Leereszt az A7
Kedves Autodoktor!
Augusztus végén sikerült teljesítenem egy nagyobb álmom, vásároltam egy rendkívül jó állapotban lévő 2012-es, ötödik havi Audi A7-est 192 ezer kilométerrel német magántulajtól aki végig Audi márkaszervizbe hordta az autót. Az első 3000 kilométeren semmi probléma, majd az autópályán egy "sípolás" és a kijelzőre kirak egy nagy levegőfutómű sárga jelzést és aláírja : Luftfederung Systemstörung" - Levegős futómű rendszer hiba, ezzel ki is kapcsolta a tempomatot, vele együtt az ütközésre figyelmeztetést és a sávtartást is.
Gyújtás levesz, motor újra indít és semmi gond, hol 5 másodpercig, hol az út végig sem jön vissza a hiba. Amikor kiírja akkor a futómű leenged és az asszisztens rendszerek sem működnek, viszont a LED lámpák szintezését hibátlanul csinálja. Az autónak úgy is menni kellett szervizbe fékcsere miatt, gondoltam akkor nézzenek rá erre is.
A pécsi márkaszervizben történt a szervizelés, de ott azt mondták hogy mindent töröltek, nem jöttek elő hibák és nem tudják miért írta ki. Elvittem egy másik, nem márkaszervizbe, ahol Audikra és VW-ekre szakosodtak, kiolvasták a hibát: mechanikai hiba, majd azt mondták, hogy valahol a magasság mérőknél kell keresgélni, de biztos hogy nem a futóművel és mérőkkel van a probléma.
A kérdésem, hogy találkozott-e már hasonló esettel? Ez már nem a régi rendszer, tengelyenként egy mérővel hanem egyel újabb kerekenként egy mérővel. Mire gyanakszik ön a leírtakból? Az autó teljesen váratlanul, full random időnként produkálja a hibát, ezért magát a kompresszort, a levegő elszökését ki is zárnám.
István
Kedves István!
Szerencsére a fedélzeti diagnosztika elég sok lehetőséget ad a nyomozásra. A célműszer segítségével a rendszer nyomástesztjei elvégezhetőek a futómű különböző magasságaiban és terhelésével, így akár tartósan is vizsgálható a tömítettség.
Az elemek fizikai vizsgálata folyamán az elhasználódás jelei megfigyelhetőek: sok esetben csak a teljesen megemelt futómű mutatja meg a rendszer kopásait. A teszt folyamán a pozíció-érzékelők működése, pontossága is ellenőrizhető, sajnos ebben az esetben a visszacsatolás nem teljeskörű, habár a nyomásesés detektálása hamar bekövetkezik.
Természetesen a legszerencsésebb eset az lenne, ha pont szervizkörülmények között, csatlakoztatott célműszerrel a fedélzeten jelentkezne az említett probléma: akkor nem csupán a hibatárolók által gyűjtött nyomokból, hanem a fennálló hibából lehetne pontos következtetéseket levonni. Ezért érdemes néhány tesztutat is tenni a járművel, egy célműszerrel felfegyverkezett kollégával a fedélzeten, menet közben változtatva a jármű hasmagasságait.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu