Fogyasztás és teljesítmény befolyásolása

2008.11.04. 09:49

Kedves Autódoki!

Van egy 2004-es G Astrám 1.4 16v 90 LE. Ha vennék bele sportlégszűrőt, tényleg kevesebbet fogyasztana, és jobban menne? Ha sportlégszűrő, akkor melyik, a szűrőbetét vagy a direktszűrő? Az lehet, hogy a kocsi vegyes fogyasztása 8 liter, nyáron légkondival pedig 11 l? Hogyan lehetne a fogyasztást csökkenteni? Igaz az, hogy a gyárilag a szoftverprogramozással felvitt elektronikai, egyéb beállítások miatt nem lehet változtatni az ilyen adatokon? Mert a szervizben azt mondták, mivel 1200 kg a kocsi, és viszonylag kis motor mozgatja (1.4-es), ez a normális fogyasztása, a 8 liter. A klíma mennyire befolyásolja a fogyasztást? Mert a menetteljesítményt nagyon. Alig megy az autó. Van valami ötlete, hogyan lehetne nyári időszakban klímával takarékosan üzemeltetni? Előre is köszönöm.

Üdv:

Zsolti

Kedves Zsolti!

Feltételezve, hogy a motor műszaki állapota megfelelő, a keverékképző rendszer (befecskendező) jól működik, az autó fogyasztását nem fogja csökkenteni a sportszűrő. A kisebb szívóoldali ellenállás miatt esetleg nagyobb fordulaton jobban és könnyedebben pörög fel, optimális esetben még a motor teljesítménye is magasabb lehet 1-2 (nehezen érezhető) lóerővel, de a fogyasztást nem fogja befolyásolni úgy, hogy az kimutatható legyen.

Ami a fogyasztást nagyon befolyásolja, az a vezetési stílus, pláne egy ilyen, relatíve kis hengerűrtartalmú, de nagy tömegű autó esetében, ahol gyorsításkor a motor bizony megdolgozik a kasztni tömegével...

Minden más beavatkozás (pl. könnyűfutású SAE 5W-30-as motorolaj), alkatrész kicserélése (pl. többpólusú gyertyák) egyenként olyan kismértékű fogyasztáscsökkenést eredményeznek, hogy gazdaságilag is megkérdőjelezhető a beavatkozás.

Ha a befecskendező-rendszer (beleértve minden szabályzóját, pl. a lambdaszondát vagy szondákat) jól működik, akkor szoftveroptimalizálással már további tüzelőanyag-megtakarítást nem igazán tudunk elérni, hiszen eleve optimálishoz közeli a rendszer működése.

A klíma természetesen egy olyan "fogyasztó", aminek "energiát" a motor ad, a motor pedig (rossz hatásfokkal) benzinből állítja ezt elő. Minél több fogyasztót kapcsolunk be, annál több tüzelőanyagot fog a motor fogyasztani.

Az egyetlen megoldás az okos, takarékos vezetés, ezzel sokat spórolhatunk. Motoroptimalizálással pedig vagy semmit, vagy nagyon keveset, sajnos ez a tapasztalat.

Üdv:

Autódoktor