Láncugrott TFSI jogos dilemmái
Kedves Autódoktor,
2011-es gyártású Audi 2.0 TFSI motorral szerelt autóm egyszer csak nem indult. Trélerrel vitettem be a márkaszervizbe. A szerviz tájékoztatása szerint vezérműlánc ugrás következett be, aminek hatására elgörbült az összes szelep. Teljes hengerfej, szelep, vezérműlánc, vezérmű tengely cserét tartanak szükségesnek. A szerelés költségét 1 200 000 Ft-ra becsülik. Ilyen összegnél már nagyon óvatos szeretnék lenni. Találtam a Totalcar-on egy nagyon a témába vágónak tűnő cikket és videót.
Tanácsát szeretném kérni a következőkben:
- Reális -e az 1 200 000 körüli javítási költség?
- Érdemes lehet -e más szervizt keresni, mint a márkaszerviz (amivel egyébként eddig viszonylag elégedett voltam)
- Ha kijavítják, utána ez a hiba ismét előfordulhat -e? Hogy lehet garantálni, hogy többet ne forduljon elő?
- Ha ez egy ismert hiba (legalábbis a Novoth Tibi számára), akkor nem kellene a szerviznek a felelősséget vállalnia? Nekem logikusnak tűnik, hogy ha 6 éve folyamatosan, rendben viszem ugyanabba a szakszervizbe az autót az időszakos szervizekre, akkor egy ilyen hibának nem lenne szabad előfordulnia.
- Milyen jogi alapom lehet a szerviz vagy a kereskedő felé a károm teljes vagy részleges megtérítése érdekében?
Krisztián
Ha az autó rendszeresen megfordult a márkaszervizben, érdemes a szerviz vezetőjével felvenni a kapcsolatot, hátha sikerül kedvezményt/méltányossági javítást realizálni a törzsügyfél-státuszra hivatkozva.
Az ügy jogi oldalával kapcsolatosan sajnos nem vagyok naprakész, de ha a gyártó nem hirdetett visszahívási akciót a probléma megszüntetése érdekében, valószínűsíthetőleg felelősséget sem fog vállalni a bekövetkezett komoly meghibásodás miatt. Az mondjuk érdekes kérdés, hogy gyári belső info született-e a problémával kapcsolatosan - legalább az ügyfelek tájékoztatásának ügyében. Néhány kört érdemes lefutni azért a fentiekkel kapcsolatosan.
Sajnos konkrét infót nem kaptam az autójáról, elég esélyesen a CDNB/CDNC/CNCD/CCZA/CCZB motorok valamelyike található a motorházteteje alatt - ez lényegében az a motor, amelyik Novoth Tibi videójában is szerepel. Az ott elhangzottak igazak tehát az Ön esetében is.
A javított kiadású pótalkatrész az eddigi tapasztalatokra alapozva megoldást nyújt a lánclazulás/átugrás problémájára, az olajcsere ciklusait mindesetre érdemes leginkább a tizenötezres intervallum szerint intézni.
A javítás sajnos tetemes munkaidő és alkatrész-igénnyel bír, melyet nem nagyon lehet csökkenteni - főleg ha a gyári/gyári minőségű alkatrészekkel számol az ember: mással nem is érdemes. Ahogy Tibi is milliós tétellel számolt a videóban a javítást illetőleg, a szerviztől kapott kalkuláció is megállja a helyét.
Természetesen nem kizárt, hogy lesz olyan szerviz, amelyik olcsóbb munkadíjjal számol, de ez jelentős utánajárást igényel, és a szakmai előírások, célszerszámok használatát nem javasolt mellőzni. Aki pedig ezekkel rendelkezik, nem nagyon tud olcsóbban szolgáltatni: a legális információ, a célszerszámok, és az aktív munkaerő a legdrágább tételek között szerepelnek, főleg mostanság, mikor gyakorlatilag mindenki idő és munkaerő-hiánnyal küzd a műhelyekben. Nagyon szurkolok, hogy sikerüljön megoldást találnia, de sajnos nem lesz könnyű.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu