Tejeskávé a nívópálcán
Üdv Doki,
Renault Scénicem (2004-es, 1,6 benzin, K4M) két éve hengerfejes lett, pechemre külföldön, a trailerezés egy kisebb vagyon volt. A javítást végző műhellyel nem voltam megelégedve, mert egy furcsa morgó hang volt hallható a visszaadott autó jobb oldala felől, ahol a szíjak is vannak. A hang később elmúlt, ők generátort akartak cserélni, megúsztam.
Két napja a nívópálcán és a betöltősapkán is barnás hab látható, a megszokott motorolaj színű, állagú kenőanyag nem látható a pálcán sem. Olyan, mintha valaki tejeskávéval töltötte volna fel az egészet. Nem merem beindítani többet, hibajelzés nem volt a műszerfalon, a hangja alapján hibátlannak mondtam volna, rutinszerű olajszint ellenőrzés miatt vettem csak észre a bajt. Két év után hogyan tudom érvényesíteni azt, hogy egy nagy összeget hagytam a szervizben a felújításra, most pedig megint hengerfejes lett?
Viktor
Kedves Viktor!
Ha a motor egy estétől reggelig állás után készségesen, egyből négy hengerrel indul, nem valószínű a hengerfej hibája - főleg, ha két éve teljesen felújították, gyári minőségű tömítések, segédanyagok felhasználásával. A kitekert gyertyákon is látni lehetne, ha az egyik hengerben víz lenne jelen, a gyertya furatán bekukkantva a dugattyú teteje is patyolat tisztaságú lesz, ha tartósan víz kerül az égéstérbe. Ha három hengerrel, hátul koncert mennyiségű gőzfelhővel indulna a motor, akkor tényleg baj lenne, ekkor az a kockázat, hogy a több órás állás alatt az égéstérbe jutott víz a motor átfordulásakor (leginkább az átfordulás helyett) a szóban forgó henger hajtókarját el is görbítheti, az a fránya folyadék továbbra sem összenyomható. (Kivétel: Chuck Norris, talán.)
Két év után már sok asztalborogatásra nincs módja - azaz legfeljebb arra van, de sokat nem ér el vele, a törvény szerinti garanciális kötelezettség 6/12 hónap után lejár. De mielőtt mérgesen berúgná a szerviz ajtaját, érdemes megnézni, hogy a hengerfej váltó felőli végén levő műanyag fedél egyben van-e. Sajnos a műanyag egyre inkább teret nyer minden termék esetében, a nagy "környezetvédelemben" viszont az anyag már akkor megkezdi a lebomlását, mikor még javában működnie kellene. (Régen a nyár még nyár volt, ugyebár.) Az említett fedél belsejében a hűtőfolyadék és a karter-szellőztetés járatai is helyet kaptak, azonban a hűtőrendszer erős túlnyomással dolgozik. Előfordulhat, hogy a vékony műanyag járatok falai elfáradnak és a hűtőfolyadék az olajteknőbe jut, ezzel tejeskávé színűre festve a kenőképességét is erősen elvesztő olajtöltetet.
Kérem, először ezt a kört fussa le, nagy esélyt látok a leírt helyzetre. Ha a szerviz által végzett munkával lenne mégis probléma, akkor is érdemes egy higgadt hangvételű párbeszédet kezdeményezni, biztosan lesz megoldás, hiszen mindenki arra törekszik. A frissen összerakott vezérlés adhat hangot egy ideig az alkalmazott szíj anyagának/műszaki megoldásának megfelelően. Ha a szakszerűség nem megkérdőjelezhető, csak használnia kell a járművet, és a hang néhány száz kilométer után elmúlik - ahogy leírása alapján tette is.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu