való gázolajat pedig simán diesel-nek hívják. A saját közvetlen befecskendezési rendszereiknek a gyártók előszeretettel adnak hárombetűs neveket, így a JTS az Alfa Romeo, az FSI a Volkswagen, a D-4 a Toyota, az IDE a Renault, a CGI pedig a Mercedes védjegye. A kimaradtaktól elnézést kérünk.

Generátor

2007. január 17., 19:13 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motor áramfejlesztője. Mivel az autóban rengeteg elektromos berendezés üzemel, sőt, a benzinmotoroknál a robbanást kiváltó szikrához is áram kell, ezért szükséges egy szerkezet, ami áramot csinál nekünk. Ez a generátor, ami egyrészt működteti az elektronyos dolgokat, például a lámpát és az ülésfűtést, másrészt menet közben tölti az akkumulátort.

GDI

2007. január 17., 19:12 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Gasoline Direct Injection. A Mitsubishi által használt közvetlen benzinbefecskendezés. Bizony, az angol már csak ilyen furcsa nyelv, náluk a gasoline nem gázolajat jelent, amivel a dízel autók mennek, hanem rendes benzint, de csak Amerikában, mert Angliában egyébként petrol-nak nevezik. A dízelekbe való gázolajat pedig simán diesel-nek hívják. A saját közvetlen befecskendezési rendszereiknek a gyártók előszeretettel adnak hárombetűs neveket, így a JTS az Alfa Romeo, az FSI a Volkswagen, a D-4 a Toyota, az IDE a Renault, a CGI pedig a Mercedes védjegye. A kimaradtaktól elnézést kérünk.

Karambol

2007. január 17., 19:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az autót károsító fizikai érintkezés más tárggyal. Érdekessége, hogy nem a G betűnél tüntettük fel a szócikket, ugyanis igazából nem garambol, ahogy a kardán sem gardán. Az élőlénnyel történő karambolozást gázolásnak nevezzük, és nagyban rontja túlvilági boldogulásunk esélyeit.

Gázolás

2007. január 17., 19:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az élőlénnyel történő karambolozást gázolásnak nevezzük, és nagyban rontja túlvilági boldogulásunk esélyeit.

Gázolaj

2007. január 17., 19:07 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Ez hajtja a dízel autókat. A benzinmotoros autókba tankolva rút galibát okoz (és viszont), ezért tankoláskor legyünk észnél.

Garanciális átvizsgálás/szerviz

2007. január 17., 19:05 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Bizonyos időközönként vagy valamennyi megtett kilométer után elvégzendő karbantartás. Ha elmulasztjuk, vagy nem a hivatalos márkaszervizzel végeztetjük, akkor elveszítjük az autóra szóló garanciát. Az átvizsgálás pénzbe kerül, cserébe viszont a garanciaidőn belül elromló alkatrészt a szerviz köteles ingyen kicserélni.

Független felfüggesztés

2007. január 17., 18:56 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Olyan felfüggesztés, amelyben az autó két oldalán lévő kerekek nem befolyásolják egymást. Ha tehát az egyik döccen egy nagyot, attól még a másik szépen simán gördül tovább. A kényelemnek és az úttartásnak egyként hasznos.

Főtengely

2007. január 17., 18:56 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Nagy, titokzatos formájú tengely, de nem New York és Tel Aviv között található, hanem a motorblokkban. A hengerekben elégő benzin a dugattyúkat lökdösi, a dugattyúk pedig a hajtókarokon át forgatják a főtengelyt. A főtengely hajtja a sebváltót, amin keresztül az általunk választott áttétellel hajtjuk a kerekeket.

Frontális ütközés

2007. január 17., 18:56 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Amikor az autó az elejével karambolozik, azaz nekimegy valaminek.

Fordulatszám

2007. január 17., 18:55 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A motorban a dugattyúk a főtengelyt forgatják. A főtengely percenkénti fordulatainak a száma a fordulatszám. Minél magasabb a fordulatszám, annál többször van a motorban robbanás, tehát elvileg annál több erőt tud kifejteni. A valóságban kialakításától függően minden motor más fordulatszám környékén érzi igazán jól magát, de a legnagyobb teljesítményét minden motor az általa elérhető maximális fordulat alatt nem túl sokkal szokta elérni.

Ha alapjáraton döcögünk, aztán padlógázt adunk, és nem nyúlunk a váltóhoz, érezni fogjuk, hogy az autó egyre lelkesebben gyorsul, a fordulatszám növekedésével erősödik. Aztán egyszerre csak kifogy majd a szuszból ? tehát eljön az a fordulatszám-tartomány, ahol már nem tudja rendesen végezni a dolgát. Ez autónként más és más, a dízeleknél alacsony, a benzineseknél magasabb, a Forma 1-es autóknál óriási, de minden motorra igaz, hogy nem szeret állandóan a maximális fordulat környékén időzni, attól kikészül. Ha viszont hirtelen gyorsulni akarunk, akkor magasabb fordulatszámra van szükségünk ? erre van a sebességváltó.

Fényezés

2007. január 17., 18:54 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az autó fém testét fedő festék és lakkrétegek, melybe gonosz nénik lakáskulcsukkal mély barázdát szántanak.

Fényszóró

2007. január 17., 18:54 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az egyszerűség kedvéért: az első lámpatest.

Féltengely

2007. január 17., 18:53 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Független felfüggesztésnél a jobb és baloldali kerekekhez tartozó külön-külön fél tengely, amelyek középen, a differenciálműben találkoznak.

Felni

2007. január 17., 18:53 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A kerék fém része, avagy a keréktárcsa. Ezen van az abroncs, tehát az autógumi. Lehet acélból vagy könnyűfémből. Ez utóbbi szebb és elvileg könnyebb, tehát kívánatosabb. Átmérője fontos társadalmi értékmérő, de a nagy felni és a hozzá való peres (alacsony oldalfalú) gumi a szörnyű magyar utakon hamar megsérül, és szörnyű költségekbe ver.

Futómű

2007. január 17., 18:52 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Amin az autó halad (kerekek), és ami a kerekeket tartja és vezeti, a rugók, a lengéscsillapítók, lengőkarok, tengelyek, szilentblokkok, stb. Gyakran esik szó a futómű hangolásáról: ez azt jelenti, hogy a tervezés során milyen karakterűre készítik a futóművet. A sportosra hangolt futómű kemény, nem billeg, nem engedi nagyon dőlni az autót kanyarban, de kényelmetlen. A komfortos hangolás ennek pont az ellentéte, finom, lágy, nem érezni az úthibákat, de cserébe billegősebb, bizonytalanabb. Másik neve: felfüggesztés.

Felfüggesztés

2007. január 17., 18:52 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Amin az autó halad (kerekek), és ami a kerekeket tartja és vezeti, a rugók, a lengéscsillapítók, lengőkarok, tengelyek, szilentblokkok, stb. Gyakran esik szó a futómű hangolásáról: ez azt jelenti, hogy a tervezés során milyen karakterűre készítik a futóművet. A sportosra hangolt futómű kemény, nem billeg, nem engedi nagyon dőlni az autót kanyarban, de kényelmetlen. A komfortos hangolás ennek pont az ellentéte, finom, lágy, nem érezni az úthibákat, de cserébe billegősebb, bizonytalanabb. Másik neve: futómű.

Felező

2007. január 17., 18:51 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1
Terepjárásra vagy teherszállításra szánt járműveknél a rendes sebességfokozatoktól függetlenül kapcsolható váltómű, ami tovább „rövidíti” az áttételt, azaz az autó lassabban de erősebben (nehéz talajon, nagy terheléssel) haladhat. Ha a hagyományos váltó hármasban van, de a felező be van kapcsolva, az autó nagyjából úgy viselkedik, mint egy felező nélküli egyesben vagy kettesben. Ha a barátunk terepjárójában üvölt a motor, és mégis alig haladunk, akkor ideje kikapcsolni.