Hibakód-zuhatag az autópályán
Tisztelt Autódoki,
Nissan X-Trail T32 dízel, 2016-os évjárathoz kapcsolódóan lenne kérdésem. Motorkód R9ME414. Ha autópályán 100-as tempó felett megyek tartósan, akkor kb. 10 perc után megjelenik a check engine lámpa.
A hibakód P1493 (RCNT Solenoid Circuit Malfunction) és P2000 (Nitrogen oxides trap, bank 1 efficiency below threshold) vagy pedig P049C (EGR valve actuator B-excessive flow detected). A kocsiban most 65.000 km van. Szakszervizben egyszer megtisztították az EGR mögötti szűrőt, de a hiba nem sokkal utána jelentkezett.
Most azt tanácsolták, hogy tankoljak máshol, mert sok korom képződik, és ez lehet a probléma. Városi használatnál miért nem jön akkor elő a probléma? Tudna tippet adni, hogy mi lehet a jelenség vélhető oka?
Sándor
Kedves Sándor!
A levelezős hibamegoldás egyik hátulütője, hogy csak a kapott infók alapján lehet bogozgatni valamit a virtuálisan felvázolt csomón, fizikailag viszont az autó elérhetetlen marad. Élhetek azzal a gyanúval, hogy a hibakódokat egy egyszerűbb (pl. mobiltelefonos/bluetoothos) kiolvasóval jelenítette meg esetleg? A P1493 az én rendszerem szerint nem passzol a nevezett típushoz, nem is szerepel a táblázatában. A másik kettő már elfogadhatóbb kód, de konkrétumokkal nem tudok szolgálni.
Ha az EGR (kipufogógáz-visszavezetés) rendszere nem üzemel megfelelően, akkor a nitrogén-oxidok mennyiségének szabályozhatósága is odavész, amit a rendszerben alkalmazott szonda jelez, illetve a releváns tároló is hamar telített lesz. (Így rendezhetőek a megadott kódok egy sorba) A mai, túlkomplikált rendszerek nagy mértékben egymásra épülnek, nagyon figyelni kell minden kiolvasható értékre és változásra, a probléma gyökerét pedig javarészt a változásokra lehet visszavezetni.
Ellenőriztesse a kipufogógáz-visszavezetés rendszereit (elvileg a nevezett típusban kis- és nagynyomású EGR is üzemel). A rendszer működésének megfigyelésére a célműszer képernyőjén van mód, egyéb lehetőség nem nagyon adódik. Összefüggéseiben az NOx tároló és szonda üzeme is megfigyelhető lesz. A metódus sajnos nem rövid, leginkább autópályás üzem közben gyűjthető a legtöbb infó, ami időigényes, tehát a jelenleg túlterhelt szervizek bajosan tudják majd alaposan, kapkodás nélkül elvégezni. Szerencsére a legtöbb diagnosztikai rendszerhez elérhető a fedélzeti adatrögzítő, amely akár táveléréssel is üzemel, de okos felvevőként mindenképpen. Ezzel megoldható, hogy az autós napi rutinja mellett az adatok eltárolásra kerülnek, a szerviz is tud dolgozni a heti programja alapján, majd néhány száz kilométer után már kiértékelhető adatcsomag keletkezik.
A P049A/C kódra elvileg volt szoftverfrissítéses megoldás gyári berkeken belül, ahogy a szívórendszer csappantyúinak szorulása is ismert probléma (melyik dízelnél nem az?). A téma elvi megoldásairól még oldalakat lehetne írni, de itt is inkább a gyakorlati síkon kellene elmozdulni a megoldás irányába. A mai autók összetett rendszerei miatt ez egyre több, a szerkesztőséghez beérkezett műszaki kérdésre igaz. Elnézést kérek azoktól, akik nem kapnak (időben) választ, szeretettel várok mindenkit a Parkoló Parádé "dokisátrában", ahol talán gyorsabban megvitathatóak a felmerült kérdések.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Köszönjük, hogy idén ennyire eljöttetek a Parkoló Parádéra!
2025-ben újra találkozunk!
Ilyen volt a Parkoló Parádé
- Vannak még tartalékok a V8-ban?
- Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!
- Amikor az amerikai autók szeretetéből kinő egy háromnapos fesztivál a strandon
- Napsütés, strand, buli, koncertek és mindenfelé hatalmas V8-as motorok. Ilyen egy American Motors on the Beach fesztivál.