Astra tudnivalók, Golf benzinnyomás

2001.10.31. 17:37

A vezérlő nyomást ne bántsátok, mert a fogyasztásban komoly szinten visszaüt! A pumpa reléjét nem kötném ki, mert egy balesetkor a sérült benzincsövön át nem mindegy mennyi benzin táplálja a tüzet, illetve a tűzveszélyt ez okozza-e vagy semmi! Évente nem egy olyan eset van, mikor a relé hiánya miatt ég le porig egy autó.

Szia Doki
A jármű Moszkvics Aleko 1994-es évjárat, Lada motorral. Az a tünet, hogy indulaskor koppan egyet, illetve néha a kormányon is érezni gyenge kottyanast. Az első lengéscsillapítókat és mindkét féltengely külső elemét cseréltetem pár hónapja.
Köszönöm, László
(2001. 08. 13.)

Jó lenne tudni, miért kellett pont ezeket az elemeket cserélni? Ha a fenti panasszal került javításra a kocsi, mit mondtak, miért nem lett jó?
Sok alkatrész hibája okozhat ilyen koppanást. Látatlanban tényleg csak tippelni tudok, pedig aknán megvizsgálva nem egy komoly dolog megállapítani a hibát.
Én első sorban a motortartó bakokat nézném végig, nincs-e szakadt köztük. Ha a koppanás elölről hallatszik, az első futómű szilentjeivel és stabilizátor gumijaival folytatnám a hiba keresését. Aztán nem felejteném el a gömbfejeket és a kormány összekötőket sem ellenőrizni!
Más nem nagyon okozhat ilyen jellegű koppanó hangot. Induláskor, mikor egy pillanatra a kocsi tömege komoly ellenállást jelent, apró kis lógás is adhat komoly hangot, mert a tehetetlenségből eredő erő szükséglet legyőzése komoly terhelést jelent a motor- és az erőátvitl függesztő elemeinek!


Hello
1999-es 1.6 Fiat Brava-m van, nemrég vettem. Klíma használatakor azonban néha lassításnál, amikor nagyot esik vissza a fordulat (pl lámpánál) leáll.
Elvittem szervizbe, az elektronikának semmi baja, viszont a leállást klíma nélkül is sikerült előidézni. Kitisztítottak valami az alapjáratnál (nem tudom pontosan, mit), azóta a probléma ritkább, de háromszor-négyszer azóta is jelentkezett. Mi lehet a gond? Előre is köszi!
BB
(2001. 08. 13.)

Az alapjárat szabályzó motor működése nem tökéletes, mert a mechanikus része elszennyeződött. Ezt tisztították meg, csak talán nem elég alaposan, talán az alapjárati aknát is ki kellett volna tisztítani. Ha a javulás érzékelhető, mert sokkal ritkábban áll le a kocsi, valószínű, hogy a motor még nem ment tönkre, és érdemes lenne a tisztítást kicsit alaposabban megismételni.


Hello Doktorunk!
Van egy 95-ös, 1.6-os 4 ajtós Vectra-m. Novemberben vettem. A
motorja X16SZ - teljesen anonim, sehol semmi adat róla, még a gyertya típusát is három helyen silabizálták össze. De nem ez a gond! Kb. 18 foknál melegebb időben, menet közben szörnyű benzinszag jön be az utastérbe. Vizsgáltam a motor felől, aknáról, de semmi eredmény. Nem a szellőzőventillátor hozza be, és mintha a csomagtér felől jönne, mert az is büdös. A benzinvezetékek ellenőrizve, az aktív szenes benzingőz szűrő megvan, a szivattyú tömítés rendben, a benzinszintmérő tömítése rendben, a tank alatti bezinszűrő rendben. A tank nem csöpög, nincs észrevehető benzinhiány a fogyasztás és futott út tekintetében. Hirtelen gyorsításkor, talán kanyarodáskor is határozottan újabb adag bezin kerül a levegőbe.
Tanácsolj valamit! Üdvözlettel R. Bertalan.
(2001. 08. 13.)

Vagy tanksapkát kéne cserélni, vagy a tank szellőző csöve nincs a helyén, esetleg el van repedve! Volt sérülve hátulról a kocsi? (Esetleg oldalról, de a hátsó része?)


Tisztelt Doktor Úr!
Van egy '98-as Opel Astrám, ami esős-párás időben iszonyúan bepárásodik, (valójában szerintem eleve "vizes levegőt" fúj). Ismerősők javasolták, hogy vegyem ki a beázásra hajlamos pollenszűrőt, amit meg is tennék, ha ez a legjobb megoldás, és ha tudnám, hogy hol találom.
Ráadásul ha huzamosabb ideig csak hideglevegőt fúvatok, akkor utána nem hajlandó meleg levegőt adni.
Eleinte mechanikai hibára gyanakodtam, de feltűnt, hogy hosszabb állás után, ha előzőleg a hőfokszabályzót a piros tartományban hagytam, mégis hajlandó melegiteni.
Tudnál magyarázatot adni ezekre a hibákra?
Előre is köszönettel,
Piros Péter
(2001. 08. 13.)

Ha ennyire párásodik, érdemes ellenőrizni, nem a fűtő radiátor szivárog-e és emiatt fúj párás levegőt? Amikor párás az üveg, az ujjad hegyét húzd végig rajta és (nem vicc!) nyald meg! Ha édeskés ízt érzel, ez a fagyállóban található etilén-glikol jellegzetes íze. Nem úszod meg a radiátor cseréjét.
Ha nem, tényleg érdemes szétnézni, mitől is vizesedhet a pollen filter? Első sorban a szélvédő alatti rész (belső eresz) víz kivezetéseit kell kitisztítani. Ugyanis a pollen filter nem tud annyi párát felszívni, hogy az érezhetően párásítsa a szellőző rendszert.
A másik probléma oka a fűtéscsap nehéz működése lehet. Mint korábban egy Opeles kolléga is rávilágított, a csapot vákuum nyitja-zárja. Vagy a cső, ami a vákuumot oda vezeti, dugult el, vagy a csap szorul némi tisztításra.


Hali
Adott egy Golf I 1.6 GTI 1980 ból. Megy mint az állat, de melegen az
istennek sem indul be. Leállítás után 10 percen belül még beindul, de 10 perc után már nem. 30-40 perc után ismét beindul. Hidegen is rögtön indul.
Elektromos AC hibával vettük az autót, de az új (bontott) AC nem
pont akkora mint a régi (vékonyabb, és a csőcsatlakozó is kisebb méretű volt). Golf I GTI-hez kértük, ezt adták.
Valami a vezérlőnyomással lesz (nem csökkenti a nyomást a melegedésszabályozó, így nem tudja megemelni a légmenyiségmérő tárcsáját a légáram, így nem kap benzint sem.) Szinte biztosra vettem a melegedésszabályozó hibáját, de miután kicseréltük, maradt a hiba.
Logikusnak tűnt, hogy a bimetál nem hajlik vissza ennyi idő alatt, így nem csökkenti a vezérlőnyomást így nehéz megemelni a légmenyiségmérőt a légáramnak -> nem ad benzint, nem indul. Mikor kihűl bimetál visszahajlik, nyomás leesik, kap benzint, beindul.
Biztos hogy benzint nem kap mert ha adunk neki, akkor beindul.
Egy kósza ötletből kifolyólag a hő-idő kapcsolót is cseréltük, de a hiba maradt. (Letestelve az egyik pólusát müködteti a hideginditó
mágnesszelepét indítózáskor s ekkor a bejutó üzemanyaggal elindult,
biztosnak tunt hogy ez a rossz.)
Ideiglenesen úgy hidaltuk át a problémát, hogy a hideginditó szelephez bedrótoztam egy nyomógombot, ami inditózás alatt spriccel benzint ha kell. Így beindul.
Arra is gondoltam, hogy a nem pont belevaló AC miatt nagyobb a rendszernyomás, ettől nagyobb a vezérlőnyomás is, ami nehezíti a
melegindítást. De megpróbáltam a nyomásszabályozóból kiszedni, illetve vékonyabb alátétet berakni, hogy csökkenjen a rendszernyomás, de a hiba maradt (Érdekes hogy alátét nélkül is ugyanúgy ment az autó, nagy fordulaton sem hagyott ki.)
A K-Jetronic leírás szerint a nehéz melegindítást a nyomástároló hibája is okozhatja, de nálunk direktbe van kötve az AC és társai (gyújtás pozitivra), tehát indul a pumpa a gyujtás ráadásakor, várunk is pár másodpercet mig felnyomja, de melegen nem indul be.
Ja ez annyira nem indul melegen, hogy lemeríti az aksit egy durranás nélkül 1-2 perc alatt.
Hidegen rögtön, könnyen indul, kiválóan megy (túlságosan is). A nagy
fordulatokat is bírja, csak ez a fránya melegindítás ne vacakolna.
Ha tudsz, légyszíves segíts, mert már nem tudom mihez nyúljunk.
Köszi, üdv Laci
(2001. 08. 13.)

A pumpa nyomó oldalán lévő nyomás tartó szelep, (golyós szelep) nem zár rendesen, és leejti a főágban a benzin nyomását. Mikor áll egy fél órát, és újra kap benzint indítózás közben a hidegstart fúvókán keresztül is, akkor beindul. Aztán, hogy beindul, a klapnit (torló tárcsát) a motor által beszívott levegő megemeli, és a felpumpált benzin kilégtelenítve a fejet, megfelelő nyomáson eljut a fúvókákhoz is. A vezérlő nyomást ne bántsátok, mert a fogyasztásban komoly szinten visszaüt! A pumpa reléjét nem kötném ki, mert egy balesetkor a sérült benzincsövön át nem mindegy mennyi benzin táplálja a tüzet, illetve a tűzveszélyt ez okozza-e vagy semmi! Évente nem egy olyan eset van, mikor a relé hiánya miatt ég le porig egy autó.
Tehát ki kell cserélni az elektromos AC-pumpa végében a golyós szelepet és rendbe fog jönni a kocsi. Akár a régi pumpáét is át lehet tenni. Ha ez sem segít, keress meg telefonon és mondom, mit kell kimérni, hogy előre lehessen lépni ezügyben.


Kedves Doki, Attila!
1.5-ös dupla (iker)karbis Alfa 33-asommal kapcsolatban írok újra. Kapcsolható négykerekes kombi, 1985, 150 ezer km, motorszám: AR 305 20A -- a múltkori tanácsodat [2001-06-25] az optimális/minimális fordulatszámról híven betartom, nagyon igaz lehet, amit írtál: az előző tulaj alatt valóban csapágyas lett a forgattyús tengely, ő is szerette (volna) kímélni a fordulatszámot.
A csapágyazáson kívül alapos felújításon esett át az autó tavasszal, így pl. cserélve lett a kuplung tárcsája, kinyomó csapágya és -szerkezete is. Ennek ellenére, főleg 1-es és 2-es fokozatban, legtöbbször nem tudom a kuplungot olyan finoman ráengedni (vagy csak nagyon-nagyon lassú és óvatos felengedéssel) hogy ne úgy érezzem, mintha a kuplungtárcsa szinte rácuppanna a lendkerékre. Olyan érzés, mintha az egész motor ráborulna egy pillanatra a kuplungra, sőt néha (pl. emelkedőn 1-ből 2-be váltáskor) még a kuplung hirtelen kinyomásakor is olyan, mintha megmoccanna a motor.
Jómagam, összes művedet olvasván, a motor- és váltótartó bakokra tippelnék elsőre, ezekről tudni kell, hogy az első és a hátsó/felső motortartó bak is cserélve volt, a váltótartó bakok nem (a váltót is szerelték, így gondolom feltűnt volna, ha elszállt valamelyik). Egy turbodízel Alfa 33-assal kapcsolatban említést tettél egy a lendkerékben
levő hardy-tárcsáról, nem tudom, a benzinesben van-e ilyen, lehet-e ez a bűnös.
Szerintem ide kapcsolódik, hogy egy-egy nagyobb huplira gyökkettőnél nagyobb sebességgel ráhajtva (az első kerekekkel) kísértetiesen hasonló az érzés: mintha valami nagy és súlyos mocorogna a motorháztető alatt. Lehet, hogy valamelyik hegesztés engedett el? Az autó eleje volt törve (nem is egy helyen).
Kérlek adj tanácsot, hogy mire számíthatok.
Ha már törésről van szó, érdekelne a véleményed egy másik dologról is: a futóműves szerint a beállítási lehetőségek maximális kihasználásával is a bal első kerék kb. 3 centivel hátrább van a jobb oldalinál, valószínűleg egy régi törés következményeként. Az egyetlen érzékelhető hatása ennek, hogy nagyon enyhén balra húz a kormány. Szerinted érdemes-e belevágni a javíttatásába, vagy inkább hagyjam, ahogy van.
Ha már billentyűzetet ragadtam még egy kérdés. A fék szögletesen fog. Úgy értem, hogy olyan, mintha pl. a féktárcsa egy pontján jobban fogna, mint az összes többin. Ez nagy sebességnél remegésként jelentkezik, egész lassú csurgásnál, gyenge fékezésnél pedig jól érezni, hogy a fék váltakozva hol jobban fog, hol kevésbé, nagyjából a kerék forgásával azonos ütemben váltakozva. Egyébként jól harapnak a fékek, és a pedál sem lüktet a talpam alatt. A szerelőm nem talált semmit.
Bocs, hogy így ömlesztettem, talán a kérdések hosszabbak mint a válaszok.
Köszi és üdv: Kacsa
(2001. 08. 14.)

Attól, hogy a váltó volt szerelve, még nem tuti, hogy a tartó bakok hibája észre lett véve. Ezen felül érdemes lenne az erőátvitelt is megvizsgálni. Hol vannak olyan pontok, ahol lógás, kotyogás található benne? Féltengelyek, kardán, stb.
A hátrébb futó egyik oldali első kerék, ha az tényleg ekkora, (30 mm körüli) komoly menetstabilitásbeli és egyéb gondok forrása lehet. Nem ártana javítani mihamarabb, mert feszülhet is tőle a hajtás bizonyos poziciókban!
Ha a fék érezhetően "kockásan" fog, nem hiszem, hogy minden rendben lehet vele, tehát nem tudom elfogadni a szerelőd álláspontját! Talán csak kicsit macerás a javítása és ezért akarja elkerülni a szétszerelést.
Tényleg nem szeretik a szerelők az Alfát javítani, mert sok nehezen hozzá férhető helyen kell bontani. De kell keresni egy olyat, aki komolyan rá van szerszámozva és ért is hozzá!


Szép jó napot kívánok Doktor úr!
Két hete vettem egy 93-as Opel Astrát (1.6 NZ) és ezidáig meg vagyok
vele elégedve, egy dolog kivételével. Ez pedig az, hogy gyakran fennakad az alapjárat. A kuplung kinyomása után nem vagy nem azonnal áll vissza az alapjárati fordulatra, hanem annál jobban pörög. Nincs benne fordulatszám mérő, de szerintem nem sokkal magasabb, saccra úgy 1000/1200-as fordulaton akad fenn. Néha egy kicsit magasabbon. Van úgy, hogy egy rövid gázfröccs után visszaáll alapjáratra, van úgy hogy nem. Tudom kontárkodás, de kinyitottam a motorháztetőt, és annyit kinyomoztam, hogy a gázbowden által mozgatott kar visszaáll rendesen alapra (ergo bowden rendben - gondolom), a fordulatszám mégis magas marad. Mi lehet a baj?
Bár gondolom túl sok ideje nincs, azért megköszönném, ha pár szóval
leírná, mire figyeljek oda újdonsült autómnál, hogy minél tovább
"békességben" együtt éljek vele. Soha nem volt még Opelem így nem tudom mire kell különös figyelmet szentelni, az eddig megkérdezettek pedig egymásnak ellenkező tanácsokkal láttak el.
Várom válaszát, köszönettel, Gyula
(2001. 08. 14.)

Az alapjárat fennakadása az Astráknál szinte sosem a gázbowden hibája miatt történik.! Általában az alapjárat szabályzó mechanikus hibája, mely tisztítással megszüntethető. A kartergáz lerakódása okozza, ám ha sokáig szenvednek vele, már a szabályzó motor elektromos részében olyan hibát is okozhat a mechanikus szorulás, ami miatt azt cserélni kell!
Az 1,6-os "NZ" motorok nem különösebben makrancos mocik, mint ahogy általában az Opel motorok is elég strapabíróak és üzembiztosak. Tekintve, hogy komoly számú ilyen kocsi rója útjaink hibás felületét, olvashatunk itt is néhány hibáról, melyek elég bosszantóak tudnak lenni. Igazán a típus erényének azt tartom, hogy szinte sosem üzemképtelenséget kiváltó hibával bajlódik, inkább a rángatás, alapjárat és egyéb kisebb gondok keserítik a tulaj életét!
A vezérmű szíj cseréjét nem szabad sokáig odázni, mikor eljön az idő, mert a megadott km-nél nem igazán sokkal képes többre. Érzékeny a szíj feszességének beállítására, mert ha kicsit is feszesebb, mint kell, rögtön morogni kezd és a vízpumpát is könnyen kinyírja. Ugyanez a helyzet a generátor hajtó szíjjal is. Csak az a generátor csapágyat és a tartóbak szilentjeit vágja haza túlfeszítés esetén.
A motorolaj legyen mindig időben és megfelelő minőségűre cserélve, ezzel a vezérműtengelyt kíméled, melynek cseréje nem olcsó mulatság.
Az első futóműben kényes pont az első lengéscsillapítók állapota, mert ha nem állnak helyt megfelelően, (már "fáradtak") a gömbfejek és a kormánymű gyors kiverődése következhet be!
A hátsó híd felfüggesztése és a fékszerkezet meglepően hatásosra sikerült a gyártóknak. A karosszérián elsősorban a már megszokott Opel gond, a hátsó sárvédő ívek korróziója az első szembe ötlő esztétikai és szerkezeti gond.
Másodikként érdemes figyelni az első lengőkarok felfüggesztési pontjai körül jelentkező korrózióból és anyagfáradásból egyaránt eredő hibákat, melyek miatt a lengőkar "lélegezni" kezdhet és emiatt a kocsi stabilitásából veszít, majd a féltengelyeket kezdi egyik, vagy mindkét oldalon "enni". Ez már a futómű hiba haladó állapotának jele, és általában az első szériás Astrákon jelentkezik. Az utánuk jövőknél már kicsit erősebbre "sikerült" ez a vázrész is.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.