Kattog a kormány a kanyarban
Kedves Doki!
2006-os, automata RAV4, jobbkormányos. Mindkét irányba történő kanyarodáskor a kormány mar kis elmozdulás eseten is kattog, 'üt' es nem csak egyszer, hanem többször, több ponton.
Elsősorban indulás után pl. kitolatva ívesen, lassan a parkolóból, rögtön egy bazi nagy kattintással indít, majd vissza előremenetbe, lassú, kormány tekercs elindulás és katt. Emellett van meg egy nagyon fémes hang is kb a bal első kerek irányából. Ez a hang csak egyszer történik meg beindítása és elindulás után (a szerelő azt találta mondani, hogy vákuum a légkondiban...lol) viszont a kormánytekerési kattogás mindig előjön, pl egy körforgalomban ha 3/4-et tekerek... Pluszban jön ehhez egy erős ütés ha mondjuk valami döccenőre megyek rá vagy jövök le (lejövetelnél pl. olyan érzésem van mintha a kerek kottyanna egy hatalmasat...)
Szerelők mar láttak, széttártak kezüket és közölték 'Safe to drive'... És ok nem is hallanak semmit.... Na persze... Van-e valami magyarázat erre a problémára, ötlet a megoldásra vagy inkább hallgassak rádiót hangosan?
Előre is köszönöm a választ! Ákos
Kedves Ákos!
A rádióhallgatás inkább a krúzolás kelléke legyen, az autó futóművéből származó zajok nem annyira megnyugtatóak. Ha a kormányon is érezhető a jelenség, akkor az nem játék, feltétlenül egy teljes, akár megbontásos vizsgálatot javasolok!
A kormány tekerésekor pattogó hang esetén a toronycsapágyak gyanúsak, ekkor legtöbbször szemmel is látható kívülről, hogy a szoruló csapágy miatt a tekercsrugók pattogva fordulnak. A kormányösszekötőket lekötve a két gólyaláb függetleníthető a kormányműtől, így szakaszosan vizsgálható a futómű.
Az irányváltáskor hallható egyszeri nagy kattanás származhat alsó gömbfej problémától is, de a motor felfüggesztésének hibája is adhat terhelésváltásra jelentkező hangot.
A végállás környékére kitekert kormány esetén jelentkező ütemes kattogás a féltengelyek csuklóinak hibáját jelezheti.
Az autó oldalirányú dőlésekor hallható kattogás pedig a stabilizátorok lógását mutatja.
Kérem, keressen egy megbízható műhelyt, ahol a "safe to drive" kijelentést alapos átvizsgálás előzi meg. Ha olyan műhelyt választ, ahol vizsgáztatást is végeznek, egyszerűbb a helyzet, mert a futómű nyúzópadon a felfüggesztés hibái könnyebben felderíthetőek.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu