Fogynak a szondák a Talismanban
Tisztelt Autódoki!
A következő lenne amiről információt szeretnék megtudni. Adott egy 2016-os 1.6 diesel 130 LE aut. Renault Talisman és 71 000 km-nél már az 5. lambdaszondát teszik bele (garanciában), a népítéletben írtam is róla.
Sajnos a Renaultnál nem találják a hiba okát, és gondoltam kaphatok bármilyen felvilágosítást, hogy mitől mehet ez tönkre (mert ők nem adnak semmi infót erről), illetve, hogy mi lehet egyáltalán a probléma ami miatt ez tönkre megy!
Valamint tekinthető e ezt folyamatosan fennálló hibának és a garancia lejárta után van-e lehetőség arra, hogy (ha azután is tönkremegy) díjmentesen cseréljék (tekintve az előzményeket)?
Robi
Kedves Robi!
A lambdaszondák nagyon ritkán mennek tönkre. Attól eltekintve, hogy a megtett kilométerek számának növekedésével - mondjuk 100-150 000 km után - jelfolyamukon látható az öregedésük, melyet a vezérlőegység folyamatosan figyel és mérlegel, az instant halál állapota nagyon ritkán áll be. A gyártás során is rengeteg tesztnek vetik alá a kész alkatrészeket, ha mondjuk mégis egy-egy hibás darab kicsusszanna a kapun, az is olyan ritka mint a narancssárga Rolls-Royce.
Ha a reinkarnáció valóban pálya, és újjászületésem során autóalkatrészként kellene teljesítenem, akkor leginkább egy Facel Vega kesztyűtartó melletti műszerfal faburkolatként szeretném tengetni életem, a modern dízelek kipufogórendszere a purgatórium legmélyebb bugyraként jutna eszembe, ha a hatalmas igénybevételre gondol az ember: a részecskeszűrők, oxidációs és SCR katalizátorok világában minden van, csak nyugi nincs.
A környezetvédelmi normák csak a motor erőteljes sanyargatásával teljesíthetők, a kipufogó komponensei erőteljes hőhatásoknak vannak kitéve. Sajnos a tipus viszonylag fiatal mivolta miatt nem sok ezirányú tapasztalat gyűlt össze még a gyakori meghibásodásokat tekintve, legalábbis a gyári berkeken kívül állóknak.
Azt javasolom, keressen fel egy másik Renault szervizt is a problémával, hogy az eddigi gondolkodásmenet megszakadhasson. De az ötből öt hibás szonda nagy eséllyel kizárható a körből: az már más kérdés, hogy egy alapvető rendszerhiba - pl. túlhevülés, lerakódások okozta eldugulás, idegen anyag okozta meghibásodás (adalék, olaj, stb.) - okozhat problémákat, de ezt a rendszer többi részén is tapasztalni lehetne.
Ha a korábbi - azonos - meghibásodások mind dokumentálásra kerültek, könnyen bizonyítható a garanciaidő lejárta után is, hogy nem újkeletű a probléma, tehát ne hagyja magát, ha esetleg a kellemetlen ügy megoldása a garancia lejárati ideje utánra csúszik: de biztos vagyok benne, hogy a Renault munkatársainak is fő a fejük a megoldás megtalálása miatt. Az idő szűke miatt most tényleg érdemes a "több szem többet lát" elv alapján cselekedni.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu