Clio törött katalizátor
Ez ördögi körbe vezet: teljesítmény csökkenés és fogyasztás növekedés, mert nyomni kell, mint süket az ólajtót, hogy haladjon is a kocsi.
Kb. fél éve vettem egy Renault Clio 12 16V ot. Az első időszakban minden jól működött, azonban egyszercsak igen megugrott a fogyasztása. Előtte autópályán kb. 5 litert evett, most pedig örülök, ha megúszom 7-8 liter alatt 130-as átlaggal számolva. A szervizben kezdetben nem akartak foglakozni vele, majd késobb végül is sikerült kideríteni, hogy a katalizátor a hunyó. Mivel eltört benne a karámia. A szerviz pedig nem sieti el a dolgot. 10 ezer plusz km után meg mindig nincs kicserélve, és ha tényleg az a baja, kb. 40 ezer forinttal többet költöttem benzinre.
Felvetettem azt, hogy dobják ki belőle a kerámiát legalább addig, míg nincs hozzá alkatrész, de azt mondtak, az károsítja a motort. De szerintem csak egy passzív fojtásnak felel meg, nem?
Az egyik barátom a Bosch-nál dolgozik motorvezérléssel kapcsolatos fejlesztésekben vesz részt, és ő mondta, hogy nem károsíthatja a motort, mert nincs lambda szonda a katalizátor kivezetésen, így a motorvezérlés nem sokat lát belőle.
Köszönöm a segítségedet, Tibor
(2001. 12. 12.)
A katalizátor nem szokott csak úgy magától összetörni. Pláne ilyen fiatal kocsinál. Ha kibelezik, megváltozik a motor fojtása, ezzel együtt az öblítése is! Ez megint csak többlet fogyasztást eredményez, egy csúnya, motorféküzemben pattogó, huzatáskor fazékszerűen visszhangzó éles hang megjelenésével együtt. Mivel ugye a motor öblítése változik a csökkent fojtás miatt.
A lambda szonda ilyenkor mindig dúsabb kipufogó gáz összetételt érzékel, mint a valójában elégett gázoké, mivel elégetlen gázok is jutnak a kipufogóba. Ezért túlszegényíti a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Ez megint csak az ördögi körbe vezet: teljesítmény csökkenés és fogyasztás növekedés, mert nyomni kell, mint süket az ólajtót, hogy haladjon is a kocsi.
Tehát vagy egy új katalizátor mielőbbi beépítése, vagy egy új katalizátor mielőbbi beépítése a megoldás. Ugyanis a szerviz nem fog addig egy középső dobot felfaragni, míg így játszhat veled! Állj a sarkadra és komolyan kérd az új katalizátort!
Te! Mit is csinál a barátod a Bosch-nál? Ekkora tudással. Ugyanis egy önnálló fejlesztő mérnöknek azért illene tudni, mik is a befolyásoló mechanikai tényezők? Bocs, ha bántottalak a véleményemmel!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.