Néha beragad a kuplung
Tisztelt Autódoktor!
Tavaly ősszel a 2013-as 1.6 TDCi (WFOJXXWPB) Ford C-Max kuplungja hosszabb utak (kb 200 km) után bepuhult, néha beragadt. Másnapra többnyire elmúlt a jelenség, hosszabb út után újra előjött.
A szakszerviz nem talált problémát. Olajcsere/feltöltés után elmúlt, majd újra visszatért a beragadás. Végül kicserélték a felső munkahengert, egy kicsit segített, de nem múlt a probléma. Teljes kuplungcserének ellenállok, mivel 63 ezer km-el ezelőtt volt kuplung/ lendkerékcsere. A jó idő eljöttével a probléma teljesen megszűnt. Most a visszatérő hideggel a probléma is újra előjött. Teljesen tanácstalan vagyok (csakúgy a szakszerviz), de valamit lépnem kell, heti ingázásban dolgozom, jön a baba is, nagyon kell az autó.
Minden tanács, javaslat érdekel. Gábor
Kedves Gábor!
A szituáció nem túl hálás a szerviz és a felhasználói oldalról nézve sem. A nehezen reprodukálható probléma miatt a javítás a protokollok és a látható állapot alapján történhet, visszacsatolás csak a legközelebbi hosszú út alkalmával történik meg, de mire az autó a szervizben lesz, megint jól fog működni. A jelenséggel kapcsolatban meg kell vizsgálni a kuplungpedál mechanikáját is - perselyeken keresztül forog a tengelyén - hátha ott a hiba okozója, de ez is csak a protokoll része, ahogy a légtelenítések, a hidraulikus hengerek, vagy akár a kuplungcsomag cseréje. Sajnos a rendszerben alkalmazott munkahenger a váltóharangon belül van, szemrevételezése, vizsgálata csak a váltó leszedése után valósulhat meg (ma már nem divat könnyen szerelhető autót gyártani, "vedd meg - használd - dobd el/végy másikat" a gyártói rigmus, még jó, hogy védjük a környezetet ezzel a sok eldobható vacakkal)
A tuti megoldás az lenne, ha a hiba jelentkezésekor lehetne azonnal vizsgálni a járművet, nincs mese. A megfigyelés így elsősorban az ön feladata, mert a kollégák a látottakból nem sokat, az ön által elmondottakból annál többet használhatnak fel kiindulásként.
A legfontosabb kérdések a következőek:
A leragadt pedál felhúzva egyből hibátlanul működik vajon, vagy pumpálni kell, hogy ismét határozott nyomáspontja legyen? Érezhető súrlódás a pedálon? Ha csak a rendszer leállításával, várakozással áll vissza a tengelykapcsoló használhatósága: akkor egyből jó lesz, vagy csak pumpálás után? A folyadéktartály szintje változik a hiba jelentkezése és a pedál működtetése közben? A pedál a hibajelenség közben teljesen lagymataggá válik? Általános használat közben (még a hiba megjelenése előtt) tapasztalható a kuplungpedál "fogáspontjának" változása - van, hogy más és más pedálállásnál lehet érezni azt az általános áthuppanós jelleget?
A típushoz tartozó általános problémák gyűjteményében sajnos szerepel az ön által leírt hiba, és a gyártó egyértelműen a kuplungszett és a munkahenger cseréjét jelöli meg megoldásként. Ha a kuplungfőhenger cseréjével - légtelenítéssel, valamint a pedál mechanika vizsgálatával, karbantartásával nem oldódik meg a helyzet, attól tartok, nem marad más út a megoldás felé. A legdrágább megoldás a gyári szett beépítése, előnye azonban az, hogy a problémahalmaz létrejöttével a gyártó valószínűleg változtatott a részegységen, tehát az újként, alternatív cikkszámon kínált szettek már evolúciós kivitelek, hasonló probléma nem fog fellépni használatuk során. A gyári beszállítói minőséget produkáló kuplung gyártók forgalmazóitól kell információt gyűjteni (műhely feladat) arról, hogy a kínálatban szereplő szettek melyik gyártói fejlesztéshez tartoznak.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu