Alfa 33, Citroen BX , Corsa B, kispolski, Renault 5 Alpine, Felicia, BMW , rángató Jeep Wrangler.
Alfa 33 vezérműtengely, Citroen BX egy zimankós reggelen, Corsa B kopogás, kispolski, Renault 5 Alpine ólompótlás, Felicia szervizkönyv, BMW vezérműszíj, rángató Jeep Wrangler.
Minden reményem az autószerelőkben odaveszni látszik! Két becsületesnek tűnő
szerelő homlokegyenest eltérő dolgot állít. Kinek higgyek?
Szereplők: Szerelő és Bontós (akinek szintén van műhelye, de messze lent
vidéken, mellesleg alkatrész-képviselet is).
Előzmények: 1.5-ös boxermotoros Alfa 33-asom főtengelycsapágyas. Már volt
köszörülve (úgy fest többször is), a legutolsó javítóméretet sem adta ki az
új köszörülés után (még egy kis "félreköszörülős" trükkel sem), így cserélni
kellett (mondá Szerelő).
A konfliktus: Szerelőnek alapméretes főtengely kell, mivel csak a saját
bejáratott műhelyében bízik, rögtön köszörüléssel kezdi, úgy rakja be a
helyére.
Bontós szerint az Alfa gyár tiltja az ilyen erős (105 LE) motoroknál a
főtengely köszörülést, mert csak felületileg vannak edzve a csapok, így
lemennének a puha anyagig, ami néhány ezer km-t bírna max. Szerinte nincs is
gyári túlméretes csapágy. Pár tízezer km-t futott törött autóból bontott
tengelyt javasol, ami persze alapméretes és szerinte csak épphogy kopott.
Szerelő szerint aki bontott tengelyt felköszörülés nélkül beszerel, az egy
barbár. A felületi edzés 1 mm mélyen tart, így eddig a mélységig vannak
javítóméretek + gyári túlméretes csapágyak.
Ember (autószerelő) legyen a talpán, aki itt kiigazodik. Én nem tudok.
A dolog elég sürgős lenne, így az esetleges soron kívüli elbírálásért nagyon
hálás lennék.
Köszönettel és üdvözlettel:
Zsola
Ebbe a 33-as típusba nem hiszem, hogy létezik 10-20 ezer km-t futott főtengely. Elég kifeszített motor, a lökettérfogatához képest rendesen ki van használva a kivehető teljesítmény. Csókoltatom a bontóst, de létezik hozzá túlméret, nemrégiben a Jóisten összesodort két 33-assal gyors egymásutánban.
Mindkettőnek motorbaja volt, ebből kifolyólag elég rojtosak is az idegeim. Lelki nyugalommal adjon igazat a szerelőnek, ha az anyagiak engedik, mindenképpen teljes gépmunka és a hengerfejek felújítása az egyetlen hosszabb távú megoldás. Azonban a vezérműtengelyeket gondosan meg kell vizsgálni, hogy mennyire kopottak (milyen mélyen nyitják be a szelepeket. Sajnos ennél a típusnál ez 3-4-5 mm-t is tud kopni. De nem olyan kocka alakúra, minta Lada, BMW vagy Opel klasszikus esetei. Megfelelő ívűnek néz ki a vezérműtengely bütyke, azonban a gyári adatot mindenképpen figyelembe kell venni. Ha max. 5 tized milliméter hiányzik, még nem túl nagy bűn, de a motor alapjáratán már érződik. Arra is figyelni kell, hogy a két tengely kopása egyforma legyen (a határon belül), mert a motort nem lehet beszabályozni.
Ha 4 karburátoros a motor (hengeroldalanként 1-1 dupla), mindenképpen csak a vákuumérős célműszerrel lehet az alapjáratot megfelelően beállítani. Ez fontos a motor kiegyensúlyozott járásához, valamint ahhoz, hogy a frissen megmunkált motort az ebből keletkező dinamikus hatások ne üssék agyon idő előtt. Az olajpumpát beszerelés előtt szintén gondosan ellenőrizzék le, hogy a befogott nyomónyílás esetén a hajtótengely perselye mellett ne legyen veszteség.
Tisztelt Doki !
Citroen BX 1,9-es szívódízel autóm van, amivel történt
valami, és egyelőre halvány gőzöm sincs, hogy mi lehet ...
A történet a következő:
Egy zimankós reggelen indítás után égve maradt a "kevés a
hűtőfolyadék" piros lámpája, és persze a "stop" . Nosza
töltöttem bele jófajta fagyállót, előírás szerint a
maximumig. Este leállok az autóval, megnézem, még mindig
maximumon van, megnyugszom. Másnap reggel egy szép tócsát
találok az autó alatt, hűtővíz ! Körbenézem a motorteret,
hát a "tágulási tartály" túlfolyónyílásán jött ki az anyag.
Sebaj, túl sok volt, hát kijött a fölösleg, gondoltam
én ... Igen ám, de másnap reggel újabb tócsa keletkezett,
és indításnál újra jelzett a vízszintjelző! Újra
feltöltöttem, és ez már háromszor ismétlődött. A veszteség
nem túl jelentős, mindig kb 2-3 dl, de ez így biztosan nem
üzemszerű (8 év alatt még nem fordult elő nálam). Amit
látok: a termosztát jól működik (érezhető a nyitása), a
vízpumpának nincs rendellenes hangja, és nem szivárog
(legalábbis kifelé nem látszik, a vezérműszíj tiszta,
száraz). Menet közben nincs vízveszteség, legalábbis nem
veszem észre. Leállításkor mindig maximumon van a vízszint
(nem több), és mindig a motor kihűlése közben nyomja ki a
vizet a túlfolyón. Máshol nem látok szivárgást sehol. A víz
pedig tiszta, átlátszó zöldes szinű, nem látszik benne
szennyeződés.
Kérem adjon tanácsot, mi történhetett, mit kellene
megnéznem. Előre is köszönöm.
Lesliev
Elsősorban a hűtősapkára gyanakszom, de üzemmeleg motor esetén nézd meg, hogy a motor vízcsövei nincsenek-e megduzzadva, nem túl nagy-e a nyomás a rendszerben. Második tippem a vízpumpa, mely szokott úgy is tönkremenni, hogy indítás után illetve leállítás után egy ideig folyik, majd abbahagyja. Üzem közben a forgótengely és a tömszelencék kapcsolata még megfelelő tömítést ad, de leállítás után, amíg a hűtőrendszer sapka által fenntartott nyomása környezeti szintre nem esik, addig szivárog.
Ha a vízcsövek duzzadtak, kemények, elképzelhető egy kezdődő hengerfejprobléma, repedés. Hogy a robbanás beledolgozik a vízjáratba, nem feltétlenül eredményezi a hűtővíz szennyeződését. Szerintem:
1. hűtősapka
2.: vízpumpa
3.: kezdődő hengerfej
.
az esélysorrend.
Hali
A kérdésem a következő lenne. Volt egy 1.4 NZ motoros Corsa B-m. Na most ez
a szép kis kocsi minden hidegindítás után a szívbajt hozta rám. Ugyanis a garázsból kijárva egy-egy rövid ideig tartó határozott gázadásra furcsa kopogó csörgő hangot adott, gyorsan kiugrottam motorház kinyit, fület szelepfedélre tapaszt (még nem volt egyáltalán meleg) a szelepek felől legalábbis szerintem normális hangok jöttek még a finom túrázatatásra is, de a blokkot lejjebb fülelve már jobban lehetett hallani ezt a furcsa szerintem rendellenes zajt. Autószerelőnek mutattam aki persze semmit nem hallott, az autó éjszaka a szervizben állt, állítólag másnap hidegen meghallgatták. Amikor érte mentem szintén hideg volt, na, mondom, most megmutatom. Nem hallotta, én igen erre kinyitotta az ö 1.4NZ Astrája motorházát vadul túráztatva bizonyítva hogy ennek ugyanilyen hangja van.
z
A motorban úgy 120000 Km lehetett amikor végül nem emiatt eladtam a kocsi.A hosszúra nyúlt levél kérdése tehát igy látatlanban: Mi lehetett ez a hiba?
Azóta hallottam egy hasonló motorú hasonló Km-t futott Corsát talán még jobban "csörögni". Most egy 1.4 Se Astra boldog tulajdonosa vagyok 110000 Km -el és minden reggel fülelek mint a vadászkutya.
Köszönettel Laci
Elképzelhető, hogy nem a motorból jövő zajt hallottad. Ennek a gépkocsinak és még néhány más típusnak olyan hosszú a nyelestengelye, mint a vonatfütty. Amikor a nyelestengely csapágy megkopik, tud kezdődni ez az érdekes hang. Javaslom, ha meghallod, nyomd ki a kuplungot. Amennyiben így megszűnik, tényleg a nyelestengely csapágyazása szól.
Ez sok típusnál betegség, amely első hajtású, és hosszú a nyeles tengelye. Ha igazán vigasztalni akarod magad ilyenkor, hallgass bele egy FIAT Ritmóba, Tipóba vagy Cromába. Ha zavar a hang, a vltó leszedésével és szétépítésével a probléma megoldható. Ha a motorból jövő kopogást hallasz, és alulról, annak mindenképpen jele a hidegindítás után nem azonnal, hanem néhány másodperc után elalvó olajnyomás lámpa…
Kedves Doki!
Rendelkezem egy eddig igen jól viselkedő P126-os kicsi kocsival. 90-es évjárat
65e km. Jó pár hónapja elkezdett motorféken durrogni, hol hangosabban, hol
halkabban. Majd úgy gondolta, csökkenti az amúgy sem nagy végsebességet 3.
fokozatban 60-65-re , 4.-ben 80-85-re, eleinte alkalomszerűen, amit a
későbbiekben véglegesített, ezen esetben ha kinyomtam a kuplungot, akkor sem
pörgött fel a motor, csak kapkodott.
Eddigi próbálkozások: gyújtás és szelephézag ellenőrzése, gyújtógyertya,
gyújtókábel, gyújtótrafó csere, karburátor tisztítás, komplett AC pumpa és
gyújtás elosztó csere ( szerencsére csak kölcsönkért egyedekkel ), az
üzemanyag nem levegős a benzincsőben. Később megemeltem a benzinszintet a karburátorban,
ettől a végsebesség majdnem a régi, bár magasabb fordulatszámon apró
kihagyások érezhetők, és teljes gázelvétel után gázadáskor "lyuk" után indul.
A pillangószelep tengelye nincs kikopva esetleges repedést nem találtam, ahol
fals levegőt szívhatna. Szerintem , nincs is más benne:))... tudna abban segíteni, hogyan tudom még
alaposabban megtisztítani a porlasztót, vagy valami tanácsot adni, hogy mi okozhatja ezt a problémát?
Kérem javasoljon valamit, mert már nagyon idegesítő ez a talán egyszerűen orvosolható probléma....és a szerelő ismerőseim ötletládája kiürült már.
Köszönettel Sanya
1.: A porlasztó és a hengerfej közötti bakelit porlasztótalp repedése vagy kilukadása
2.: Üzemanyagvezeték tisztítása
3.: Gyújtókondenzátor, vagy annak az elosztón átvezető, és a megszakítóval csatlakozó csavarjának szigetelési problémája.
4.: Nem megfelelő motortest
5.: Mégis valami eddig elkövetett javítási kísérlet sikertelensége.
6.: Trafó és megszakító összekötő kábel érintkezési hibája (esetleg sarunyakban szakadt kábel)
Üdv Doki,
Ólmozott 98-as benzinre kitalált Renault 5 1.4 Alpine Turbóval (1983) járok régóta, és imádom. De sajnos nem igazán szereti a kis méregzsák az adalékolt ólommentes benzint. Az ólmos benzin megszűnése óta a gyertyák mindig szürkések, nem égnek tiszta barnára. A kipufogócső hosszú út alatt sem kormolódik ki rendesen, valami sötét-szürkés bevonat marad rajta. Ja, és viselkedésre sem olyan, mint a boldog ólmozott időkben: nem megy annyira, nem olyan rugalmas és zörgősebb is.
Pár évvel ezelőtt Szlovéniában járva külön öröm volt újra ólmos benzint érezni a tankban! Az első "ólmos" tankolás után cirka 50-60 km-mel a szelepzajok és a rezgések megszűntek, a gép elkezdett húzni, fogyasztás is csökkent kicsit és egyéb csodák történtek.
Kérdésem a következő: a benzinkutaknál vételezhető ólommentes 98-ast mivel tudnám "ólmosabbá tenni"? A kutaknál kapható, tankolás után a tankba öntendő adalékok megbízhatóak? Milyen következményekkel jár az elrontott (túl)adagolás? A gép most volt alaposan felújítva (gyűrűzés+szelepek+turbó), nem árt-e neki? Vagy az ólmozatlan benzin használatánál azért jobb?
Másik benzinkérdés: lehetséges-e, hogy a "Sárga-Piros Kagyló"-hoz címzett benzinkutaknál kapható kommersz BF 98-as és a "Kék Rombusz" azonos benzinje között a különbség hallhatóan jelentkezzen szelepzajban és érezhetően a motor rugalmasságában? Eddig a "kékkel" jártam és a múltkor jobb híján tankoltam az 5-8 forinttal drágább "kagylósból". Mi okozhatja, hogy a "kagylóssal" halkabb és rezgésmentesebb, simább járású a motor, ráadásul ugrósabb és rugalmasabb is? Azóta párszor kipróbáltam a benzinkútváltást oda-vissza, és következetesnek tűnik a dolog.
És némi olajkérdés harmadjára: A gép lelkivilágát (és a friss felújítást)
figyelembe véve látod-e értelmét ill. szükségét valamelyik
motorélettartam-hosszabbító csoda olajadalék bevetésének? Nem árt a
turbinának? Régóta Castrol RS 10W60 szintetikus olajat használok. Ajánlották
hozzá a Castrol olajakba gyárilag kevert adalékot gyártó cég
élettartamnövelő adalékát. Ezt érdemesebb, vagy van konkrét javaslatod? Vagy
inkább egyiket sem? Hasonló árfekvésben (netán olcsóbban) létezik ennél jobb
olaj is?
Íp>
Köszi a segítséget!
Gábor
A benzinkútváltás problémája nem egyedi eset. Mindenképpen egyetértek veled, én sem szeretem a kéket, sőt a zöld-kéknél is egyre sűrűbben lehet tankolni alternatívabb jellegű tüzelőanyagot. Szerintem. Legálisan üzemanyag ólmozására szolgáló ún. ólomtertaetil nevű vegyületet már nem lehet szerezni, de a versenyzők egy része még mindig hozzá tud jutni. A régebbi konstrukciójú motorokat valóban feléleszti, illetve az újabbakat is zajtalanabbá, rugalmasabbá változtatja. A környezetszennyezésen kívül még egy bűne van ennek a vegyületnek. Tönkreteszi a katalizátort, néhány perces üzem alatt. A te autódon nincs katalizátor, ez a probléma nem fenyeget, azonban mivel a környezetvédelem mindenkinek fontos kell hogy legyen, akinek gyereke van, vagy szeretne megöregedni. Nem tudok segíteni abban, hogy ilyen vegyületet honnan tudnál beszerezni. Helyzeteden sokat segít, ha jó minőségű kétütemű motorolajat adsz az üzemanyaghoz, kb 1:150 arányban. Vagy a Shell kutakon is kapható ún. szelepfelső kenő adalék adagolását javaslom. Ilyen kétütemű motorolaj pl. Castrol TTS vagy az XTS. Ezek nem olcsók, viszont a hatásuk komoly mértékben érezhető amellett, hogy környezetbarát termékek. Ettől gyengébb minőséggel ne próbálkozz, mert a puska visszafelé fog elsülni.
Kedves Autódoki,
van egy egyéves Skoda Feliciám, aminek - költözés és minden egyéb miatt - elveszett a szervízkönyve. Van szerinted esély ennek pótlására? Milyen feltételek mellett?
Kösz a választ:
Balázs
Esély van. Csak nem tiszta megoldással. Ilyenkor szokták egy fiatal karambolos gépkocsiét megszerezni. Sajnos a szervizkönyvet utólag is szokták kitölteni, jó pénzért a szervizekben, szerencsére ez az okmány a gépkocsi üzemeltetését és használatát nem befolyásolja. Amennyiben a gk. jó műszaki állapotban van tartva, az eladásnál sem jelent üzletkötést kizáró okot. Nem látom értelmét a mindenáron való pótlásnak, azonban a saját megnyugtatására vezessen egy kis füzetet, hogy mikor mi lett elkövetve az autón…
Szevasz Attila!
Olvastam a cikkedet miszerint lelkiismeretes szerelő ritka mint a ......
Nekem egy 87' E28 525e BMW-van. Az autó kiváló állapotban van mint kűlsőleg mint belsőleg. Ékszíjat szerettem volna cserélni rajt de az egyik nyolcas csavar úgy megvan tépve a rögzitön, hogy a kulcs elfordul rajt. Szóval egy szakértőnek sikerült hozzányúlni még az előző tulajnál. Kérdésem a következő. Eltudnád e vállani a szíjcserét, és az automataválltó olaj illetve szűrő cseréjét? A szűrőt és az O-gyűrüt már megrendeltem. És szeretném tudni hogy a vezérműszíj milyen állapotban van, mert hogy a burkolatát csak úgy lehet leszedni ha már az ékszíjak lekerűltek.
Előre is köszönöm válaszodat
Tisztelettel
Varsányi Péter
Szíjcsere…Hívj fel, 06 20 924 37 93
hali,
nekem is rángatásos gondjaim vannak .
a paciens : jeep yj(wrangler) 4.0 ho hengerenkénti befecskendezős motor
, hagyományos elosztós, de comp vezérelt gyújtással
elosztófedel , gyertya készlet(2) , gyertyakábel szett, tps , lambda
szonda, alpjárati léptető motor, vezérmű lánc szett, három légszűrő,
három üzema.szűr volt cserélve (többnyire más okok miatt). Reméltem,
hogy egyszer majd megszűnik, de nem. Alapjáraton az autó egy picit
didereg - ránt egyet-egyet 0.5-tol 10 másodpercig tartó periódusidővel -
nem ciklikus . nem jellemző hogy melyik hengernél, stroboszkóppal nézve
o.k. . a hiba hidegen-melegen egyforma, a számítógép szerint minden
o.k. , csak egy érték van a névlegestől eltérő szinten, az egyetlen
pont, ami nem stimmel, az a számítógép szerint az adaptív faktor - 42%-on
van , ami eléggé eltér, de semmilyen ötletem nincs - injektor ragadást
a számítógép azonnal megtalál, van egy látható repedés az első három
henger kipufogójának a bekötésénél a kipufogó alsó részén szívhat itt
annyi fals levegőt, hogy hátrébb lévő lambda szenzorból hülyét csináljon
? a katalizatort a suxerviz szétkalapálta (ez okozhatná az adaptív
faktor eltérést, lévén kisebb a fojtás), de félek terepjáróra
utángyártottat építeni, mert a gyári is meggyújtotta már egyszer az
alvázvédőt, és amíg nem muszáj, addig nem alakítom olyanra, hogy az
alattam levő fű spontán meggyulladjon (erre figyelmeztet a kézikönyv -
úgy látszik a terepjárókat nem szabad füvön használni, elakadni velük
ilyen helyen pláne)
előre is kösz
bye
dexter
Látatlanban mondok még egy értéket, ami a repedt kipufogótól megváltozik: ez az ún. lambda oxigén. Ez okozhatja a lamda szonda megtévesztését, a katalizátor, ha nem zörög, és ha kevesebb van benne, mint 150 000 km, valószínűleg működőképes. Azonban ehhez szükség van arra, hogy katalizátor előtt és után is meg legyen mérve 3 utas CO mérővel a kipufogógáz.
Az egyszerűbb megoldás a lambda szonda csatlakozóját széthúzni, és így megpróbálni az autót. A repedt kipufogócsonkot mindenképpen le kell szerelni vagy cserélni, vagy ha elég vastag még az anyaga, a repedés két végét megfúrni (a továbbrepedés elkerülése végett) a repedést megfelelő mértékben kigyökölni és meghegeszteni. Ezt bízza öntvényhegesztő műhelyre, mert speciális eljárást igényel. Felszerelés előtt a csonk felfekvő felületeit mindenképpen gépműhelyben síkoltassa meg, mert nagy valószínűség szerint ez okozhatja a problémát.
Ezek a hosszú 6-os motorok két db kipufogócsonkkal készülnek, 2x3 henger szolgálnak ki. Az egyik hengerből a repedésmentesen kiömlő kipufogógáz, a másikból a repedés miatt megváltozott összetételű és nyomású gáz jön ki. A lambda szondát, ha sokkal okosabb lenne is, meghülyítené, mert nem tudja, hogy melyik gázösszetételnek higgyen…
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.