Zabálja az olajat a Sprinter

2016.04.07. 10:30

Tisztelt Autódoktor,

Olyan hibajelenséggel fordulok némi jó tanács reményében önhöz, hogy 2008-as évjáratú, kintről behozott Mercedes Sprinterem (3.0 V6 cdi) úgy eszi az olajat, mintha muszáj lenne neki... számszerűen, 1000 km-ként 2-3 litert elfogyaszt.

Voltam vele Mercedes szervizben, turbó tengely, kicsit lóg, de azt mondták egyáltalán nem veszélyes, kompressziót is megmérettem, és mind a hat henger 3-4% különbségekkel, de nagyjából ugyanazokat az értékeket mutatta. Erre is azt mondták, hogy teljesen rendbe van. Maradt talán a szelepszár szimering?

Az autó menet közben egyáltalán nem füstöl, sem reggel indításkor. Nemrég az autóban kellett aludnom, és éjjel 3-4 szer elindítottam fél órára, mert hideg volt. reggel mikor elindultam, akkor 1-200 méteren keresztül, nagyon tolta a kék füstöt. Az intercooler alsó csövét is leszedtem már, és ott sem áll az olaj, kezemet össze tudom kenni vele, de nincsenek literek a coolerben. Most ha lesz ideje a szerelőmnek, akkor szelepszár szimeringeket kicseréltetem vele, de gondoltam egy emailt megér még ez az eset, itt sokszor olvastam már okos megoldásokról.

Csaba

Kedves Csaba!

Tudom, hogy a millió kilométeres dízelmotorokról legendák hallhatók/olvashatók, de általában háromszázezer kilométer után már lehetnek bajok az erőforrások körül. A kintről származó autók esetében pedig sajnos zömmel hatalmas fehér foltok vannak az autó múltját illetőleg, tehát az óra állása nem jelent semmit.

Sajnos megbontás nélkül nem sok biztatót mondhatok, de attól tartok megbontással sem lesz nagy a boldogság.

A szokásos körök lefutását - kartergáz visszavezetés, szívórendszer- átjárhatóság, injektor ellenőrzés - feltétlenül javasolom. A leszerelt turbó szakműhelyben (Pl: Ferryker) való vizsgálata is javasolt - ha a fő szerkezeti elemek nem sérültek/koptak, egy általános felújitó szett ismét újszerűvé varázsolja a feltöltőt. A tengely lógásának vizsgálata nem árul el mindent a turbó státuszáról, ahogy az olajlerakódás sem sajnos.

Ez az első kör volt, itt döntenie kell a felhasználandó összeghatárról, és az autó sorsáról is: a motor megbontása rengeteg "ha már itt vagyunk" tételt tartalmaz, a vége egy hibátlan erőforrás lehet, de a gazdaságosság szempontjai más lapra tartoznak. Ha a hengerfejek lekerülnek a szelepszár szimmeringek cseréje miatt - ebben az esetben a hengerfejek teljes felújítása a legbiztosabb megoldás- feltétlenül végezzenek tüzetes vizsgálatot a hengerek állapotát illetőleg, valamint a dugattyúk kihúzása után a gyűrűk ellenőrzése se maradjon el.

Ha a jármű használatát még hosszú évekig tervezi és a mechanikus jellemzők megengedik, érdemes új csapágysorral, és gyűrűszettel összerakni a motort. A megnövekedett terhelés (magas teljesítmény, kipufogógáz visszavezetés, részecskeszűrő regenerálás, felhígult kenőanyag, stb.) miatt a dugattyúgyűrűk gyakran letapadnak, ami a kenőanyag hengerfalon maradását, elégését jelenti, ami egy önromboló folyamat is egyben.

A kompressziómérés alkalmával ez a hiba nem minden esetben kimutatható, de még a veszteségmérés is okozhat jónak mondható eredményt annak ellenére, hogy vannak odabent bajok. Az újjá varázsolt mechanikához próbapadon tesztelt injekorok és rail szivattyú dukál, de az öreg kuplung állapota sem lehet rózsás. Az eredmény rengeteg elköltött Forint, de egyben egy olyan motor is, amely ismét készen áll a Föld kerületének legalább nyolcszoros megfutására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu