A füstgép haláltusája

2020.04.05. 11:07

Üdv!

Van egy Kia Pregio 2.5 tci kisbuszom. A problémám az, hogy ahány szerelőnél jártam, mindegyik mást mondott.

Az észrevételeim a következőek:

- Olajcsere után kb 700 km megtétele után a motorolaj teljesen elfogyott. Nem elfolyt, megette a drága.

- Van hogy reggel beindítom és 20-30 km-ig nem füstöl de ha olyanja van, és akkor jaj az utánam közlekedőknek. Például ha 80 km/h-val megyek és érzem hogy teljesítményt veszt (mintha kicsit húznák vissza) akkor indul a füstölés és gyakran a motor bekoppan. Ha például kereszteződésből indulok van, hogy alig akar kivánszorgni és füstöl is becsülettel, majd egy pillanat alatt belódul, és a füst is alábbhagy. Ilyenkor kéken füstöl, nagyjából ennyit tudok róla elmondani. Vajon mi lehet a baj?

Tibor

Kedves Tibor!

Valahol el kell kezdeni, de attól tartok, mindenképpen fájni fog. A Pregiók néhány ismert sebből véreztek anno, aztán mindet megette a rozsda.

Elsőként a turbót vizsgáltatnám meg, ha a tipikus tengelylógás-teszten nem megy át, már biztosra is veheti sajnos, hogy hatszámjegyű javítás lesz szükséges - hacsak nem talál rá egy bontott és használható egységet - de az említett számjegyek összességében akkor is kijönnek a végén.

A jármű futott kilométereit nem írta meg, de gyaníthatóan nem bejáratós már szegény pára, amiből az is következhet, hogy gondok lehetnek a hengerfej, de akár a gyűrűk környékén is. A hengerfejnél anno gyakori szelephézag-ellenőrzést/állítást javasolt a gyár és igazuk is volt, mert a himbás-görgős megoldás szét tudott hullani ha nem pátyolgatták legalább minden második olajcsere alkalmával. Az üzemanyagrendszerben is akadt teendő, főleg a karbantartás hiánya és a jó kis pancsolt üzemanyagok miatt.

Ha a motor megbontásra kerülne és komolyan gondolkozik a Pregiózásban, a porlasztókat és az adagolót is érdemes ellenőriztetni próbapadon. A gázpedálokkal is volt gond, ekkor a sárga hibalámpa jelzett be és legtöbb esetben a pedál lenyomásakor el is aludt - vajon lehet még kapni hozzá új/másik pedált?

Az említett bekopogás nagyon veszélyes lehet, mert egy hibás porlasztási kép/mennyiség/időpont is okozhatja, de a hatalmas mennyiségben égéstérbe jutó olaj öngyulladása is lehet az okozója. Ha ez a motor felpörögne az olajtól, az a teljes halálát jelentené, hiszen ekkor leszabályozás nélkül addig forog a motor, ameddig a kenőanyag el nem fogy... a csapágyfémmel együtt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu