Vectra olajfolyás, Polo rendbetétel
Vagy hibás szerelés az oka (éljen Mekk Elek!), vagy a szimmering főtengelyen kiképzett és köszörült záró felülete kopott, esetleg sérült. Oda kellene figyelnie a szerelőnek, mert ennyi cserét már nem lehet a kocsira és a véletlenre fogni!
Van egy 3,5 éves Mitsubishi Carismám (1.6-os cool edition), én vagyok a 2. tulaj. Eddig tökéletes volt a gép, semmi gond vele.
Most járt le a garija, mellesleg még csak 56 ezer van benne. Szóval az jött elő rajta, hogy autópályán 3800-as fordulat környékén, ránt, vagy rángat egy kicsit, mintha egy pillanatra nem kapna üzemanyagot. Ez olyan 120-130-as tempó 5-ben. Ha jobban odalépek megszűnik, városban meg elő sem jön. Fogalmam sincs mi lehet ez. Segíts rajtam, nem szeretném, ha megvezetnének a szervizben.
józs
(2001. 06. 25.)
Nem tudom, mennyit futottak a gyertyák, milyen állapotúak a gyújtókábelek,
stb. De azért komoly a valószínűsége, hogy csak valami ilyen jellegű hiba áll
fent!
Ha mégsem, úgyis neki fognak esni a kocsidnak a teszter computerrel és azt kérheted,
hogy a hiba megállapítása után egyeztessék veled a hiba okát és a várható javítási
összeget! Csak ezt az alapvető dolgot sajnos külön kérni kell a legtöbb márkaszervizben!
Üdv Autódoki!
A problémám, amihez a segítségedet kérném, a következő.
Nemrég végrehajtottam az autómon (Opel Astra F 1.4i) egy-két módosítást. A gyári
(papír) légszűrőt JR típusú textilre cseréltem, valamint kapott az autó egy
teljes sport kipufogórendszert. A műveletnek sajna a katalizátor is áldozatul
esett, mert nagyon elkormolódott, és egyenlőre nem pótoltam a "hiányosságot".
Egy pár napja (kb 2 héttel a műveletsor után) feltűnt, hogy az alapjáratom menet
közben (kinyomott kuplunggal) ritmikusan, kb 2-3 másodpercenként változik. Fordulatszámmérő
hiányában sajnos nem tudok értékekkel szolgálni, de fülre +/- 2-300 rpm lehet
az ingadozás. Az autó nem rángat, álló helyzetben a jelenség egy idő után megszűnik.
Mi lehet a probléma?
Előre is köszi, Feri
(2001. 06. 25.)
Hiányzik a katalizátor által keltett torlónyomás a rendszerből és emiatt
a szonda nem mér hitelesen. Ez a legvalószínűbb, mert ha egy márkás sport kipufogó
rendszer lenne a kocsin, azt is megírtad volna! Ugye?
De nem értem mitől is kormolódott el a katalizátor, ha a kocsi rendesen üzemel?
Ezért aztán azt javaslom, méresd meg a CO-értéket egy szervizben és nézesd meg
a kocsit egy TEC-2 műszerrel! Elképzelhetőnek tartom, hogy valami miatt több
üzemanyagot kap, mint az ideális és emiatt ingadozik az alapjárása. És emiatt
"feszült haza" a katalizátor is!
Kedves Doki!
Van egy 1983-as VW Polo 1.3-as gépkocsim. Az a problémám az autóval, hogy szerintem
a motorhoz (1.3) képest sokat fogyaszt (városba 13 liter, de kint sem megy 8
liter alá) és reggeli indítás után erőtlen amíg be nem melegszik. Az autó manuális
szivatós.
Az autót már páran megnézték, de nem sokat javult a helyzet, sőt meg akarták
magyarázni hogy ennek az autónak ez nem olyan nagy fogyasztás. Egyébként motorikusan
rendben van szerintem az autó, valószínűleg a karburátor körül lesz a probléma.
Segítségedet előre is köszönöm.
Kornél
(2001. 06. 25.)
Helló! Nem hiszem el, hogy rajtam kívül senkinek sem jut eszébe megmérni
a motor kipufogó gázának CO-tartalmát alapjáraton és fordulaton. Vagy legalább
kicsavarni üzem meleg motorból a gyertyákat, hogy mennyire is vannak kiégve?
Ha szép fehérre ki vannak égve, nem sok mindent lehet kezdeni vele! Sajnos ez
a típus tényleg egy kicsit torkosra sikerült a tokos agyúaknak, mert rohadtul
rövid áttételű váltót raktak bele. Hogy miért? Szerintem ők sem tudják.
Na, azért nem kell elkeseredni, inkább kicsit bele kell bújni a kocsiba és még
egy kicsit azért lehet variálni vele. Egy alapos motor revízióval kell indítani!
Szelephézagok pontos beállítása. Utána ki kell kapni a gyújtáselosztót, mert
a hengerfej oldalán nem igazán lehet rendbe szedni. Ha megszakítós a gyújtás,
ellenőrizni kell a megszakító állapotát és ha kicsit is égettek az érintkezők,
kondenzátorral együtt kell cserélni. Közben alaposan ellenőrizni kell, hogy
a vákuumos előgyújtás szabályzó membránja nincs-e átszakadva és hogy tudja-e
mozgatni az alaplapot? (az alaplap csapágya ugyanis időnként tisztításra szorul,
meg némi kenésre! Ha ez is ok, a megszakító hézagot pontosan, hézagmérővel kell
beállítani! Aztán vissza is lehet szerelni. De azért a megszakító bütyökre nem
árt előtte egy vékony réteg zsírt kenni, nehogy idő előtt megkopjon a megszakító
talp és emiatt a megszakító hézag kisebb legyen, aminek következménye az előgyújtás
értékének intenzív csökkenése!
A porlasztót le kell szerelni, kitakarítani, ha komolyan koszos, két-három órára
a szétszerelt karburátort trisós forró vízbe szoktam áztatni, de csak a szétszerelt
üres házat és a fedelet!
A porlasztó alatti gumitalp is gondos ellenőrzést igényel, mert ha repedt, vagy
elöregedett és porózussá válik, a porlasztót a jóisten sem állítja be megfelelően!
Összeszerelésnél fontos az úszószint pontos beállítása, ez a porlasztó típusának
függvénye. A porlasztó fedéltömítése mindig legyen tökéletes, mert ennél az
illesztési felületnél is komoly mennyiségű fals levegőt tud szipákolni a motor!
A legtöbb porlasztónál állítható a szivató és a fojtószelep viszonya, ezzel
hangolható, hogy hideg indítás után mennyire pörögjön fel a motor és ennek függvénye
a motor hidegüzemi teljesítménye is. (mennyire fulladós, vagy nem!)
Ha minden OK, lehet is indítani és beállítani a fojtószelep-szivató állást.
Ha bemelegedett a motor, az előgyújtást a motor gyártási kódja szerint kikeresve,
stroboszkóppal kell beállítani. Az alapjárati CO-értéket pedig a megengedett
érték felső határának közelébe, de biztosan alá kell hangolni! Az alapjárati
fordulatot pontosan kell beállítani és ha a motor a gyári értéken szépen jár,
meg kell ismételni a gyújtási szög beállítását! Ez fontos, mert csak a szép
egyenletesen járó motoron és csak a gyár által megadott fordulaton lesz pontos
a beállított érték! Aztán már ízlésnek megfelelően kicsit visszább is lehet
venni az alapjárati fordulatból.
Gyújtógyertyából a legjobb a Bosch, vagy a Champion. Semmiesetre se Marelli,
mert ezzel a márkával a hamisítványok miatt k.va rosszak a tapasztalataim!
Ha mindez megvan és szépen duruzsol a motor, a gyertyák is kiégnek szépen, ahogy
kell. Ha még mindig torkos a jószág? Ellenőrizni kell a km-órát! A napi számlálós
óráknál szokott főleg előfordulni, hogy egyszer-kétszer sikerül tankolás után
menet közben nullázni. A Volkswageneknél és még néhány más típusnál ez hiba,
mert a műanyag fogaskerekek károsodnak. Ez úgy jelentkezik, hogy néha egy kicsit
"megpihen" a számláló rész, közben a sebességet meg mutatja. Ettől aztán 15-20%-kal
kevesebb megtett távolságot regisztrál és kész is a csoda! Fehérek a gyertyák,
kiég a kipufogócső vége is hosszabb úton világosra. A fogyasztás mégis magas,
mert ez a kis "csalás" nem is igazán feltűnő!
Kedves Attila!
1985-ös, 2226 cm3-es öthengeres Audi benzinmotoromat szeretném "nagyszelepesíteni",polírozni.
Véleményed szerint mi az amire feltétlenül számítanom kell (fogyasztás, egyenetlenség)?
Lesz-e érezhető erősödés az eredeti vezértengellyel,vagy feltétlenül kell egy
sport? Kell-e valami egyebet is cserélni?
Más. Az Autódoktor rovat mind az ötlet, mind a megvalósítás terén teljesen ott
van a szeren. Gratulálok!
Üdvözlettel, Nánássy Péter
(2001. 06. 25.)
Otthon ne fogj neki saccra ennek a műveletnek! Mert rá fogsz faragni.
A hengerfej átalakítása komoly tervezést (is!) igényel, mert nem mindegy mit
szeretnél elérni, és az mennyire sikerül.
A dadogós alapjárat a nem megfelelően megválasztott vezérműtengely következménye.
A nagy szelepek sem érnek sokat, ha a szívócsatornák keresztmetszete nem megfelelő
módon szűkül a szelepek felé! Persze ehhez itt-ott bővíteni kell. A kompresszió
viszonyt is ki kell számolni, de nem csőre hegyezve, mert még lehet, hogy egyszer
szükség lesz a hengerfej síkolására és akkor nem árt ha van még mit leszedni!
Aztán mikor le van szedve a hengerfej, akkor derül ki, milyen is a dugók kialakítása.
Inkább keress meg ez ügyben, mert a tuning egy olyan kétélű dolog ami sok pénzt
vihet el úgy, hogy a motor sokkal rosszabb és torkosabb lesz, mint volt!
Kedves Dottore!
Az alábbi kérdéssel fordulok hozzád: kb. 1-2 éves (max. 15-30 ezer km-rel),
1.8-as Alfa 156-ost szeretnék vásárolni (progression vagy distinctive felszereltséggel).
Mi a típusról a véleményed, szerinted honnan szerezzem be (magánzótól, márkakereskedésben,
külföldön)? Mik a típushibái? Milyen fenntartási költségekkel számoljak?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Árpi
(2001. 06. 25.)
A vásárlással kapcsolatosan nem szeretnék több olyan kérdést, ami pénzügyi vonatkozású. Én csak javítani segítek, de a fenntartási és a vásárlásra fordított összeg mindig viszonylagos. Ha csili-vili széthajtott, vagy egyszer már hullára tört kocsit veszel, esetleg te hajtod ki a lelkét is. Sokba fog kerülni a fenntartása. Városi üzemben többe kerül a fenntartása, mint ha sokat megy a kocsi vidékre, külföldre.
A típus jellemző hibái főleg elektromos jellegűek és főleg érintkezési hibákra
vezethetőek vissza. Aztán botrányosan zajosnak találom a rosszabb minőségű utakon
a kárpitokat és egyéb belső borításokat.
Iszonyú jól fékezhetőek, és stabilak az úton, de nem szabad túl "peres" gumival
szerelni a kerekeket, mert a futóművek élettartamát komlyan lerövidíti.
Hello Doki!
88-as Polo vagyok - 1050 ccm, benzin - jó kondiban, szép külsővel, azonban a
valóság és a kilométerórám között kb. 5-8 % különbség van az utóbbi javára.
Mi lehet a bajom? Van-e erre orvosság?
Tisztelettel üdvözöllek.
(2001. 06. 25.)
Meg kell nézni, mennyire tér el a felszerelt kerekek és gumik mérete a gyár által előírttól. Egyébként hajszálpontos sosem lesz, mert a gumik kopása is okozhat ilyen mérvű eltérést.
Tisztelt Doktor Úr,
91-es 1,7D "A" Vectrámból a harmadik főtengelyszimmering csere után is folyik
az olaj. Még a vezérműszíj is olajos. Az első próbálkozásnál az olajpumpa és
az olajteknő tömítését is kicserélték. Mi lehet a probléma oka?
Segítségét előre is köszönöm: András
(2001. 06. 25.)
Vagy hibás szerelés, (éljen Mekk Elek!) vagy a szimmering főtengelyen kiképzett
és köszörült záró felülete kopott, esetleg sérült. Oda kellene figyelnie a szerelőnek,
mert ennyi cserét már nem lehet a kocsira és a véletlenre fogni.
A következő szimmering cseréje előtt ajánlott lenne szerelőt cserélni! Az is
fontos elem, csak nem berreg!
Szia Doki!
Elsőre lehet, hogy fura kéréssel fordulok hozzád. Sokszor megjártam már, ezért
kicsit bizalmatlan vagyok az autószerelőkkel szemben, de a kivétel erősíti a
szabályt. Németországból vagy Svájcból szándékozom autót behozni, több okból
is. Egyrészt ott az árak mint azt te is biztosan tudod, jóval alacsonyabbak,
másrészt úgy tudom és úgy gondolom, arrafele a használt autók jobban karban
vannak tartva, mint nálunk. Egy 1992-93-as évjáratú Ford Escortot szándékozom
behozni (talán még egy Vectra is szóba jöhet esetleg), 1,3 vagy 1.4-es motorral.
(A Vectránál gáz, hogy csak a legeslegelső kiadások voltak 1.4-es motorral,
a többi már mind 1.6 és fölötte, ha jól tudom.)
Első körben azt kérdezném, mi a véleményed ezekről az autókról. Mivel nem vagyok
autószerelő - bár tök hülye sem az autókhoz - abban kérném még a segítségedet,
hogy mi az, amit specifikusan az Escortokon illetve Vectrákon érdemes megnézni,
mielőtt megveszi az ember.
Nem az általános dolgokra gondolok itt, rohadás, stb. Mivel jelenleg is Opelem
van (Corsa A), tisztában vagyok vele, hogy az Opelnél népbetegség a hátsó sárvédőív
rohadása.
Szívesen venném, ha valami speckó Escort vagy Vectra betegséget a figyelmembe
ajánlanál, ha szemügyre veszek egy autót. Gondolok itt arra, hogy típushiba,
mondjuk az injektor hajlamos a koszolódásra, vagy valami hasonló.
Tudom, kérdésem nem egyszerű, és mindent úgysem lehet ott kint megvizsgálni,
csak valami támpontot adj, ha lehet. (Éltesebb autókon gyújtáshiba, olajfogyasztás
miatti füstölés, stb stb)
A másik kérdésem az Escortok különböző szériájával kapcsolatos. Ezek már mindegyik
az új karosszériás, gömbölyű (gömbölyded) Escortok, a hátsó lámpájukban azonban
különböznek (talán az elsőben is, azt még nem volt alkalmam alaposan megnézni,
mert nem annyira szembetűnő a különbség). Azt hiszem 1990-től gyártották azt,
amin hátul még nem az ovális lámpa volt, hanem a derékszögű trapéz. Ezek az
escortok tetszenek nekem, 3 ajtós változatban, nem pedig az új, ovál hátsó lámpásak.
