Kézzel kell tartani az ötödik fokozatot
Üdv doki,
Adott egy benzines 2006-os 110kW-os SAAB 9-5, 5 sebességes manuális váltóval. Egyik pillanatról a másikra jelentkezett a hibajelenség. Az a hiba, hogy kidobja a hajtást az 5.-ik fokozatból. Egy esetben marad 5.-ikben, ez pedig a motorfék üzem, tehát gázadás nélküli üzem. Amint motorféküzemen kívüli állapotba kerül pl. gyorsítani próbálok, azonnal kidobja, hangtalanul, zörejmentesen, a váltókar üresbe- "dobódik", kerül.
Egyébként könnyen és akadálymentesen, hangtalanul lehet kapcsolgatni a fokozatokat, és a fokozatok között egyaránt. 5-ödik fokozatban is lehet manuálisan kapcsolni a váltót, és kézzel bent is lehet tartani ( ilyenkor gyorsítani is lehet ), ellentartani kell ilyenkor, mintegy megtámasztani kézzel( mert érezni, hogy gázadásnál az erő az irányba hat, hatna, hogy üresbe dobódjon az 5-ik sebességfokozatból a váltókar és váltó ).
Attila.
Kedves Attila!
Sajnos leginkább az esélyes, hogy a váltón belül van a probléma, ami azért nem vészes nagyon, mert az ötödik sebesség mechanikája a bal oldali kerékjáratból elérhető a váltó leszedése nélkül. Ha tehát a kapcsoló mechanikával (szinkrondobbal/gyűrűvel, kapcsolóvillával, tengelyanya-fellazulással) lenne baj, akkor az viszonylag gyorsan javítható. Nagyon régen láttam már Saab 9-5-öt, de talán még fogadnék is rá, hogy valami GM/Opel eredetű váltó lesz benne, amihez lesz még alkatrész. Természetesen a váltó kapcsolásáért felelős bowdeneket is le kell ellenőrizni, a végeiken levő műanyag betét el szokott kopni (ez csaknem minden bowdenes váltókapcsolásra igaz), ekkor pontatlan, bizonytalan kapcsolás jellemzi a váltásokat és ennek megfelelően a sebességből való kiugrás sem kizárt.
Hasonló problémát okozhat még a motorfelfüggesztés hibája, egy nagyon szétszakadt/kilágyult támasztóbak miatt az egész motor/váltó minden egyes terhelésváltáskor táncolni kezd a motortérben. Ez utóbbi esetben is lenne egyéb panasz (rázkódás, tompa puffanás, mozgolódó váltókar, egyéb hangok), úgyhogy a váltófedél leszedése lesz a legvalószínűbb aktuális tevékenység a hibafeltárás útján. A jelenleg működő, kézzel bent tartható üzemmód is romlani fog a nagy könyv szerint, ahogy a mechanika hibája nagyobb lesz, érdemes minél hamarabb feltárni a problémát.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu