Astra 1.6 gyertya és kipufogó

2001.12.26. 12:14

Senki nem tudja megmondani azt, hogy mikor kell gyertyát cserélni, és egyáltalán milyen típus ajánlott bele. És az sem világos hogy miért szintetikus olaj kell bele, és milyen típusú.

Kedves doki!
Pár hete vettem egy Opel Astrát, 1.4 C14NZ '93-as gép. 105 ezer km-t futott. Jól szuperál, a fogyasztás (városban) 8,4 körül van, a gondom az, hogy senki nem tudja megmondani azt, hogy mikor kell gyertyát cserélni, és egyáltalán milyen típus ajánlott bele. És az sem világos hogy miért szintetikus olaj kell bele, és milyen típusú. A kiégett kipufogó dob mennyire veszélyezteti a katalizátort?
A válaszát köszönettel várom, Károly.
(2001. 11. 04.)

Nem a sekrestyést vagy a sarki hentest kell megkérdezni ez ügyben. Be kell sétálni az első kicsit komolyabb autós boltba és szinte biztosan a polcról emelik le a megfelelő gyertyát. Még gyári GM típusút is. Ugyanígy nem probléma az olaj sem. Az viszont nem igaz, hogy szintetikus olajat igényel a motor. Ezt csakis valami pancser mondhatta, aki olyan hülye a kocsikhoz, hogy a vidámparkban is felfelé sikoltozik a hullámvasúton. A nagyobb autós boltokban kapható gyári minőségű Opel motorolaj. 10W-40-es fél szintetikus, vagy 15-40-es ásványi alkalmas a te motorodba. Azonban én mégis a félszintetikusat ajánlom mindaddig, míg a motor olaj fogyasztása nem számottevő mértékű! (Leginkább a motor hidraulikus szelepállító tőkéinek védelme miatt!)
A kiégett kipufogó dob a kellemetlen hangon túl a fogyasztás emelkedéséhez, ezzel párhuzamosan a teljesítmény és főleg a kisebb fordulaton ható forgató nyomaték jelentős romlásához vezet. Hosszabb országúti gyorsmenet esetén akár a kipufogó szelepek elégéséhez is vezethet. Még egy új utángyártott dob is olcsóbb, mint egy szelepégés javítása! A katalizátort közvetlenül nem veszélyezteti, de a lukas dob miatt keletkező hibák már akár tönkre is tehetik a katalizátort.


Szia Mester,
Régóta olvasom a rovatodat, és találtam is pár nagyon hasznos tanácsot már. Ami gondom van: egy '93 szeptemberi 1.6-os Astra (sajna motorszámot nem tudok), ami hidegen 1-esben nagyon rángat.
Ezt sajna csak úgy tudom elkerülni, hogy nagy gázzal indulok (de az meg sok benzin) . Szóval a kérdés: mi lehet a bibi? Ha a hőmérő az első csík aljáig elér, akkor már nem rángat (ez olyan 4-5 percnyi működés után bekövetkezik) .
Az autó soha nem volt törve, minden baját márkaszervizben javíttatta az előző tulaj (én vagyok a második) , és tökéletes állapotban van (persze, tudom, a szerviz véleménye nem jelent semmit, de a kocsi tényleg pöpec) .
Épp a mai napon olvastam, hogy "Igazán a típus erényének azt tartom, hogy szinte sosem üzemképtelenséget kiváltó hibával bajlódik, inkább a rángatás, alapjárat és egyéb kisebb gondok keserítik a tulaj életét!" - tehát nálam is
ilyen gond van.
Mit lehetne tenni? (motor, váltóolaj rendben) .
Köszi,
Zoli
(2001. 11. 05.)

Ellenőrizni kell a gyertyák, kábeleik, elosztó fedél és a rotor állapotát, az előgyújtás értékét műszerrel és még néhány apróságot. (vákuum csövek, levegő filter) Ezekkel szokott gond lenni az ilyen jellegű rángatások esetén, amit a hideg motor működése fokozottan erősít és így érezhetővé válik.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.