A hűtőrácsuk sokféle van, azokon meg pláne nem tudok kiigazodni. A trapéz lámpásak
még egyenes hűtőmaszkosak (legalábbis amelyikbe én beleszerettem), de az annál
újabb Escortokon már ovális, sőt mindenféle hűtőmaszkot is. Az a baj, hogy nem
volt még alkalmam konkrétan egymás mellett látni a különböző változatokat, ezértt
nem ismerem ki magam rajtuk.
Kérdésem, miben különbözik ez az újabbtól? Külsőben, illetve belsőben.
Ezeknek a trapéz hátsó lámpásoknak a műszerfala már új, de az ovál lámpásat
is láttam még ezzel a műszerfallal. Viszont az új ovál lámpásak már vannak újabb
fajta, gömbölydedebb műszerfallal is, amivel a legutolsó szériákat is szerelték.
Motorkínálatban mi a különbség? Létezik-e karburátoros ezekből, vagy már csak
injektorosat gyrátottak? Ha mindkettő létezik, melyiket ajánlanád? Hallottam
olyat is, hogy a régebbi 1.3 injektoros motorok erősebbek, ugyanakkor takarékosabbak,
mint az új 1.4-es motorok, de lehet, hogy ez csak szóbeszéd. Ezek mindegyike
már katalizátoros, vagy van még a nélküli is?
A régebbi trapéz lámpájú karosszériások közül gyártottak-e ABS-sel, esetleg
légzsákkal, klímával szerelt változatot, vagy olyat ne is keressek? Tudom például,
hogy a Ford előszeretettel rakott Schiebedach-ot (tolótetőt), de csak mechanikusat,
vagy létezik elektromos is, ugyanis én még csak a "kurblissal" találkoztam,
ami mellesleg nem baj, csak kíváncsi vagyok.
Szerinted hogyan tudok meggyőződni arról, hogy a benne levő futott km valójában mennyi (a visszapörgetésről most inkább ne beszéljünk, mert az nonszensz), ugyanis az Escortokban csak 5 számjegű a számláló. Gondolok itt arra, hogy ha mondjuk 85 ezer km van az órában, akkor az lehet egy nagyon keveset futott 10 éves autó, vagy egy 185 esetleg 285 ezer km-t futott széthajtott motor is.
Amiért hozzád fordultam, az, hogy a Ford magyarországi képviseleténél még csak
válaszra sem méltattak, remélem te tudsz valamit segíteni nekem. Ha másban nem
is, akkor legalább valami linket vagy levlistát tudnál ajánlani, ahol ezzel
foglalkoznak?
Várom válaszod, tisztelettel:
Szalai Roland
(2001. 06. 25.)
Azt kell mondjam, lámpa és műszerfal, illetve hűtőrács kiosztás szerint nemcsak én nem vágom az Escortokat, de még olyat sem tudok, aki igen. Szerintem ha volt is ilyen ember, azt már kitömték és valahol mutogatják.
Amilyet most itt megálmodtál, olyat pont nem fogsz kapni, erre akár mérget
is vehetsz! Keresgélni kell és ha egy kocsi szimpi, ki kell próbálni. Ha kéket
füstöl, már olajfogyasztásra utal. Nem jó jel! A komolyabb törések nyomait kell
inkább keresni, mert ott is rafkósak a kereskedők, ha külföldre adnak el kocsit!
Porlasztóst ne is keress, mert nincs ilyen modellekben. Az injektoros meg a
koszos üzemanyag miatt dugul el, akkor is leginkább a szűrő. Nem nagyon tudok
javasolni linkeket, mert én nem sokat szoktam szörfözni. De gondolom, ha rászánsz
egy estét, találsz a neten megfelelő partnereket, akik speciálisan hasoló érdeklődési
körűek, mint te és szívesen ellátnak tanácsokkal.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.