Astra szíjcsere, iszákos Accord

2001.09.05. 11:19

Van nekem egy 1991-es 2.2 literes automata Honda Accordom. A következő lenne a kérdésem: normális-e, hogy az autó városban kb. 16 litert fogyaszt 100 km-en? Azt meg kell mondjam, nem vezetek valami lassan. Amennyiben ez az érték túl magas akkor mi lehet a baj?

Hello Doki!
Mostanság vettem egy 620 ti-s Rovert (1995-ös), de semmilyen dokumentációm nincs hozzá. Tudnál segíteni néhány adattal az üzemeltetéshez:
-keréknyomás
-feltöltési mennyiségek
-hol szerezhető be irodalom
Előre is köszönöm, Tamás
(2001. 07. 07.)

A kerék nyomása az abroncsméret függvénye, vagy a bal első ajtó kinyitásakor feltáruló felületen, vagy a tank ajtaján belülről találsz irányadó táblázatot. De a legegyszerűbb, ha bemész egy gumiszerelő műhelybe és megkérdezed a szakembert, hogy ehhez a kocsihoz a rajta lévő gumi mérete szerint mekkora nyomász javasol?
A motor olaj max. szintig, szűrő cseréjekor 5 kg.
A sebességváltó és difi olajtere kb. 3,3 kg. (De itt is van max. szintet jelző nívó csavar. Általában ennek nyílásán át szokták az olajat betölteni és így azonnal ki is folyik a túltöltött mennyiség.
A kuplung munkahengerek igen kényesek, könnyen elkezdenek szivárogni! Emiatt csak a legjobb fékolajjal szabad utána tölteni, és évente ajánlott az olajat ebben a rendszerben is kicserélni! Collos rendszerű dugattyú mérete miatt egyébként a kuplung munkahengerek művészi ügyességet igénylő kiszerelése után is macerás felújító készletet szerezni, utángyártott komplett még nem kapható. Az új eredeti ára meg horror!
A kocsi hűtő rendszere azonnal meghülyül, ha nem fagyállóval van töltve és a hűtősapka túlnyomás szelepe is könnyen dugul el, rendszeres tisztítást igényel!
Szakirodalom azért nincs hozzá, mert a házilagos barkácsolást a kocsi a legváratlanabb dolgokkal torolja meg, azonnal és kíméletlenül! Egy rossz helyre kötött magnó is komoly üzemzavart okozhat! Normál szerszámokkal nem is nagyon férsz hozzá a motorikus szerelvényekhez. Nem is ajánlom, hogy ezen a típuson képezd ki magad! A szervizében (nem írom le a nevét) jó drágán javítják, de sok olyan bosszantó, apró elektromos hiba fordulhat elő, amit csak ott tudnak orvosolni. Általános tapasztalatom, hogy ettől a kocsitól még a szerelő kollegák egy része is tart. Pedig ezt is ember gyártotta! Ráadásul egy igen jó menetdinamikával rendelkező kétliteres családi autó, ami komoly sportkocsikat megszégyenít, és emellett magas kényelmi fokozatot biztosít "mélyrepülés" közben. A turbófeltöltője viszont igen precíz és jó hatásfokú. Ezért aztán az előírtnál sűrűbb olajcsere és csúcsminőségű motorolaj kellően kíméli!


Üdv Doktor!
95-ös Plymouth Voyagerem van, automata váltóval. Az utóbbi időben azt tapasztalom, hogy a váltó amíg fel nem melegszik, nagyot ránt váltáskor. A másik gond, ha álló helyből lassan gáz nélkül indulok, akkor elkezd rángatni a kocsi. Van valami fekete műanyag ketyere a motortérben annak van olyan ütemű furcsa hangja ahogy a kocsi rángat. Szerintem valami vákumvalami lehet. Okozhatja ez a problémát? (Bocs a hülye kérdésért)
Tono
(2001. 07. 07.)

Ha a váltó vezérlő computerére gondolsz. Nem biztos, hogy az a rossz. Ennek a kocsinak és a Ford Taurusnak talán a legkényesebb az automata váltója az elmúlt húsz évben épült amcsi kocsik közt. Mindenképpen a váltó olaját és annak szűrőjét kell első lépcsőben cserélni. Ha a leengedett olaj kicsit is kormos, "zaccos" akkor komolyabb gondot jelez. Ha spénes, fémszemcsés az "alja", vagy a szűrő szitája, az sem jó ómen!
Tudod ezekben a váltókban is kétévente, de max. 40 ezer km-enként KELL olajat cserélni. A legtöbb baj ebből, illetve ennek elmaradásából szokott kiindulni!
Sajnos, mivel a váltó több elektromos szenzor jelétől a külön épített váltó vezérlő computeren keresztül a motor paramétereinek feldolgozásával üzemel, nem egy házilag bütykölhető fajta! Szerintem a leírt tünet alapján nem ártana mihamarabb egy olyan szervizbe gurítani, ahol komolyan értenek hozzá és teszter műszerrel ki is tudják "kérdezni" az adott computert, mi is a "hasfájása"!


Hello Doki,
egy márkatársam, szintén 98-as Swift 1.0 GA automatás tulajdonos megbízásából írok. (Internetet még nem látott az istenadta).
A kérdés tömören csak annyi, hogy érdemes-e szerinted ehhez az autóhoz 4 pólusú Bosch gyertyákat venni, illetve most a kötelező 60 ezres szerviznél Castrol SLX (remélem nem írom el) 0-30-as full szintetikus olajat ajánlottak neki.
Az autó olyan "tipikus hétvégi családi bevásárlóautó", ugyanakkor minden évben külföldre mennek vele (minden évben Spanyolországba, ismerőshöz), akkor kaphat rendesen az úton.
Javítanak ezek a fenti dolgok a motor élettartamán, vagy felesleges pénzkidobás, elég a gyári gagyi NGK gyertya, és a jelenleg használt Castrol GLX (félszintetikus ha jól tudom)?
Köszi ha ennyi kevés adatból is megpróbálsz valami választ csiholni, legalább tudni fogja mire NE költsön.

Ja igen, nekem is lenne egy kérdésem. A Totalcar.hu oldalán nincs Suzuki törésteszt, mindenféle autó van, de Buzuki nincs. Why?
Ennyire törik, hogy a porkupacot nem tudták fényképezni? Akkor ugyanis eladom. Voltam az esztergomi gyárban látogatáson, ott azt hajtogatták, hogy a nagyon összetörő Suzuki mese (160-nál úgyis minden törik), és ugyanolyan 0.75-ös lemezből van, mint a többi autó (értsd Daewoo, Opelek - na jó a páncélozott Merci biztos nem).
Köszi előre is a válaszokat. Ha az én levelem után még jön negyven elolvasatlan, akkor fel a fejjel!
Kállai Gábor
(2001. 07. 09.)

Nem negyven levél jön még. Több, de úgy kell nekem, miért maradtam le!
Szerintem a négypólusú gyertya nem is olyan megbízható és jó a legtöbb autó esetében, mint a gyári ajánlott "csöves", vagy a három pólusú. Ok, lehetne vitatkozni. Ez az én véleményem és tapasztalatom.
Ennek a kis három hengeres varrógépnek untig elég a 10W-30-as félszintetikus olaj. Nem olyan komoly a fajlagos teljesítménye, hogy indokolná a csúcs olajak alkalmazását, de a megfelelően rendszeres olaj cserét természetesen élettartam növekedéssel viszonozza!


Tisztelt Doktor úr!
Mint nemrég a rovatba bekapcsolódott olvasó csak gratulálni szeretnék, hogy lehetőséget teremtettek a magyar autósok számára (autó szerető) véleményt kérni kényes autós ügyekben.
Nekem egy 1990-es évjáratú VW Passat 1.6 TD (SB motorkód) autóm van, ami egy jó ideje a következő tüneteket mutatja:
- Üzemmelegen nagyon nehezen akar a motor beindulni. Ha a hidegindító gombját kihúzom akkor "pöccre" indul. Adagolót cseréltünk rajta, de így is óriási előtöltést kellett beállítani, ahhoz, hogy gond mentesen beinduljon. Milyen kárt okozhat a motorban a nagy előtöltés?
- Néha, ha kedve tartja a motor túlmelegszik akár egyenes úton való
erőltetés nélküli haladáskor is. (A hőmérséklet mutató szerint 105-110 C-ra kúszik fel.) Hőmérséklet jeladó gomba, ventillátor hőkapcsoló, termosztát, hűtőfolyadék kicserélve. Olyan képet mutat, mintha nem közlekedne a hűtőben normálisan a hűtőfolyadék, és emiatt hol bekapcsol a ventilátor, hol pedig nem.
Érdemes-e hűtőtisztító szerrel kimosni a hűtőrendszert, vagy talán máshol keresendő a probléma?
Válaszát előre is köszönöm.
Minden jót, Mihály Attila
(2001. 07. 09.)

A hűtő tetejéről a kiegyenlítő tartályba megy egy vékony cső, ami légteleníti a rendszert. A Passatoknál szeret ez a cső, illetve a hűtő ennél a kivezetésnél eldugulni. Le kell venni a csövet a kiegyenlítő tartályról és a csövön át belefújni a hűtőbe. Ha nem "szelel", illetve érezni, hogy nem 100 százalékos, egy kézbe fogott 4 mm-es fúróval ki lehet tisztítani. Ha ez OK, fennáll a veszély, hogy kezdődő hengerfejes a motor, illetve víztérbe érő gátrepedése van a hengerfejnek. Ennek a leírtakon túl a nem túl komoly mértékű, de rendszeres hűtővíz fogyás, és a kemény, megdagadt vízcsövek a kísérő jelenségei!
A melegen történő indítási gond nem ezzel összefüggő dolog, szerintem. A túl nagy előtöltési érték a motort és a porlasztó csúcsokat hamar kivégzi! De nem tudom, mi az a nagy érték, ha az előtöltés növelő működtetésétől azonnal indul?
Nincs egy kicsit elrakva ennek a motornak a vezérlése? Hiszen a főtengely és a vezérmű tengely fokozatmentesen szinkronba állítható. Vagy nincs 180 fokkal elrakva az adagoló? Miért kellett kicserélni, és mivel lett beállítva az előtöltés és milyen értékre?
Tök jó ez a motor, de csak olyan piszkálja, akinek szakértelme és szerszámai, műszerei is vannak hozzá! Egy kis rutin sem árt, mert a dízel motor gonoszabb tud lenni, mint a benzines!


Hello Doki!
Volna itt egy Mercedes 190-es 2 ezres benzines motorral, injektorral, 91-es évjárattal és éktelen motorhanggal. Ez azt jelenti, hogy kábé egy modern dízel motorhoz hasonló a hangja /pl. PD TDI/.
Igazán a kérdésem az lenne, ha ezenkívül az autó nem produkál semmi különöset (nem fogyaszt sokat sem olajból, sem benzinből, megy mint az állat, szóval elég patent) érdemes-e belebonyolódni egy motormegbontásba? Gondolom a vezérműlánc, a fogaskerekek, feszítő, a hidrotőkék, szelepek, vezérműtengely lehetnek a ludasak? Tudom, hogy hallani kéne az autót, de biztos tudsz mondani valamit úgy távgyógyításra is. Különben szívesen meg is mutatnám, ha kivitelezhető!
Country
(2001. 07. 10.)

Telitalálat! Ennek a motornak csak ez a baja tud lenni. Ez sem a konstrukció hibája, hanem az elhanyagolt és gyenge minőségű olajjal végzett olajcsere, illetve a nehezen bontható olajszűrő ritkább cseréje miatt! Aztán ezek a dolgok kisebb olajnyomást okoznak, ami a koszos olajjal karöltve tönkre teszi a lánc és a szelepek állító hidraulikáját. Ennek pedig egyenes következménye az általad leírt alkatrészek rohamos kopása! Keress meg nyugodtan, de előtte telefonon egyeztessünk időpontot. (06 20 924 37 93)


Szia Doki!
Az alábbi problémám megoldásában várom tőled a végleges, biztos választ, mert eddig ahány emberrel beszéltem annyiféle "okosságot" mondtak.
A páciens: 1995-ös 1.4i Astra NZ, 8 szelepes 60 LE-s motor, 98 ezer km futás.
Az autót most vásároltam, és a régi jó tanácsra hallgatva el akarom végeztetni rajta az ilyenkor szerintem kötelező, vagy legalábbis megnyugtató munkálatokat: szűrők cseréje (olaj, levegő), olajcsere, gyertyacsere, vezérműszíjcsere.
Bár a szervizkönyve vezetett, és ezek a munkálatok még nem lennének időszerűek, de gondolom Neked nem kell bemutatni a szakszervizek "lelkiismeretes" munkáját - szerintem ez nem felesleges pénzkidobás.

A gondom: vezérműszíj cserénél a kerekeket és a feszítőcsapágyat is automatikusan cserélni kell, vagy csak ha az állapotuk ezt megkívánja. Sokak véleménye szerint csak a feszítőcsapágyat, vagy még azt se fontos, mert egy esetleges szakadásnál ennél a motornál nem történik komoly gond, csak a SE vagy a 16 szelepes mocinál tud komoly zűrt csinálni.
Kérlek írd meg a fentiekről a véleményed, hogy végre tisztán láthassak ebben a dologban.
Válaszodat előre is megköszönve:
Üdv, Zsolt
(2001. 07. 10.)

Minden második szíj cserénél kell cserélni a kerekeket és a feszítő görgőt is! Különben nem biztos, hogy a megfelelő intervallumot fogja a szíj teljesíteni! Az 1,4i motornak komolyabb baja nem lesz, ha a vezérmű szíj szakad, csak a szelepek hajlanak kiflibe. Egy közepes motorbontással számolva ez 70 ezer Ft deficit hozzávetőlegesen.
Tehát, ha nem tudsz hinni a szervizkönyvnek (megértelek), okosabb mindent tisztába tenni!


Hello Doki!
Van egy '87-es E Kadettem (1.3S), Pierburg 2E karburátorral, legalábbis ennyi van ráírva. Szerintem 2E2 lehet, mert nincs rajta mágnesszelep. Elég gagyi már, úgyhogy arra gondoltam, felújítás helyett kicserélem 2E3-ra, de nem tudom, hogy kell-e még mást is cserélni rajta (szívócsonk, légszűrőház)?
Egyáltalán érdemes cserélni, vagy elég jó neki a 2E2?
Köszi, Zsolti
(2001. 07. 10.)

Hagyd meg azt a porlasztót, mert nem biztos, hogy jobbat kapsz a bontóban sem! Írd meg mi a bajod vele, mert ez egy igen jól javítható darab, amihez lehet kapni felújító készletet is viszonylag baráti áron.


Kedves Doki!
Van nekem egy 1991-es 2.2 literes automata Honda Accordom. A következő lenne a kérdésem: normális-e, hogy az autó városban kb. 16 litert fogyaszt 100 km-en?
Azt meg kell mondjam, nem vezetek valami lassan. Amennyiben ez az érték túl magas akkor mi lehet a baj?
A választ előre is köszönöm: Simy
(2001. 07. 10.)

Kicsit soknak tartom ezt a fogyasztást még egy ésszerűen sportos vezetési stílus mellett is. A motor illetve segédberendezéseinek beállításával, javításával kb. 11-12 literes fogyasztás érhető el ennél a motornál közepes városi forgalomban, sportos, de nem állandó padló gázas vezetési stílus esetén! Feltéve, hogy nincs még szanaszét hajtva a kocsi, és nem eszik több olajat a motor, mint benzint!


Kedves Doki!
A feleségem egyéves Punto HLX-e (80 LE, l6V, 30 ezer km) a legutóbbi, május végi szakszerviz - olaj- és szűrőcserék - óta kifejezetten "lustálkodik". Csak nagy nehezen lehet kitaposni belőle a 160-at, holott a szerviz előtt könnyedén ment 170 fölé is 5000-s fordulaton és még volt benne tartalék.
A zöld lámpától sem képes csikorgó gumikkal elstartolni, mint korábban. A fogyasztás - érzésem és a kijelző szerint - nem változott. A gépben még az eredeti gyári gyertyák vannak, mert könyv szerint azokat csak 40 ezernél kell majd cserélni. Azt sajnos nem láttuk, mit csináltak a kocsival a szervizben, mert ott kellett hagynunk. Hol keressük a baj forrását a motortérben? Válaszát reménykedve várja Feri
(2001. 07. 10.)

Hát. Otthon ne keresd ilyen típusú hiba okát! Nem fogod megtalálni, csak ha az elemi hiba! Azért nyisd ki a kocsi elejét, (ebben van a motor!) És nézz körül a légszűrő ház környékén. Ha találsz olyan vákuum csövet, melynek egyik vége szabadon fityeg, vagy olyan elektromos csatlakozót, ami ugyanezt teszi, kicsit nézz körül, hátha megtalálod a helyét, ahonnan hiányzik! Ha nem találsz ilyet, a helyedben én visszamennék a szervizbe és elmesélném a revízió "eredményét", kérve nézzék át még egyszer a kocsit! Ha ez nem használ, keress meg telefonon!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.