Olaj nélkül járatták a Cordobát
Kedves Doki!
Egy BBY motorkódú 1.4 16V 2004-es Cordobám van. Elvittem a szerelőhöz, mert kigyulladt az olajnyomást jelző lámpa. Ő kicserélte a gombát. De másnap reggel megint olajnyomás hibát jelzett. Mire odaértem, már a motornak is furcsa kerepelő hangja volt. Ő azt mondta, ebben a hidegben az olaj vizkozitásával van probléma (olajcsere 2014.07.10. azóta 4000 km-t mentem).
Lecserélte V540-re, majd délután felhívott, hogy amíg alapjáraton 30 percig járatta az autót, egyszer csak megállt. A vezérműtengely olaj hiányában megállt és cserélni kell házastól, az egészet.
Én nem vagyok autószerelő, de szerintem, ha megméri az olajnyomást már akkor kimutatható lett volna, hogy nincs elegendő kompresszió és nem történt volna ez. Vagy megnézi az olajpumpát. Nem csak magamtól vagyok okos, több szerelővel beszéltem és fórumokon is ezt mondták.
Most hogyan tovább?
Roland
Kedves Roland!
Sajnos az elsődleges feladat a motorban keletkezett károk felmérése. Remélhetőleg a hengerfej csapágycsészéi nem fáradtak el a kenőanyag hiánya miatt.
Az olajnyomás mérésével valóban látni lehet a rendszer állapotát. A B-s motorkódú VAG benzinmotorokkal szokott hasonló probléma előfordulni az alulméretezett, pláne kopott olajpumpa és a beragadó olajnyomás-szelep miatt. Főleg az elhanyagoltabb példányoknál nagy a kockázat, de teljesen karbantartott autó esetében is benne van a pakliban.
A 15 ezres olajcsere több, mint javasolt ezeknél a motoroknál. Az olajteknő levételét, és a főtengelycsapágyak ellenőrzését feltétlenül javasolom, de ez a mozzanat amúgy is aktuális, hiszen az olajszivattyú is ott van.
Világító olajnyomáslámpa esetén nem szabad járatni a motort egy percig sem, kivétel ez alól ha meggyőződtünk arról, hogy fals visszajelzéssel van dolgunk. Ezt mérőműszer segítsége nélkül úgy tudhatjuk meg, hogy a kitekert olajnyomás-gomba nyílását figyeljük, miközben valakit megkérünk, hogy indítózzon. Ha nem jön olaj, akkor marad a tréler és irány a szerviz!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu