Astra és Skoda gondok
Utóbb észleltem, hogy az autó balra húz. Az autószerelő megállapította, hogy az első kerekek dőlése +10 és mínusz néhány fok. Közlése szerint ezt a Skodáknál állítani nem lehetséges.
1998-as Opel Astra (F) 1.4 16V tulaj vagyok. A minap a téli gumik felszerelésénél vettem észre, hogy a nyári és a téli kerék (felni) nem egyezik pontosan. Mindkettő 5.5 x 13, de a nyári ET-száma 49, a télié pedig 46. A kocsit használtan vettem a téli kerekekkel együtt, és már két telet mentem velük. Ha jól értelmezem az ET-szám jelentését, telente mindkét oldalon 3 mm-rel kifelébb vannak a kerekeim, tehát 6 mm-t növekszik a nyomtávom. Mekkora gondot, plusz igénybevételt jelent ez a 3 mm eltérés a futóműnek, geometriának? Vezetés közben nem lehet semmi érezni, de ez talán nem is meglepő.
Köszönettel, Jókay Gábor
(2001. 11. 05.)
Semmi gondot sem jelent. Amennyi túlterhelést ez az oldalankénti 3mm okoz, az nem mérhető, mert egy mérettel szélesebb gumi is annyit tesz!
Szia Doki,
Először is gratula az oldaladhoz, a magyar neten szerintem egyedülálló szolgáltatást nyújtasz. Mint teljes amatőr, nagy élvezettel olvasom írásaidat, különösen, amelyek a Skodákról szólnak, s épülésemre is szolgálnak.
S most jön a kérdés: van egy 2 éves Skoda Feliciám (68 LE-s, 1300-as injektoros motorral) , amely szépen szolgál eddig. Egy furcsa dologra lettem azonban figyelmes a napokban: alapjáraton halk surrogó/súrlódó hangot hallani, ami megszűnik akkor, ha benyomom a kuplungot. Mi lehet ez?
Segítségedet előre is köszönöm, szia: Tamás
(2001. 11. 06.)
Nyelestengely csapágy hang, mely nem szokatlan sem ennél, sem néhány más VW, illetve egyéb típusnál. Sajnos. Annyit tehetsz, hogy kicseréled a váltóolajat és teszel bele egy váltó olaj adalékot is. (STP, WYNN'S) Ettől csendesebb lesz.
Tisztelt Autódoktor Úr!
98'-as 1.4-es Megane-t vettem a közelmúltban, amivel két problémám is akadt:
- Üzemmeleg motornál véletlenszerűen elakad a sebváltó amikor az I-es fokozatot akarom kapcsolni. Olyan az érzés, mintha a fokozat nem lenne szinkronizálva. Ilyenkor csak egy erőteljes lökés segít. "Hozzáértő" ismerősöktől azt hallottam, hogy ez típushiba? :-( . Az előző tulaj szerint a szerelője is ezt mondta. Mi az Ön véleménye és mit lehet tenni?
- Az előző kocsimból átülve a Megane-ba (95'-ös 1.4-es R19) azt érzem, hogy a Megane sokkal gyengébb, erőtlenül gyorsul. Ehhez járul még, hogy a fogyasztása sem túl alacsony. (autópályán 8l, városban 9-felett) . Lehet-e az érezhetően kisebb nyomaték oka az, hogy a Megane-on 14"-os kerekek vannak?
Segítségét előre is köszönöm, Ernő
(2001. 11. 06.)
Váltó olaj csere, kuplung ellenőrzés és váltó rudazat kenés ellenőrzés után nem lesz probléma kapcsolni a fokozatokat!
A 14-es kerék, ha nem túl széles gumikkal van szerelve, nem lehet oka a gyenge gyorsulásnak, kisebb nyomatéknak és a komolyabb fogyasztásának. Ha a motor beállítása sem hagy kívánni valót maga után, azért érdemes kikérni egy komoly, tapasztalt gumis szakember véleményét is, ugyanis nem írtad meg a gumik pontos méretét!!!
Üdv Doki !
Nekem egy valószínűleg "apró", de számomra zavaró hibája van az autómnak. Ez egy 1996-os Opel Astra 1.4XE (ECOTEC/90LE) 5 ajtós kasznival és 72 ezer km-el. Elől/hátul törött volt, de az előző tulaj megcsináltatta szakszervizben. Bizonyos helyzetekben, de főleg gyorsításokkor, bal hátulról mély morgó hangot hallok. Ez a hang nem állandó, csak egy-két másodpercig szól. Viszont kb. 90 km/h sebességnél (ha folyamatosan tartom) jóval gyengébben, de állandóan hallom (vagy hallani vélem?) . Sejtésem szerint ez a hang rezonanciából származik, és a kipufogóra gyanakszom. A hang annyira gyenge, hogy bekapcsolt rádiónál nem hallatszik és kikapcsolt rádiónál is fülelni kell. Aki nem ült az autóban elsőre meg se hallja (átlagutas, nem autószerelő) . Szerinted is a kipufogó egyik elemei okozhatják ? Vagy esetleg más?
Köszönettel, Zsolt
(2001. 11. 06.)
Igen, a legelképzelhetőbb, hogy a kipufogó okozza. Esetleg a hátsó dob belseje kezd elégni, és a kiáramló gázok rezgésbe hozzák a félig leszakadt belső részt és az aztán tud csúnya hangokat produkálni. Minden esetre nem ártana aknáról megvizsgáltatni azt a dobot. Álló motornál a dobot megütögetve is kell hallani a rezgő hangot! Akkor biztos a dolog, mert egy dob azért közel 15 ezer Ft, kár lenne mellé nyúlni!
Szia Doki!
Van egy kis problémám '93-as évjáratú 1.4 NZ motoros Astrámmal. Pár hónapja az önindító felújítására került sor. Az akkori hiba az volt, hogy csak kattogott az indítómotor a kulcs elforgatásakor, de nem forgatta meg. Levettem az indítót, szétszedtem, elmostam, kicseréltem a behúzómágnest, a bronzkeféket, óvatosan megtisztítottam a forgórészt, majd újra összeraktam az indítómotort. Visszaszerelés után prímán működött és az indítási idő is lerövidült valamelyest. Pár napja újra jelentkezett a hiba, az önindító csak kattogott, de a motort nem forgatta meg. Másnap csak úgy kíváncsiságból újra megpróbáltam elindítani a kocsit, és azonnal felpörgött az indító, a kocsi beindult. Elvittem az önindítót egy autóvillamossági szerelőhöz, aki megnézte (szétszerelés nélkül) és azt mondta, hogy a kocsiba épített riasztó reléje okozhatja a problémát.
Kérdésem: az előbb leírtak alapján, szerinted mi lehet a hiba? Szerinted ki kell cseréljem a forgórészt is az indítóban(nem láttam rajta sérülést szétszedett állapotban) ? Valóban okozhat ilyen hibát a beszerelt riasztó gyújtásletiltó reléje?
Segítségedet előre is köszi.
Attila
(2001. 11. 06.)
Attól függ, mit is tilt a riasztó. Ha az indító motor működését, akkor kattannia sem szabad, mert az már a mágnes kapcsolását jelenti. Általában az elektromos AC-t, vagy a gyújtó elektronikát tiltják. Tehát az indítónak mennie kéne!
Ha kattan, húz a mágnes. Ekkor kéne áramot kapnia a + kefének. Ha kap ÉS nem indul, lehet zárlatos forgórész, szelethibás kollektor, kontakthibás kefehíd, vagy egyéb, mind-mind kimérhető dolog. De az sem lehetetlen, hogy megszorult valamelyik kefe. Na, egy egyszerű voltmérővel, vagy próbalámpával mindegyik hiba kimérhető.
Kedves Doktor úr!
Végigolvastam az Astráknak szóló tanácsait, de a problémámra nem találtam megoldást.
Adott egy Astra Classic Caravan X 1.4 NZ (60 LE) motorral, 2001. májusában vásároltam. Az első olajcsere 3700 km után történt, a számla szerint beletettek 4 liter mobil olajat (meg egy új olajszűrőt). Ott álltam mellette, amikor a szerelő töltötte bele az olajat, a nívópálcát többször is ellenőrizte, kicsit mindig utánatöltött. Nem utalt semmi jel átverésre (vagy nem vettem észre).
Most 13 ezer km után járok egy kicsivel, a benzinkútnál tetettem fagyállót az ablakmosóba, és a kutas egy lendülettel megnézte az olajszintet, majd elsápadt, mert teljesen száraz volt a pálca. Beletett egy liter olajat, de így is csak alig lett nedves a pálca alja.
Átvertek volna, kevesebbet tettek bele a márkaszervizben, mint amit kiszámláztak? Valahol csurog az olaj? A motor tiszta, a garázs padlóján semmi folt nem látható. Vagy elégeti az olajat? Húz rendesen, a kipufogó is szép színű. Jól meg is vagyok ijedve, ráadásul első autóm, semmi tapasztalat. hamarosan viszem a 15 ezer km-es szervizre, mit mondjak nekik? Vagy ne is varjak addig?
Köszönettel, Perger Laszlo
(2001. 11. 06.)
Mindenesetre nem kéne elhallgatni, hogy az olaj erősen fogy. És kérni kell, hogy nézzék meg, nem folyik-e mégis valahol? Aztán a szerviz után hetente egyszer azért a reggeli indítás előtt saját kezűleg ellenőrizni kell az olaj szintjét a motorban. Sok helyen kapható a 10W-40-es Opel motorolaj. A szervizbe vinni is lehet az olajat, és ha az megfelelő minőségű, el is fogadják. Így olcsóbb is, és a kívánt és előírt minőséget biztosan kielégíti!
Tisztelt Doktor!
Kérem segítségedet a következőkben.
Autóm típusa: Skoda Favorit 1991, futásteljesítmény: ~95 ezer km. Az autó két és fél éve az én tulajdonom. Az elhasználódó alkatrészek cseréjén kívül eddig említésre méltó problémám nem volt. Üzembiztos, barátságos fogyasztású.
1.) Utóbb észleltem, hogy az autó balra húz. Az autószerelő megállapította, hogy az első kerekek dőlése +10 és mínusz néhány fok. Közlése szerint ezt a Skodáknál állítani nem lehetséges. A kérékösszetartást beállította.(természetesen műszerrel) A hiba nem szűnt meg. Más ötlete nem volt. Megjegyzem a két toronygumi kb. 6 hónapja műszaki előtt cserélve volt. Mi lehet a megoldás? Esetleg feszíteni kell a tartó anyákon? A külső gumikon-eddig- szemmel nem észleltem normálistól eltérő kopást; ezekkel a gumikkal vásároltam az autót, én magam ~25 ezer km autóztam velük.
2.) A kipufogó rendszerben katalizátor található. Ez gyári vagy utólag szerelték be? Mikor javasolt cserélni? Milyen típusra? (Megszüntethető?)
3.) Hideg időkben indulás után súrlódó, (esetleg csapágy?) zaj hallatszik a kuplung, váltó felől. Némi melegedés - vagy kenés? - után megszűnik. Kb. 80 ezer km körül cseréltettem komplett kuplungszerkezetet(gyári), tárcsákat, kinyomó csapágyat. A váltóban megfelelő az olajszint. A zaj a csere előtt és után is létezett. Problémát eddig nem okozott. Van esetleg tipped mi okozhatja?
4.) Tudsz-e esetleg Gyöngyös környékén autóbontót javasolni? (Nem a fent nevezett autónak!)
Munkádat megköszönve, üdvözlettel:
Vitéz Tamás
(2001. 11. 06.)
A helytelen dőlés okát meg kell és meg is lehet találni! Elképzelhető, hogy a csonkállvány deformálódott egy komolyabb gödörtől. Esetleg a futómű más alkatrésze, (lengőkar, stb.) amiről azért nem tudsz, mert esetleg más is vezeti a kocsit és nem dicsekedett el "teljesítményével". De akár nálad is kaphatta, ez a mai magyar úthálózat ismeretében nem csoda. Mindenesetre a hibát meg kell keresni és javítani, mert így a kocsi úttartása sem megfelelő, és ez szélsőséges viszonyok esetén akár balesetveszélyt is előidézhet.
A katalizátor szabályozott rendszerű, tehát üzemszerű körülmények közt jó esély van rá, hogy a kocsit ki is szolgálja. Kiiktatni nem értelmes dolog (bünti), ha tönkremegy esetleg lehet pótolni bontottal, után gyártottal is.
Ahogy fentebb is írtam, a váltóból hallható nyelestengely csapágy hang típusgond, de nem csak a Skodáknál.
A váltóolajhoz adagolt STP, vagy WYNN'S hajtómű adalékkal csökkenthető, de egészen nem fog elhallgatni. Kárt nem okoz, csak kicsit zavaró.
Gyöngyös környékén legközelebb Kerepestarcsán tudok bontót. Tehát ebben betlizek.